Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-19, 12:57   #31
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Är du förvånad? Sverige, sossar, Löfven, Ygeman.. det är vad vi har att jobba med. Inte konstigt att det är katastrof efter katastrof efter katastrof.
Åja, de köpte upp 2013 och då var det väl ändå ingen röd regering? (retorisk fråga).

Det du däremot har rätt i är att det ligger på de som skötte upphandling och kraven de ställde samt uppföljningen. Och inte minst på Medicall, men där om är väl ingen oense.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:01   #32
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Åja, de köpte upp 2013 och då var det väl ändå ingen röd regering? (retorisk fråga).

Det du däremot har rätt i är att det ligger på de som skötte upphandling och kraven de ställde samt uppföljningen. Och inte minst på Medicall, men där om är väl ingen oense.
Whatever, Löfven och co är ett totalt fiasko oavsett. Det är katastrof att han är statsminister igen och vi får förbereda oss på att Sverige körs ännu längre ner i botten framöver.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:10   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag förutsåg detta, därför har jag ringt och beklagat mig över fejkproblem i åratal för att sätta griller i huvudena på tjuvlyssnarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:12   #34
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Whatever, Löfven och co är ett totalt fiasko oavsett. Det är katastrof att han är statsminister igen och vi får förbereda oss på att Sverige körs ännu längre ner i botten framöver.
Är det verkligen politikernas fel den här gången också? Det torde väl vara företaget som har hand om området som felat?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:13   #35
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag förutsåg detta, därför har jag ringt och beklagat mig över fejkproblem i åratal för att sätta griller i huvudena på tjuvlyssnarna.


Säkert bättre underhållning än Karlavagnen.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:17   #36
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Är det verkligen politikernas fel den här gången också? Det torde väl vara företaget som har hand om området som felat?
Jo men är inte det ett resultat av politikerna?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:23   #37
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Är det verkligen politikernas fel den här gången också? Det torde väl vara företaget som har hand om området som felat?
Kanske, företaget svarar ju dock mot de som köper deras tjänster emedans politikerna är ansvariga inför väljarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:26   #38
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jo men är inte det ett resultat av politikerna?
Jag är tudelad. Precis samma sak som när SJ alltid får skit för tex. förseningar när det brister hos andra företag i spårbranschen men SJ anlitat dessa företag.

I det här fallet känns det mer som att det anlitade företaget skulle haft 100% koll utan att man skyller på politikerna.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:41   #39
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag är tudelad. Precis samma sak som när SJ alltid får skit för tex. förseningar när det brister hos andra företag i spårbranschen men SJ anlitat dessa företag.

I det här fallet känns det mer som att det anlitade företaget skulle haft 100% koll utan att man skyller på politikerna.
SJ kör tågen (eller snarare: vissa av tågen. Marknaden är avreglerad och det finns numera flera operatörer som konkurrerar på vissa sträckor). Trafikverket (dvs staten) äger anläggningen och ansvarar för underhållet. Trafikverket i sin tur upphandlar underhållsåtgärder gentemot en öppen, extern marknad där privata företag tävlar om att vinna underhållskontrakt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:07   #40
rememberence
Registered User
 
rememberences avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 1 364
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Frågan är vad mer detta företag har klantat sig med.
Mycket!

Voice Integrate/Applion/Sting Networks har såvitt jag vet två st AS med två st /21-nät.
Jag misstänker att man använt dessa nät lite grann som interna nät och tyckt att det har varit enkelt och bekvämt att dom samtidigt är publika och inte behöver NAT.

Jag jobbade 3 år med/för företagen involverade i denna skandal.
Blir inte det minsta förvånad över att data har läckt ut, snarare förvånad att det tog så lång tid.

EDIT: Dom har fortfarande många andra system och servrar som fortfarande är publikt exponerade med gammal mjukvara och lagringsservern som avses i denna läcka svarar fortfarande på request, deras brandvägg släpper bara inte igenom dom utgående SYN-ACK. Det går med andra ord att fortfarande komma åt servern och innehåll med lite fix&trix.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.

Senast redigerad av rememberence den 2019-02-19 klockan 14:13.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:20   #41
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
SJ kör tågen (eller snarare: vissa av tågen. Marknaden är avreglerad och det finns numera flera operatörer som konkurrerar på vissa sträckor). Trafikverket (dvs staten) äger anläggningen och ansvarar för underhållet. Trafikverket i sin tur upphandlar underhållsåtgärder gentemot en öppen, extern marknad där privata företag tävlar om att vinna underhållskontrakt.
Intressant. Grävde litegrann..

