Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-24, 11:50   #3526
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej då, men min uppladdning har fan varit katastrofal sett till hur bra det har flytit på tidigare. Jag bryr mig inte så mycket om detta i.o.m. att jag vet varför passen gick som de gick. På lördag är det blankt papper. Men jag hade givetvis föredragit ett par sköna pass som uppladdning istället.

Tråkigt med loppet. Om du väljer att avbryta så tycker jag att du ska anmäla dig till något senare i år, så du åtminstone får ett lopp gjort.
Fast det enda "viktiga" passet du inte fick med var väl det där formdrivande långpasset?

Ett sådant pass är ju också lite borderline riskabelt eftersom man lätt kan gå på lite för mycket och inte alls hinna återhämta sig.

Dessutom är det nog inte lika viktigt med den typen av formdrivande pass då man ska springa så långt som 30km. Det hade varit mycket viktigare om det var 5-10km.

Ifall du bara fått in din mängdträning ordentligt så kommer du få "överskott" av att vila denna veckan, fast med lite kortare pass så du inte tappar alla enzymer och grejer som hjälper till med ämnesomsättningen. Sen kan du säkert köra dina 4x4 intervaller så sent som på onsdag. Fast kanske bara 2x4 (eller kanske 3x4) och med lite längre vila mellan varje. Då behåller du lite ev den stimulusen du är van vid från dessa pass utan att ackumulera trötthet. Å andra sidan får du ju säkert tillräckligt med snabb löpning från dina fotbollsmatcher...

Men största problemet (vilket inte ska underskattas iofs) är väl det mentala. Det är ju jävligt gött att få kvitto på vilket tempo man kan tänkas palla utan större problem. Nu får du kanske börja lite lugnare och smyga upp tempot på om på och gå lite mer på känsla.

Du får hitta de positiva infallsvinklarna i det. Negative split är mycket skönare än jämnt tempo tycker jag. Förmodligen är det svårare att nå sitt absolut bästa resultat, men mindre risk för väggning och gött att känna sig stark sista halvan. Jag tror fortfarande du har bra chans på 2h30 om du har lite is i magen och du inte har en pissig dag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:24   #3527
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast det enda "viktiga" passet du inte fick med var väl det där formdrivande långpasset?

Ett sådant pass är ju också lite borderline riskabelt eftersom man lätt kan gå på lite för mycket och inte alls hinna återhämta sig.

Dessutom är det nog inte lika viktigt med den typen av formdrivande pass då man ska springa så långt som 30km. Det hade varit mycket viktigare om det var 5-10km.

Ifall du bara fått in din mängdträning ordentligt så kommer du få "överskott" av att vila denna veckan, fast med lite kortare pass så du inte tappar alla enzymer och grejer som hjälper till med ämnesomsättningen. Sen kan du säkert köra dina 4x4 intervaller så sent som på onsdag. Fast kanske bara 2x4 (eller kanske 3x4) och med lite längre vila mellan varje. Då behåller du lite ev den stimulusen du är van vid från dessa pass utan att ackumulera trötthet. Å andra sidan får du ju säkert tillräckligt med snabb löpning från dina fotbollsmatcher...

Men största problemet (vilket inte ska underskattas iofs) är väl det mentala. Det är ju jävligt gött att få kvitto på vilket tempo man kan tänkas palla utan större problem. Nu får du kanske börja lite lugnare och smyga upp tempot på om på och gå lite mer på känsla.

Du får hitta de positiva infallsvinklarna i det. Negative split är mycket skönare än jämnt tempo tycker jag. Förmodligen är det svårare att nå sitt absolut bästa resultat, men mindre risk för väggning och gött att känna sig stark sista halvan. Jag tror fortfarande du har bra chans på 2h30 om du har lite is i magen och du inte har en pissig dag.
Ja, det stämmer. Det jag menar med värdelös uppladdning var att jag bockade av tre av mina absolut sämsta löppass i år veckan innan loppet. För mig hade det räckt att springa en mil på 50 min eller så och känna att det var lätt för att få en god känsla. Nu blev det tre pannkakor istället. Jag tar inte det som något tecken på hur det kommer att gå på lördag men det är klart att det är typiskt att det blev som det blev.

Exakt tillvägagångssätt på loppet kommer jag inte att ha då jag vet att det i slutändan blir som det blir. Det enda jag vet är att jag inte kommer att lägga mig i 4:40-tempo från start men heller inte 5:15. Sen, huruvida det blir 4:50, 5:00 eller 5:05, det återstår att se. Börjar jag i 4:55 och det känns som ingenting, då kommer jag liksom inte att sänka tempot bara för att följa gameplan.

