Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-16, 09:49   #16
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Extremt viktigt i sammanhanget: Det är inte bara att pröva på något och hoppa av om det inte passar en heller. Det förstör ens CV fullständigt att ha en ofullständig utbildning (det är iallafall vad jag har blivit itutad under hela min utbildning). Så om du t ex ska hoppa på en ettårig utbildning måste du vara redo att kasta bort ett helt år av ditt liv om du hatar det från dag ett.
Varför tar du med ofullständiga utbildningar på ditt CV? Om det blir ett glapp så kan man säga att man jobbat eller rest.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 10:46   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför tar du med ofullständiga utbildningar på ditt CV? Om det blir ett glapp så kan man säga att man jobbat eller rest.
Känns jäkligt osoft att ljuga, de borde kunna kolla upp det där rätt lätt? Iallafall jobbet? "Hej, jobbade Dio på ert företag mellan X och Y?"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 12:02   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En annan aspekt av att plugga som man måste ha i åtanke är att pluggande i mångt och mycket går ut på att lära sig att stå ut med att ta en bildlig dase i sin bildliga röv.

Exempel på vad jag menar:

- Du kommer tvingas att grupparbeta och därmed kompromissa med kompletta idioter. Vilket innebär att du kommer tvingas att göra saker på ett sätt som andra vill trots att du är 100 % säker på att det hade blivit mycket bättre om du gjorde precis som du ville.

- Du kommer tvingas lära dig saker som är totalt ointressanta. Även om du är intresserad av ämnet i stort så kommer du inte vara intresserad av varenda aspekt. Räkna tvärtom med att 80 % av det du lär dig är mindre intressant än att plugga in telefonkatalogen.

- Du kommer tvingas lära dig saker som inte har att göra med yrket du kommer arbeta som. Ska du lära dig jobba med datorer? Räkna med att du kommer tvingas lära dig en massa om postmodernistisk filosofi. Du kan böna och be till skolledningen om att slippa lära dig det eftersom det är onödigt; de har bemött samma klagomål fyrahundra gånger tidigare och är beredda med välslipade argument. Dina klagomål kommer falla för döva öron.

- Ännu mer frustrerande: Räkna med att du inte kommer lära dig det du började utbildningen för att lära dig. Ska du läsa arkitektur? Räkna kallt med att du inte kommer få lära dig något om hur man ritar ett jävla hus. Utan förmodligen kommer du få ägna all tid åt att analysera vetenskapliga artiklar ur genusperspektiv. Välkommen till flumskolan a là Sverige 2019.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag är öppen för idén att huvudfokus inom utbildningar idag är att knäcka eleverna och skapa fogliga människor som glatt glufsar i sig av vilket skit man än kastar åt deras håll. Och att om de sedan lär sig något så är det sekundärt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 12:09   #19
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En annan aspekt av att plugga som man måste ha i åtanke är att pluggande i mångt och mycket går ut på att lära sig att stå ut med att ta en bildlig dase i sin bildliga röv.

Exempel på vad jag menar:

- Du kommer tvingas att grupparbeta och därmed kompromissa med kompletta idioter. Vilket innebär att du kommer tvingas att göra saker på ett sätt som andra vill trots att du är 100 % säker på att det hade blivit mycket bättre om du gjorde precis som du ville.

- Du kommer tvingas lära dig saker som är totalt ointressanta. Även om du är intresserad av ämnet i stort så kommer du inte vara intresserad av varenda aspekt. Räkna tvärtom med att 80 % av det du lär dig är mindre intressant än att plugga in telefonkatalogen.

- Du kommer tvingas lära dig saker som inte har att göra med yrket du kommer arbeta som. Ska du lära dig jobba med datorer? Räkna med att du kommer tvingas lära dig en massa om postmodernistisk filosofi. Du kan böna och be till skolledningen om att slippa lära dig det eftersom det är onödigt; de har bemött samma klagomål fyrahundra gånger tidigare och är beredda med välslipade argument. Dina klagomål kommer falla för döva öron.

- Ännu mer frustrerande: Räkna med att du inte kommer lära dig det du började utbildningen för att lära dig. Ska du läsa arkitektur? Räkna kallt med att du inte kommer få lära dig något om hur man ritar ett jävla hus. Utan förmodligen kommer du få ägna all tid åt att analysera vetenskapliga artiklar ur genusperspektiv. Välkommen till flumskolan a là Sverige 2019.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag är öppen för idén att huvudfokus inom utbildningar idag är att knäcka eleverna och skapa fogliga människor som glatt glufsar i sig av vilket skit man än kastar åt deras håll. Och att om de sedan lär sig något så är det sekundärt.
Hur pessimistisk är du? Vilket trams. Påståendet att en avhoppad utbildning skulle förstöra CV:t "fullständigt" är också absurt, studenter hoppar mellan olika utbildningar hela tiden. Dessutom har man en begränsad mängd CSN, så det är idiotiskt att fullfölja utbildningar man inte ens tänkt använda.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 12:10   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Påståendet att en avhoppade utbildning skulle förstöra CV:t "fullständigt" är också absurt, studenter hoppar mellan olika utbildningar hela tiden. Dessutom har man en begränsad mängd CSN.
Säger bara vad folk har sagt till mig i 3 år. Jag är ingen arbetsgivare, f*n vet jag vad de tycker om CV:ar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 12:13   #21
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
"Folk" snackar skit. Så länge man inte har hoppat mellan jobb som en galning hela livet så tror jag knappast arbetsgivare bryr sig. Om TS är ung så är det ju ännu mer naturligt att man byter sysselsättning.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 12:35   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
"Folk" snackar skit. Så länge man inte har hoppat mellan jobb som en galning hela livet så tror jag knappast arbetsgivare bryr sig. Om TS är ung så är det ju ännu mer naturligt att man byter sysselsättning.
Jag tycker också att "folks" argument är konstigt. Om det nu är omöjligt att få jobb med avbruten utbildning, varför är då inte folk med avbruten utbildning extremt överrepresenterade bland arbetslösa och hemlösa? Eller det kanske de är förresten, har inte kollat upp det.

