Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-08-08, 16:18   #16
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
En reps-tävling avgörs i placeringspoäng
Vad sjukt. Miia var ju den som uppenbarligen gjorde flest reps och borde vunnit. Klantigt tävlingsupplägg.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 16:31   #17
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Måste säga att jag föredrar placeringsupplägget framför repsupplägget från fitness5 eftersom att alla grenarna inte är balanserade. I fitness5 är det ju uppenbart att det är viktigast att vara bäst på dips. Gillar också +kilon på chins och dips vilket gör att långa och tyngre får lite fördel i de grenarna i jämförelse med fitness 5 där korta har väldigt stora fördelar.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:53   #18
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
ja placeringsupplägget är bra då det inte premierar att någon är sjukt bra på en gren. utan den som är jämnast vinner. Svårigheten är ju dock om man har flera deltävlingar.

Dock behöver vikterna justeras för tjejerna. ingen ska ju göra 50reps i bänken

Man kanske ska utgå från BMI istället för enbart vikt. då får man ju vettigare vikt som tung. annars är det ju främst tävling för lättviktare
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it

Senast redigerad av Pepz den 2012-08-09 klockan 08:54.
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 15:54   #19
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
ja placeringsupplägget är bra då det inte premierar att någon är sjukt bra på en gren. utan den som är jämnast vinner. Svårigheten är ju dock om man har flera deltävlingar.

Dock behöver vikterna justeras för tjejerna. ingen ska ju göra 50reps i bänken

Man kanske ska utgå från BMI istället för enbart vikt. då får man ju vettigare vikt som tung. annars är det ju främst tävling för lättviktare
1) Antar att REP-POWER var ett bättre namn än JANTELAG-POWER

2) Ja, damvikterna är för dåliga, men det upptäcker man allt eftersom resultaten börjar trilla in.

3) BMI? Då om nåt lär tävlingen bli för lättviktare och puttefnaskar, som är 1.60långa och snorhårda på 55-60kg.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK

Senast redigerad av Deceiver85 den 2012-08-10 klockan 15:58.
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 21:14   #20
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
1) Antar att REP-POWER var ett bättre namn än JANTELAG-POWER

2) Ja, damvikterna är för dåliga, men det upptäcker man allt eftersom resultaten börjar trilla in.

3) BMI? Då om nåt lär tävlingen bli för lättviktare och puttefnaskar, som är 1.60långa och snorhårda på 55-60kg.
1. ja det var det. det är ju väldigt svårt att vikta grenarna mot varandra så placeringspoäng är enklast. exempelvis på en testtävling stod sewen över böjen och hoppade in på andra grenen och låg ändå tvåa efter den.. hade inte gått med placeringspoäng
Flest reps vinner har ju redan en tävling och den heter fitness5

2. man ville nog ha många tävlande och inte avskräcka.

3. äh bullshit, det är ju just det som justeras för däremot får du lätt vikt om du är toklång och lätt men då är du rimligtvis rätt svag också

ditt exempel ger ju ett BMI på 23,5
om man då i böj ska köra på 5x BMI så ska denne puttefnask böja på 117kg dvs 1.95ggr kroppsvikten
tar man mig då med BMI på 29 så ska jag köra på 145kg 1,45x kroppsvikten

något jämnare än dagslägets 90-150
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 22:11   #21
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
1. ja det var det. det är ju väldigt svårt att vikta grenarna mot varandra så placeringspoäng är enklast. exempelvis på en testtävling stod sewen över böjen och hoppade in på andra grenen och låg ändå tvåa efter den.. hade inte gått med placeringspoäng
Flest reps vinner har ju redan en tävling och den heter fitness5

2. man ville nog ha många tävlande och inte avskräcka.

3. äh bullshit, det är ju just det som justeras för däremot får du lätt vikt om du är toklång och lätt men då är du rimligtvis rätt svag också.
1) Ska man ens vikta grenarna mot varandra, och det är väl inte Sewens (eller Miias fel) att de orkar fler reps än motståndarna? :P Tycker mest det är ett udda sätt att lägga upp en tävling där man tävlar i reps. Hade vi kört så i styrkelyft så hade fantom-markare som Erik Gunhamn eller bänkmonster som Peppe Nilsson aldrig kunnat hävda sig eftersom de skulle fått sämre placeringspoäng.

2). +1

3). -1. BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, vilket borde vara tämligen relevant för de som ämnar ställa upp i Rep-Power
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 22:21   #22
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
3). -1. BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, vilket borde vara tämligen relevant för de som ämnar ställa upp i Rep-Power
wat
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 19:09   #23
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
1) Ska man ens vikta grenarna mot varandra, och det är väl inte Sewens (eller Miias fel) att de orkar fler reps än motståndarna? :P Tycker mest det är ett udda sätt att lägga upp en tävling där man tävlar i reps. Hade vi kört så i styrkelyft så hade fantom-markare som Erik Gunhamn eller bänkmonster som Peppe Nilsson aldrig kunnat hävda sig eftersom de skulle fått sämre placeringspoäng.

