Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-18, 19:15   #61
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Hur skulle då din anonyma juristvän genomföra det hela efter, hypotetiskt talat, mottagen muta? Någonstans måste det ju gå annars hade inte företag ens hållit på med mutor om det inte fanns något smidigt "kryphål". Jag har full förståelse om din juristvän ej vill berätta hur sådant kan gå till eftersom det är känsligt ämne precis som roidz & TRT är det på detta forum!
Du tycks gå igång på detta på samma sätt som konspirationsteoretiker går igång på sina teorier. Verkligheten är inte fullt så spännande. Fattar inte heller konceptet med mutor om vi inte pratar om domare, åklagare eller myndigheter.
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 19:38   #62
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
efterfrågar svenskt exempel
Njord laws utpressningsbrev mot fildelare är ett svenskt exempel där advokater begår etiska tveksamma handlingar.

Du får ursäkta Max.

Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Det närmsta generell "code of ethics" du hittar för läkare i Sverige är läkarförbundets etiska regler och där hittar du inte "do no harm". Sedan är det långt ifrån alla läkare som är medlemmar i läkarförbundet.. Dock utgör deras regler lite av guide i vissa fall där socialstyrelsen drar till med disciplinåtgärder. Vi svär ju inte någon ed som i t.ex. Frankrike.
Jo, det är med där...

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Ja, det vore intressant att höra huruvida det finns några "kryphål" som åklagaren då kan använda sig av för att det skall framstå som "rimliga grunder". Möjligen blir det misstänksamhet när fall mot ett mellan en privatperson och ett stort företag läggs till skillnad från ett fall mellan bara två privatpersoner läggs ned.



Det är helt enkelt mer pengar inblandat i juridik och den mänskliga kopplingen är mer frånvarande. En läkare som skickar sin patient till alternativ medicin som blir dennes död kommer att kännas mer personligt för läkaren.

Jämför nu med en advokat som tar ett trademark-troll fall där ett småföretag som sedan går under på grund av orimliga böter för "patentintrång" (på ett patent som trollet tog bara för att kunna stämma dem) inte kommer att kännas för juristen för denne kmr aldrig att ha någon mänsklig kontakt med dem. Det är bara en klient som blev nöjd och pengar blev genererade via ett fall som inte hade tagits av en med "sunt förnuft". Exempelvis hur många jurister tar ett fall där någon vill stämma någon annan för att de ser ful ut?

Jag säger inte nu att ALLA jurister vill ta fall som får andra människor att dö, utan snarare att det är lättare att frestas till det pga. mer pengar inblandade och mindre personlig kontakt till människor så att du ej ser (och därmed inte kan påverkas lika mkt emotionellt) skadan du faktiskt utför (och kanske brist på code of ethics). När pengabelopp blir oerhört höga så kommer människans sämsta sidor fram. Bara se på lotterivinnare.

Läkare har code of ethics där första är, "Do not harm". Så även om de erbjuds 1 miljon kronor att skicka en patient till alternativ cancerbehandling istället för modern cancerbehandling så skulle många kunna hålla sig pga. code of ethics. Givetvis finns det även läkare som bara vill tjäna pengar och dessa kallas för alternativa medicinläkare eller så tenderar dessa läkare att förlora sin yrkeslicens rätt fort då kopplingen går att göra mkt lätt.

Ett svenskt rättsfall som kan diskuteras är ThePirateBay-fallet och hur mkt USA:s hollywood-jurister skyfflade pengar under bordet eller eventuella mordhot mot svenska domare och/eller svenska jurister vid fallet som gjorde att det blev som det blev. Det är redan känt sen tidigare att Sverige pudlar åt USA tyvärr. Givetvis är detta bara spekulationer och relativt "konspiratoriskt" från min sida men där har du ett konkret exempel att utforska om du vill.
Du skönmålar läkare något, men det du säger stämmer förstås in på de flesta.

Etiska riktlinjerna säger t o m
Citat:
Läkaren får inte låta sig påverkas av otillbörligt förvärvsbegär och inte utföra annan undersökning och behandling än vad som är medicinskt motiverat. Ersättningen ska anpassas efter prestationens art och omfattning.
Läkaren ska avhålla sig från påträngande marknadsföring och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin person och läkargärning.
och jag tror att de är ganska nya tillägg.

USA har dock många exempel på långt tveksammare läkare - opioidepidemin drivs delvis av kickbacks från läkare.
Tillsynen är nog hårdare/reglerna snävare. Men advokater har också regler att förhålla sig till och kan fråntas deras motsvarighet till legimitationen.


Dessutom finns det ju en gren av läkarkåren som igen och åter igen råkar hamna i en sitaution där det avslöjas att de begått hemska - bestialiska - illdåd mot de mest utsatta.

Senast redigerad av Aryt den 2019-02-18 klockan 19:42.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 19:59   #63
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Njord laws utpressningsbrev mot fildelare är ett svenskt exempel där advokater begår etiska tveksamma handlingar.

Du får ursäkta Max.