Jag själv pluggar sista terminen på en medieutbildning. Jag är 100 % säker på att jag inte kommer jobba inom ämnet, mycket pga argumenten i mitt förrförra inlägg. Igår snackade jag med min syrra om att hoppa av så jag kan tjäna lite pengar på fabriken innan jag börjar plugga något vettigt i höst i stället. Funderar på att göra slag i saken och bli djurskötare inom lantbruk, har funderat på det i många år. Hon skällde på mig i tio minuter om hur jag omöjligt skulle få jobb om det stod i min CV att jag är en vekling som hoppar av saker så fort det blir lite jobbigt. "BÖNNER SKITER VÄL FÖR FAN I OM DERAS DJURSKÖTARE KAN MEDIA", skällde jag tillbaka, men hon var benhårt säker på sin sak.

Så, jag vetefan. Än så länge härdar jag ut, av rädsla för att "folk" har rätt. Imorrn kanske jag ändrar mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 15:42   #23
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har haft flera olika jobb inom olika branscher och även kört en 1 års yrkesutbildning men fick inget jobb efteråt eftersom jag inte ville flytta just då.

Den största drivkraften att utbilda sig för mig är för att få ett bättre liv, jag har det inte dåligt där jag är just nu men när man är helt outbildad och studsar runt mellan den sortens yrken så får man ju oftast göra saker som inte andra vill göra, skitiga yrken, tunga yrken, enformiga yrken och så vidare.

Känns som att jag är redo för ett jobb på typ länsstyrelsen eller något där ingen frågar vad man gör och man bara kan glida runt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 18:49   #24
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:24   #25
User Name
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Westcoast
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh Visa inlägg
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.
Det är lätt att tänka i dom banorna, jag är precis likadan. Fast du har ju ca 7-8 års arbetsliv bakom dig om du nu började jobba efter gymnasiet och ungefär 38 år framför dig, antagligen mer så det kan vara värt att investera i en utbildning.
Men börja inte plugga bara för sakens skull, utan försök hitta något som kan motivera dig till att studera, för emellanåt så blir det tunga perioder och då behöver man en morot som får en att fundera över varför man valt att plugga.

Jag var less på jobbet och började plugga på högskolan här jag var runt 22-23 år gammal. Till stor del för att många kompisar gjorde det. Visste egentligen inte vad jag ville göra, men efter ca 2 år tappade jag suget och hoppade av. Började jobba på skitjobb igen, men insåg när jag var runt 27 att jag borde börja plugga för att komma bort från skitjobben.
Visste fortfarande inte vad jag ville läsa för något, utan googlade till slut på "utbildning" och några stödord på sånt som jag tyckte var intressant. Hittade av en slump en utbildning som jag inte ens visste existerade, men hamnade denna gången på 17:e reservplats. Någon vecka innan kursstart så ringde de och undrade om jag fortfarande var intresserad då det fanns en plats kvar, så det var bara att säga upp sig direkt och hoppa på.
Fick jobb direkt efter studierna hos en toppenbra arbetsgivare och åren har flugit iväg, nästan för fort.
User Name är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:25   #26
Sartorius
I'm the half blood prince
 
Sartoriuss avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh Visa inlägg
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.
Finns de som börjar läsa till läkare när de är 35, ser inte att 27 skulle vara några problem. Lite drygt hälften av de jag läste ihop med på universitet var 25 eller äldre när de började.
Sartorius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:37   #27
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Något som kan vara ett alternativ är ju någon form av Yh-utbildning. Inte riktigt som högskoleutbildning men ändå mer än "bara" en praktisk utbildning. Utbildningarna är ju ofta utformade efter behoven som finns i det regionala området, dessutom ingår det ganska mycket praktik. Alla som jag känner som har gått en sådan utbildning har haft jobb direkt efter examen och dessutom jobb med rätt hygglig lön, framförallt med tanke på att utbildningen oftast bara är runt 2 år.

På denna sidan kan man hitta förslag utifrån intresse eller ort:
https://www.yhutbildningar.se/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:43   #28
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Fysioterapeut. 3-årsutbildning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:46   #29
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Fysioterapeut. 3-årsutbildning.
Om man har väldigt bra betyg i bagaget och är redo för en tuff utbildning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:52   #30
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Om man har väldigt bra betyg i bagaget och är redo för en tuff utbildning.
Själv kom jag in på högskoleprovet med 1.6 poäng. När jag kollar nu verkar det t.ex. 2017 ha räckt med 1.4 för urvalsgrupp 1 på t.ex. Göteborgs universitet.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)