Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-08-15, 15:54   #61
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Hej, nu har det visserligen gått ganska bra ett tag (om man bortser från en liten viloperiod på knappa 2 veckor) och jag har ökat stadigt. Jag är ändå lite sugen att testa mm2k så småningom så jag laddade hem excelbladet för version2. I det nya programmet får ajg väldigt låga vikter tycker jag i de set med lite högre reps (~5 reps).

Jag har pressat 95kg i sommar, och en 5:a på 85 under ungefär samma tidsperiod. Men matar jag in 1RM som 95 ska jag tydligen träna på 77,5kg vid 5 reps? Det känns väldigt ynka. Kanske jag är starkare i högreps än lågreps då. Ska jag träna mycket lågreps en tid innan jag testar mm2k för att "jämna" till det hela? Just nu blir det mest 5reps eller 8-10. (ingen passare eller powerrack)
Du behöver inte träna lågreps en tid för att jämna ut det. Det är bara att köra på.

Det är först på pass #5 som "allvaret" börjar. Då är det failuretest på 82.5kg. Och gör du fler än 4 reps (och det kommer du att göra) så ska du öka 2.5kg på 1RM till 97.5kg. Nästa failuretest är på pass #7 då ska du köra failuretest på 85kg.

Ibland (som i det här fallet) så ändras inte vikterna i vissa rutor (här i failuretest-rutan i pass #7) när man höjer 1RM 2.5kg. Men det gör ingenting. Det jämnar alltid ut sig på slutet.

Alltså. Då ska du köra på 85kg på failuretest #7. Och där klarar du också fler än 4 reps. Då höjer du 1RM till 100kg.

Menmen... Peoblemet är att vikterna på lågrepsdagarna samt maxningen på slutet kan bli för tung. Så många rekommenderar att man inte höjer 1RM även fast man gör många reps på failuretesterna.
Man kommer ändå att öka bra (5-15kg)
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 22:16   #62
johnnytex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Klippan
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Menmen... Peoblemet är att vikterna på lågrepsdagarna samt maxningen på slutet kan bli för tung. Så många rekommenderar att man inte höjer 1RM även fast man gör många reps på failuretesterna.
Man kommer ändå att öka bra (5-15kg)
Precis vad jag tänkte. Jag genomförde mitt första failure-test på pass #5 i måndags och klarade 6reps. Jag skulle egentligen allså höjt mitt 1RM med 2.5kg, men när jag kikar hur det nya schemat set ut så ser det helt enkelt för tungt ut. Ökningen på 10kg, som ska ske efter de 7 veckorna, är tillräckligt.
johnnytex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 11:35   #63
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av johnnytex Visa inlägg
Precis vad jag tänkte. Jag genomförde mitt första failure-test på pass #5 i måndags och klarade 6reps. Jag skulle egentligen allså höjt mitt 1RM med 2.5kg, men när jag kikar hur det nya schemat set ut så ser det helt enkelt för tungt ut. Ökningen på 10kg, som ska ske efter de 7 veckorna, är tillräckligt.
Japp, 10kg´s ökning ska man vara mycket nöjd med
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 13:14   #64
datamg
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Det var bänkpressen jag kollade vikterna på. Där skrev jag in 130kg.
Annars så är 1RM på benpressen mellan 150kg och 250kg beroende på vilket gym jag tränar på.
Körde första passet av latsdrag med schemat igår. Det var tungt att klara de sista repetitionerna.

Upptäckte en rolig sak igår. Har ju kört bänkpress i smith och väl inte riktigt tagit hänsyn till stångens vikt. Räknat med att den väger några kilo bara och det är ju överkomligt. Ska jag köra 50 kilo har jag hakat på 50 kilo. Ibland har jag dock varit tvungen att köra bänkpress med fri stång och då har jag vägt in stången (15 kilo) i den totala vikten. Pass 8 började jag köra med fri stång men så avslutade jag det sista setet i smithen. Urgeljuck vad det var tungt att köra -hade samma vikt i smithen som jag hade med fri stång, trodde jag. Men igår vägde jag stången i smithen. Den vägde 7 kilo. Så hela tiden när jag har kört schemat har jag haft 7 kilo extra. Det är inte så konstigt att de ojämna passen har varit jobbiga att köra. Hmmmmmm, så nu har jag lite problem, det är svårt att stämma av en stång som väger 7 kilo och få exakt vikt enligt schemat med lösa vikter.

Så antingen fortsätter jag med fri stång (vilket möjligen är att föredra) eller också så räknar jag med att stången väger 5 kilo. Då pressar jag bara 2 kilo för mycket.

Jaja vi får se - dags för pass 9 idag enligt bänkpresschemat. Det är fem pass kvar och sedan ska jag öka 1RM till 70 kilo och börja om. Vid jul borde jag kunna sätta 1RM till 200 kg. Det här är riktigt roligt att se sina styrkeökningar på det här sättet.

//Micke
datamg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 16:16   #65
Sundsarn
Gymmar inte damn it!
 
Sundsarns avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Göteborg/Dalarna
Inlägg: 1 421
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Du behöver inte träna lågreps en tid för att jämna ut det. Det är bara att köra på.

