Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-21, 16:19   #841
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fjällöpning 1h igår
Fjällöpning 90min idag

Börjar bli biten! Igår var tråkigt och tungt faktiskt, väldigt mkt snö kvar på fjället men all skare är borta så man sjunker bara igenom allt. Väldigt kul på vägen ner!

Idag var det mindre snö så det var bara på enskilda punkter som jag fick vada i snö. Väldigt blött med en massa vårbäckar som rinner fram överallt men sjukt härligt, frisk vind med lite småmulet på ett sådär härligt sätt. Sörjer snön som smälter bort och skidåkningen är nu förmodligen ganska helslut för säsongen men väldigt vacker att se fläckarna med kråkris växa i solens värme och väldigt gött att ha en hel säsong av klättring framför sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
En släkting (ej klättervan alls) besteg Mont Blanc med en guide och några andra för kanske 10 år sen, en vecka efter att hon var där så omkom typ 9 pers under en bestigning på Mount Blanc med i princip samma led upp. Med skillnaden att släktingens guide valde "förhöjd risk för stenras"-vägen och den andra guiden valde "förhöjd risk för lavin"-vägen.

Var också på en föreläsning med Lars Cronlund där han berättade om sina mount everest bestigningar. Han gick vilse vid ett tillfälle, med enda förlusten att han var tvungen att amputera alla tår. Och det var ju någon enstaka person som inte heller kom hem alls om jag inte minns fel.

Det är ju liksom inte en helt riskfri "hobby", det är ju något man måste ha i bakhuvudet och väga in i beslutet.
Mm det ger en olustig känsla, när döden lyser med sin närvaro...

Men samtidigt så ska vi ju alla dö på något sätt, någon gång. Det betyder inte att man ska helt undvika risker, men man får väl göra sitt bästa för att leva livet på sina egna villkor och göra det man vill göra, så kompetent och säkert som möjligt. Men det är en hårfin gräns mellan att våga leva livet på sina egna villkor och att vara korkad...

Senast redigerad av blåvitt den 2019-04-21 klockan 16:28.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 17:39   #842
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Mm det ger en olustig känsla, när döden lyser med sin närvaro...

Men samtidigt så ska vi ju alla dö på något sätt, någon gång. Det betyder inte att man ska helt undvika risker, men man får väl göra sitt bästa för att leva livet på sina egna villkor och göra det man vill göra, så kompetent och säkert som möjligt. Men det är en hårfin gräns mellan att våga leva livet på sina egna villkor och att vara korkad...
Jo precis. Samtidigt så allt som typ är värt att göra i livet innebär också någon form av risk, även om det inte behöver betyda att man kan få sätta till med liv eller hälsa.
Det kanske rent statistiskt sett så är det inte farligare än att bestiga ett visst berg än cykelpendla i en godtycklig storstad liksom.

Jag har pratat med folk som genuint tror att det finns en överhängande risk att dö om man klättrar i en klätterhall.
Liksom visst, det är nog ingen konst att ha ihjäl sig eller skada sig för livet i en klätterhall men man har själv full kontroll (eller med hjälp av pålitliga anordningar eller kamrater) vilket troligtvis gör det säkrare att klättra än att åka bil.

Även saker som tex fallskärmshoppning, där det vadå, typ dör mindre än 1 på 100.000 hopp, jämfört med typ 1 på 5000 av cyklister.

Men jag skulle nog inte ge mig på fallskärmshoppning och jag cyklar nog nästan dagligen
Men just fallskärmshoppning ser jag inget värde i, medan cykling är något som jag både gillar och "behöver" för att ta mig till olika platser.


Så man ska ju som du säger göra välgrundade och rationella beslut och avgöra om ev risker är värda belöningen eller upplevelsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:19   #843
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo precis. Samtidigt så allt som typ är värt att göra i livet innebär också någon form av risk, även om det inte behöver betyda att man kan få sätta till med liv eller hälsa.
Det kanske rent statistiskt sett så är det inte farligare än att bestiga ett visst berg än cykelpendla i en godtycklig storstad liksom.