Ingenting har ändrats, vi går för 2:30. Det var bara tragikomiskt att samtliga pass blev vad de blev förra veckan

--------------------

Jag kommer att låna bil för att ta mig till och från huvudstaden. Har bestämt mig för att åka själv för att slippa vara social och istället kunna låta tankarna vandra och musiken dåna. Hade säkert kunnat åka med två av mina polare som också ska springa. De är för övrigt lite intressanta då båda är tillräckligt starka mentalt och fysiskt för att slå till med överraskande bra tider. Den ena sprang liksom ett millopp på 43 min och påstod sig ha tränat fyra gånger inför detta. Det är samma person som med två månaders skidträning åkte Vasaloppet på 7:20. Jag tror knappast att hans begränsade träning räcker till nedåt 2:30 men jag vågar samtidigt inte räkna ut honom. Skulle han ha en fantastisk dag och jag det motsatta så finns det nog en liten risk för att vi hamnar rätt lika. Det hade varit oerhört pinsamt då jag har sprungit extremt mycket mer än honom Men, det kommer inte att ske! Bara en möjlighet i teorin.

Har funderat en del på musikupplägget. Förra året körde jag två timmar podcast och avslutade med musik. Det fungerade riktigt bra då jag ändå sprang ganska lugnt och inte behövde ha taggande musik i öronen konstant. I år kommer det att gå snabbare. Vill man ha musik hela tiden eller börja med en podcast? Det vore onekligen skönt att slippa gå in på telefonen för att avsluta podden och sätta på Spotify. 2,5 h musik är dock jävligt mycket musik.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:42   #3528
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det stämmer. Det jag menar med värdelös uppladdning var att jag bockade av tre av mina absolut sämsta löppass i år veckan innan loppet. För mig hade det räckt att springa en mil på 50 min eller så och känna att det var lätt för att få en god känsla. Nu blev det tre pannkakor istället. Jag tar inte det som något tecken på hur det kommer att gå på lördag men det är klart att det är typiskt att det blev som det blev.

Exakt tillvägagångssätt på loppet kommer jag inte att ha då jag vet att det i slutändan blir som det blir. Det enda jag vet är att jag inte kommer att lägga mig i 4:40-tempo från start men heller inte 5:15. Sen, huruvida det blir 4:50, 5:00 eller 5:05, det återstår att se. Börjar jag i 4:55 och det känns som ingenting, då kommer jag liksom inte att sänka tempot bara för att följa gameplan.

Ingenting har ändrats, vi går för 2:30. Det var bara tragikomiskt att samtliga pass blev vad de blev förra veckan

--------------------

Jag kommer att låna bil för att ta mig till och från huvudstaden. Har bestämt mig för att åka själv för att slippa vara social och istället kunna låta tankarna vandra och musiken dåna. Hade säkert kunnat åka med två av mina polare som också ska springa. De är för övrigt lite intressanta då båda är tillräckligt starka mentalt och fysiskt för att slå till med överraskande bra tider. Den ena sprang liksom ett millopp på 43 min och påstod sig ha tränat fyra gånger inför detta. Det är samma person som med två månaders skidträning åkte Vasaloppet på 7:20. Jag tror knappast att hans begränsade träning räcker till nedåt 2:30 men jag vågar samtidigt inte räkna ut honom. Skulle han ha en fantastisk dag och jag det motsatta så finns det nog en liten risk för att vi hamnar rätt lika. Det hade varit oerhört pinsamt då jag har sprungit extremt mycket mer än honom Men, det kommer inte att ske! Bara en möjlighet i teorin.

Har funderat en del på musikupplägget. Förra året körde jag två timmar podcast och avslutade med musik. Det fungerade riktigt bra då jag ändå sprang ganska lugnt och inte behövde ha taggande musik i öronen konstant. I år kommer det att gå snabbare. Vill man ha musik hela tiden eller börja med en podcast? Det vore onekligen skönt att slippa gå in på telefonen för att avsluta podden och sätta på Spotify. 2,5 h musik är dock jävligt mycket musik.
Skit i att ha nån musik alls säger jag. Ta in att det är ett jävla drag från publiken istället och få en massa gratisenrgi från detta. I alla fall sista halvan av loppet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:50   #3529
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skit i att ha nån musik alls säger jag. Ta in att det är ett jävla drag från publiken istället och få en massa gratisenrgi från detta. I alla fall sista halvan av loppet.
Hmm... Du har varit musikmotståndare förut också Jag tycker dock att det är lättare att zona ut och känna att kilometerna och minuterna bara rinner förbi om man har något i öronen. Plus att det är oerhört skönt att slippa höra sin egna andning. Dessutom tror jag inte på att ändra tillvägagångssätt så här tätt inpå(springer ju alltid med ljud i öronen). Men visst, jag kanske sliter av lurarna sista fem eller så!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 14:07   #3530
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Fortsätt med musik för LL och börja fasa ut det under efterföljande löpträning. Har gjort det själv och känner att hjärnan får bearbeta viktiga grejer, samt att ens perception tar in så mycket mer av omgivningen.

