Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-11, 10:49   #1081
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Ja, precis. Skillnaden på cykeln du får om du går från 10 000 till 20 000 är stor.
Naivt att tro att jag ska komma undan billigare när der är så avancerade saker som det ändå handlar om.

Då ska jag bara plocka ihop tillbehören också. Tack så mycket för input och länkarna. Mycket bra läsning där!
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:19   #1082
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ja, precis. Skillnaden på cykeln du får om du går från 10 000 till 20 000 är stor.
Nej, väldigt lite skillnad på en aluminiumcykel runt 10 000 och en kolfibercykel för 20 000.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 14:13   #1083
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Detta är ju otroligt spännande. Kan omkullkasta hela Big bang-teorin.

https://www.mirror.co.uk/science/sta...major-18862617
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 18:11   #1084
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, väldigt lite skillnad på en aluminiumcykel runt 10 000 och en kolfibercykel för 20 000.
Var skrev forslund att han jämförde en alu med en kolfibercykel? Finns andra komponenter på en cykel än ramen...

Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Detta är ju otroligt spännande. Kan omkullkasta hela Big bang-teorin.

https://www.mirror.co.uk/science/sta...major-18862617
Njae, mirror är ingen bra källa...det blir Aftonbladet av det. Läs här istället:

https://www.space.com/20112-oldest-k...-universe.html

Lär inte omkullkasta någonting, eventuellt kanske justera något men det är en jäkla skillnad mot "omkullkasta".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 18:58   #1085
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Var skrev forslund att han jämförde en alu med en kolfibercykel? Finns andra komponenter på en cykel än ramen...
Brukar vara det som skiljer en 10k och 20k cykel. Oavsett så är skillnaden mycket liten givet liknande geometri.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 19:24   #1086
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Brukar vara det som skiljer en 10k och 20k cykel. Oavsett så är skillnaden mycket liten givet liknande geometri.
Har du personligen testat att cykla med en billig mtb och en dyrare mtb i ett tufft skogsparti med backar? Lycka till att hitta en bra mtb som levererar, håller och som kostar 10k. Men visst...är det två identiskt utrustade racers och den ena har kolfiber och den andra alu så är skillnaden inte speciellt stor för en amatör som ligger på 150w.

Detta är dock astrotråden så jag tänker inte diskutera cyklar mera...poängen är att kvalitet kostar och det är extremt uppenbart inom teleskop, monteringar och kameror. Man kan inte få en riktigt bra motordriven montering för under 5000kr som klarar att tracka med hög belatning under flera minuter.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 19:42   #1087
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Har du personligen testat att cykla med en billig mtb och en dyrare mtb i ett tufft skogsparti med backar? Lycka till att hitta en bra mtb som levererar, håller och som kostar 10k. Men visst...är det två identiskt utrustade racers och den ena har kolfiber och den andra alu så är skillnaden inte speciellt stor för en amatör som ligger på 150w.
Ja, jag har "billig" race och mtb från Canyon. Har även testat dyra cyklar. Vad kostar en fultysk nuförtiden?

Skillnaden för racecyklar är minimal för alla, inte bara amatörer. Du behöver upp rejält för att det skall ge något (och då ganska lite), då kostar ett hjul mer än dessa cyklar i 10-20k klassen.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 06:18   #1088
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Utöver montering och tub som vi redan har diskuterat:

Bathinovmask
Autoguidare
Guideteleskop
Powertank/batteri
Strömkälla
T2-ring

Dator och kamera har jag redan givetvis. Stjärnkarta med.
Missar jag något? Som det ser ut nu slutar notan på 25.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:54   #1089
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Utöver montering och tub som vi redan har diskuterat:

Bathinovmask
Autoguidare
Guideteleskop
Powertank/batteri
Strömkälla
T2-ring

Dator och kamera har jag redan givetvis. Stjärnkarta med.
Missar jag något? Som det ser ut nu slutar notan på 25.
Kul! En viktig sak är värmeband. Det blir lätt dagg på linsen och när man väl har allt inställt vill man helst inte börja torka då man lätt rubbar polinställningen.