Jo, det är med där...



Du skönmålar läkare något, men det du säger stämmer förstås in på de flesta.

Etiska riktlinjerna säger t o m och jag tror att de är ganska nya tillägg.

USA har dock många exempel på långt tveksammare läkare - opioidepidemin drivs delvis av kickbacks från läkare.
Tillsynen är nog hårdare/reglerna snävare. Men advokater har också regler att förhålla sig till och kan fråntas deras motsvarighet till legimitationen.


Dessutom finns det ju en gren av läkarkåren som igen och åter igen råkar hamna i en sitaution där det avslöjas att de begått hemska - bestialiska - illdåd mot de mest utsatta.
Nej. Det är inte med där.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:25   #64
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Nej. Det är inte med där.
https://slf.se/rad-och-stod/etik/lak...etiska-regler/

Jo, se 18 och 19 ovan.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:52   #65
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Var står där "do no harm" i de två punkterna?
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:59   #66
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Var står där "do no harm" i de två punkterna?
Ah, jag missförstod vad du ifrågasatte (därav hänvisningen till 18 o 19).

Det är klart att de svenska etiska riktlinjerna inte skriver "do no harm". Det är som väl är inte Max som skrivit de etiska riktlinjerna :-)

Sen kan jag väl i och för sig tycka att riktlinjerna får anses innefatta att man inte ska vålla skada i betydelsen sträva efter att undvika den i möjligaste mån men det är en annan sak.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:08   #67
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Hursomhaver..
Läkaren har sin legitimation att oroa sig över vilket juristen inte har. Det kan påverka vilka besluta man tar här i livet.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:11   #68
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Så vilka här är faktiskt utbildade jurister?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:20   #69
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Nej. Det är inte med där.
Nonmaleficence är definitivt en del av dessa punkter och din oförmåga att öka en abstraktionsnivå/generalisera förändrar inte detta.

Åtminstone 2 svenska lärosäten kör en lätt modifierad hippokratisk ed och primum non nocere genomsyrar etikundervisningen hos åtminstone 3 av lärosätena (säkert alla, med tanke på att det är en av grundpelarna).

Senast redigerad av Aryt den 2019-02-18 klockan 21:22.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:44   #70
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Hursomhaver..
Läkaren har sin legitimation att oroa sig över vilket juristen inte har. Det kan påverka vilka besluta man tar här i livet.
Juristen kan kanske bli utslängd från Advokatsamfundet? I det fallet skulle karriären vara över. Om mina fördomar stämmer är prestige ett väldigt viktigt ämne inom den kåren, så att utesluta ett svart får vore direkt motiverat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:10   #71
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Juristen kan kanske bli utslängd från Advokatsamfundet? I det fallet skulle karriären vara över. Om mina fördomar stämmer är prestige ett väldigt viktigt ämne inom den kåren, så att utesluta ett svart får vore direkt motiverat.
En advokat som gör något i strid med de etiska reglerna kan bli utesluten ja. Sedan har vi jurister, vilket kan vara såväl utbildade eller outbildade. De kan inte uteslutas från något pga bristande etik.
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:12   #72
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Så vilka här är faktiskt utbildade jurister?
Jag är utbildad jurist, advokat (dvs medlem i advokatsamfundet) och delägare på affärsjuridik byrå.
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:42   #73
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
Jag är utbildad jurist, advokat (dvs medlem i advokatsamfundet) och delägare på affärsjuridik byrå.
Postat via en mobil enhet
Jo jag vet, du slutade dessutom svara på mitt pm, därför frågade jag om någon annan kunde hjälpa.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:26   #74
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jo jag vet, du slutade dessutom svara på mitt pm, därför frågade jag om någon annan kunde hjälpa.
Swisha honom 2500 kr i timmen (+moms) så får du hjälp!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:31   #75
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Juristen kan kanske bli utslängd från Advokatsamfundet? I det fallet skulle karriären vara över. Om mina fördomar stämmer är prestige ett väldigt viktigt ämne inom den kåren, så att utesluta ett svart får vore direkt motiverat.
Aha, jag antar att Trumps före detta advokater som Mr. Cohen är snarare outliers av advokter än representativa för vad som kan uppfattas som ett mycket korrupt system som drivs främst av vem som har mest pengar? Eller så äré en USA-grej.

Något som tycks säga emot detta är dock just att jag har inte sett någon stark lobbyism från E-handelsbaserade Elektronikbranschen när Artikel 11 & Artikel 13 tycks kunna komma i kraft vilket kmr kunna göra att många företag går i konkurs.

Dvs., svenska "juristväsendet" verkar vara mer fjantiga på att vara korrupta än amerikanska juristväsendet som verkligen kan ta pengar framför lagen och människoliv. Var är pengarna under bordet inom EU just nu för att stoppa detta? Alltså var är våra "whiteknights till jurister" för att rädda oss från mer censur?

Sedan har jag inga tvivel alls på att din juristvän och Durn tar sina yrken seriöst på både etiska och yrkesprofessionella grunder.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)