Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-11, 17:02   #1
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Nån som läser till jurist?

- Hur är arbetsbelastningen, är det mycket att göra?

- Mycket obligatorisk närvaro o dylikt?

- Hur fungerar det med polischefsutbildningen, visst är det jurister som går den? är den lång? hur konkurrerar man om platserna till den? populär?





.
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:05   #2
Backe
resu dennab
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 162
passar på att slänga in ett par frågor till..
jag har 0,1-0,2 poäng för lite på högskoleprovet, om jag inte lyckas höja poängen nu till våren.. så här kommer frågorna

*finns det några "bakvägar" in till utbildningen? (ex. läsa vissa kurser för att sen bli garanterad plats etc.)

*kan man läsa enskilda kurser och sen få samma examen?

*hur ser jobb och lönesituationen ut efter utbildningen?

*hur ser utbildningen ut? (prakitik, egna arbeten, föreläsningar)

jag har sökt info på andra ställen men det hade vart kul med lite åsikter från folk som faktiskt pluggar eller nyligen pluggat juridik..

(har lite brådis finns kanske lite fel och så)
Backe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:12   #3
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Citat:
Ursprungligen postat av Backe
passar på att slänga in ett par frågor till..
jag har 0,1-0,2 poäng för lite på högskoleprovet, om jag inte lyckas höja poängen nu till våren.. så här kommer frågorna

*finns det några "bakvägar" in till utbildningen? (ex. läsa vissa kurser för att sen bli garanterad plats etc.)

*kan man läsa enskilda kurser och sen få samma examen?

*hur ser jobb och lönesituationen ut efter utbildningen?

*hur ser utbildningen ut? (prakitik, egna arbeten, föreläsningar)

jag har sökt info på andra ställen men det hade vart kul med lite åsikter från folk som faktiskt pluggar eller nyligen pluggat juridik..

(har lite brådis finns kanske lite fel och så)
Läser inte själv Juridik, du kan komma in genom att läsa juridisk översiktkurs (10 p) om du har 30 övriga universitetspoäng, dvs. 40 poäng totalt. Men vet ej exakt hur det fungerar med intag efter den kursen.

Megatuttarna läser juridik han kommer förhoppningsvis med svar!
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:19   #4
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Som svar på andra frågan så tror jag mig ha läst att det inte går att plocka ihop en sådan examen själv utan man måste komma in på programet. Detta gällde läkare och psykolog också (säkert fler utbildningar också)
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:24   #5
Staffo
Registered User
 
Staffos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Japp, jag läser på juristprogrammet i Uppsala, har dock tagit studieuppehåll ett år framöver.

Glen
Det är stor skillnad mellan de fem olika juristutbildningarna som finns i Sverige. Jag ska försöka beskriva så mycket jag vet om dem..

Uppsala
Vi har s.k. PBL (Problembaserat lärande, tror det heter så), det betyder att vi aldrig får sidanvisningar i böcker, mycket lite föreläsningar och så jobbar vi hela tiden med påhittade juridiska problem. Kort och gott, vi får fall, två stycken/ vecka, som vi ska lösa tillsammans i en s.k. basgrupp. Sen har vi seminarium där vi skall presentera vår "lösning" på problemet. Vi ska ta reda på hur man kan lösa problemet på egen hand alltså. Sedan skriver vi individuella PM några per termin, som betygssätts. Vi har hela terminskurser, dvs. en tenta per termin. Närvaro i stort sett varje dag. Traditionell jurist-inriktning på många specialkurser.

Lund
Ganska likt Uppsala, dock inte lika "extrem" inriktning på PBL. Mer föreläsningar. Fler tentor. Kortare kurser. Mindre närvaro.

UmeåVet inte så mycket, likt Uppsala på några punkter vet jag. Lite PBL inriktat.

