Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-19, 15:50   #1
Marleedd
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 11
2.5 km

Hej !
Jag registrerade mig nyligen på Kolozzeum och nu skriver jag min första tråd!
Det är så att vi i skolan varje termin har konditionstest, vi ska springa 2.5km så snabbt vi kan. För två år sedan tog det mig ca 18 minuter, jag gick nästan hela. Nu tar det ca 13 minuter för mig, fast jag är än inte nöjd. Jag tror att mycket kan bero på frukosten! Vad rekommenderar ni att äta innan "2.5". Starten går vid 08:20 på fredag om några veckor.

Tack på förhand!
R
Marleedd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 15:58   #2
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Frukost 2-3 timmar innan, annars ingenting.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:02   #3
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Marleedd Visa inlägg
Hej !
Jag registrerade mig nyligen på Kolozzeum och nu skriver jag min första tråd!
Det är så att vi i skolan varje termin har konditionstest, vi ska springa 2.5km så snabbt vi kan. För två år sedan tog det mig ca 18 minuter, jag gick nästan hela. Nu tar det ca 13 minuter för mig, fast jag är än inte nöjd. Jag tror att mycket kan bero på frukosten! Vad rekommenderar ni att äta innan "2.5". Starten går vid 08:20 på fredag om några veckor.

Tack på förhand!
R
På en sån kort sträcka är det nog inte så viktigt att äta något speciellt på morgonen, ta bara något lätt. Är ordentligt kvällen innan istället. Värm upp riktigt innan start, se till att få upp pulsen ordentligt en sväng också. Du kommer ju ligga väldigt nära maxpuls under en så kort distans och tempot är högt, så just uppvärmningen är viktigare än under längre distanser.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:04   #4
Marleedd
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 11
Citat:
Frukost 2-3 timmar innan, annars ingenting.
Tack för svaret Kjell! =) Eftersom att jag somnar vid 00:00, vet jag inte om det är värt att vakna vid 06:00 för att äta frukost, kanske är det bättre att sova en extra timme ? Fast jag har ingen aning om vad som är bra eller inte. Om jag nu somnar tidigare, vad för frukost är att rekommendera? Just nu brukar jag äta ca 1dl Havregryn 2dl vatten och in i mikron. Sedan när den är klar tillsätter jag runt 1dl mjölk och skär i en banan. Skulle det funka? Tack återigen för svaret =)
Marleedd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:07   #5
Marleedd
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 11
Citat:
På en sån kort sträcka är det nog inte så viktigt att äta något speciellt på morgonen, ta bara något lätt. Är ordentligt kvällen innan istället. Värm upp riktigt innan start, se till att få upp pulsen ordentligt en sväng också. Du kommer ju ligga väldigt nära maxpuls under en så kort distans och tempot är högt, så just uppvärmningen är viktigare än under längre distanser.
Urmärkt svar =) Tack så mycket! Bör jag trycka i mig en massa långsamma kolhydrater kvällen innan eller bara äta mkt av allt nyttigt?
Marleedd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:11   #6
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Anledningen till mitt korta svar är att det inte spelar ngn som helst roll vad du äter till frukost el kvällen innan.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:19   #7
patrikjo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Det rör sig ändå bara om mindre än 15 minuters ansträngning, så länge du inte äter något jättekonstigt innan så klarar du dig utmärkt.

Ät helt normal frukost på morgonen. Tycker du att du fortfarande brukar känna dig mätt från frukosten vid den tiden, ät mindre eller ät tidigare. Svårare än så är det inte.
patrikjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:20   #8
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Marleedd Visa inlägg
Urmärkt svar =) Tack så mycket! Bör jag trycka i mig en massa långsamma kolhydrater kvällen innan eller bara äta mkt av allt nyttigt?
Nej spelar ingen större roll, bara du inte är tom på energi. Just i ditt fall lär det inte vara kosten som är den begränsande faktorn för ett lyckat lopp, utan mer på konditionen och din förmåga att plåga skiten ur dig själv även fast du bara vill lägga dig ner och gråta
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 17:33   #9
Marleedd
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nej spelar ingen större roll, bara du inte är tom på energi. Just i ditt fall lär det inte vara kosten som är den begränsande faktorn för ett lyckat lopp, utan mer på konditionen och din förmåga att plåga skiten ur dig själv även fast du bara vill lägga dig ner och gråta
Citat:
Ursprungligen postat av patrikjo Visa inlägg
Det rör sig ändå bara om mindre än 15 minuters ansträngning, så länge du inte äter något jättekonstigt innan så klarar du dig utmärkt.

Ät helt normal frukost på morgonen. Tycker du att du fortfarande brukar känna dig mätt från frukosten vid den tiden, ät mindre eller ät tidigare. Svårare än så är det inte.
Tackar er väldigt mycket för hjälpen, alla andra som svarat tackar jag också.
Marleedd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 23:04   #10
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Tävlat i denna distans 13 ggr, brukar fasta 8 före och kliva upp runt 06.00 för att vara pigg, möjligen att jag pressar ner en gainer.
Lycka till!
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)