Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-28, 23:48   #46
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nej, det kan jag inte påstå. Vadårå?

Ibland betyder ett exotiskt djurs död att en svältande by får mat
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 23:49   #47
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
"Kul" att verkligen alla trådar här, oavsett ämne, slutar med att vita män ondgör sig över folk som (man tror) ondgör sig över vita män.

On topic har jag svårt för ren troféjakt (vad är poängen, liksom?), men har inga problem med standardjakten, som den bedrivs där jag bor. Ser ingen skillnad på jakt och fiske, t.ex. även om jag vet att många tycker att det förra är värre än det senare p.g.a. att älgarna har päls och snälla ögon, medan fiskarna är kalla och slemmiga. Det är definitivt inte sämre än att föda upp köttdjur. Jag kan f.ö. också rida, skjuta och åka skidor; so shoot me.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 00:15   #48
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Förstår inte det roliga här faktiskt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 01:52   #49
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg

On topic har jag svårt för ren troféjakt (vad är poängen, liksom?)
För de lokala handlar det om viltvård, de vill ha en konstant population. Av den enkla anledningen att de bor i området. Så man auktionerar ut trofé kort till högstbjudande och erhåller guider. Så går pengarna till antingen nationalparken eller bygden. Det gäller att göra vad man kan med sina naturresurser.

Personligen är jag inte intresserad, men det är många parker jorden runt som finansieras genom detta.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 04:47   #50
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ca hälften av alla jägare jag känner är 'afro', nåt slags 'latinos', colombianer och venezuelaner annars kineser. Av de fiskare jag känner är de mestadels viatnameser eller andra asiater. De 'vita' är likadana som de andra, ingen skiljer på någon. Har aldrig träffat en turistjägare.

Jag har funderat på jakt men är sjuk och kan inte sikta ett vapen längre så det blir inget. Jag är hypokrat av den gamla sorten, inte så PK/Uppriktig som man skall vara nuförtiden och menar att jag skulle ha stora problem att jobba på ett slakteri men jag äter korv.

Jag är för ung för Bambi, då den första stora vegovågen började tillsammans med Beatles, George Harrison och hans fru som antagligen påverkat mycket till yoga och vego osv Jag blev dock starkt påverkad av en naturfilm och jag och min bästis, då 11 år tummade på att vi aldrig skulle jaga.

Fiskade jämt tills jag blev 14, sedan tröttnade jag på det. Jaga, ja djuren får väl hoppas på att jag förblir sjuk eller går och dör, lol. Jag sympatiserar med dem.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 07:45   #51
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jakten som den funkar i Sverige är oftast rätt pervers och utförs av halvpsykopater. Sen tycker jag det är en dålig idé att ge miffo nr 1 och pucke nr 2 rätt att köpa kraftiga vapen bara för att de gått en liten kurs. Sen är det fritt fram att skjuta det mesta som rör sig i svenska skogar. Tex när Länsstyrelsen gav beslut om att 80 lodjur fick fällas och över 3000 jägare anmälde sig. Är inte det troféjakt så är inget det. Man kan fortfarande få tillstånd att jaga lodjur med fällor.

Nä, sluta romantisera jakten. De flesta jägarna är ute efter att mörda, så enkelt är det.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 07:50   #52
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jakten som den funkar i Sverige är oftast rätt pervers och utförs av halvpsykopater. Sen tycker jag det är en dålig idé att ge miffo nr 1 och pucke nr 2 rätt att köpa kraftiga vapen bara för att de gått en liten kurs. Sen är det fritt fram att skjuta det mesta som rör sig i svenska skogar. Tex när Länsstyrelsen gav beslut om att 80 lodjur fick fällas och över 3000 jägare anmälde sig. Är inte det troféjakt så är inget det. Man kan fortfarande få tillstånd att jaga lodjur med fällor.

Nä, sluta romantisera jakten. De flesta jägarna är ute efter att mörda, så enkelt är det.
Jag hoppas att du trollar.

Men om du inte gör det:

Legala vapenägare är en av de mest laglydiga grupperna i samhället. Man kan inte få vapen om man har en färsk dom eller en psykiatrisk diagnos om man inte får läkargodkännande.

Klart man ska skjuta allt som rör sig i skogen. Älgar utgör ett enormt problem för skogsnäringen då de äter upp granplantor samt i trafiken.

Samma sak med vildsvin med skillnaden att de bökar upp fält för bönderna.

Sen är det coolt att skjuta ovanliga djur, typ vargar och lodjur. Det handlar ändå om viltvård. Ett lodjur äter ju tusentals djur under sin livstid, så tekniskt sett räddar man djur
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:16   #53
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg

Nä, sluta romantisera jakten. De flesta jägarna är ute efter att mörda, så enkelt är det.
Källa på det. Jag jagar inte själv. Men känner väldigt många som gör det. Jag skulle säga att de som jagar för att de tycker det är ballt att blåsa skallen av ett rådjur existerar. Men de är väldigt mycket mer ovanliga än de som jagar främst för att de vill fylla frysen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:20   #54
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Om man själv äter kött så bör man ju inte moralisera över glädjen som andra får av att döda djuren. Det är väl bättre att de blir glada än ledsna över det.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:21   #55
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jakt på äldre handjur kan ju dessutom bra för tillväxten av djurstammen då det ger mer levnadsrum för yngre hanar som annars kanske dödas av de äldre hanarna.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:59   #56
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jakt på äldre handjur kan ju dessutom bra för tillväxten av djurstammen då det ger mer levnadsrum för yngre hanar som annars kanske dödas av de äldre hanarna.
Man brukar skjuta av alla handjur som ser klena eller fula ut. Lite taskigt egentligen att man skjuter djur bara för att de är fula eller har fel färg.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 09:21   #57
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Man brukar skjuta av alla handjur som ser klena eller fula ut. Lite taskigt egentligen att man skjuter djur bara för att de är fula eller har fel färg.
Fast anledningen till att man skjuter småhanar och sparar kapitala handjur är ju inte för att de är fula eller har fel färg, mn gör det ju för att få en mer livskraftig stam!
Förövrigt äter älgen tall!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 09:58   #58
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
Fast anledningen till att man skjuter småhanar och sparar kapitala handjur är ju inte för att de är fula eller har fel färg, mn gör det ju för att få en mer livskraftig stam!
Förövrigt äter älgen tall!
Aja, barrträd som barrträd.

Man skjuter av fula djur. Om de har fula/asymmetriska horn tex. Och sådana som är för mörka (rasism). Gäller främst hjortar. Man vill ha symmetriska superhjortar.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:02   #59
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Där jag bor hade nog ni lantisar velat ha jaktmark. Djuren här är så vana vid människor, joggare, flanörer osv. att de knappt är rädda. Ett rådjur kunde jag tex. gå så nära att jag var max 4 meter bort, kom jag närmare studsade hon rätt slött bort ett par meter och bara tittade på mig som om jag var mer irriterande än farlig. De är i blomsterrabatter och käkar, trädgårdar osv.

För två år sen eller ett kanske? Blev joggare/flanörer jagade av älg. Två älgtjurar som varvade att bråka med varandra med att jaga folk. Stadsälgar är lite mer hardcore än lantisälgar, här blir de inte jagade utan de jagar. Jag missade dessa två tyvärr men har väldigt ofta sett älg, särskilt där det växer vildäpplen, kanske bara 50 meter bort från ett radhusområde. De är fullt medvetna (eller hur nu medveten en älg är) om att man är ganska nära, men de bryr sig inte.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:05   #60
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Man skjuter älgen och får genomskott in i en villa
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)