Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-19, 01:09   #16
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag regelnundet använt det för en radda problem, vi är många i familjen. I flera länder också, det kan väl röra sig om vad som helst bland folk. Man öppnar sig väl lika som inför läkaren, man får ja prata med en läkare utifall. Hal alldrig misstrott det systemet eller typ olitat på det. Orkar inte rodda i farorna heller. Inte för att jag bryr mig personligen men det här är bara så fel.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 01:12   #17
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag regelnundet använt det för en radda problem, vi är många i familjen. I flera länder också, det kan väl röra sig om vad som helst bland folk. Man öppnar sig väl lika som inför läkaren, man får ja prata med en läkare utifall. Hal alldrig misstrott det systemet eller typ olitat på det. Orkar inte rodda i farorna heller. Inte för att jag bryr mig personligen men det här är bara så fel.
Man får väl aldrig prata med en läkare när man ringer till 1177? Är väl uteslutande sjuksyrror som svarar? Vilket absolut inte behöver betyda att man inte öppnar sig varken mer eller mindre, vill bara dubbelkolla i sak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 01:21   #18
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det 'r möjligt men jag minns att de tagit andra till telefonen som kan bättre om något men ja man säger ju samma sak som man kommer säga vid akuten om de säger åt en att åka dit. Detta har nog hänt oss minst 20 ggr förr om åren i andra länder fast minns att de skickade hem läkare några ggr.

I UK får man först prata med en person som tar all info sedan ringer en annan som jag antar är mer expert på det området upp, eller i alla fall någon som kan mycket.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 06:40   #19
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har ringt dit och pratat om en del besvärliga psykiska problem som jag hade för 5-6 år sedan. Jag skulle hellre se att bilder på mitt könsorgan och anus läckte ut på internet än att dessa samtal kom ut...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 08:45   #20
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Om man bortser från hur illa det faktum är att det ens har skett, exakt hur jobbiga grejer tar man dock upp i samtal?
Mitt intryck (och eget nyttjande) av 1177, om vi bortser från journalsystemen, är att man ringer dit för att fråga typ "jag har si och så symptom, är er rekommendation att jag borde kolla upp det 'akut' hos läkare eller kan jag avvakta?". Tror jag enbart använt det på helger eller sena kvällar.

Men det kanske inte är så "gemene man" använder 1177?
Alltså, vi är ju nästan tio miljoner människor i landet. Spontant skulle jag säga att en hel del personer ringer in om saker de inte vill ska sprida sig, i allt från psykiska besvär till att de inte kan få upp staken. Det behövs inte mycket för att det ska kännas riktigt illa för personen i fråga.

Edit: Kan tänka mig att 1177 känns som ett bra första steg för många med mer "skamfulla" besvär då man inte är ansikte mot ansikte med någon och det ändå kändes så pass seriöst.

Senast redigerad av Stoltz den 2019-02-19 klockan 08:46.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:38   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
1177 har samma lagstiftning kring sekretess som vi som arbetar kliniskt med patienter har, så det här är allvarliga grejer.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:49   #22
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag har ringt dit och pratat om en del besvärliga psykiska problem som jag hade för 5-6 år sedan. Jag skulle hellre se att bilder på mitt könsorgan och anus läckte ut på internet än att dessa samtal kom ut...
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Alltså, vi är ju nästan tio miljoner människor i landet. Spontant skulle jag säga att en hel del personer ringer in om saker de inte vill ska sprida sig, i allt från psykiska besvär till att de inte kan få upp staken. Det behövs inte mycket för att det ska kännas riktigt illa för personen i fråga.

Edit: Kan tänka mig att 1177 känns som ett bra första steg för många med mer "skamfulla" besvär då man inte är ansikte mot ansikte med någon och det ändå kändes så pass seriöst.
Ah jo, psykiska och "intima" problem/besvär är ju såklart långt mer känsligt för individen än typ "akuta" tillstånd eller smärtrelaterat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:15   #23
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Nivån av klåpighet är hårresande. Hur fan kan man ha en NAS helt öppen mot internet?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:22   #24
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Spelar ingen roll för mig eftersom att jag inte ringer dit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:26   #25
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nivån av klåpighet är hårresande. Hur fan kan man ha en NAS helt öppen mot internet?
Otroligt spännande, jobbar med drift och i våra miljöer är det nästan omöjligt att få ut något externt pga brandväggar, behövs oftast öppnas i minst 2 brandväggar, att "råka" få ut något externt går inte. Frågan är vad mer detta företag har klantat sig med.

Offentlig upphandling <3
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:31   #26
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Spelar ingen roll för mig eftersom att jag inte ringer dit.
Så kan man ju tänka om väldigt mycket isåfall.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:39   #27
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nivån av klåpighet är hårresande. Hur fan kan man ha en NAS helt öppen mot internet?
Är du förvånad? Sverige, sossar, Löfven, Ygeman.. det är vad vi har att jobba med. Inte konstigt att det är katastrof efter katastrof efter katastrof.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:41   #28
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
När konsekvenserna av ens beslut drabbar andra än en själv så tenderar folk att slarva.

Vi är inte jättebra på att avkräva konsekvenser och ansvar i detta rike.......
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 12:24   #29
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Med nuvarande upphandlingsregler och praxis så blir det många totalhaverier, vissa uppmärksammas i media, andra inte. Det är i mångt och mycket ett systemfel på grund av ett system som är framdrivet av okunniga och ideologiskt drivna politiker. Jag har sett ett antal exempel irl, allt från bussar i kollektivtrafiken till halkbekämpning med mera. Låga priser vid upphandling>Stabila och hållbara system som borde fungerar bättre och sparar pengar i längden.
Ju mer jag ser av offentlig upphandling desto mer skeptisk blir jag.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Är du förvånad? Sverige, sossar, Löfven, Ygeman.. det är vad vi har att jobba med. Inte konstigt att det är katastrof efter katastrof efter katastrof.
Jag vill hävda att problemen startade med de politiker som införde NPM, vilket de glada 80-tals sossarna samt efterföljande 90-talsmoderatregeringen var mycket aktiva i.

Min personliga erfarenhet är att NPM verkligen har dragits till sin spets, och att myndigheter av idag har outsourcat i princip all nyckelkompetens. Att dra beställartänket så långt som gjorts på många håll kan göra mig mörkrädd på riktigt och jag har så jääävla svårt att se att man "sparar pengar" och "får bättre kvalitet" på detta i längden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 12:50   #30
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Noterar att SOS Alarm är kund hos Voice Integrate.

Företaget har även spelat in och lagrat samtal med personer som beställt färdtjänst utan att Region Uppsala eller Prebus vetat om det.

Skönt att Ygeman är tillbaka. Tack vare sin tidigare erfarenhet så behöver det kanske inte ta ett år att hitta en ledig lokal för att informera Löfven denna gången.

Senast redigerad av Baldr den 2019-02-19 klockan 12:51.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)