Det är först på pass #5 som "allvaret" börjar. Då är det failuretest på 82.5kg. Och gör du fler än 4 reps (och det kommer du att göra) så ska du öka 2.5kg på 1RM till 97.5kg. Nästa failuretest är på pass #7 då ska du köra failuretest på 85kg.

Ibland (som i det här fallet) så ändras inte vikterna i vissa rutor (här i failuretest-rutan i pass #7) när man höjer 1RM 2.5kg. Men det gör ingenting. Det jämnar alltid ut sig på slutet.

Alltså. Då ska du köra på 85kg på failuretest #7. Och där klarar du också fler än 4 reps. Då höjer du 1RM till 100kg.

Menmen... Peoblemet är att vikterna på lågrepsdagarna samt maxningen på slutet kan bli för tung. Så många rekommenderar att man inte höjer 1RM även fast man gör många reps på failuretesterna.
Man kommer ändå att öka bra (5-15kg)
Okej, så jag skulle isf "gå in lugnt och egentligen inte börja pressa mig förrän vid 85kg failuretest? (pass sju då antar jag).
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 18:24   #66
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Jag har pressat 95kg i sommar, och en 5:a på 85 under ungefär samma tidsperiod. Men matar jag in 1RM som 95 ska jag tydligen träna på 77,5kg vid 5 reps? Det känns väldigt ynka. Kanske jag är starkare i högreps än lågreps då. Ska jag träna mycket lågreps en tid innan jag testar mm2k för att "jämna" till det hela? Just nu blir det mest 5reps eller 8-10. (ingen passare eller powerrack)
Om man kollar på One Rep Max calculator och skriver in 5 reps på 85kg så visar det att du teoretiskt ska ta 96kg. Så detta visar att du ligger "rätt" mellan högreps och lågrep.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 18:35   #67
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Okej, så jag skulle isf "gå in lugnt och egentligen inte börja pressa mig förrän vid 85kg failuretest? (pass sju då antar jag).
För de flesta så är de 4 första passen (2 veckor) lugna, en så kallad inkörningsperiod.

Även fast man kör lättare än man klarar av så ska man ändå ta i maximalt. Alltså om det känns för lätt så ska man köra mer explosivt. Då får man ut maximalt av träningen ändå.

Det man kan gör är att kolla på vikterna fram till pass #5. Du ska då känna att du klarar alla dom vikterna. Eftersom du nu klarar 5 reps på 85kg så kanske du ska testa att höja din ingångsvikt till 97.5kg. Då kommer du att köra på 85kg i pass #5.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 19:05   #68
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
hur skall man göra om man inte har möjlighet att göra negativa rep?(tränar ensam)
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 19:12   #69
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Okej, så jag skulle isf "gå in lugnt och egentligen inte börja pressa mig förrän vid 85kg failuretest? (pass sju då antar jag).
Eller så kan du köra Nya MM2K version 1. Det börjar tungt direkt. Om du skriver in 95kg, så ska du köra på 82.5kg i pass 1 och 85kg i pass 3.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 19:17   #70
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
hur skall man göra om man inte har möjlighet att göra negativa rep?(tränar ensam)
Du har inte tillgång till något Powerrack?

Ett sånt som jag använder här för att inte fastna under stången:



Annars kan du testa att köra de negativa i smithen (om det finns säkerhetsstopp på den)
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 20:25   #71
Sundsarn
Gymmar inte damn it!
 
Sundsarns avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Göteborg/Dalarna
Inlägg: 1 421
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Även fast man kör lättare än man klarar av så ska man ändå ta i maximalt. Alltså om det känns för lätt så ska man köra mer explosivt. Då får man ut maximalt av träningen ändå.
Tja isf kanske jag lägger mer fokus på explosivitet i början. Har faktiskt aldrig "satsat" på att träna explosivitetsinriktat. tack för hjälpen
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 21:08   #72
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Tja isf kanske jag lägger mer fokus på explosivitet i början. Har faktiskt aldrig "satsat" på att träna explosivitetsinriktat. tack för hjälpen
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 14:04   #73
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Jag har uppdaterat MM2K lite. Så ni som har laddat hem den tidigare, kan ladda hem den igen.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 07:40   #74
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Programmet är ursprungligen skrivit för pound, och 1kg är 2.2046226pound.
När konverterar det till kilo så blir det lite fel när man ska avrunda till närmsta 2.5kg.
Tex så blir 78.9kg samma vikt som 81.1kg även fast det skiljer 2.2kg mellan dom. Båda omräknas till 80kg.
Det leder till att programmet ofta visar att man ska köra failuretest på samma vikt 2 veckor i rad. Och sen veckan efter det så höjs vikten med 5kg, när den i pounds höjs med 5 pound.

Så det jag har gjort är helt enkelt räknat på att 1kg är 2pound. Då blir det mer jämna ökningar under programmets gång. Slutresultatet blir samma ändå.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:40   #75
Jacksatan
Registered User
 
Jacksatans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 2 292
Har sneglat på det här programmet ett tag nu och tänkte sätta igång nu i september och prova. Genom jobbet i sommar och rätt rejäl fettförlust är jag nere i 155kg i 1RM max så blir kul att se hur mkt jag kan öka på det här. Tänkte hålla ett hyggligt kaloriöverskott hela tiden.
Och kom ihåg, det är bara töntar som är starkare i benböj än bänk.
__________________
if everything comes your way you´re in the wrong lane
Jacksatan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)