Jag har pratat med folk som genuint tror att det finns en överhängande risk att dö om man klättrar i en klätterhall.
Liksom visst, det är nog ingen konst att ha ihjäl sig eller skada sig för livet i en klätterhall men man har själv full kontroll (eller med hjälp av pålitliga anordningar eller kamrater) vilket troligtvis gör det säkrare att klättra än att åka bil.

Även saker som tex fallskärmshoppning, där det vadå, typ dör mindre än 1 på 100.000 hopp, jämfört med typ 1 på 5000 av cyklister.

Men jag skulle nog inte ge mig på fallskärmshoppning och jag cyklar nog nästan dagligen
Men just fallskärmshoppning ser jag inget värde i, medan cykling är något som jag både gillar och "behöver" för att ta mig till olika platser.


Så man ska ju som du säger göra välgrundade och rationella beslut och avgöra om ev risker är värda belöningen eller upplevelsen.
Verkligen! Skillnaden är väl att risken blir mer visuellt påtaglig i de extrema miljöerna. Och man kan bara själv avgöra vad en risktagning innebär i förhållande till sin egen förmåga, både när man vistas länge i bergen och när man är lite trött och sätter sig bakom bilratten eller på cykelsadeln. Men det är en skillnad i konsekvenser ändå. Bryter du benet när du är ute och cyklar i Stockholm kommer en ambulans och tar dig till ett sjukhus. Toppturar du ensam i Sarek vintertid och bryter benet så ja... då är döden en väldigt möjlig konsekvens. Egentligen fullständigt självklart och jag vet inte riktigt vad vi ens diskuterar, men känns ändå som att det är nyttigt att tänka några varv av det, särskilt när det händer något sånt här. Försöka lära sig av det.

Iaf.

1h bouldering idag. Riktigt risig granit som skulle behöva rensas ordentligt men fina sekvenser och schyssta moves. Anmarschen var nästan hårdare än klättringen, men kanske för att jag höll den senare på en ganska låg nivå då jag saknade crashpad. 6a+/6b som svårast kanske.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 15:57   #844
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Blev lite eftermiddagslöpning också bara så att jag kan slappa utan dåligt samvete resten av dagen!

Distans: 3,5km
Total Stigning: 180hm
Tid: cirka 20min
Terräng: Djup slask, stig

Kortare idag, vill inte gå ut för hårt och springa så långt jag orkar 3 dagar på raken när jag faktiskt inte är så van vid att springa, särskilt inte i snöblandad gyttja. Mer eller mindre konstant uppförsbacke upp till trädgränsen där jag vände och sprang ner igen. Stannade bara när jag trampade igenom snölagret och fastnade med foten så att jag föll. Det var lite det jag ville testa, att ta en längre men lite snällare väg upp på fjället för att se om jag kunde klara hela "uppförsbacken" utan att sänka tempo till gående. Kändes väldigt bra att fixa det
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 13:49   #845
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Blev även lite löpning på tisdag eftermiddag, samt 8km fjälltraskande med hund igår. Även lite kroppsövningar.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 17:19   #846
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
4,4km
25min
Hemma i Åre
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 20:52   #847
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Drog av mitt mest ordentliga gympass på väldigt länge idag

Chins
3x5

Bänkpress
3x10x40kg

Kabelrodd
5x12x50kg

Djupa knäböj

3x10x50kg

Hantelcurls
3x10x12kg

Axelpress hantlar
3x10x12kg

Latsdrag
10x50kg
2x10x60kg

Benspark

3x12x45kg

Lårcurls
3x10x36kg

Triceps pushdowns
3x10x40kg

Rotatorcuffar inåtdrag i kabelhiss
2x10x25kg

Massa core jag inte orkar dokumentera
Massa uppvärmning jag inte orkar dokumentera
Avslutade med 20min stretching