Blanda! Men inte nu. Och håll ett liknande upplägg som förr, med hårdare eller peppande musik bara en knapptryckning bort.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 14:22   #3531
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Fortsätt med musik för LL och börja fasa ut det under efterföljande löpträning. Har gjort det själv och känner att hjärnan får bearbeta viktiga grejer, samt att ens perception tar in så mycket mer av omgivningen.

Blanda! Men inte nu. Och håll ett liknande upplägg som förr, med hårdare eller peppande musik bara en knapptryckning bort.
Jag är tudelad. Jag kan absolut börja fasa in mer löpning utan musik(och sällskap) för att testa på det. Dock upplever jag att något i öronen ofta räddar rundor. Ett utfyllnadspass på 10K är vad det är, det är inte sexigt eller motiverande. En podcast gör det uthärdligt. Samma sak med en riktigt lång runda, det är inte kul att bara beta av. Att däremot närma sig 15K, känna sig stark och höra en taggande låt gå igång - det är guld.

Jag tror att det är lättare att springa utan musik de gånger som man faktiskt försöker att åstadkomma något. Att bara beta av något är inte tillräckligt stimulerande för att musik ska vara överflödigt. Blir du inte uttråkad de gånger du springer långt utan ljud i öronen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 15:18   #3532
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Blir mer sällan uttråkad. Allt runtomkring är ju skitintressant. Människor, färger, ljud, saker, tankar, lukter, det finns en uppsjö av grejer jag missar helt om musik är med. Sen kan även jag tycka det är skönt med lite dunder i öronen. Bara det att ibland är det magiskt att ta in världen samtidigt som man kämpar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 16:10   #3533
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har tidigare varit rabiat motståndare till musik i lurarna vid löpning. Men jag har faktiskt haft musik en hel del pass de senaste fem åren eller så. Ibland ljudböcker också.

Så jag har faktiskt lärt mig uppskatta det också.

Men det man missar då man har en massa ljud i lurarna är att man inte har i närheten av lika bra koll på hur kroppen svarar på löpningen. Speciellt om det är tuffare pass. Det ger nåt extra då man hör andningen mycket tydligare.

Vid lugna distanspass kan jag köpa att det inte behövs att man är "in tune" med kroppen och löpningen. Det är vid sådana pass jag haft musik också.

Ett annat "problem" med musik är att man lätt kan falla in i ett för hårt eller för långsamt tempo beroende på tempot i musiken. Får man feeling för att musiken är bra och uptempo så kanske man springer för fort och inte orkar hela vägen. Eller så springer man kanske långsammare än man skulle ha klarat bara för att man hade en massa sirapssega ballader i öronen. Kan vara svårare att hitta helt rätt tempo.

Om det hade varit ett platt landsvägsmaraton där man vet att man ska hålla exakt 4:49/km hela vägen kan jag köpa att man har musik som man vet ger rätt rytm för att kunna zona-ut och inte behöva tänka på det. Tror det är svårt med motsvarande på LL dock.

Men den största anledningen till att inte proppa igen öronen på just Lidingöloppet är att man kan få väldigt mycket mental energi av publiken, ifall man hör dem. Om det ens är i närheten av samma drag som på nittiotalet så tror jag du torskar på att inte ta in detta sista 10-15 kilometrarna.

Första halvan är det inte samma tryck, så då kan man kanske hellre lyssna på musik då. Särskilt som det också kan vara bra att ta det lite lugnare så man inte bränner ut sig i förtid.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 07:49   #3534
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
text
Visst kan det går för fort med musik i öronen. Jag tycker dock att detta är ett ganska litet problem nu när man har GPS-klockor, det är lätt att se om det tempo man håller är rimligt eller inte.

På LL är det viktigt för mig att tiden går snabbt. Det gör den med musik, det är lättare att försätta sig själv i en annan värld och inte glo på klockan i tid och otid. Drömmen är ju liksom att man tar en kik varje km och allt går som planerat. Ofta finns risken att man glor var hundrade meter och då går tiden långsamt.

