Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-21, 04:52   #1696
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Behöver förbättra grundmålningen på mina väggar på vissa ställen. Använder grundfärg, och ska sedan måla med den slutgiltiga kulören.

Min fråga, måste jag måla om hela väggen eller kan jag endast måla de ställen där det behövs förbättras? (Tänker eftersom jag sedan ska måla med slutgiltiga färgen)
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 09:12   #1697
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Behöver förbättra grundmålningen på mina väggar på vissa ställen. Använder grundfärg, och ska sedan måla med den slutgiltiga kulören.

Min fråga, måste jag måla om hela väggen eller kan jag endast måla de ställen där det behövs förbättras? (Tänker eftersom jag sedan ska måla med slutgiltiga färgen)
Jag smetar på ett ordentligt lager grund för att "mätta" ytan och täckmålar två gånger. Jag skulle bara smeta på de ytor som är i behov om du redan målat en gång. Ingen aning om vad som är praxis men det fngerar för mig.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 15:32   #1698
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Behöver förbättra grundmålningen på mina väggar på vissa ställen. Använder grundfärg, och ska sedan måla med den slutgiltiga kulören.

Min fråga, måste jag måla om hela väggen eller kan jag endast måla de ställen där det behövs förbättras? (Tänker eftersom jag sedan ska måla med slutgiltiga färgen)
Behöver bara bättra på fläckarna om du sen ska måla färdigfärg över hela ytan

Jag är mitt uppe i en total renovering av en lägenhet på 78m2, köket är inte så långt borta från klart. Väntar på bänkskiva och köksfläkt. Lite täcksidor att skruva upp och tapetsera sen är det typ klart!
Sen blir det att tapetsera vardagsrummet, har varit besvärligt tidigare eftersom jag byggt ihop alla köksskåp där och lagrat alla vitvaror.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:50   #1699
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Behöver bara bättra på fläckarna om du sen ska måla färdigfärg över hela ytan

Jag är mitt uppe i en total renovering av en lägenhet på 78m2, köket är inte så långt borta från klart. Väntar på bänkskiva och köksfläkt. Lite täcksidor att skruva upp och tapetsera sen är det typ klart!
Sen blir det att tapetsera vardagsrummet, har varit besvärligt tidigare eftersom jag byggt ihop alla köksskåp där och lagrat alla vitvaror.
Toppen! Tack!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 14:26   #1700
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Jag har en lite udda fråga och söker väl mest lite input från er. Jag har tagit in en firma som ska lägga om vårt tak, hittills har dom hunnit riva bort det gamla plåttaket, pappen under samt hängrännor/stuprör.

Den gamla plåten slängde dom snyggt och prydligt i en container som dom ställt upp på tomten, pappen däremot och stuprören slängde dom bara ner på tomten från taket, se bild nedan, så här har det sett ut nu i en vecka då arbetet stått still då dom väntar på material (den nya plåten).

Min fråga är väl egentligen om ni tycker att man ska acceptera att det ser ut så här eller om man ska vara jobbig kund och gnälla?

KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 17:38   #1701
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Innehåller inte pappen en massa nubb? Det är ju inte så kul för ungar att springa i. Förvisso inte barfotaväder än men ändå. Man kan ju prata med hantverkaren.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 11:50   #1702
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalik Visa inlägg
Jag har en lite udda fråga och söker väl mest lite input från er. Jag har tagit in en firma som ska lägga om vårt tak, hittills har dom hunnit riva bort det gamla plåttaket, pappen under samt hängrännor/stuprör.

Den gamla plåten slängde dom snyggt och prydligt i en container som dom ställt upp på tomten, pappen däremot och stuprören slängde dom bara ner på tomten från taket, se bild nedan, så här har det sett ut nu i en vecka då arbetet stått still då dom väntar på material (den nya plåten).

Min fråga är väl egentligen om ni tycker att man ska acceptera att det ser ut så här eller om man ska vara jobbig kund och gnälla?

