Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-28, 18:27   #1
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Långa huvudet på triceps utan French press, liggande tricepsextension etc.

Övningar där armbågarna är ovanför/bakom huvudet får jag inte till alls. Det känns konstigt i både armbågar och axlar. Inte heller får jag någon kontakt med triceps. Har prövat mängder av varianter, både sittande och stående med olika grepp. Att göra övningar där armbågarna är framför kroppen (tricepsextension i kabel med rep/stång) går utmärkt och jag får bra kontakt. Men, som jag förstått det, tränas inte triceps långa huvud av dessa övningar.

Kan jag träna det långa huvudet på triceps på något annat sätt?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 18:44   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Övningar där armbågarna är ovanför/bakom huvudet får jag inte till alls. Det känns konstigt i både armbågar och axlar. Inte heller får jag någon kontakt med triceps. Har prövat mängder av varianter, både sittande och stående med olika grepp. Att göra övningar där armbågarna är framför kroppen (tricepsextension i kabel med rep/stång) går utmärkt och jag får bra kontakt. Men, som jag förstått det, tränas inte triceps långa huvud av dessa övningar.

Kan jag träna det långa huvudet på triceps på något annat sätt?
Det verkar snarare som att triceps långa huvud tränas utmärkt av typ triceps pushdowns och liknande övningar där det blir ett motstånd med axeln i neutralläge. Vill man koppla ur resten av triceps i högre grad av nån anledning kan man ju köra med lite calisthenicsvarianter typ manna wall slides.

https://medium.com/@SandCResearch/ho...ps-c45f78a5e90
Citat:
the best way to target the long head of the triceps brachii is with exercises that involve exerting peak elbow extension force with the arms by the sides of the body (shoulder extension), such as with standing triceps pushdowns. The best way to target the medial and lateral heads is with exercises that involve exerting peak elbow extension force with the arms elevated (shoulder flexion), such as with overhead triceps extensions,
Däremot får långa huvudet mer stretch av övningar ovanför huvudet, om man nu vill uppnå rörligheten där. Men oklart om det ger mer hypertrofi i detta fall. Artikeln där är ganska ingående i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 18:44   #3
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
undrar hur pullups är? kan inget bara nyfiken
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 18:46   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
undrar hur pullups är? kan inget bara nyfiken
Eftersom armbågsflexorerna är inkopplade kan jag tänka mig att triceps långa huvud inte blir speciellt aktiverad, men kan ha fel. Kan ej minnas någon studie på det dock. Om man gör raka latsdrag blir det ju en helt annan femma med högre tricepsaktivering som bidrar till både att hålla armbågen extenderad samt extendera i axelled.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 18:51   #5
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det verkar snarare som att triceps långa huvud tränas utmärkt av typ triceps pushdowns och liknande övningar där det blir ett motstånd med axeln i neutralläge. Vill man koppla ur resten av triceps i högre grad av nån anledning kan man ju köra med lite calisthenicsvarianter typ manna wall slides.

https://medium.com/@SandCResearch/ho...ps-c45f78a5e90


Däremot får långa huvudet mer stretch av övningar ovanför huvudet, om man nu vill uppnå rörligheten där. Men oklart om det ger mer hypertrofi i detta fall. Artikeln där är ganska ingående i alla fall.
Jag har alltså försökt få till olika över huvudet-varianter i ett halvårs tid när jag kunde kört triceps pushdown med samma träningseffekt...

Har inget behov av att variera tricepsträningen. Tränar armarna uteslutande för att bli bättre på armhävningar/HSPU och pull-ups. Tycker armträning är dränerande tråkigt och gör så lite som möjligt.

Semi OffT: Hur är det med bicepsträningen? Behöver man använda sig av både hammargrepp och vanligt grepp med handflatan supinerad i toppläget för att träna alla delar av biceps?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 18:57   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag har alltså försökt få till olika över huvudet-varianter i ett halvårs tid när jag kunde kört triceps pushdown med samma träningseffekt...

