Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-16, 18:51   #1
DrFranke
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 1
Tillbaka till vikterna

Kamrater, om det kan intressera er så läs min historia och kasta in det ni har att erbjuda

Så här ser det ut; i morse när jag vägde mig för första gången på år och dagar klockade jag in på 65 kilo. Jag har fått kommentarer av nära och kära att jag ser lite smal/mager ut. Jag känner mig också lite väl lätt, som att jag ska blåsa omkull en stormig dag.

Nu:
181 lång
65 kilo lätt
34 år

Min historia:
Jag tränade ganska mycket gym och gymnastik för 7 år sedan, som mest vägde jag närmare 80kilo. (Hängde på kolozzeum mest hela tiden) Inte riktigt hård vikt men hyffsat lite fett. Då gymmade jag 5 dagar i veckan vanligtvis med fokus på styrkelyft.

Sen jag la gymmandet på hyllan började jag klättra och har blivit ordentligt bra på det, då har det självklart varit ett plus att vara lätt i kroppen. Jag har också lätt för att gå ner i vikt, jag har inte medvetet försökt tappa vikt ytan cyklat till jobbet, paddlat och hållit mig aktiv och därigenom förlorat kilona.

Mål

Egentligen är jag ganska nöjd med min kropp, jag har magrutor och är deffad med breda axlar, klassisk klättrare, Men det börjar vara jäkligt svårt att hitta storlekar som passar i kläder och jag skulle vilja fylla ut de kläder jag har snyggare.

Jag har åter igen skaffat mig ett gymkort och har satt upp som mål att komma upp i 70 Kilo till nästa sommar, (beach 2019 here i come!) i stort sett hård vikt, rutorna kvar.
Vad tror ni? Är det rimligt? Låter mycket i mina öron men sikta mot stjärnorna och allt det där.

Jag känner aldrig mig svag i mitt vardagsliv och har väl ingen egentlig önskan att nödvändigtvis bli superstark även om det så klart är en trevlig bonus.
Det jag vill ha mer av är:

Rumpa och ben
Överarmar
Mage
och överlag grövre
Riktig jäkla discoträning helt enkelt,

Periodisera in lite 5x5? Jag tycker att det är kul att lyfta tungt.

Schema

Jag tränar gärna på luncherna 40-60minuter eller på morgonen 3-4 dagar per vecka. Eftersom jag precis startat så har jag träningsvärk som en skadeskjuten gnu efter varje pass så jag håller mig till 3/vecka. Förutom det så klättrar jag ca 3 ggr i veckan men inte stenhårt just nu, mera teknik och skoj.

Just nu när jag precis har börjat har jag kört ett sånt här upplägg:

Dag 1 Benböj 3 set 8-12 reps sen lite vad och utfall eller andra övningar jag sprungit på

Dag 3 Bänkpress rak och sned 3 set 8-12 reps. Axelpress och dips, samma rep/set

Dag 5 Mark, Vet inte riktigt vad jag ska fylla på med här, får ganska mycket axlar av klättringen men det kanske vore bra ändå.

Helkroppspass? Kan det vara kul?

Mat
Jag vet som sagt att jag lätt tappar vikt, när jag var uppe i 80kg åt jag som att det var mitt heltidsjobb, käkade kreatin, BCAA och proteinpulver 2g/kilo kroppsvikt-ish

Vad behöver jag egentligen nu är frågan? Vilket ger mest?
Helst skulle jag inte vilja äta så mycket tillsatser utan bara mer vanlig mat om det funkar ungefär lika bra, eventuellt göra egna bars att ha på jobbet.


Slutsats

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja, all information som jag sitter på sen 5 år tillbaka känns gammal och daterad, vad ska jag äta? Hur ska jag träna för mest bang for the buck?
Jag vet att informationen finns där ute och jag letar men jag tänkte också att någon kanske kunde tycka att det är kul att hjälpa en sparris med broccoliambitioner med lite guidning när det gäller träningsupplägg och diet och allt sådant, bra länkar eller tips.

Tack för er tid och lycka till där ute


Frank
DrFranke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)