Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-17, 10:11   #1
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Den stora tråden om kroppsviktsövningar (gymnastik, calisthenics, m.m.)

I denna tråd tänkte jag att alla intresserade kunde skriva och konversera gällande gymnastik, kroppsövningar i allmänhet, calisthenics och allt vad ni vill kalla det, vare sig det är på nybörjar/hobbynivå, mer avancerade eller rentav tävlande individer eller ambitioner mot dessa nivåer.

Länkar, tips och trix, allehanda diskussioner om vad som helst inom ämnet vore trevligt. Det behöver inte vara inom något speciellt "system". Hoppas det finns många här som är intresserade!

Själv har jag precis börjat försöka inkorporera mer av dessa typer av övningar in i min träning, efter att ha misslyckats med att försöka med det för 3 år sedan efter ett diskbråck då jag fick sluta träna på gym och sedan hålla mig till kroppsviktsövningar som chins, dips m.m. (ryggen var ej redo för sådant då).

Nu börjar jag igen sakta men säkert, och håller å att läsa bl.a. Coach Sommers bokserier s.k. "Foundation", "Handstand" och "Rings" vilka iaf för mig verkar vara lysande och ge gott om inspiration för hur man börjar på basal nivå med töjningar, övningar för styrka, teknik och kroppskontroll m.m. med stegvisa progressioner mot mer och mer avancerade tekniker.

Utöver övrig träning känns det kul som bara den är det att hålla på med sånt där

Några länkar:
Coach Sommers GymnasticBodies youtubekanal
GymnasticBodies forum
"Antranik", en bra sida med tips om övningar/progressioner
FitnessFAQ, gymnastiskt tränande individ och tillika fysioterapeut.
Bygga sin egen bar-ställning hemma, om man vill hålla på med front/back levers, romerska ringar och sådant i hemmet.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 13:25   #2
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Ringdips = Övning from the gods
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 13:49   #3
Spelevink
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?

Senast redigerad av Spelevink den 2016-04-17 klockan 13:52.
Spelevink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 14:32   #4
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Hej!

Jag har precis fått upp ögonen för kroppsviktsträning och kör det som ett komplement till sedvanliga basövningar.

Just nu försöker jag bli bättre på:
Stå på händer, klarat 4-5 sekunder som bäst
L-sits, långt kvar här!
Ringdips, klarar 3 st med dålig teknik.
Benlyft med fötterna ända upp till stången, 3 st med nästan helt raka ben.

En sak som förvånade mig lite är att mina underarmar blivit betydligt större på bara ett par veckors träning. Stå på händer/crowpose verkar väldigt bra för att få starkare underarmar.

Senast redigerad av Alkro den 2016-04-17 klockan 14:33.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 14:43   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hur långt har du kommit med L-sits Alkro? Långt kvar här också, men jag försöker enligt den här progressionen. Även om magstyrkan och styrkan i rectus femoris finns för att hålla benen uppe (även om det krampar som fan) så verkar jag inte ha styrkan att vidhålla depression av skulderbladen när jag släpper på stödet helt och håller hela kroppstyngden =/
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 14:46   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spelevink Visa inlägg
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?
Ja, tråden är tänkt att inte bara omfatta sporten gymnastik i sig, även om man inom calisthenics (om man nu definierar det som ett "system" i sig) återfinner en del som de gör i gymnastik. Här är det tänkt att man ska kunna posta allt möjligt inom det här. Det kanske ska stå kroppsviktsträning och inom parentes (gymnastik, calisthenics, etc) ?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 14:51   #7
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hur långt har du kommit med L-sits Alkro? Långt kvar här också, men jag försöker enligt den här progressionen. Även om magstyrkan och styrkan i rectus femoris finns för att hålla benen uppe (även om det krampar som fan) så verkar jag inte ha styrkan att vidhålla depression av skulderbladen när jag släpper på stödet helt och håller hela kroppstyngden =/
Jag har omvända problemet, inga problem alls med att hålla upp kroppsvikten med axlarna. Magmusklerna är dock för veka för att hålla kvar benen. Bara testat i 2 veckor dock.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 07:42   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Samma för mig. Det är hela mittenpartiet som är för klent för mina ben, axlar är nog min främsta styrka.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 07:55   #9
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Räknas det som en l-sit om man gör det på typ en dipsställning eller måste det göras från golvet? Hur länge måste man kunna hålla den för att det "ska räknas"?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 13:01   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
En L-sit är väl alltid en L-sit, du klarar

Dock är det ju svårare från golvet, om man inte har överjävligt långa aparmar...



Förövrigt finns det en helt annan, äldre, variant på vad calisthenics är för nånting. Nämligen kroppsviktsjympa i grupp där alla följer samma takt som någon räknar. Detta är typ amerikanska arméns fysträning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 14:54   #11
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
L-sit är inte svårt, men hur tusan får man till en v-sit?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 15:01   #12
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
L-sit är inte svårt, men hur tusan får man till en v-sit?
Ungefär som en L-sit antar jag. Är säkert superlätt om man är stark nog och har rätt teknik.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 18:45   #13
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Har märkt att efter en timma med chin-ups, pull-ups, dips etc att greppstyrkan försvinner gaska fort. Har nu lagt till 2 dagar "extra" i veckan för att just träna upp greppstyrka och balans.
Ska utvärdera efter en månad om det har gjort någon märkvärd skillnad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 19:59   #14
Spelevink
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Har märkt att efter en timma med chin-ups, pull-ups, dips etc att greppstyrkan försvinner gaska fort. Har nu lagt till 2 dagar "extra" i veckan för att just träna upp greppstyrka och balans.
Ska utvärdera efter en månad om det har gjort någon märkvärd skillnad.
Man ska vara lite försiktig med ökad träningsvolym på greppets små muskler.
Som klättrare tycker jag nästan att det alltid är "less is more" när det kommer till greppspecifik träning.

Jag skadade mig tex i någon skitmuskel/sena som fäster kring armbågen, vilket medför att jag verkligen måste vara försiktig och tex använda dragremmar till tyngre marklyft.
Nu verkar jag i och för sig vara närmast hemsökt av skador så det kanske är ett dåligt exempel..

Men ha det åtminstone i åtanke och var vaksam om du får lite känningar

Och med det sagt.. Tips på bra greppövning för att träna upp greppet till chins, häng från stången/räcket i kanske 1 minut (eller längre/kortare) kanske 2-3 ggr.
Spelevink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 20:24   #15
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Spelevink Visa inlägg
Man ska vara lite försiktig med ökad träningsvolym på greppets små muskler.
Som klättrare tycker jag nästan att det alltid är "less is more" när det kommer till greppspecifik träning.

Jag skadade mig tex i någon skitmuskel/sena som fäster kring armbågen, vilket medför att jag verkligen måste vara försiktig och tex använda dragremmar till tyngre marklyft.
Nu verkar jag i och för sig vara närmast hemsökt av skador så det kanske är ett dåligt exempel..

Men ha det åtminstone i åtanke och var vaksam om du får lite känningar

Och med det sagt.. Tips på bra greppövning för att träna upp greppet till chins, häng från stången/räcket i kanske 1 minut (eller längre/kortare) kanske 2-3 ggr.
Tack för varning.
Körde häng från stång idag, först med vardera hand sen med båda. Körde även handstående på räcke och mark. Och så lite träning på L sit och den omvända med röven i luften.
Är ny med calisthenics men tycker det är skitkul även fast jag är sämst för tillfället. Fokuserar främst på att gå ner i vikt och bara nöta in övningarna jag inte "orkar"/har svårt för, balans och styrkemässigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)