2). +1

3). -1. BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, vilket borde vara tämligen relevant för de som ämnar ställa upp i Rep-Power
1. ja varför inte. alla tävlingar ska ju inte vara stöpta i samma form.
se exempelvis athletic fitness som kör placeringspoäng.

3. nu fattar jag inte riktigt vad du är ute efter. om du inte har muskler får du väl träna innan du tävlar.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 14:25   #24
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
1. ja varför inte. alla tävlingar ska ju inte vara stöpta i samma form.
se exempelvis athletic fitness som kör placeringspoäng.

3. nu fattar jag inte riktigt vad du är ute efter. om du inte har muskler får du väl träna innan du tävlar.
1. Du kan inte jämföra med Atlethic Fitness som kör tre totalt olika moment. Samtliga övningar i Rep-Power går ut på styrka och muskeluthållighet.

Hela frågan är egentligen rätt oviktig för mig, och arrangörerna har säkert sina anledningar till varför det är delgrenssegrar. Jag tycker det bara är konstigt hur en tävling där tävlingsmomenten går ut på maximalt antal reps avgörs på delgrenssegrar. Att någon kunde vinnna med färre reps än tvåan pekar just på detta.

3. BMI är ett tämligen dåligt mått på flera sätt och vis, och det vet du. Kvinnor får i genomsnitt ett högre BMI (och tyngre vikter?) än män. Jag tror snarare på en korrigerad "gånger kroppsvikt"-kalkylering.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 15:35   #25
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
1. Du kan inte jämföra med Atlethic Fitness som kör tre totalt olika moment. Samtliga övningar i Rep-Power går ut på styrka och muskeluthållighet.

Hela frågan är egentligen rätt oviktig för mig, och arrangörerna har säkert sina anledningar till varför det är delgrenssegrar. Jag tycker det bara är konstigt hur en tävling där tävlingsmomenten går ut på maximalt antal reps avgörs på delgrenssegrar. Att någon kunde vinnna med färre reps än tvåan pekar just på detta.

3. BMI är ett tämligen dåligt mått på flera sätt och vis, och det vet du. Kvinnor får i genomsnitt ett högre BMI (och tyngre vikter?) än män. Jag tror snarare på en korrigerad "gånger kroppsvikt"-kalkylering.
1. men grenarna är inte viktade mot varandra(precis som i AF). ingen som gjorde 50reps i böj exempelvis. ingen som gjorde 50reps i bicepscurl. ingen som gjorde 50reps i chins(trots riktiga chinsproffs). ffa gjordes detta för att få en särskiljning från fitness5 och inte ännu en likadan tävling fast tyngre. chansen finns väl att de går tillbaka till antal reps vinner.

3. Att BMI inte är ett hälsomått på indvidnivå vet jag. men varför skulle maninte kunna använda det här? förklara gärna
förklara gärna hur en korrigerad "gånger kroppsvikt" skulle se ut utn att vara för krånglig. det är ju det vi letar efter..
hur ska jag 184-100kg kunna tävla mot ex en kille på 170 och 65kg när han i dagsläget får böja på 97kg och jag på 150kg

tjejerna får ju inte böja på 5x BMI utan på lägre. så då spelar jämförelsen med män ingen som helst roll
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 20:19   #26
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane Visa inlägg
Vad sjukt. Miia var ju den som uppenbarligen gjorde flest reps och borde vunnit. Klantigt tävlingsupplägg.
Inte alls klantigt på något sätt, det var helt genomtänkt snarare. Placeringspoäng är det som alltid används i SKKF och fitnesstävlingar. Om något är det F5 som gått ifrån den mallen. Att det inte vart placeringspoäng i första tävlingen var en kommunikationsmiss faktiskt.

Förstår om ni inte ser skillnaden iom att ni inte varit på plats, men det gör tävlingen betydligt mer spännande och bättre! I Miias fall vart det ju fantastiskt bra, de två ledarna, hon och Ulrika, hade samma poäng i sista grenen och gjorde upp i curlen. Den som gjorde flest reps av dem två skulle vinna tävlingen! Fantastiskt. Vart ju sjukt bra när de står och curlar mot varandra samtidigt, EXAKT som vi hade hoppats på!

Såååå.... inte klantigt... genomtänkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Måste säga att jag föredrar placeringsupplägget framför repsupplägget från fitness5 eftersom att alla grenarna inte är balanserade. I fitness5 är det ju uppenbart att det är viktigast att vara bäst på dips. Gillar också +kilon på chins och dips vilket gör att långa och tyngre får lite fördel i de grenarna i jämförelse med fitness 5 där korta har väldigt stora fördelar.
Exakt de tankarna som ligger bakom Rep-Power!

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
1) Ska man ens vikta grenarna mot varandra, och det är väl inte Sewens (eller Miias fel) att de orkar fler reps än motståndarna? :P Tycker mest det är ett udda sätt att lägga upp en tävling där man tävlar i reps. Hade vi kört så i styrkelyft så hade fantom-markare som Erik Gunhamn eller bänkmonster som Peppe Nilsson aldrig kunnat hävda sig eftersom de skulle fått sämre placeringspoäng.

