Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-08, 17:22   #346
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Flowers for Algernon - forskningsprojekt för en snäll men mentalt funktionsvarierad person som blir supersmart

Gulag archipelago - dystopi om ett samhälle där folket cuppats från makten.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:30   #347
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter intressant.

Av någon anledning fick den beskrivningen mig att tänka på en bok jag läste på mellanstadiet som handlade om en snubbe på stenåldern som drack hjortblod och blev odödlig och levde vidare under urtusendena fram till modern tid.

Jag minns i princip ingenting mer om den boken förutom detta, och hur framsidan på boken såg ut. Jag måste ha gillat den dock, eftersom jag ändå minns den trettiofem år senare.
Du minns inga karaktärsnamn eller nått annat? Verkade inte gå att googla fram nått vettigt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:30   #348
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Flowers for Algernon - forskningsprojekt för en snäll men mentalt funktionsvarierad person som blir supersmart

Gulag archipelago - dystopi om ett samhälle där folket cuppats från makten.
Bra böcker (iaf Gulagarkipelagen som jag har för mig vi blev "tvungna" att läsa på gymnasiet), men kanske inte fantasy direkt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:32   #349
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du minns inga karaktärsnamn eller nått annat? Verkade inte gå att googla fram nått vettigt.
Nej, tyvärr. Väldigt luddiga minnesbilder av denna boken.

Har för mig att det var en "känd" svensk författare dock. Men det kan vara ihopblandat med nåt annat kanske.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:48   #350
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bra böcker (iaf Gulagarkipelagen som jag har för mig vi blev "tvungna" att läsa på gymnasiet), men kanske inte fantasy direkt...
Lite på gränsen, och lite ovanligare tema, men som jag förstår deinfitionen ramlar den inom den
Citat:
Fantasy is a genre of speculative fiction set in a fictional universe, often inspired by real world myth and folklore. Its roots are in oral traditions, which then became literature and drama.

Citat:
.. but in her memoirs said that the book was based on "campfire folklore" as opposed to objective facts.
..
and added that The Gulag Archipelago was a collection of "camp folklore",
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:49   #351
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Lite på gränsen, och lite ovanligare tema, men som jag förstår deinfitionen ramlar den inom den
Jag har svårt att se att det skulle finnas något fantasy med den boken.

Den utspelar sig väl i det helt vanliga sovjetunionen, och är baserad på hans egna erfarenheter i straffläger?

Vad är det du citerar där de skriver om "campfire folklore"?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 20:24   #352
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Boken om kråkan gillade jag. Sedan läste jag ut bok ett i en serie i ren tolkienstil som var lite sisådär. The Summer Tree.
Citat:
Five men and women find themselves flung into the magical land of Fionavar, First of all Worlds. They have been called there by the mage Loren Silvercloak, and quickly find themselves drawn into the complex tapestry of events. For Kim, Paul, Kevin, Jennifer and Dave all have their own part to play in the coming battle against the forces of evil led by the fallen god Rakoth Maugrim and his dark hordes.
Hoppade sedan in på lite fantasy/scifi om odödliga personer genom historien (Highlander?), från tidig modern historia till någon framtida miljö som hittills är betydligt bättre än föregående bok. The Boat of a Million Years.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 20:36   #353
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Termy, den där summeringen låter seriöst som kursen, "Dungeons and Dragons 101"
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 07:48   #354
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Termy, den där summeringen låter seriöst som kursen, "Dungeons and Dragons 101"
Typ så, ganska generiskt upplägg med skillnaden att huvudpersonerna kommer från vår värld och blir transporterade in i den alternativa fantasyvärlden.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 12:29   #355
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Typ så, ganska generiskt upplägg med skillnaden att huvudpersonerna kommer från vår värld och blir transporterade in i den alternativa fantasyvärlden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeo...ns_(TV_series)



Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 13:09   #356
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Termy, den där summeringen låter seriöst som kursen, "Dungeons and Dragons 101"
You open the door and step into the small but bustling tavern. There are just a few tables, and they seem to be full. You step up to the counter to ask for a drink, and a bowl of hot soup. But before you even have the chance to open your mouth, the barkeep grabs you by the elbow and says, as he leads you away, "You are expected. Come with me.". He ushers you to a table in the back, where four young adventurers are seated. The barkeep points to the last chair, and says "Here is the last member of your party. Good luck, and goodspeed.".

Nåt sånt kanske?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 15:45   #357
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 15:52   #358
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Poul Anderson som skrev boken jag läser nu (The Boat of a Million Years) har ju skrivit en del ren fantasy också. Möjligen att jag läser hans högfantasyalster härnäst efter denna bok.

The Broken Sword

En topprecensionists kommentar om den:
Citat:
Written four years after The Lion, the Witch, and the Wardrobe and published the same year as Tolkien’s The Fellowship of the Ring, Poul Anderson’s The Broken Sword is a fantasy masterpiece. Combining Norse myth and legend, English and World myth, with historical fact and setting, this tells a legendary tale economically and with a fable-like tone.

Adventurous and entertaining as well, the only reason I can think that it has been less successful than its English cousins is that where Lewis and Tolkien created fantasies rich in detail but were clearly (especially Lewis) a Christian allegory, Anderson’s book is more purely mythic and leans more heavily on the animistic perspective and stands outside the Christian house looking in.

Is this book too pagan to be marketable?

Anderson tells of an epic battle between elves and trolls, with the Aesir and Frost giants looking on, and of a tragic hero caught on the chessboard in between. If you like a good fantasy and if you are interested in a blend of history and myth, and any reader who enjoyed Neil Gaiman’s American Gods, should love this book.

A very good read, and should be on a short list of greatest mythic fantasy books of all time.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 16:10   #359
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Använder man American Gods i den bemärkelsen blir detta nog nästa läsning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 18:42   #360
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Använder man American Gods i den bemärkelsen blir detta nog nästa läsning.
Jo den lät lovande. En lite mer ingående recension. Själv velar jag fram och tillbaka mellan scifi och fantasy varannan bok nu verkar det som, så den kommer nog näst.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)