Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-26, 17:33   #1
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
BSE och påverkan på kosten...

Vi hade lite diskussioner på skolan igår om olika smittsamma sjukdomar och då bl.a BSE och vilka samband som bevisats mellan BSE på ko och variant Creuzfeldt jacob på människa. Hade tydligen gått ett Uppdrag granskning där det var hej vilt blandade former av Creuzfeldt Jacob och Scrapie på får osv.

Har ni andra på kollo påverkats av BSE-hysterin för en tid sedan, funderar ni på köttinnehållet eller tänker ni "det drabbar inte mig" etc? Har BSE som realitet i Europa påverkat er köttkonsumtion?
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 17:35   #2
Fartman
Registered User!
 
Fartmans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Boden/Umeå
Inlägg: 4 932
Nej, inte ett dyft.
__________________
"Hellre en dålig bastu som används ofta och gärna än en perfekt bastu som sällan eller aldrig har några gäster" - Per Granlund, Svenska Bastuakademin.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 17:43   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
BSE är ju gammalt.

Jag är övertygad om att smittan tog fart när det användes djurkadaver till djurfoder i Europa. Smittan kom in i djurhållningen och sedan snurrade det bara runt.

Svensk djurhållning slutade använda djurkadaver som djurfoder redan på tidigt 80-tal INNAN prionerna/BSE komit in i djurhållningen.

Alltså äter jag bara svenskt kött från djur uppfödda i Sverige
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 17:45   #4
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
A little information...

BSE påvisades 1a gången 1986 i England men det fanns likartade fall redan 1985. Sedan 1986 ökade antalet fall dramatiskt och i slutet av 1992 hade totalt nära 59 000 fall bekräftats i storbrittannien. Samtidigt rapporterades i medeltal 600 nya fall/vecka. Under 1995 och 96 sjönk antalet fall stadiet och under 2003 hade man "bara" 600 nya fall under hela året. Sjukdomen har även rapporterats i Irland, Frankrike, Schweiz, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Danmark, Grekland, Liechtenstein, Österrike, Finland, Luxemburg, Tjeckien, Slovenen, Slovakien, Polen, Japan, Irsarel och Kanada. Importerade fall har rapporterats i USA, Oman och Falklandsöarna.

Kliniska bilden på kon karaktäriseras av beteenderubbningar och koordinationsstörningar.

Sjukdomen orsakas av prioner (prion=proteinaceous infectious praticle) som är en isoform av normala proteiner som kodas av värddjurets genom. Den sjukliga formen har en annan sekundärstruktur som gör att proteinet inte fungerar, det tycks även påverka de kroppegna proteinernas struktur och i ej kejdereaktion gör prionen om normala prionproteiner till sjuka sådana.
Prioner är extremt resistenta, tål 100 graders kokning, klarar vanlig autoklavering (121 grader i 1 timma) utan att avdödas helt) etc.
Prionerna påverkar hos BSE-fall hjärna och förlängda märgen och ger en s k spongiform encephalomalaci.

Man har klara tecken på att BSE på ko kan ge s k variant Creuzfeldt jacobs sjukdom på människa men hur smittan skett är väldigt oklart. Det handlar hela tiden om långtids exponering och som vår föreläsare sa - "Jag kommer inte ihåg vad jag åt i förrgår, hur ska jag kunna komma ihåg vad jag åt för flera år sedan".

Vad har vi då gjort för att undvika BSE i sverige?
- Använder ej hjärna/cns-material i livsmedel
- Ingen kött/benmjölsanvändning i foder



Fåse om jag kommer på något mer intresseväckande.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 17:47   #5
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
BSE är ju gammalt.

Jag är övertygad om att smittan tog fart när det användes djurkadaver till djurfoder i Europa. Smittan kom in i djurhållningen och sedan snurrade det bara runt.

Svensk djurhållning slutade använda djurkadaver som djurfoder redan på tidigt 80-tal INNAN prionerna/BSE komit in i djurhållningen.

Alltså äter jag bara svenskt kött från djur uppfödda i Sverige

Man förbjöd import av köttmjöl från Storbritannien 1988 (dock importerade vi ej innan dess heller tydligen). Dock har vi importerat från flera andra länder som senare haft BSE-fall. Förbud för kött och benmjöl från idisslare i den inhemska produktionen förbjöds i Sverige 1991.

Dock hade ju Finland ett BSE-fall som dom ännu inte lyckats förklara hur det uppstår..
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 20:49   #6
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Har de lyckats bevisa sambandet BSE i kossa - människa äter ko - Creuzfeldt-Jacob i människa ??

Sen är det ju grymt lång inkubationstid.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 20:53   #7
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Japp.. Inkubationstiden är extremt lång vilket gör att det man äter idag blir man sjuk av om 40 år. Så är det iofs med en massa saker så.

Man har vad jag vet kunnat påvisa prioner hos vCJ-patienter som är precis lika som BSE-prionerna och därför fastslagit sambandet...
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 08:43   #8
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Man har vad jag vet kunnat påvisa prioner hos CJD-patienter som är precis lika som BSE-prionerna och därför fastslagit sambandet...
Okaj. Det låter som ett samband.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 13:34   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Japp.. Inkubationstiden är extremt lång vilket gör att det man äter idag blir man sjuk av om 40 år. Så är det iofs med en massa saker så.

Man har vad jag vet kunnat påvisa prioner hos vCJ-patienter som är precis lika som BSE-prionerna och därför fastslagit sambandet...
40 år?
Dök inte BSE upp för bara "några" år sen? Hur kan man då ha fått några falla av creuzfeldt jacob redan? Nu e jag förvirrad
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 18:04   #10
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Jag har stort förtroende för de myndigheter som är satta att varna allmänheten ifall det är någon mat man bör se upp med. Dessutom så brukar väl sådan mat ganska ofta stoppas redan innan den når konsumentledet?

Är jag naiv om jag överlåter mitt öde i livsmedelsverket med fleras händer?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 19:26   #11
jean-wim
Registered User
 
jean-wims avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Är jag naiv om jag överlåter mitt öde i livsmedelsverket med fleras händer?
Lite naiv, ja. Det finns gränser för hur mycket de kan kontrollera. Problemet är väl bl.a. om man äter kött ofta på restaurang. Där skulle jag inte lita på eventuella påståenden om endast svenskt...

Det är intressant att se vilken dramatisk effekt BSE hade i mataffärerna i UK och nere i Europa. Från nästan ingenting fanns det plötsligt ett oändligt utbud av vegetariska köttalternativ (seitan, quorn, tofu, sojabiffar), massor av importerat, exotiskt kött (buffel, struts, antilop etc.) och även betydligt fler varianter av kalkon och kyckling (som kalkon-schnitzel och kotlett). Det utvecklingen gick blixtsnabbt och har inte gått tillbaka.

Saknar det utbudet väldigt. Här är det bara nöt-rött på ena sidan av disken och danskt, smaklöst, svinköttsbergs-rosa på den andra.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 14:05   #12
Spinkigaste
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 2
Biffprotein-pulver

Hur är det med Biffproteinpulver?

Kan man vara säker på att ej benmjöl och hjärna mm används i den?
Spinkigaste är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)