Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-03, 14:43   #1
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Har Du varit sjuk i Covid 19, eller har erfarenheter?

Bor själv i Göteborg och min misstanke är att jävligt många har haft detta virus. Flera på mitt arbete och min frus arbete har varit sjuka (inte allvarligt sjuka) och vi har själva periodvis känt oss "konstiga" med diffusa symptom så som ont i halsen (som kommer och går liksom tryck över halsen), huvudvärk, lätt rethosta, lite sjukdomskänsla i kroppen osv. Inga "allvarliga" symptom och ingen feber. Grejen är dessa mkt lätta symptom har pågått hela våren så man börjar ju misstänka att det skulle kunna vara Covid 19 i någon mild variant.

Min lekmannaanalys, om man bortser ifrån riskgrupper och diverse undantag som alltid finns, så beror sjukdomsförloppet generellt på hur mycket virus man får i sig. Därför blir många inom vården som är unga och friska ändå allvarligt sjuka, för de utsätts för mer virus. En frisk person som får i sig en mkt liten dos kanske inte får några symptom alls eller endast mycket mild osv. och är också lite smittsam. Håller man sin distans, tvättar händerna och inte sitter för nära kollegorna osv så är risken att smitta andra ganska liten även om man är milt sjuk som säker massor med människor är.

Har ni varit sjuka eller misstänkt vara sjuk i Covid 19, eller har andra erfarenheter?
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:47   #2
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Rent generellt så är det ju så att viruset slår väldigt olika, vissa blir jättesjuka, andra märker inte av det ens. Jag fick alla symptomen, var sjukskriven någon dag i samband som björkpollen-explosionen kom. Så jag kanske med har haft det. Men omöjligt att sia om. Var också svårt veta när man skulle tillbaks till jobbet då man hade pollenallergi-symptom efteråt.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:54   #3
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Jag har vart frisk som en nötkärna hela året, men har antikroppar enligt test. Så tja, jag har ingen aning.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 17:48   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nej.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 17:52   #5
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Nej och hoppas inte det. Har nedsatt lungfunktion så det vore dödsstöten för mig. Därför har jag slutat gå på gym.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 17:53   #6
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag har också känt mig konstig under en längre period, på ett sätt jag inte känner igen. Som en onormalt utdragen "förkylning", fast inte så man är hemma från jobbet. Skulle jag ha varit hemma p.g.a. att ha känt minsta symptom som det heter, så skulle jag varit hemma i 3-4 månader, och det är inte realistiskt. Jag tror också att dosen virus som man utsätts för i stor grad avgör hur sjuk man blir och hur smittsam man då själv blir. Man kan ju ha fått på sig nått skit på gymmet. Det måste ju inte vara Covid 19, men så här har jag aldrig känt mig förut under så lång tid.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 18:00   #7
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag har vart frisk som en nötkärna hela året, men har antikroppar enligt test. Så tja, jag har ingen aning.
Min svåger tog också ett test där han hade antikroppar, fast han inte känt sig sjuk. Ingen av hans kollegor som han jobbar ihop med har heller blivit sjuk, vilken kan stärka tesen om att är man inte så sjuk själv så smittar man inte så mycket och den man ev. smittar blir heller inte så sjuk p.g.a. av den låga dosen virus man sprider osv. (undantag finns förstås), så det lär vara många som varit utsatta för detta utan att veta om det. Sjukdomen smittar 1-2 dagar innan den bryter ut, men i dessa fall blir den personer ganska sjuk och därför sprider mer virus även innan man visar symptom, så det verkar inte vara symptomen som sådan som avgör om du smittar utan hur sjuk du blir när du har Covid 19.

Senast redigerad av Glasnost den 2020-07-03 klockan 18:05.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 19:26   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har varit svagt förkyld ett par gånger under coronakrisen, så, ptja, vem vet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 20:09   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Yes, jag blev testad via jobbet. De enda symptomen som jag fick var lite sjukdomskänslor och att mitt lukt- och smaksinne försvann i några dagar.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 20:43   #10
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Var orkeslös och hängig i en vecka, misstänkte att hård träning och deff var boven så fortsatt med styrketräning och cykling. (hemmagym). Avslutades med två dagars feber (feber attacker under natten som varade några få timmar bara) Var en annorlunda känsla jag inte kände igen. Men orkade som sagt fortsätta träna så var inte så farligt. Kändes som man var överdrivet trött och orkeslös bara, febern gjorde dock att jag fatta att det måste vara något.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 21:15   #11
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Hade lätt feber en kväll för några veckor sedan följt av en dags förkylning med halsont och snuva. Levde mitt liv som vanligt, åt och drack, och ett dygn senare var det över. Covid-19? Ingen aning.

Har två anhöriga som drabbats med konstaterad Covid-19 och blev riktigt riktigt dåliga. Båda äldre män, där den ena nu är frisk men hade hög feber och blev sängliggandes under 1-2 veckors tid. Den andra flyttades nyligen från IVA tillbaka till infektionsavdelningen efter att ha pendlat mellan bättre/sämre i flera veckors tid. Under ett tag övervägde de nedsövning eftersom läget var livshotande men så blev han smått bättre i sista sekund.

Väldigt läskigt och diffust virus detta.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 21:38   #12
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Vart lite småhängig en period i vintras men inte mer än så, ska göra antikroppstest nästa vecka.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 23:01   #13
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Reste en hel del precis innan nedstängning,febrig efter hemkomst likt medresenär. Småförkyld några ggr efter. Levt hyfsat vanligt m jobb,gym etc men väldigt noga med tvättande samt hygien!

Testat 2 ggr-inget virus,inga antikroppar.
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 23:22   #14
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Hade feber i Mars så testade om jag hade antikroppar ett par veckor sedan, hade inga.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 04:46   #15
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Pappa är gammal och krasslig så jag besöker föräldrarna rätt ofta för att hjälpa till. För någon månad sedan så hade han ramlat ur sängen och mamma fick inte upp honom så jag fick agera lyftkran. Vi konstaterade att han hade hög feber och det slutade med inläggning på sjukhus och konstaterad Covid. Pappas insjuknande stannade vid feber, ingen hosta vilket var tur för han har sköra lungor.

Jag fick inga symptom och inte mamma heller men det skulle inte förvåna mig om vi har antikroppar om vi testade oss. Det är i alla fall skönt att farsan har klarat sjukdomen och läkarna säger att han är immun.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)