Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-31, 15:49   #61
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Hälsosamma nivåer för genomsnittliga män över 61 är 13-25% kroppsfett och för kvinnor över 61 24-36% (Am J Clin Nut 2000; 72:694-701). Idrottsmän kan säkert ligga betydligt lägre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:06   #62
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Tack! Nu har jag att göra.

En sak jag inte förstår riktigt är just varför passiva människor som inte följer ett träningsprogram(?) behöver mer fett. Det står säkert i studien? Om inte, varför tror du att indrottsmän/idrottskvinnor behöver mindre adipocyter för hälsan?

Citat:
Our subjects, by necessity, were a convenient sample and may not be representative of the populations from which they were recruited. We excluded subjects with recent weight change, those who had acute or chronic illnesses, and those engaged in physical training programs.
http://www.ajcn.org/content/72/3/694.full
Am J Clin Nutr September 2000 vol. 72 no. 3 694-701
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-07-31 klockan 17:08.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:15   #63
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Låter helt rimligt.

Spontant tänker jag väl att det kanske är svårare att lägga på muskelmassa än att dra sig upp till 15-20% fett när man nått 80.
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder. Jim Shaffer är en inspirationsgubbe:


Men här är det också det intressanta, han är ju antagligen rätt så hälsosam med sitt lägre kroppsfettprocent. Varför skulle människor med dålig kondis och låg muskelmängd må bättre om de var "fetare".

Men jag håller med, det är det tankesätt många får när de pensioneras att de kan äntligen stå lite mer vid grillen och ha det skönt resten av livet. Klart det är lättare att gå upp i fett än med muskler då. Speciellt när de slutar jobba med något kroppsligt krävande.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-07-31 klockan 17:19.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:17   #64
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder.
Det stämmer absolut inte. Styrketräningen aktiverar signaler för proteinsyntes betydligt sämre i hög ålder, och varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnad mindre när man är gammal. Plus att alla anabola hormoner är kraftigt nedreglerade hos riktigt gamla.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:23   #65
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det stämmer absolut inte. Styrketräningen aktiverar signaler för proteinsyntes betydligt sämre i hög ålder, och varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnad mindre när man är gammal. Plus att alla anabola hormoner är kraftigt nedreglerade hos riktigt gamla.
Det var definitivt de tankarna jag hade, man jobbar ju i uppförsbacke när man blir äldre och behöver jobba hårdare för att "hinna ikapp åldern" för att få samma resultat hela tiden.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:25   #66
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
En frisk 80-åring som just börjat träna ökar dock bra i både muskelmassa och styrka, även om resultaten inte går att jämföra med en 30-årings. En 80-åring som däremot började träna när han var 20, och har kunnat träna hela tiden sedan dess, har för länge sedan passerat sin topp och träningen motverkar där istället förfallet. Han kommer dock att ligga långt över genomsnittet för sin ålder, tack vare sin träning, och har kanske en kropp som motsvarar en genomsnittlig 50-åring i stället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:27   #67
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder. Jim Shaffer är en inspirationsgubbe:


Men här är det också det intressanta, han är ju antagligen rätt så hälsosam med sitt lägre kroppsfettprocent. Varför skulle människor med dålig kondis och låg muskelmängd må bättre om de var "fetare".

Men jag håller med, det är det tankesätt många får när de pensioneras att de kan äntligen stå lite mer vid grillen och ha det skönt resten av livet. Klart det är lättare att gå upp i fett än med muskler då. Speciellt när de slutar jobba med något kroppsligt krävande.
Jag är också väldigt nyfiken på varför högre fettprocent skulle vara opti för äldre än yngre.

Det betyder inte på något vis att jag anser att man ska sluta köra militärpress bara för man är 85 bast.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:28   #68
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Den här tråden blev ganska så bra. Från att såga Paulun till att hylla folk som har mycket mindre aning om kost och där motiveringen för en viss diettyp är att "folk antagligen får i sig mer näringsämnen", vilda gissningar om kostsamband som det inte finns något vetenskapligt stöd för och referenser till (gamla?) böcker från biologi B som säger emot det alla som sysslar med träning vet om hur kroppen reagerar på åldern.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:30   #69
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Bristande aptit på ålderns höst kanske. Kanske inte så kul att laga mat till bara sig själv när man blivit ensam etc, etc.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:40   #70
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Den här tråden blev ganska så bra. Från att såga Paulun till att hylla folk som har mycket mindre aning om kost och där motiveringen för en viss diettyp är att "folk antagligen får i sig mer näringsämnen", vilda gissningar om kostsamband som det inte finns något vetenskapligt stöd för och referenser till (gamla?) böcker från biologi B som säger emot det alla som sysslar med träning vet om hur kroppen reagerar på åldern.
Nja, gammal var den väl inte om den uppdaterades 2008 iallafall.

Offtopic-tråd FTW!

Citat:
Bristande aptit på ålderns höst kanske. Kanske inte så kul att laga mat till bara sig själv när man blivit ensam etc, etc.
Ska du bli en sån gubbe, Svenke?
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-07-31 klockan 17:41.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 08:50   #71
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder.
Ingen har sagt annat. Men sarkopeni är ett problem i äldre åldrar som du kanske vet. Att ta upp en promille av befolkningen med massa muskler i 75 års ålder är ju helt irrelevant. Är man väl gammal och sjuk är det fördel att vara lite fet än att vara mager.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 13:49   #72
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Är man väl gammal och sjuk är det fördel att vara lite fet än att vara mager.
Jag förstår att om man är sjuk så är det bra med resurser att ta ifrån. Men är det inte bättre att ha muskler att ta ifrån istället för fett, om man blir sjuk? Eller innehåller fettceller mer näring än muskler?
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-08-01 klockan 13:52.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 13:58   #73
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Jag förstår att om man är sjuk så är det bra med resurser att ta ifrån. Men är det inte bättre att ha muskler att ta ifrån istället för fett, om man blir sjuk? Eller innehåller fettceller mer näring än muskler?
Eh? 1 kg fett = 7000 kcal. 1 kg muskler = 700 kcal. (eller om det var 1300).
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 14:40   #74
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
En fördel med att inte vara jättemager eller tokrippad som gammal är även att man tål stötar och fall bättre om man har lite isolering. Hos magra/undernärda är även benstommen ofta sämre, i synnerhet hos magra äldre kvinnor. Det är inte alls ovanligt att gamla dör efter att ha fallit och brutit lårbenshalsen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 15:28   #75
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av bollio Visa inlägg
SSS har några extra-kilon numera för han brukar äta ett russin till frukost vilket ger insulin-->viktuppgång

Hans fru tyckte han var för smal tydligen
Sten-Sture Skaldeman är fruktansvärt irriterande. Han har gått upp flera kg av ett russin om dan? Ja jo. På samma sätt som han gick upp i vikt när han åt 800 kcal om dan också kanske? Den karln har verkligen noll koll. Jag litar inte på honom för fem öre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)