Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-21, 10:23   #36931
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 703
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Någon som har lite tips på vad som händer/håller på att hända i kroppen?

Jag känner mig inte sjuk alls men har senaste veckan inte kunnat fokusera överhuvudtaget. Att ens läsa trådar på forum gör mig helt slut i huvudet, omöjligt att plugga och att formulera läsbara meningar fungerar nästan bara på morgonen. Snackade med min syrra igår i telefonen och hon trodde typ jag var full för att jag tappade tråden hela tiden när jag pratade. Sover typ tio timmar per natt, klockan märker jag inte ens av när den ringer och pulsen är skyhög. Imorse när jag steg upp hade jag en vilopuls på 95, vanligtvis ligger den mellan 40-50 beroende på säsong. Tryck över hela skallen och är allmänt förvirrad.

Igår när jag cyklade hem från skolan, i ganska lugnt tempo, fick jag helt plötsligt kallsvetsningar, blev yr som fan, suddigt synfält och ljudet från omgivningen blev dovt och jag kunde knappt höra någonting. Hoppade av cykeln, satte mig på en bänk och vilade lite och det bara rann svett från hela kroppen. Gick över ganska fort och då promenerade jag hem istället.

Jävligt störande då jag har en hel del att göra just nu dessutom. Någon som har en aning?
Det kanske är för att du har "en hel del att göra".

Men som någon skrev, kanske bättre att faktiskt uppsöka vården.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 10:33   #36932
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Någon som har lite tips på vad som händer/håller på att hända i kroppen?

Jag känner mig inte sjuk alls men har senaste veckan inte kunnat fokusera överhuvudtaget. Att ens läsa trådar på forum gör mig helt slut i huvudet, omöjligt att plugga och att formulera läsbara meningar fungerar nästan bara på morgonen. Snackade med min syrra igår i telefonen och hon trodde typ jag var full för att jag tappade tråden hela tiden när jag pratade. Sover typ tio timmar per natt, klockan märker jag inte ens av när den ringer och pulsen är skyhög. Imorse när jag steg upp hade jag en vilopuls på 95, vanligtvis ligger den mellan 40-50 beroende på säsong. Tryck över hela skallen och är allmänt förvirrad.

Igår när jag cyklade hem från skolan, i ganska lugnt tempo, fick jag helt plötsligt kallsvetsningar, blev yr som fan, suddigt synfält och ljudet från omgivningen blev dovt och jag kunde knappt höra någonting. Hoppade av cykeln, satte mig på en bänk och vilade lite och det bara rann svett från hela kroppen. Gick över ganska fort och då promenerade jag hem istället.

Jävligt störande då jag har en hel del att göra just nu dessutom. Någon som har en aning?
Som redan sagts, förmodligen inget allvarligt men finns faktiskt en hel del "potentiella varningstecken" där som gör att ett läkarbesök är befogat.
Ringer du till VC för att boka in ett besök med den beskrivningen skulle jag inte bli förvånad om du får en "akuttid" eller liknande. Ett första alternativ (dock givetvis efter att du ringt till VC) till en snabb initial bedömning skulle vara att kolla om något apotek nära dig erbjuder "drop-in blodtrycksmätning".
https://www.apoteket.se/halsotjanster/blodtryckskollen/

Apropå "känslan"/"upplevelsen" på cykeln, så låter det som att du höll på att svimma.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ring 1177
Ouch
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-21 klockan 10:38.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:00   #36933
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tycker det låter som att ”befogat” är en underdrift på hur aktuellt det är med läkarbesök
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:12   #36934
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Någon som har lite tips på vad som händer/håller på att hända i kroppen?

Jag känner mig inte sjuk alls men har senaste veckan inte kunnat fokusera överhuvudtaget. Att ens läsa trådar på forum gör mig helt slut i huvudet, omöjligt att plugga och att formulera läsbara meningar fungerar nästan bara på morgonen. Snackade med min syrra igår i telefonen och hon trodde typ jag var full för att jag tappade tråden hela tiden när jag pratade. Sover typ tio timmar per natt, klockan märker jag inte ens av när den ringer och pulsen är skyhög. Imorse när jag steg upp hade jag en vilopuls på 95, vanligtvis ligger den mellan 40-50 beroende på säsong. Tryck över hela skallen och är allmänt förvirrad.