Du behöver inte en T-adapter också?

Självutlösare är en nödvändighet.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 19:44   #1090
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Kul! En viktig sak är värmeband. Det blir lätt dagg på linsen och när man väl har allt inställt vill man helst inte börja torka då man lätt rubbar polinställningen.

Du behöver inte en T-adapter också?

Självutlösare är en nödvändighet.
Tackar! Har kondens etc. som ett sista researchområde som jag inte har fått grepp om. Det pratas om hela tiden på fotoforum men desto mindre på astrofoto även om det borde vara samma problem (eller värre, t.o.m. eftersom du ofta fotar sena, kalla, kvällar. Ska dyka ner lite djupare i det.

Jo, T-adapter hade jag missat. Tack!

Självutlösare har jag flera lösningar på från fotoutrustningen.
Pannlampa verkar vara något jag får lägga på inköpslistan också.

Nu återstår bara att säkerställa att alla prylar är kompatibla med varandra innan beställningen går i väg!
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 23:16   #1091
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
En liten tanke som slog mig alldeles nu...

Tänk om man bodde på en måne, en beboelig måne alltså, som likt vår är ”tidally locked” med sin planet. Livet har alltså uppstått på denna måne och utvecklats på samma sätt som på jorden. Vi befinner oss nu på motsvarigheten till typ första hälften av 1900-talet i den teknologiska utvecklingen Och man bodde då på ”den mörka sidan” som aldrig är vänd mot planeten. Låt säga att den sida som är vänd mot planeten är otillgänglig på något sätt, genom ett stort hav eller en världsomspännande bergskedja av vulkaner eller nåt. Eller att den sidans himmel alltid är täckt av ett stort molntäcke... vilken jävla förvriden världsbild man skulle ha då! Och vilken härdsmälta det skulle bli i huvudet på den första som flög upp ovanför molntäcket och såg planeten!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 19:28   #1092
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
En liten tanke som slog mig alldeles nu...

Tänk om man bodde på en måne, en beboelig måne alltså, som likt vår är ”tidally locked” med sin planet. Livet har alltså uppstått på denna måne och utvecklats på samma sätt som på jorden. Vi befinner oss nu på motsvarigheten till typ första hälften av 1900-talet i den teknologiska utvecklingen Och man bodde då på ”den mörka sidan” som aldrig är vänd mot planeten. Låt säga att den sida som är vänd mot planeten är otillgänglig på något sätt, genom ett stort hav eller en världsomspännande bergskedja av vulkaner eller nåt. Eller att den sidans himmel alltid är täckt av ett stort molntäcke... vilken jävla förvriden världsbild man skulle ha då! Och vilken härdsmälta det skulle bli i huvudet på den första som flög upp ovanför molntäcket och såg planeten!
Jag vet inte. Jag har ganska regelbundet samtal med folk om fysik, astronomi, biologi. Du vet, kreti och pleti som inte kan speciellt mycket om dessa områden. Jag pratar om kvantfysikens fascinerande värld, universum, mörk materia, svarta hål, big bang, dna, livets uppkomst osv. Men trots mina passionerade och faktiskt pedagogiska framställningar är det få som verkar bry sig. Vilket för mig är ett helt otroligt stort jävla mysterium. De flesta verkar fullkomligt skita i verklighetens alla mirakel. Jag var närmast hysteriskt fascinerad över att mänskligheten nyligen nått quantum supremacy och berättade för alla möjliga. Ingen verkar bry sig.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 20:06   #1093
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag vet inte. Jag har ganska regelbundet samtal med folk om fysik, astronomi, biologi. Du vet, kreti och pleti som inte kan speciellt mycket om dessa områden. Jag pratar om kvantfysikens fascinerande värld, universum, mörk materia, svarta hål, big bang, dna, livets uppkomst osv. Men trots mina passionerade och faktiskt pedagogiska framställningar är det få som verkar bry sig. Vilket för mig är ett helt otroligt stort jävla mysterium. De flesta verkar fullkomligt skita i verklighetens alla mirakel. Jag var närmast hysteriskt fascinerad över att mänskligheten nyligen nått quantum supremacy och berättade för alla möjliga. Ingen verkar bry sig.
Mmh, men jag tror ändå att folk är rätt medvetna om grunderna, typ att jorden snurrar runt solen, månen snurrar kring jorden, att solsystemet ligger i en galax av många osv. Det förklarar allt vi kan se med blotta ögat på ett basic sätt som alla kan förstå, även om man inte direkt bryr sig om det.
Jag tror inte att ALLA skulle bli mindfuckade, men just den eller de som gjorde upptäckten. Det skulle ju förklara väldigt mycket om den hypotetiska månens rörelser genom rymden också för de som var insatta i det.