"Det riktiga förfallet startade dock när sagda Trafikverk frångick skötsel och underhåll i egen regi och började upphandla skötsel och underhåll av järnvägsnätet hos privata aktörer."

Sen det här med politiken

"Därför tycker jag att regeringen och statsminister Stefan Löfven bör förnya den tidigare givna utfästelsen om att järnvägsunderhållet ska återförstatligas och dessutom se till att beslut om att så ska ske fattas snabbast möjligt."

http://blogg.vk.se/andersforss/2016/...rforstatligas/
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:24   #42
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ju mer jag ser av offentlig upphandling desto mer skeptisk blir jag.



Jag vill hävda att problemen startade med de politiker som införde NPM, vilket de glada 80-tals sossarna samt efterföljande 90-talsmoderatregeringen var mycket aktiva i.

Min personliga erfarenhet är att NPM verkligen har dragits till sin spets, och att myndigheter av idag har outsourcat i princip all nyckelkompetens. Att dra beställartänket så långt som gjorts på många håll kan göra mig mörkrädd på riktigt och jag har så jääävla svårt att se att man "sparar pengar" och "får bättre kvalitet" på detta i längden.
Håller fullständigt med! Väldigt mycket har bilvit sämre inom det allmänna sedan man började outsourca allting. Gäller det mesta från snöröjning till som i detta fall datalagring.

Det skulle väl teoretisk kunna fungera om offentligt anställda alla vore någon slags superupphandlare, bättre och mer insatta än någon ens kan föreställa sig men jag tror alla är överens om att verkligheten snarare är den motsatta.

Oftast sitter någon trött tjänsteman ensam och upphandlar för statens eller kommunens pengar. Samtidigt som budgivaren har alla resurser i världen tillhanda samt erfarenhet från många liknande processer genom åren. Vem som får till det bästa avtalet är lika givet som att Real Madrid slår Samhalls korplag i fotboll.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:48   #43
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
En viktig första punkt vore kanske att förstatliga jordbruket?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 15:17   #44
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Håller fullständigt med! Väldigt mycket har bilvit sämre inom det allmänna sedan man började outsourca allting. Gäller det mesta från snöröjning till som i detta fall datalagring.

Det skulle väl teoretisk kunna fungera om offentligt anställda alla vore någon slags superupphandlare, bättre och mer insatta än någon ens kan föreställa sig men jag tror alla är överens om att verkligheten snarare är den motsatta.

Oftast sitter någon trött tjänsteman ensam och upphandlar för statens eller kommunens pengar. Samtidigt som budgivaren har alla resurser i världen tillhanda samt erfarenhet från många liknande processer genom åren. Vem som får till det bästa avtalet är lika givet som att Real Madrid slår Samhalls korplag i fotboll.
Nja. Hur det är i kommuner vet jag inte, men min erfarenhet är snarare att upphandlingsprocessen är så rigorös och tar så lång tid att det som inkluderats i upphandlingen närapå blivit omodernt när upphandlingen väl är klar. Det största problemet är dock att när man går från en utförarverksamhet till en beställarverksamhet så försvinner nyckelkompetenser. Den som upphandlar kommer längre och längre ifrån verkligheten, och därför blir det svårt att följa upp och utföra de kontroller som krävs för att upprätthålla kvaliteten i arbetet. Plus då att byråkratin kring att bara få ett avtal till stånd är så j-kla uttröttande och tar så mkt resurser i anspråk att man knappt orkar eller hinner fokusera på det faktiska arbetet som utförs.

Näe, usch och fy, jag tror bestämt att staten borde stå för underhållet av så pass samhällsviktig infrastruktur som väg- och järnväg. Det kan absolut finnas tillfällen då upphandling är på sin plats, t.ex. om man ska bygga något där kompetens saknas inom Sverige och man vill vända sig till en världsmarknad, men den löpande driften och underhållet tror jag skulle fungera bättre om det gjordes inom myndigheten.

Vad det gäller IT så är konkurrensen om bra folk så pass hög att jag tror att många myndigheter får svårt att rekrytera personal med den kompetens som krävs. Särskilt med tanke på att det ofta är ett krav att behärska svenska när man jobbar på myndighet (ibland även att man är svensk medborgare för vissa säkerhetsklassningar). Det kan man komma runt med outsourcning men återigen är kompetensen inom myndigheten för låg, och därmed är det svårt att kontrollera att kvalitén på de IT-tjänster man köpt är tillräckligt hög.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 16:47   #45
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram, säger företagets vd Tommy Ekström till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/reg...r-rattsosaker/

Sjukaste förklaringen jag hört iaf. Är detta en VD för ett IT företag som svarar sådär?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)