Igår när jag cyklade hem från skolan, i ganska lugnt tempo, fick jag helt plötsligt kallsvetsningar, blev yr som fan, suddigt synfält och ljudet från omgivningen blev dovt och jag kunde knappt höra någonting. Hoppade av cykeln, satte mig på en bänk och vilade lite och det bara rann svett från hela kroppen. Gick över ganska fort och då promenerade jag hem istället.

Jävligt störande då jag har en hel del att göra just nu dessutom. Någon som har en aning?
har du ett "stabilt" liv för övrigt ? Jag TROR på stressrelaterat. Oftast sitter man på svaret själv. Inkl mig själv och en hel del vänner har haft ungefär samma symptom. Oftast i tiden då saker inte är i harmoni med ens liv. Klart en koll med VC kan inte göra skada. Hoppas det löser sig för dig !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:24   #36935
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag är förkyld. Jag är 100% säker på att man blir friskare snabbare av alkohol. Duger rödvin+ersätta vatten med 2,8% öl för detta ändamål eller måste det vara just ren gin? 🤔
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2019-02-21 klockan 14:26.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:27   #36936
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag är förkyld. Jag är 100% säker på att man blir friskare snabbare av alkohol. Duger rödvin+ersätta vatten med 2,8% öl för detta ändamål eller måste det vara just ren gin? 🤔
Jag tycker att en flaska vodka brukar göra susen. Blir ofta friskare efter en helg där det slunkigt ner 2-3 flarror.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:30   #36937
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tycker det låter som att ”befogat” är en underdrift på hur aktuellt det är med läkarbesök
Jag gissar på att han kommer hem med ett paket SSRI.

Pusha på så att de tar blodprover, sköldkörtel m.m
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:31   #36938
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag tycker att en flaska vodka brukar göra susen. Blir ofta friskare efter en helg där det slunkigt ner 2-3 flarror.
Jäger brukar väl rekommenderas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:36   #36939
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag gissar på att han kommer hem med ett paket SSRI.

Pusha på så att de tar blodprover, sköldkörtel m.m
Håller med detta och andra, var pushig så att du inte bara avfärdas med SSRI eller alvedon Blomkål för det du beskriver låter märkligt nog att tas på allvar.

Om det mot förmodan är långvarigt kolla upp:
https://www.1177.se/Sormland/Fakta-o...ukdomar/MECFS/
Som verkar dyka upp en del. Märklig diagnos men just därför kan det vara bra att ha i bakhuvudet.

Vill inte vara alarmistisk och har inte heller kompetens inom området så ta det jag skriver med en stor nypa salt, tänker mest att det är bra att försöka vara förberedd.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:49   #36940
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tycker det låter som att ”befogat” är en underdrift på hur aktuellt det är med läkarbesök
Ja, beroende på ålder skulle man ju kunna utan tvekan kunna motivera ett omgående besök till akuten pga risk för hjärt- och kärlsjukdom, TIA eller dylikt. Som såklart inte är bra att gå runt med, därmed åtminstone samtal till VC samt blodtryck på apotek.

Man får väl dock lite anta/hoppas att varje vettiga människa vid misstanke om att det skulle kunna vara något allvarligt inte skriver av sig på ett forum, utan en plan på att även kontakta sjukvården i någon form.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-21 klockan 16:52.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:52   #36941
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Låter som att det är knas med pumpen, Blomkål. Kolla upp det omgående.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:11   #36942
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Låter som att det är knas med pumpen, Blomkål. Kolla upp det omgående.
Detta kan vara en anledning, med de symtom du nämner hade jag åkt akut direkt ärligt talat. Hoppas det löser sig till det bästa!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:20   #36943
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 703
Äh, ta några alvedon i två veckor och se hur det känns sen.


Vart ska jag skicka fakturan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:28   #36944
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Låter som stress i mina öron Blomkål.
Men kolla upp dina värden för att utesluta något fysiskt.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:39   #36945
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag är förkyld. Jag är 100% säker på att man blir friskare snabbare av alkohol. Duger rödvin+ersätta vatten med 2,8% öl för detta ändamål eller måste det vara just ren gin? ��
Jag kör med whisky.

Varm mjölk, honung, vitlök och whisky. Om det inte funkar är det för billig whisky. Jag har en McAllan från -91 som funkar bra. En etta whisky per kopp räcker. Rätt gott faktiskt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)