Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-08-01, 21:28   #91
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Är det bara jag som inte ser det relevanta i att jämföra typ en snorfit och en snorfet åldring? Det är ju inte som att någon av kategorierna är i något slags majoritet, varken i landet eller i vårdapparaten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 21:56   #92
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
+1 på tolkia Diskussionen blir lite bisarr.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 22:13   #93
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Balans är inget sinne du kan träna upp. Balansträning är extremt specifikt.. exempel: balansera på balansboll ger inte bättre balans för att gå på marken, gå på lina ger inte bättre balans för att åka skateboard.
Va? Det är klart det finns en viss överlappning.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 06:02   #94
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Skulle du anse att en tjockare äldre människa skulle klara sig bättre hälsovis från skador och sjukdomar än en "fit" allsidig gubbe som har samma fetthalt som ungdomar har, det är väl inte så mycket "praktiskt irrelevant" över det hela?
Men den tjockare personen kommer troligen att få högre blodtryck, större risk för diabetes typ 2 med efterföljande kallbrand och njurskador etc, etc.

Några få kg över normalvikten är säkert bara positivt. Men det blir till att balansera på en tunn lina.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:45   #95
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Är det bara jag som inte ser det relevanta i att jämföra typ en snorfit och en snorfet åldring? Det är ju inte som att någon av kategorierna är i något slags majoritet, varken i landet eller i vårdapparaten.
Jag vet inte om du pratar om mig nu men "snorfet" (vad det nu är) har jag aldrig pratat om. Jag pratar om tjocka äldre helt enkelt, både du och jag har ju sett det hur många gånger som helst på äldreboenden.

De som inte är handikappade av sin tunga kropp men ändå är tjocka. Men som sagt, det är på befolkningsnivå. Svårt att säga om just den tjocka kroppen i sig är den kausala faktorn. Ett annat problem när man (som jag) utgår från erfarenheter från boenden är ju att även där kan de tjocka vara väldigt illa däran men de kan ju ha varit utsvultna innan de kom dit. Mycket av hemskheterna på boenden är ju också en konsekvens av hur de hade det innan de kom dit, det får inte glömmas bort. Det kan ju förefalla hemskt för en individ på ett boende men i praktiken kanske den nu mår mycket bättre än innan i alla fall. Fast det ser man ju inte i statistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men den tjockare personen kommer troligen att få högre blodtryck, större risk för diabetes typ 2 med efterföljande kallbrand och njurskador etc, etc.
Sedan kan man ju diskutera rent etiskt om när det här verkligen är ett problem. Är det så farligt om en person på 75+ har lite högre blodtryck? Jag har fått både mormor, farmor och farfar att slänga sina kolesterolsänkande nu. Inte mår de sämre av det, bara bättre av att slippa biverkningarna.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-02 klockan 08:49.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 22:43   #96
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
För at hålla oss lite till ämnet, någon som läst boken? Verkar inte vara något nytt utan en vidareutveckling av ISO-dieten eller?

Till TS: Länka gärna till källan du citerar ifrån...
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)