Jag drar nog av lurarna ganska så sent. Litar inte på att publiken ska motivera mig mer än musiken

-------------

Vi vann igår! 3-1 och därmed final, en final som är flyttad till torsdag. Tyvärr så är våra två bästa spelare borta då så den blir nog tuff.

Idag tänker jag att jag bakar ihop en drös med saker. Jogga fem km eller så till gymmet, dra av avskalade intervaller(typ 4x2 min) och gymma lite därefter. Att köra intervallerna känns som en toppen-idé, få lite speed och självförtroende inför helgen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:46   #3535
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Lägger Norrköping-Nyköping på is och anmäler mig till Sandsjöbacka trail istället. Det går av stapeln den 12:e januari en lördag och har flera distanser där jag kommer att springa 51 km. Datum och distans känns helt perfekt så det var en no-brainer. Tänker även att det är ett bra tillfälle för min gopro att göra debut.

Med detta i kikarsiktet så kan jag börja springa långt och målinriktat direkt efter LL. Under oktober blir det även en del fokus på tempo i.o.m. Höstmilen men därefter blir det uteslutande distans, distans och åter distans. Efter detta har jag gott om tid att växla om till tempo igen för att kunna prestera på Varvetmilen. Som sagt, detta känns klockrent. Är redan taggad!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 11:07   #3536
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Gött! Tror att det var ett bra beslut. Nu är kalendern spikad. Bara att köra

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 12:04   #3537
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Gött! Tror att det var ett bra beslut. Nu är kalendern spikad. Bara att köra

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tror det med! En jäkla boost att börja 2019 med något sådant, då är man på G från start.

Hade varit kul om de hade kört bansträckningen förut så att man skulle kunna sätta tidsmål/placeringsmål. Med en helt ny bana så finns det inget att utgå ifrån.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 19:38   #3538
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/9

Löpning
3,5 km, 5:30-tempo

Intervaller
3x2 min, 3:50-tempo

Bänkpress
80x15
80x15
80x15

Dips
10
10
10

Latsdrag
4 set

Biceps
3 set

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 21:10   #3539
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Jag springer aldrig med musik eller liknande. Inte ens på 8-10timmars rundorna
Kan förstå vad du menar med de där passen på 10km som man bara ska beta av och vill slippa lyssna på sig själv. Men det är skönt att inte ha gjort sig "beroende" något mer som måste vara bra/planerat inför sina pass.

Kul att du ger dig på Sandsjöbacka. Vet inte vilket väder jag ska hoppas på att det blir.
De åren med minusgrader så är det så otroligt knöligt underlag på långa delar av leden och stigarna. De används ganska flitigt och blir vidriga när det fryser på.
Vid plusgrader så har du i gengäld en hel del partier som är väldigt blöta, ja väldigt blöta. Och så knädjup lera såklart.
Inte så många ställen med fin utsikt och inte oändligt långa stenrösen som i fjällen, men ändå varierat underlag. Tror du kommer gilla det!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 07:29   #3540
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jag springer aldrig med musik eller liknande. Inte ens på 8-10timmars rundorna
Kan förstå vad du menar med de där passen på 10km som man bara ska beta av och vill slippa lyssna på sig själv. Men det är skönt att inte ha gjort sig "beroende" något mer som måste vara bra/planerat inför sina pass.

Kul att du ger dig på Sandsjöbacka. Vet inte vilket väder jag ska hoppas på att det blir.
De åren med minusgrader så är det så otroligt knöligt underlag på långa delar av leden och stigarna. De används ganska flitigt och blir vidriga när det fryser på.
Vid plusgrader så har du i gengäld en hel del partier som är väldigt blöta, ja väldigt blöta. Och så knädjup lera såklart.
Inte så många ställen med fin utsikt och inte oändligt långa stenrösen som i fjällen, men ändå varierat underlag. Tror du kommer gilla det!
Om du är aktiv i 8-10 timmar utan musik/podcast så är vi på så olika planeter att vi inte ens behöver diskutera detta Visst kan det vara lite skönare att känna att man inte behöver ljud i öronen men när det kräver så lite för att faktiskt lyssna på något(det är ju inte så att jag planerar i timtals, ens minuter, musikupplägget) så blir det lite av ett icke-problem i min värld. Det jag kan köpa är att det finns fördelar med att springa utan musik när man kör lopp, p.g.a. publik etc.

Okej, det lät ju jävligt Får hoppas på något sorts mellanting mellan varmt och kallt då.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)