Har inget behov av att variera tricepsträningen. Tränar armarna uteslutande för att bli bättre på armhävningar/HSPU och pull-ups. Tycker armträning är dränerande tråkigt och gör så lite som möjligt.

Semi OffT: Hur är det med bicepsträningen? Behöver man använda sig av både hammargrepp och vanligt grepp med handflatan supinerad i toppläget för att träna alla delar av biceps?
Biceps är en supinator så att gå in i supination i en bicepscurl blir ju mest naturligt. Själv kör jag enbart hammercurls som isolerad armbågsflexionsövning då brachioradialis blir mer aktiv samt biceps ändå är aktiv till viss del. Annars tänker jag att jag får bra armbågsflexorträning i enarmspulldowns när man roterar armen. Övriga detaljer i aktivering biceps vs brachialis m.m. i olika varianter av curls kan säkert nån annan svara på bättre.

Men angående tricepsövningar ovanför huvudet så är det ju inte dåliga övningar ändå. Man får ju också stretch där och bygger upp rörligheten där, om det nu är relevant för en själv (jag kör lite butcher's block stretch och sådant för den rörligheten).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 06:46   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Övningar där armbågarna är ovanför/bakom huvudet får jag inte till alls. Det känns konstigt i både armbågar och axlar. Inte heller får jag någon kontakt med triceps. Har prövat mängder av varianter, både sittande och stående med olika grepp. Att göra övningar där armbågarna är framför kroppen (tricepsextension i kabel med rep/stång) går utmärkt och jag får bra kontakt. Men, som jag förstått det, tränas inte triceps långa huvud av dessa övningar.

Kan jag träna det långa huvudet på triceps på något annat sätt?
Jag hade liknande problem och detta fungerade för mig: Ställ ryggstödet på en bänk på ca 15 grader. Ta en hantel i varje hand (samma grepp som hammercurls) och lägg dig på rygg. Ha armbågarna i 90 grader eller ännu mer för mer stretch, och sänk hantlarna ner på var sidan om huvudet å sen upp, ja du förstår.
När man är ovan är det jävligt svajigt, ostabilt å knepigt. Men kör du hårt med en vikt du klara ca 10-12 reps med å 4 set så kanske du likt mig upplever träningsvärk i tricepsen 1-2 dagar efter för första gången på år. Och detta längre bak på armen än vanligt, dvs inte bara på utsidan som man känner av andra tricepsövningar utan på biffen längre bak på armen.

Senast redigerad av 40plus den 2020-04-29 klockan 06:48.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 07:48   #8
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Biceps är en supinator så att gå in i supination i en bicepscurl blir ju mest naturligt. Själv kör jag enbart hammercurls som isolerad armbågsflexionsövning då brachioradialis blir mer aktiv samt biceps ändå är aktiv till viss del. Annars tänker jag att jag får bra armbågsflexorträning i enarmspulldowns när man roterar armen. Övriga detaljer i aktivering biceps vs brachialis m.m. i olika varianter av curls kan säkert nån annan svara på bättre.

Men angående tricepsövningar ovanför huvudet så är det ju inte dåliga övningar ändå. Man får ju också stretch där och bygger upp rörligheten där, om det nu är relevant för en själv (jag kör lite butcher's block stretch och sådant för den rörligheten).
Intressant! Jag håller på med ett litet armträningsexperiment (efter att ha struntat i isolerad armträning i mer än ett år) och ser om det kan hjälpa min utveckling i calisthenicsövningar. Fortsätter panga pistolerna och ser vilken utdelning det ger.

Hur många set isolerad armträning i veckan blir det i snitt för dig?


Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag hade liknande problem och detta fungerade för mig: Ställ ryggstödet på en bänk på ca 15 grader. Ta en hantel i varje hand (samma grepp som hammercurls) och lägg dig på rygg. Ha armbågarna i 90 grader eller ännu mer för mer stretch, och sänk hantlarna ner på var sidan om huvudet å sen upp, ja du förstår.
När man är ovan är det jävligt svajigt, ostabilt å knepigt. Men kör du hårt med en vikt du klara ca 10-12 reps med å 4 set så kanske du likt mig upplever träningsvärk i tricepsen 1-2 dagar efter för första gången på år. Och detta längre bak på armen än vanligt, dvs inte bara på utsidan som man känner av andra tricepsövningar utan på biffen längre bak på armen.