Som jämförelse skulle jag faktiskt tro att ALLA vore rätt fascinerade om vi plötsligt en dag hade TVÅ månar, eller TVÅ solar.
Sen skulle ju faktiskt en jordlik planet stor som eller större än vår måne på himlen vara rätt jäkla ballt, säkert mer intressant än vår tråk-måne. Och månen är ju något som folk genom alla tider varit väldigt intresserade av, även kreti och pleti.

För att folk ska bli intresserade måste det nog vara nära och synligt. Om det skulle visa sig att den 9:e eller 10:e planeten som antagligen lurkar i utkanten av vårt solsystem skulle vara ett primordial svart hål skulle vissa tycka att det var den största upptäckten någonsin, men de flesta skulle inte bry sig ett smack, då de inte kan se det och det inte påverkar deras liv mer än ett sandkorn på andra sidan jorden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 20:18   #1094
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag vet inte. Jag har ganska regelbundet samtal med folk om fysik, astronomi, biologi. Du vet, kreti och pleti som inte kan speciellt mycket om dessa områden. Jag pratar om kvantfysikens fascinerande värld, universum, mörk materia, svarta hål, big bang, dna, livets uppkomst osv. Men trots mina passionerade och faktiskt pedagogiska framställningar är det få som verkar bry sig. Vilket för mig är ett helt otroligt stort jävla mysterium. De flesta verkar fullkomligt skita i verklighetens alla mirakel. Jag var närmast hysteriskt fascinerad över att mänskligheten nyligen nått quantum supremacy och berättade för alla möjliga. Ingen verkar bry sig.
Är du förresten astrofysikens motsvarighet till bro-gymmaren som ska förklara för tanterna på fikarasten om aminosyror och varför knäböj är den bästa övningen, men bara man går ned ass-to-the-grass?
Bro-astrofysikern?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 20:55   #1095
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
En liten tanke som slog mig alldeles nu...

Tänk om man bodde på en måne, en beboelig måne alltså, som likt vår är ”tidally locked” med sin planet. Livet har alltså uppstått på denna måne och utvecklats på samma sätt som på jorden. Vi befinner oss nu på motsvarigheten till typ första hälften av 1900-talet i den teknologiska utvecklingen Och man bodde då på ”den mörka sidan” som aldrig är vänd mot planeten. Låt säga att den sida som är vänd mot planeten är otillgänglig på något sätt, genom ett stort hav eller en världsomspännande bergskedja av vulkaner eller nåt. Eller att den sidans himmel alltid är täckt av ett stort molntäcke... vilken jävla förvriden världsbild man skulle ha då! Och vilken härdsmälta det skulle bli i huvudet på den första som flög upp ovanför molntäcket och såg planeten!
Det skulle ju självklart bli någonting som skulle skapa rabalder och rubriker "världen" runt ifall det scenariot inträffade, men dom som är insatta i ämnet har ju koll på hur solsystemet är uppbyggt och man har ju observerat andra himlakroppar och så vidare.
Med tanke på att det som du säger är ett område som innan varit omöjligt att ta sig till så tror jag inte att man helt ändrar sin världsbild efteråt.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)