2). +1

3). -1. BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, vilket borde vara tämligen relevant för de som ämnar ställa upp i Rep-Power
1) Det tycker jag absolut att man ska. Jag tycker att det är helt fel att man ska kunna vara med att tävla om en topplacering om man står över en gren. Så vart det i mitt fall. Jag hoppade böjen men tog igen det i dipsen. Hade med stor sannolikhet vunnit det kvalet om jag fortsatt bara genom att köra fyra av de fem grenarna. Det ville jag inte skulle ske eftersom det kändes helt fel så jag stod över de andra grenarna också.

Om man nu tvärt vill tävla i reps och inte placeringar... ja men då kan man ju faktiskt välja F5 inte sant? Vet inte hur insatt du är i F5 öht men eftersom jag har tävlat och följt det från start så finns det många saker som jag har "stört" mig på genom åren. Rep-Power gynnar den som är duktig och genomtränad, den som inte egentligen har några svagheter. Det kommer att vara svårt, förhoppningsvis omöjligt att vinna tävlingar om man inte är bra på alla momenten. Det är exakt det vi är ute efter.

2) Det är exakt den anledningen. Allt handlar ju om vilka atleter man vill dra till tävlingen. I det här fallet valdes det att locka fler nybörjare till att tävla, därav både viktval och valet att stå över böjen.

3) Nu pratar du ju bara i nattmössan. Klart som fan att den tar hänsyn till muskelmassan. Jag och Mapa har räknat lite på det där och kommit fram till att vi skulle kunna möta varandra på hyffsat samma villkor om vi tävlade i relation till BMI. Tror du på något sätt att vi skulle kunna göra detsamma enbartpå kroppsvikt?! Tänk till, tänk rätt!
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 22:52   #27
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Nu pratar du ju bara i nattmössan. Klart som fan att den tar hänsyn till muskelmassan. Jag och Mapa har räknat lite på det där och kommit fram till att vi skulle kunna möta varandra på hyffsat samma villkor om vi tävlade i relation till BMI. Tror du på något sätt att vi skulle kunna göra detsamma enbartpå kroppsvikt?! Tänk till, tänk rätt!
bmi = Kroppsvikt delat med längden i kvadrat? Vart får du in muskelmassa där?

Men det funkar säkert med bmi, blev mest förvånad över att för första gången hört om en vettig användning av ett mått som är allmänt illa ansett.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 15:43   #28
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
bmi = Kroppsvikt delat med längden i kvadrat? Vart får du in muskelmassa där?

Men det funkar säkert med bmi, blev mest förvånad över att för första gången hört om en vettig användning av ett mått som är allmänt illa ansett.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Du måste ju ha i åtanke på att de som ställer upp i tävlingen har ganska samma kroppsvaddering. Då fungerar det väldigt bra.

Andreas Linnsén och jag har ganska snarlik muskelmassa, dock skiljer det nästan 10cm i längd och 10-15kg i vikt oss mellan.

166cm, 75kg > 27.2 BMI
175cm, 87kg > 28,4 BMI

Med nuvarande regler skulle det ge honom en vikt i böjen på 1,5x75kg > 112.5kg och mig 1,5x87kg > 130.5kg

Med BMI x4 (exempelvis) skulle det istället bli 4x27.2 > 108,8kg respektive 113,6kg.

Klart mycket jämnare än att räkna bara på kroppsvikt med tanke på att vi är i princip lika stora muskulärt.

Omvänt exempel skulle vara den tyngste killen som vägde in på kvalet förra helgen. Han vägde samma som jag i princip men var säkert 15cm längre och hade betydligt mindre muskelmassa.

Så vi säger för sakens skull 190cm och 87kg > 24.1

Det skulle ge honom 96,4 kg i böjen istället för 130.5kg.... hur tycker du inte att det tar hänsyn till muskelmassan?

Du måste ju ha i åtanke vilken population som faktiskt tävlar i sporten. BMI är ett statistiskt mått, och om man slår det på en population som faktiskt har snarlik form fungerar den väldigt bra. Att jämföra dig och mig i BMI skulle troligtvis inte fungera lika bra.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 15:50   #29
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
BMI är bra till många saker, inte just till att referera till i hälsostatistik alla gånger dock
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 10:33   #30
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
BMI är bra till många saker, inte just till att referera till i hälsostatistik alla gånger dock
Absolut. Att räkna bara på kroppsvikt blir ju ofta helt galet. Det är ju en av anledningarna till att CBB kom. Blir ju rätt skevt när en byggare på 160cm står brevid en byggare på 175cm och båda väger fullt i -80kgs klassen... Hummm undra vem som kommer att vinna? :P

Så på sätt och vis använder de ju (nästan) BMI för att jämna ut klasserna även i CBB. Funkar ju rätt bra även där!
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)