Stockholm
Helt annorlunda. Mer traditionellt, många föreläsningar, obligatoriska seminarium ofta. många kortare kurser. Mer affärsjuridisk inriktning på specialkurser.

Göteborg
Vet ej mycket, likt Stockholm.

Skillnaden mellan orterna är alltså stor.
Arbetsbelastningen är nog lika hög på alla utbildningarna, dvs. klart det är mycket att göra, men du behöver inte få magsår bara för att få godkänt. Alla högskoleutbildningar kräver ju att man jobbar, inget spec. för jurist.

Polischef vet jag inte mycket om, jag vet att vi kan läsa 20 P polisrätt, sen är det nog polishögskolan som håller i det andra. Kolla med dem.
Staffo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:32   #6
Staffo
Registered User
 
Staffos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Backe

I Uppsala kan du först läsa JIK 1 -10 p, sedan JIK 2 -20 P, om du klarar JIK 2 som är samma sak som första terminen på programmet får du oftast plats. För att komma in på JIK 2 måste du ha andra högskolapoäng utöver JIK 1. Det där har ändrats tror jag, ring och fråga. Tror även att Lund har något liknande system. De andra har det inte tror jag.

Du kan läsa på t ex. Affärsjuridiska programmet som finns bla. i Linköping, sen kan du ansöka om att få komplettera för en Jur. kand. examen hos något av Universiteten som har juristprogram. Dår får du kanske läsa ett år till. Du kan inte läsa enskilda kurser.

Jobb finns det, inte så lätt att få som nyutexaminerad dock
Lönen är väl efter några år 25-40:-/mån för en vanlig jurist. Affärsjurist och de flesta advokater tjänar runt 40-150 000:-/mån.
Staffo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 18:37   #7
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Visst är det löjligt svårt att få tingsmeritering (eller vad det nu kallas) också? att det inte räcker med toppbetyg utan att det krävs saker på sidan om? nu finns det ju iof mycket annat man kan göra som jurist än att syssla sånt men det kan ju vara bra att veta om man har planer på att bli känd stjärnadvokat
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 00:19   #8
dantheman
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Visst är det löjligt svårt att få tingsmeritering (eller vad det nu kallas) också? att det inte räcker med toppbetyg utan att det krävs saker på sidan om? nu finns det ju iof mycket annat man kan göra som jurist än att syssla sånt men det kan ju vara bra att veta om man har planer på att bli känd stjärnadvokat
Det krävs inte tingsmeritering för att bli medlem i advokatsamfundet. Ting är däremot krav för att bli domare eller åklagare.
dantheman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 01:10   #9
Hardcore_pb
"Fåfäng medlem"
 
Hardcore_pbs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 736
Citat:
Ursprungligen postat av dantheman
Det krävs inte tingsmeritering för att bli medlem i advokatsamfundet. Ting är däremot krav för att bli domare eller åklagare.
säker? har för mig att du måste jobba ett tag som tingsman lr vad det heter innan du kan bli advokat...

/Hardcore
__________________
www.modeguiden.se
Hardcore_pb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 02:51   #10
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
- Hur är arbetsbelastningen, är det mycket att göra?

- Mycket obligatorisk närvaro o dylikt?

- Hur fungerar det med polischefsutbildningen, visst är det jurister som går den? är den lång? hur konkurrerar man om platserna till den? populär?


.
Jag kör juristutbildningen i Stockholm.

Arbetsbelastningen kan vara tuff om man vill skrapa ihop AB (motsvarigheten till MVG) rakt igenom, det man bör förvänta sig vid varje universitetsutbildning som nämnts tidigare. Att hela tiden ligga över B (motsvarigheten till godkänt) är absolut inte tufft, det krävs bara lite slit och mestadelen sunt förnuft.