Kände mig svag och stark på samma gång. Att gå på gymmet och lyfta lite själv ger ju ett jävulskt perspektiv på hur starka vissa här på brädan är, och hur stark jag själv varit en gång i tiden. För snart 10 år sen tog jag 90 i bänkpress och 110 i knäböj... helt sjukt. Tråkigt att ha tappat allt det men jag tränar på ett helt annat sätt nu som är mer självförverkligande, och gymmet är mer skadeförebyggande/kompletterande än en självändamål, vilket det var innan mitt fleråriga träningsuppehåll. Men kul att ta i!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 22:05   #848
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Deffen börjar märkas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg C45D58B1-8C7C-44EC-896B-1767C25711CC.jpg (67.9 KB, 0 visningar)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 20:30   #849
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
2h klättring
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 19:29   #850
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
2h klättring.

Dumpade snö idag men jag vägrade åka på ren tjurighet, nu är det fan klättersäsong! Tänkte dessutom att fan, hårt packade snörester med 20cm puder ovanpå är ju lavinrisk om något. Mycket riktigt hamnade min bästa vän här uppe i en lavin. Personen jag hade varit ute och åkt med om jag hakat på. Allt gick bra, som tur var blev han inte begravd och alla närvarande hade ju transceiver, spade sond m.m. Men man blir lite skakad ändå. Den här säsongen har verkligen varit smockfull av lavinolyckor med en hel del dödsfall. Ytterligare en tankeställare.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:13   #851
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
3h sportklättring på klippa. Säsongens första, läskigt som fan på 6a-6b Bara en tidsfråga innan konsekvenstänket är borta igen...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 19:33   #852
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
3h sportklättring ikväll igen! Fantastisk kväll, säsongen är igång, solen skiner utan att det är för varmt och sällskapet är fantastiskt. Flög upp för fina 6or, gjorde lite lätt trad också faktiskt. Nerverna var som bortblåsta på bult efter att ha stått en meter ovanför sin kilplacering kan jag ju säga.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 18:46   #853
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Gympass!

Uppvärmning på cykel 5min

Knäböj
20x20kg
10x40kg
10x50kg
5x5x60kg

hamstercurls
20x18kg
10x32kg
3x10x36kg

Benspark
10x32kg
10x36kg
3x12x50kg

Latsdrag
20x27,5kg
10x42,5kg
3x10x60kg

Kabelrodd
20x35kg
5x12x60kg

Vadlyft i tortyrmaskin
4x15x25kg

Triceps pushdowns repgrepp
20x20kg
3x12x40kg

Hantelcurls
10x10kg
3x10x14kg

Planka 2min
Sågenx30
Tak-golvrotation 20x2 sidor
Planka 1min
Benlyft 3x12

Sidolyft med hantlar
10x5kg
3x10x8kg

2h15m



Kommentar: Ville ut och klättra men i brist på sällskap hade det blivit bouldring. Låter bli detta då en kompis i stockholm drog en pulley förra veckan då han inte kunde hejda sig i säsongsstarten. Får lära mig av hans misstag helt enkelt, således drog jag av veckans första helkroppspass. Ska försöka få till ett på söndag också. Pushar vikterna lite till, börjar känna mig stabil i de djupa böjarna ska testa 3x10x60kg i knäböj nästa gång. Känns det lika lätt går jag upp till 65 och testar samma där, eventuellt vidare upp till 70. Bensparken ska jag nog också trycka upp lite mer vikt i. Tror jag har mycket starkare ben än i höstas men det är en utveckling som helt skett på skidor så vikterna har inte hängt med. Allt känns mycket lättare! Känner att jag börjar få lite feeling för det här även om jag såklart är en total nybörjare på styrketräning.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 18:48   #854
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Mage incoming, kommer nog bli bra när deffen är slut om 7v
Bifogade bilder
Filtyp: jpg form.jpg (90.0 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg form1.jpg (86.3 KB, 0 visningar)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 20:17   #855
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
4,4km oklockat

Kände mig superlätt och snabb, synd att jag inte tog tid då jag nog annars hade haft ett ok på på denna sträcka. Extra förvånad över den goa känslan iom den helt sinnessjuka träningsvärken jag har...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)