Be dom städa undan. Ingen insats och du måste sätta din nivå som kund på vad du accepterar. Det reflekteras i vad du får för leverans i övrigt.

Det handlar mer om hur man bemöter folk. Trevlig men konkret och tydlig.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 11:59   #1703
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag hade nog ringt och bett dem ta hand om det lite snyggt, alltså inte vara en klassisk gnällkund utan ha en vuxen dialog bara. Börjar det blåsa upp lite så kommer pappen flyga åt världens alla håll, särskilt om det är "bitar" av den och inte hela våder.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 12:37   #1704
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Ja, jag tog upp det med projektledaren lite snyggt så han skickade ut ett par gubbar som städade bort allt i fredags
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 10:05   #1705
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Hoppas återigen på denna tråd!

Ska lägga ett parkettgolv, och undrar kring trösklar. Har försökt få bort dessa, men de sitter stenhårt. Funderar på att låta de vara kvar. Då uppstår frågan om det ska finnas samma utrymme för träet mellan parketten och tröskeln som mellan parketten och väggen (10 mm - Golvet ligger flytande)

Vad skulle ni gjort? Tagit bort trösklarna eller låtit dem vara kvar?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 19:14   #1706
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hoppas återigen på denna tråd!

Ska lägga ett parkettgolv, och undrar kring trösklar. Har försökt få bort dessa, men de sitter stenhårt. Funderar på att låta de vara kvar. Då uppstår frågan om det ska finnas samma utrymme för träet mellan parketten och tröskeln som mellan parketten och väggen (10 mm - Golvet ligger flytande)

Vad skulle ni gjort? Tagit bort trösklarna eller låtit dem vara kvar?
Jag hade megakarmar I mitt hus, tog en multicutter och jämnade nederdelen med resten av golvnivån

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 19:22   #1707
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hoppas återigen på denna tråd!

Ska lägga ett parkettgolv, och undrar kring trösklar. Har försökt få bort dessa, men de sitter stenhårt. Funderar på att låta de vara kvar. Då uppstår frågan om det ska finnas samma utrymme för träet mellan parketten och tröskeln som mellan parketten och väggen (10 mm - Golvet ligger flytande)

Vad skulle ni gjort? Tagit bort trösklarna eller låtit dem vara kvar?
Trösklarna är förmodligen spikade på undersidan av karmen?
Ja, det skall vara samma rörelsefog vid tröskeln också.

Om det går, bort med trösklarna.
Om det inte går, släpp 5-10 mm vid trösklarna och sätt kvartsstav. Inte så snyggt kanske, men det är en lösning
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 22:24   #1708
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Nu såhär 3-4 månader senare har jag renoverat alla 78 kvadrat, blir ganska tradigt att jobba fulltid samtidigt. Rekommenderas ej
Lagt golv i alla rum och garderober, tapetserat om alla väggar, rivt ut badrum, kök. Slipat och målat alla dörrar, karmar och element. Lejde bort badrummet och hjälptes åt med en kompis med att sätta upp köket.
Var verkligen skönt att inte bo i lägenheten man håller på att renovera alltså.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 08:03   #1709
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Trösklarna är förmodligen spikade på undersidan av karmen?
Ja, det skall vara samma rörelsefog vid tröskeln också.

Om det går, bort med trösklarna.
Om det inte går, släpp 5-10 mm vid trösklarna och sätt kvartsstav. Inte så snyggt kanske, men det är en lösning
Fick bort trösklarna efter en del slit. Jag sågade bort dem, vilket gör att jag inte kan återanvända dem.

Så nu undrar jag om jag kan börja lägga golvet, och sätta dit trösklarna när golvet är lagt? Alltså köpa nya trösklar helt enkelt och anpassa trösklarna efter golvet istället för tvärtom? Kommer behöva såga till några golvbrädor för att passa i dörrsmygen.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 08:29   #1710
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
[IMG]https://m.imgur.com/gallery/B6MGb0t[/IMG]
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)