Vi har inte alls så mycket obligatorisk närvaro, 2 - 3 dagar i veckan på sin höjd. Innan varje tenta brukar man ha ett par veckor helt fritt dessutom. Vad jag vet är det många poliser som läser JIKen (Juridisk Introduktions Kurs) på 10 p, den ger en slags allmän förståelse och berör kort det mesta som kommer dyka upp på juristutbildningen.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 02:54   #11
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcore_pb
säker? har för mig att du måste jobba ett tag som tingsman lr vad det heter innan du kan bli advokat...

/Hardcore
Tingsmeritering är inget krav för advokatyrket. Men är trots det en otroligt bra merit som många arbetsgivare värdesätter. Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 03:07   #12
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Citat:
Ursprungligen postat av Backe
passar på att slänga in ett par frågor till..
jag har 0,1-0,2 poäng för lite på högskoleprovet, om jag inte lyckas höja poängen nu till våren.. så här kommer frågorna

*finns det några "bakvägar" in till utbildningen? (ex. läsa vissa kurser för att sen bli garanterad plats etc.)

*kan man läsa enskilda kurser och sen få samma examen?

*hur ser jobb och lönesituationen ut efter utbildningen?

*hur ser utbildningen ut? (prakitik, egna arbeten, föreläsningar)

jag har sökt info på andra ställen men det hade vart kul med lite åsikter från folk som faktiskt pluggar eller nyligen pluggat juridik..

(har lite brådis finns kanske lite fel och så)
Dina föräldrar råkar inte vara invandrare Backe? Uppsala har en invandrarkvot för sökande med bägge föräldrar födda utomlands. Dessa kommer in på lägre poäng.

Jobb och lönesituation beror mycket på dig. Speciellt i den här branschen. Spelar man sina kort rätt under utbildningen lär det inte vara ett problem, finns många som lever på kontakter dessutom, andra på betyg. Det går inte att förutsäga men jobb finns det nästan alltid för jurister. Det är bara det att många jurister hamnar på många andra ställen än just renodlade advokatbyråer. Har du dock fått ditt första jobb rullar det i regel oftast på och man slipper oroa sig för jobb efter det.

Lönen kan bli allt ifrån ett par miljoner om året till en vanlig knegarlön på 20 i månaden.

Utbildningarna ser mycket ut som tidigare förklarats här i tråden. För mig är sättet på SU ultimat, jag gillar nämligen att kombinera utbildningen med lite andra studier vid sidan om och ett eventuellt jobb. På ställen som Uppsala är det lätt hänt att utbildningen tar upp en stor del av ens tid; fast då kanske man lär sig allt bättre. Kontentan är att det är upp till dig hur du vill ha det. Studentlivet på SU suger förövrigt så sjukt mycket, tror att det är mycket bättre med sånt på andra ställen.

Testa att söka in till Örebro btw, de har nyligen fått tillstånd att bedriva juristutbildning. Jävla djungel det har blivit, snart finns det en juristutbildning överallt; ungefär som med civilekonomi.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 03:40   #13
Pez
Curl til you hurl!
 
Pezs avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 10 814
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Studentlivet på SU suger förövrigt så sjukt mycket, tror att det är mycket bättre med sånt på andra ställen.
Och då ska man ha i åtanke att juristerna är de som har "mest" hoolabaloo av alla föreningar ute på SU...
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 09:03   #14
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Tingsmeritering är inget krav för advokatyrket. Men är trots det en otroligt bra merit som många arbetsgivare värdesätter. Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.
Precis, tjejens polare fick i Boden (har jag för mig). Hon kom dock hem efter ett par veckor med lappsjuka
Men kan man tänka sig att slita lite i en mindre ort är det nog inte omöjligt.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 09:28   #15
vega
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 127
Kan rekommendera Örebro Universitet, har läst där själv ( dock läste jag rättsvetenskap ). På rättsvetenskapen hade vi bra lärare, hoppas de fått tag i fler bra nu till juridiken.
Bra studentliv, mysig stad... Bra hyror på studentlägenheter dessutom och man får tag i dem lätt!
vega är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)