Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-11, 11:19   #61
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag orkar nog inte ägna mig åt "förberedande läsning" för att kunna förstå alla metaforer och all symbolik. Jag brukar generellt sett inte ha några problem med att läsa böcker utan att förstå allt, och sedan läsa om och förstå lite mer etc. Så jag är inte säker på att det är det som är problemet heller.
Håller med. Jag har inte gett mig på Ulysseus (än), men för mig gäller det att boken måste vara underhållande (åtminstone ca 100 sidor in), sedan är det skit i samma om jag inte förstår allt på en gång.. det är till och med väldigt trevligt när man inte gör det, särskilt när det ger en flyktig aha-känsla mot slutet.

Bok-exempel: Glamorama av Bret Easton Ellis.

Film-exempel: Mulholland Dr, som jag sett massor av gånger. Tyckte den var skitbra redan första gången, fastän jag inte förstod hälften av vad som hände.

Så en bok/film bör inte vara krånglig bara för sakens skull.. men där börjar vi väl komma in på att vi har olika smak vad gäller underhållning.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:22   #62
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag gav mig på illiaden när jag skulle åka och vara i australien ett tag. Lyckades inte slutföra den även om jag älskar slaget om troja (tydligen är 5000000 timmar flygning inte särskilt motiverande för att läsa den). Den står fortfarande i bokhyllan och tittar föraktfullt på mig med besvikna ögon
Testa Odysseen istället. Jag skulle säga att den är mer lättillgänglig och enklare att komma in i. Den är mer som en matiné där de seglar runt mellan olika äventyr, medans Illiaden ju bara handlar om trojanska kriget och gudarnas ränksmiderier mot varandra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:28   #63
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Håller med. Jag har inte gett mig på Ulysseus (än), men för mig gäller det att boken måste vara underhållande (åtminstone ca 100 sidor in),
Fast det där är också lite lurigt. Då jag började läsa Sagan om Ringen första gången gick jag i mellanstadiet, och tyckte den verkade svintråkig. Några år senare prövade jag igen, och då kunda jag int lägga ifrån mig böckerna innan jag läst alla tre. Minns att jag låg och läste långt in på småtimmarna (vilket jag såklart inte fick) och var som en zombie i skolan under den perioden.

Nu kan ju detta såkart förklaras med att jag blev ett par år äldre och därför uppskattade boken mer. Men jag är rätt säker på att det hänt även i mer vuxen ålder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:41   #64
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast det där är också lite lurigt. Då jag började läsa Sagan om Ringen första gången gick jag i mellanstadiet, och tyckte den verkade svintråkig. Några år senare prövade jag igen, och då kunda jag int lägga ifrån mig böckerna innan jag läst alla tre. Minns att jag låg och läste långt in på småtimmarna (vilket jag såklart inte fick) och var som en zombie i skolan under den perioden.

Nu kan ju detta såkart förklaras med att jag blev ett par år äldre och därför uppskattade boken mer. Men jag är rätt säker på att det hänt även i mer vuxen ålder.
Jo.. smaken kan såklart ändras över tid. Och som jag skrev om tidigare i tråden så varierar min läslust ganska kraftigt. Har läst en hel del böcker halvvägs igenom och sedan lagt undan dom med känslan att "den här är bra, men det är inte vad jag vill ha just nu..." (Eftersom detta är ett träningsforum - jag ser en viss koppling att min läslust blir lidande när träningen går bra.. lite för trött på kvällarna då.. )

Offtopic: är det några här som använder Goodreads? Kan man kanske få lite bra tips.. skicka PM ifall ni vill bli "friends".
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:56   #65
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jo.. smaken kan såklart ändras över tid. Och som jag skrev om tidigare i tråden så varierar min läslust ganska kraftigt. Har läst en hel del böcker halvvägs igenom och sedan lagt undan dom med känslan att "den här är bra, men det är inte vad jag vill ha just nu..." (Eftersom detta är ett träningsforum - jag ser en viss koppling att min läslust blir lidande när träningen går bra.. lite för trött på kvällarna då.. )
För min del tror jag inte det handlar om att min smak förändrats nåt särskilt. Tror snarare det har haft att göra med att jag kanske var i nån speciell sinnesstämning då jag började läsa boken, och att det var detta som satte käppar i hjulet för mig. Nästa gång jag försökte läsa boken ifråga så kanske jag var på ett helt annat humör, och då funkade det bättre.

Därför jag menade att det kan vara vanskligt att bestämma sig för att en viss bok "inte är nåt för mig" ifall man inte fångas av den de första hundra sidorna. Ifall man testar en månad senare kanske man fångas på en gång...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 12:15   #66
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Testa Odysseen istället. Jag skulle säga att den är mer lättillgänglig och enklare att komma in i. Den är mer som en matiné där de seglar runt mellan olika äventyr, medans Illiaden ju bara handlar om trojanska kriget och gudarnas ränksmiderier mot varandra.
Tittade precis i boken och ser att mitt bokmärke ligger kvar på sida 154

Det verkar vara en ganska "ambitiös" utgåva, bara introduktionen är ca 80 sidor och innehåller kartor, redogör med ljudskrift hur man ska uttala de olika namnen osv, så den kanske gjorde det onödigt "matigt" att komma in i.
Har dock utvecklats som läsare (det var typ 2014 jag försökte senast) och har säkert inga problem att läsa ut den nu. Men nu har jag gett mig in i "Water Margin" och efter allt prat om Asimov så måste jag nog ta mig an lite Asimov efter den.

Du spårade ur tråden
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-11 klockan 12:17.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 16:43   #67
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag kan inte riktigt se poängen i att försöka tvinga sig till att gilla skönlitteratur. Prova välja böcker så som du skulle välja en film. Välj genre och typ av film du gillar och läs lite recensioner för att undvika att välja en kalkon.

Funkar inte det är det kanske bättre att lägga tiden på något annat.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 08:04   #68
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
... Om jag inte läser för att utbilda mig inom något specifikt så blir jag direkt rastlös och lägger ned boken....

...Det är väldigt synd eftersom det finns så otroligt mycket intressant jag vill lära mig från böcker....
Förstår inte. Du kan läsa för att utbilda dig, men inte för att lära dig?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 08:17   #69
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Ibland börjar jag med att lyssna på ljudboken, är den intressant och jag fastnar så börjar jag läsa istället. Sen tycker jag det är lite gött att varva ljudbok/läsa.
Jag tycker också böcker gör sig bäst på engelska. Så kanske testa det?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)