Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-17, 06:26   #1
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Ont i nacken när jag böjer huvudet snett framåt

Har haft en längre tid nu att om jag böjer huvudet snett framåt i vänster riktning tillräckligt långt för att det ska uppstå en stretch får jag ont på höger sida precis bredvid ryggraden i höjd med övre delen av skulderbladen. Smärtan är skarp och känns ungefär som en nackspärr. Det gör inte ont under träning eller i vardagen, utan enbart när jag böjer huvudet. Smärtan har hela tiden varit oförändrad förut när jag precis körde igång med träning igen efter en tids uppehåll då det blev lite värre under några dagar och kändes precis som en rejäl nackspärr.

Idéer? Har suttit med ganska dålig hållning sen jag började studera för ett år sedan och inte börjat aktivt arbeta på det förrens nyligen, kan det ha med det att göra?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 08:43   #2
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Efter en stunds googlande verkar det som att en buktande disk i nacken kan vara en trolig orsak. Vill helst inte gå till vården om jag inte måste i tider som dessa, och vad jag kunnat hitta om egenbehandling så verkar det som att ergonomi, McKenzielyft och tid är dom saker som kan hjälpa.

Är det viktigt att söka vård när det gäller diskbuktning utan någon omfattande smärta, eller vågar man testa ett tag med egna åtgärder? Och hur är det med styrketräning, är det okej att träna sånt som inte förvärrar besvären?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 12:25   #3
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Hej
Jag har något liknande, men kanske inte samma.
men
mig hjälper det att träna face pulls och utåtrotation rotacuffen
vänster skulderblad verkar vara mitt problem, men smärtan kommer i nacke ner mot axel/skulderblad
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 13:09   #4
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Är det viktigt att söka vård när det gäller diskbuktning utan någon omfattande smärta, eller vågar man testa ett tag med egna åtgärder? Och hur är det med styrketräning, är det okej att träna sånt som inte förvärrar besvären?
På A svarar vi nej, och på B ja. Får du mycket besvär, uppsök sjukgymnast för bedömning av varifrån besvären egentigen kommer. De besvär du beskriver kan också komma från muskulaturen i nac-skulderregionen, och man behöver undersöka dig för att få en bra uppfattning om vad det rör sig om.

Smärta från diskar behandlar man hursomhelst konservativt om smärtan inte är outhärdlig eller kommer tillsammans med känselnedsättning och svaghet (och ibland även då). Även äkta diskbråck blir i många fall bra med konservativ behandlinge (d.v.s. rehabträning och och tid). Om man undersöker en slumpmässigt utvald grupp i befolkningen med MR har många diskbråck som de inte har några symptom av.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 13:41   #5
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
På A svarar vi nej, och på B ja. Får du mycket besvär, uppsök sjukgymnast för bedömning av varifrån besvären egentigen kommer. De besvär du beskriver kan också komma från muskulaturen i nac-skulderregionen, och man behöver undersöka dig för att få en bra uppfattning om vad det rör sig om.

Smärta från diskar behandlar man hursomhelst konservativt om smärtan inte är outhärdlig eller kommer tillsammans med känselnedsättning och svaghet (och ibland även då). Även äkta diskbråck blir i många fall bra med konservativ behandlinge (d.v.s. rehabträning och och tid). Om man undersöker en slumpmässigt utvald grupp i befolkningen med MR har många diskbråck som de inte har några symptom av.
Besvären är väldigt lindriga, märker öht inte av dom om jag inte aktivt böjer nacken kraftigt framåt. Testar att helt enkelt undvika såna rörelser ett tag, jobba på att förbättra min vardagsergonomi, ev. jobba på att stärka området i den mån som känns bra, och göra McKenzie-övningar ett tag och ser vad som händer.

Tack för ett bra svar!
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 15:11   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Har haft en längre tid nu att om jag böjer huvudet snett framåt i vänster riktning tillräckligt långt för att det ska uppstå en stretch får jag ont på höger sida precis bredvid ryggraden i höjd med övre delen av skulderbladen. Smärtan är skarp och känns ungefär som en nackspärr. Det gör inte ont under träning eller i vardagen, utan enbart när jag böjer huvudet. Smärtan har hela tiden varit oförändrad förut när jag precis körde igång med träning igen efter en tids uppehåll då det blev lite värre under några dagar och kändes precis som en rejäl nackspärr.

Idéer? Har suttit med ganska dålig hållning sen jag började studera för ett år sedan och inte börjat aktivt arbeta på det förrens nyligen, kan det ha med det att göra?
Min kiropraktor säger att buktande disc är bullcrap, handlar enligt honom om låsningar / vilket gör att ryggraden /nacken är felplacerad. Hade själv samma problem fast i ländryggen. Gick över på ett kiropraktorbesök, kändes dock som att det ploppade till i ryggraden och sen var allt bra.

Det skulle säkert lösa sig med en justering av kiropraktor, nu finns det dom som påstår att man kan få stroke av att justera nacken, om det stämmer vet jag ej. (har hänt i samband ett par ggr så man skyller på det utan några bevis) Själv justerat nacken utan problem. Så är ju upp till var och en. Men kiropraktorn funkar verkligen, inget snack om saken (om problemet ligger i leder ofc, vilket det ofta gör)

Trodde mina ryggproblem var muskulärt i 8 år. Började vid 17 typ, men tillslut samla jag modet till kiron och så var det löst. Checka Youtube vidoes, dr Joseph, bygg upp självförtroende, inte så farligt som de ser ut
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 15:45   #7
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Min kiropraktor säger att buktande disc är bullcrap, handlar enligt honom om låsningar / vilket gör att ryggraden /nacken är felplacerad. Hade själv samma problem fast i ländryggen. Gick över på ett kiropraktorbesök, kändes dock som att det ploppade till i ryggraden och sen var allt bra.

Det skulle säkert lösa sig med en justering av kiropraktor, nu finns det dom som påstår att man kan få stroke av att justera nacken, om det stämmer vet jag ej. (har hänt i samband ett par ggr så man skyller på det utan några bevis) Själv justerat nacken utan problem. Så är ju upp till var och en. Men kiropraktorn funkar verkligen, inget snack om saken (om problemet ligger i leder ofc, vilket det ofta gör)

Trodde mina ryggproblem var muskulärt i 8 år. Började vid 17 typ, men tillslut samla jag modet till kiron och så var det löst. Checka Youtube vidoes, dr Joseph, bygg upp självförtroende, inte så farligt som de ser ut
Jag har stort förtroende för kiropraktorer och har varit hos flera stycken under åren, håller helt med dig om att dom (generellt) har bra koll när det gäller problem i rörelseapparaten, och jag väljer en kompetent naprapat framför primärvården alla gånger. Att jag inte vill gå till någon just nu handlar om att jag satt mig i största möjliga isolering nu under corona-tiderna, inget annat.

Det där med nacken och stroke var intressant, aldrig hört om det innan. Googlade lite om det, verkar som det mesta kommer från sensationspressen snarare än forskning. Det enda någorlunda seriösa jag hittade var denna artikel:

https://lakartidningen.se/debatt-och...ng-och-stroke/

Nu är den ju skriven av kiropraktorer, så dom är väl något partiska, men jag köper ändå att sambandet kan tillskrivas slump, underliggande problem eller bristande kompetens.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)