Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-30, 10:46   #1
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Axelskada 10 år. Nån som kan tolka svaret på magnetröngen?

Tjena, jag gymmat i ca 10 år, ca 5-7x veckan nu och haft axelproblem sen jag började träna.

Har gått till ca 15 st olika naprapater/kiropraktorer m.m. men aldrig lyckats få bukt med mitt problem.

De flesta har sagt att jag ska köra mer rygg då jag är för dominant på framsidan. Har även fått en hel del rehabs scheman som jag kört igenom i månader men utan framgång.

Läkaren jag går till nu vill att jag ska ta Etoricoxib(antiinflammatorisk) i en månad följt av några månaders vila därefter gå till en sjukgymnast. Han sa att jag har inflammation, detta baserat på magnetröntgen jag tog.

Någon som har haft liknande problem, tips? Eller ska man kanske vila ett par månader, känns hemskt att behöva vila i månader då jag nästan tränar varje dag.

Såhär stod det på magnetröntgen:

Ingen diskontinuitet i rotatorkuffen. Diskreta tendinosförändringar i supraspinatus ovan fästet men övriga delar av rotatorkuffen utan signifikanta förändringar.
Acromion är diskret kurverad typ 2. Når vid fästet av coracoacromiale ligamentet rotatorkuffen men ingen påtaglig reduktion av platsförhållande. Diskret strimformig vätska under coracoacromiala ligamentet mot supraspinatus.

Minimalt subdeltoidalt ödem utmed infraspinatus.
Ingen ökad vätska eller artros i glenohumeralleden. Ingen misstanke om labrulesion. Den långa biccepssenan i kontinuitet med smärre tendinos proximalt om caput. I caput humeri ett par små benförändringar som benöar.
I AC-Leden diskret vätska men i övrigt inga signifikanta förängringar.

Sammanfattning: Diskret supraspinatussenatendinos och lätt sådan långa bicepssenan. Ingen misstanke om labrumlesion.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 11:04   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Har axelbesvären blivit större senaste tiden, eller hur kommer det sig att du var på magnetröntgen?

Angående att tolka svaret, sammanfattningen är rätt bra, det är förändringar i biceps långa sena och i supraspinatus sena som fäster på ledkulan i axeln. Inga tecken på någon större skada i axeln. Du har lite svullnad kring coracoacromiala ligamentet och även utmed muskeln infraspinatus.

Angående att ta Etorixocib i en månad sedan vila flera månader och därefter gå till en sjukgymnast/fysioterapeut tycker jag låter som väääldigt lång tid.
Börja med att ta Etoricoxib och om du får effekt av det, ta med magnetröntgensvaret till en fysio och berätta om dina mål samt be om en plan för att nå dit..
Förstår att du varit hos massa vårdgivare tidigare, men prova igen, nu med detta svar kanske det går bättre..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 11:28   #3
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Jag har haft i 10+ år ont i höger axel och har fortfarande, fast det har blivit betydligt bättre sen jag började stretcha biceps övre fäste ofta.
Dessa hjälpte mig:
https://www.youtube.com/watch?v=LWSbrsBtpKU
https://www.youtube.com/watch?v=OaVdJ_TCl_8
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 11:45   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Gald och Zrob, kan ni beskriva besvären mer specifikt?

Jag har också haft problem i 10 år, men jag anser inte att det är axeln, utan någonstans vid skuldran.

Den värsta övningen att köra för mig är tricepspress med enstaka hantel. Då gör det riktigt ont i början, men brukar bli bra när jag kört 4-5 set.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 12:51   #5
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Har axelbesvären blivit större senaste tiden, eller hur kommer det sig att du var på magnetröntgen?

Angående att tolka svaret, sammanfattningen är rätt bra, det är förändringar i biceps långa sena och i supraspinatus sena som fäster på ledkulan i axeln. Inga tecken på någon större skada i axeln. Du har lite svullnad kring coracoacromiala ligamentet och även utmed muskeln infraspinatus.

Angående att ta Etorixocib i en månad sedan vila flera månader och därefter gå till en sjukgymnast/fysioterapeut tycker jag låter som väääldigt lång tid.
Börja med att ta Etoricoxib och om du får effekt av det, ta med magnetröntgensvaret till en fysio och berätta om dina mål samt be om en plan för att nå dit..
Förstår att du varit hos massa vårdgivare tidigare, men prova igen, nu med detta svar kanske det går bättre..
Det var lite hans plan med att köra Etorixocib i 28 månader, därefter träffa en sjukgymnast, låter som det är vettigt att köra hans plan då.
Tack så mycket för ditt utförliga svar

Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Jag har haft i 10+ år ont i höger axel och har fortfarande, fast det har blivit betydligt bättre sen jag började stretcha biceps övre fäste ofta.
Dessa hjälpte mig:
https://www.youtube.com/watch?v=LWSbrsBtpKU
https://www.youtube.com/watch?v=OaVdJ_TCl_8
Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Gald och Zrob, kan ni beskriva besvären mer specifikt?

Jag har också haft problem i 10 år, men jag anser inte att det är axeln, utan någonstans vid skuldran.

