Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-12, 09:30   #16
Cinna
Little miss bodypump
 
Cinnas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 408
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.

Visst är intagningspoängen lägre i Gällivare (eller någon annan liten stad högt upp i landet) än i sthlm ... men inte mycket !!!

En stad ute i landet kanske inte kräver AB i alla ämnen + maxiamalt med sidomeriter ... utan det räcker med nästan alla AB + sidomertier


Vet inte om det är någon tröst egentligen ...
Cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 09:41   #17
Cinna
Little miss bodypump
 
Cinnas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 408
Stockholms universitet ...

lagom mycket föreläsningar och obligatorium, vettigt utbildningsupplägg, ganska korta kurser (med något undantag), bra lärare hela utbildningen igenom och relativt stort utbud på specialkurser


Institutionen fungerar för övrigt otoligt bra ... rent administrativt alltså
Cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 15:34   #18
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Ok. Hur är det då med polischefsutbildningen, nån som har koll på det där?
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 15:45   #19
Pez
Curl til you hurl!
 
Pezs avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 10 814
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Ok. Hur är det då med polischefsutbildningen, nån som har koll på det där?
Kolla här:
http://www.regeringen.se/content/1/c...6/f0796932.pdf

"Varje polismyndighet ansvarar för chefsutbildning och chefsutveckling."
"Tidigare fanns en central polischefsutbildning. Cirka 20 polischefer utbildades årligen på denna. Utbildningen genomfördes sista gången år 1992."

Det känns fö som att det är många års erfarenhet inom polis/rättsväsendet bakom att bli polischef...

Här är den gamla upphävda förordningen.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850751.HTM

PS. Lär dig söka information. Ett tips bara.
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 15:45   #20
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Ok. Hur är det då med polischefsutbildningen, nån som har koll på det där?
Checka på polisens hemsida?
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 16:06   #21
Metal_boy_
Registered User
 
Metal_boy_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 16 982
Hur är det det där med att kallas sig advokat är väl ganska skyddat vad jag har hört? Liksom även om man har utbildningen så ger den inte rätten att kalla sig advokat för det utan endast jurist och man måsste gå igenom diverse saker innan?
__________________
Mullig men gullig.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 16:17   #22
Cinna
Little miss bodypump
 
Cinnas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 408
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Hur är det det där med att kallas sig advokat är väl ganska skyddat vad jag har hört? Liksom även om man har utbildningen så ger den inte rätten att kalla sig advokat för det utan endast jurist och man måsste gå igenom diverse saker innan?
Taget från advokatsamfundets hemsida:

"Advokat får endast den kalla sig som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund. Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.

För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."



En jekla massa krav alltså
Cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 16:43   #23
Metal_boy_
Registered User
 
Metal_boy_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 16 982
Citat:
Ursprungligen postat av Cinna
Taget från advokatsamfundets hemsida:

"Advokat får endast den kalla sig som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund. Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.

För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."



En jekla massa krav alltså

Där var den ja, precis det jag menade. Tack

den där delen med jusrist skojade jag lite om i jobbtråden här på kolo köpa en lagbok o erbjuda lite tjänster så är jag jurist hehe. Skulle inte vilja jobba som det ändå, men det va bara en kul grej
__________________
Mullig men gullig.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 18:50   #24
Staffo
Registered User
 
Staffos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Megatuttarna

Polisaspiranterna läser något som liknar JIKen, men vad jag vet så är det inom deras utbildning. De är väl inte hos er och pluggar?

Det där med att det inte är så jättehöga betygskrav för ting kan du väl ta tillbaka?? 305 poäng är väl max man kan få utan sidomeriter? Och sist jag kollade så var lägsta i landet 298 poäng... AB i alla kurser utom några enstaka är alltså vad som krävs. Det är SVÅRT att få!

Uppsala har tagit bort invandrarkvoten inför hösten redan för några månader sedan.. Nu har de ju även fällts av Uppsala TR..
Staffo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 19:15   #25
Bingo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Jobb och lönesituation beror mycket på dig. Speciellt i den här branschen. Spelar man sina kort rätt under utbildningen lär det inte vara ett problem, finns många som lever på kontakter dessutom, andra på betyg. Det går inte att förutsäga men jobb finns det nästan alltid för jurister.
Det där varierar väldigt mycket från tid till annan. Min fru hade vissa problem att få jobb trots AB i stort sett rakt över, ting i Stockholm osv. Det fanns helt enkelt väldigt få jobb ute och väldigt många jurister som ville ha dem. Detta var för sex-sju år sedan. Hur det är idag vet jag inte.