Faktum är att jag testade exakt det utförandet igår. Nästan obehagligt. Jag tyckte, precis som du skriver, att det var svajigt och obekvämt. Särskilt i bottenläget när hantlarna ibland dunkade i varandra. Har testat samma övning fast med en hantel (någon typ av pullover variant fast för triceps). Fick i vanlig ordning ingen kontakt men det var inte lika instabilt.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 08:54   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Intressant! Jag håller på med ett litet armträningsexperiment (efter att ha struntat i isolerad armträning i mer än ett år) och ser om det kan hjälpa min utveckling i calisthenicsövningar. Fortsätter panga pistolerna och ser vilken utdelning det ger.

Hur många set isolerad armträning i veckan blir det i snitt för dig?





Faktum är att jag testade exakt det utförandet igår. Nästan obehagligt. Jag tyckte, precis som du skriver, att det var svajigt och obekvämt. Särskilt i bottenläget när hantlarna ibland dunkade i varandra. Har testat samma övning fast med en hantel (någon typ av pullover variant fast för triceps). Fick i vanlig ordning ingen kontakt men det var inte lika instabilt.
I bottenläget borde hantlarna vara på var sin sida om ditt huvud så borde inte kunna dunka i varandra. Testade du bara några gånger eller körde du ordentligt tex 3 set 10 reps till failure?
För jag kände samma sak, det kändes fel och ostadigt. Men körde ändå till failure på 4 set ca 10 reps och det var rejäl träningsvärk efteråt. Och med tiden lär man sig stabilisera.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 08:55   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det verkar snarare som att triceps långa huvud tränas utmärkt av typ triceps pushdowns och liknande övningar där det blir ett motstånd med axeln i neutralläge. Vill man koppla ur resten av triceps i högre grad av nån anledning kan man ju köra med lite calisthenicsvarianter typ manna wall slides.

https://medium.com/@SandCResearch/ho...ps-c45f78a5e90


Däremot får långa huvudet mer stretch av övningar ovanför huvudet, om man nu vill uppnå rörligheten där. Men oklart om det ger mer hypertrofi i detta fall. Artikeln där är ganska ingående i alla fall.


Kör också denna, fast med rak stång och vad som skulle vara i hans andra hål sett nedifrån

Senast redigerad av PureWhey den 2020-04-29 klockan 08:58.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:10   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Intressant! Jag håller på med ett litet armträningsexperiment (efter att ha struntat i isolerad armträning i mer än ett år) och ser om det kan hjälpa min utveckling i calisthenicsövningar. Fortsätter panga pistolerna och ser vilken utdelning det ger.

Hur många set isolerad armträning i veckan blir det i snitt för dig?
5x6-8 reps hammercurls efter jag kört resterande ryggträning (OAC och rodd), ett av passen.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg

Kör också denna, fast med rak stång och vad som skulle vara i hans andra hål sett nedifrån
Kabelmaskin är bra grejor. Jag kör som Arnes första video där fast enarmsvariant och en ring kopplat till dragapparaten och med false grip.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:23   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537


Såhär kör jag. Dåligt sträck i slutet på detta settet.

Förbättringar, förutom ROM på slutet?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:38   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg


Såhär kör jag. Dåligt sträck i slutet på detta settet.

Förbättringar, förutom ROM på slutet?
Sänk ned trissan så att du kan stå mer upprätt då rättas det till.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:42   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Sänk ned trissan så att du kan stå mer upprätt då rättas det till.
Det är ett helv... att få upp den då när man har tunga vikter
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 17:18   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det är ett helv... att få upp den då när man har tunga vikter
Jag kör lite på sidan av trissan för att få mig upprätt och har då trissan högre upp och kör oftast med hela magasinet som vikt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)