Den värsta övningen att köra för mig är tricepspress med enstaka hantel. Då gör det riktigt ont i början, men brukar bli bra när jag kört 4-5 set.
Jag får ont i vänster axel när jag kör bänkpress, axelpress, även när jag kör biceps och rygg, kan vara värt att tillägga att jag även är mycket svagare i vänster samt mindre utvecklad i vänster armen (biceps/triceps) mindre än höger.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 22:12   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Det var lite hans plan med att köra Etorixocib i 28 månader, därefter träffa en sjukgymnast, låter som det är vettigt att köra hans plan då.
Tack så mycket för ditt utförliga svar


Jag får ont i vänster axel när jag kör bänkpress, axelpress, även när jag kör biceps och rygg, kan vara värt att tillägga att jag även är mycket svagare i vänster samt mindre utvecklad i vänster armen (biceps/triceps) mindre än höger.
Jag tycker läkarens plan lät för långdragen, jag hade gått till fysio tidigare än efter ett par månader.

Hur känns det i vänsterarmen när du tränar, får du snabbare mjölksyrekänsla osv? Den mindre utvecklingen, handlar det om flera cm eller hur ser det ut?

Jag har en anekdot som jag skriver om här under, men ska på inget sätt tas som att det är det som du är drabbad av. Men om du känner igen dig så kanske man ska fråga en vårdgivare om det är något som man skulle kunna misstänka. Den enda anledningen till att jag skriver detta är för att du skrev att du tycker att ena armen är sämre utvecklad. Det kan bero på att du har haft smärta i axeln sedan du började träna, det behöver inte vara samma besvär som nedanstående.

__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 00:18   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Du lär ju kunna fortsätta träna muskler som inte belastar inflammationen alltför mycket? Hade jag gjort! Har själv inflammation i höft, kör på endå då det står rätt still och blir sakta bättre. Hållit i sig 6 månader.. Kan endå träna utan alltför mycket smärta.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 11:05   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Du har en begynnande axelledsartros och behandlingen som läkaren föreslår är adekvat.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 00:34   #9
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag tycker läkarens plan lät för långdragen, jag hade gått till fysio tidigare än efter ett par månader.

Hur känns det i vänsterarmen när du tränar, får du snabbare mjölksyrekänsla osv? Den mindre utvecklingen, handlar det om flera cm eller hur ser det ut?

Jag har en anekdot som jag skriver om här under, men ska på inget sätt tas som att det är det som du är drabbad av. Men om du känner igen dig så kanske man ska fråga en vårdgivare om det är något som man skulle kunna misstänka. Den enda anledningen till att jag skriver detta är för att du skrev att du tycker att ena armen är sämre utvecklad. Det kan bero på att du har haft smärta i axeln sedan du började träna, det behöver inte vara samma besvär som nedanstående.

Tror inte det är det jag har (hoppas jag) har mindre synliga ådror på vänster, det skiljer väl kanske 1cm i storlek ungefär, kanske en halv.


Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Du lär ju kunna fortsätta träna muskler som inte belastar inflammationen alltför mycket? Hade jag gjort! Har själv inflammation i höft, kör på endå då det står rätt still och blir sakta bättre. Hållit i sig 6 månader.. Kan endå träna utan alltför mycket smärta.
Ja möjligtvis, men kanske dumt att chansa när man ändå ska ta rätt så starka mediciner tänker jag, känns som det är att föredra och göra allt korrekt från början

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du har en begynnande axelledsartros och behandlingen som läkaren föreslår är adekvat.
Låter inte bra, hoppas jag kan bli bättre eller läkt efter vila/mediciner.



Någon som har koll på ifall man ska gå till en naprapat/sjukgymnast/fysioterapeut efter man vilat och ska sätta igång och träna lätt igen, eller kvittar det vem man går till?

Tacksam för alla svar.

Mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 19:27   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du har en begynnande axelledsartros och behandlingen som läkaren föreslår är adekvat.
Vad baserar du det på?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 20:08   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vad baserar du det på?
Utlåtandet i första stycket och andra stycket.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-05-19 klockan 20:09.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 08:29   #12
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Utlåtandet i första stycket och andra stycket.
Jag tycker det låter mer som tendinoser och små ödembildningar som man inte kan säga så mycket om.

Detta talar ju lite emot artros också; "Ingen ökad vätska eller artros i glenohumeralleden."
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 01:28   #13
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Kan även vara värt att nämna, läkaren sa att inget var allvarligt skadat eller att någon operation behövdes, utan att det endast var tala om en inflammation som suttit i länge.

Hoppas han har rätt.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 16:40   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag tycker det låter mer som tendinoser och små ödembildningar som man inte kan säga så mycket om.

Detta talar ju lite emot artros också; "Ingen ökad vätska eller artros i glenohumeralleden."
Begynnande artros betyder inte artros utan att processen har satts igång. Det tyder utlåtandet på och behandlingen är till för att motverka accelerationen av processen ett försök att normalisera leden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 20:38   #15
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Begynnande artros betyder inte artros utan att processen har satts igång. Det tyder utlåtandet på och behandlingen är till för att motverka accelerationen av processen ett försök att normalisera leden.
Fast processen som gör att det blir artros är att det bryts ned mer brosk än vad som byggs upp, du kan omöjligen veta om balansen har förskjutits dit genom det röntgensvar som TS har gett oss.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)