"Branschen" är dock väldigt betygsfixerad, så att vara utexaminerad jurist med halvtaskiga betyg är inte en drömsits. Det är många sökande även till så relativt oattraktiva jobb som jurist på försäkringskassan. Har man å andra sidan toppbetyg osv så kan man räkna med "god" löneutveckling de första åren efter ting (dvs de tjänar löjeväckande bra efter ett tre-fyra år på någon större advokatbyrå).
Bingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 19:16   #26
dantheman
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Staffo
Megatuttarna

Polisaspiranterna läser något som liknar JIKen, men vad jag vet så är det inom deras utbildning. De är väl inte hos er och pluggar?

Det där med att det inte är så jättehöga betygskrav för ting kan du väl ta tillbaka?? 305 poäng är väl max man kan få utan sidomeriter? Och sist jag kollade så var lägsta i landet 298 poäng... AB i alla kurser utom några enstaka är alltså vad som krävs. Det är SVÅRT att få!

Uppsala har tagit bort invandrarkvoten inför hösten redan för några månader sedan.. Nu har de ju även fällts av Uppsala TR..
Maximal poäng exklusive teoretiska och praktiska sidomeriter är 310 poäng (155 poäng x 2). Du kan skriva några tentor med sämre betyg eftersom 25 måste räknas bort, dock finns krav på vilka som får respektive inte får räknas bort. Maximala poäng på sidomeriter är f.ö. 36.
dantheman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 21:55   #27
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av Staffo
Megatuttarna

Polisaspiranterna läser något som liknar JIKen, men vad jag vet så är det inom deras utbildning. De är väl inte hos er och pluggar?

Det där med att det inte är så jättehöga betygskrav för ting kan du väl ta tillbaka?? 305 poäng är väl max man kan få utan sidomeriter? Och sist jag kollade så var lägsta i landet 298 poäng... AB i alla kurser utom några enstaka är alltså vad som krävs. Det är SVÅRT att få!

Uppsala har tagit bort invandrarkvoten inför hösten redan för några månader sedan.. Nu har de ju även fällts av Uppsala TR..
Jag har ingen aning om polisaspiranter, JÖKen finns det ju annars. Det är ämnat som en översiktskurs; kanske de de läser.

Jag pratade med någon kille för ett par månader sen som fick ting i Helsingborg och han hade hälften AB, hälften BA samt en massa sidomeriter och det räckte tydligen.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 23:34   #28
dantheman
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Jag har ingen aning om polisaspiranter, JÖKen finns det ju annars. Det är ämnat som en översiktskurs; kanske de de läser.

Jag pratade med någon kille för ett par månader sen som fick ting i Helsingborg och han hade hälften AB, hälften BA samt en massa sidomeriter och det räckte tydligen.
Av de notarier som är tillsatta med tillträde 1 februari 2005 var genonsnittspoängen 318, 89. Lägsta tillsatta i stockholmsområdet hade 325. Av statistiken från i fjol (2004) ser det ut som om runt 310 hör till de lägsta och på många ställen var 320-330 det lägsta som någon tillsatt hade.
dantheman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 23:44   #29
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av dantheman
Av de notarier som är tillsatta med tillträde 1 februari 2005 var genonsnittspoängen 318, 89. Lägsta tillsatta i stockholmsområdet hade 325. Av statistiken från i fjol (2004) ser det ut som om runt 310 hör till de lägsta och på många ställen var 320-330 det lägsta som någon tillsatt hade.
So save us? Haha Cinna, vad ska vi ta oss till!?!?!!??!?!?!?

Bara att börja supa tidigt, har hört att a-lagarna utnämner sin ledare på erfarenhetsmässig grund!
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 09:02   #30
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
So save us? Haha Cinna, vad ska vi ta oss till!?!?!!??!?!?!?

Bara att börja supa tidigt, har hört att a-lagarna utnämner sin ledare på erfarenhetsmässig grund!
Men är det inte lättare att få ting om man jobbat ett tag? Det kan ju också vara ett alternativ.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)