Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 16:11   #46
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Det är faktiskt en bok jag påbörjat men inte läst klart. YMMW men jag tappade fokus i den.

Då hade jag större behållning av andra böcker i krigsgenren som exempelvis döden på larvfötter(kommer inte ihåg författaren).

Annars är förstås De nakna och de döda en himla bra bok men när Mailer kör tillbakablickar med sina karaktärer då är det lätt att tappa sugen ifall det är en karaktär man inte bryr sig om. Så inte alldeles lättsmält så på det viset inget boktips för den här tråden.
Sven Hassel kanske, jag har läst ett gäng böcker av honom med, väldigt länge sedan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:08   #47
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Och efter den Catch 22, av Joseph Heller.

Kanske?
Har du läst Catch 22 själv? Jag har gjort det, och tyckte den var väldigt bra, dock absolut inte att den var speciellt lätt eller snabb läsning.

Jag älskar böcker och vill verkligen vara en bokmal, men det går definitivt i perioder. Dels i perioder där jag kontinuerligt lyckas välja böcker jag tycker är bra (eller inte), dels i perioder där det flyter på bra med läsningen (eller inte). 2017 läste jag ca 20 böcker varav en del tegelstenar (vilket är många för mig).. medans 2018 blev ett superdåligt läsår, och det berodde definitivt inte på att jag valde "fel" böcker hela tiden.. hade helt enkelt dålig lust/flyt.

Men om man kan lära sig att bli en bokmal.. jag tror att, såvida man inte är en jäääättelångsam läsare kanske, så handlar det bara om att hitta rätt bok (om och om igen).

EDIT: jag tror att 99% av de verkliga bokmalarna (jag räknar inte mig själv till en) har fått med sig läsningen sedan barnsben, troligtvis från hemmet, så det är nog väldigt få som "blir" en bokmal i vuxen ålder. Men lära sig att uppskatta regelbunden läsning.. absolut.

Senast redigerad av geoff den 2019-02-10 klockan 19:17.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:46   #48
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Detta lät väldigt spännande, blev lite pirrig nu. Speciellt biografin av astronauten.

Vad menar du med att Verne väver in vetenskap åt det extrema hållet? Tar gärna emot förslag på en bok av honom och Asimov.
Ja jag kan verkligen rekommendera den astronautboken, den är inte bara intressant och underhållande utan jag tycker faktiskt det finns en del lärdomar att dra från den.

Det jag menar med att han väver in vetenskap åt det extrema hållet är att han ibland har en tendens att typ överdriva lite ibland :p
Saker kan typ vara lite orealistiska, men liksom, det är ju ändå science fiction, så det är ju helt godtagbart. Man får ju också tänka på att han skrev dessa på 1800-talet.

Dock i tex "Barbicane & Co" överdriver han åt det komiska hållet. De vill kort sagt rucka på jordens axel för att ändra klimatet på nordpolen, genom att avlossa en projektil modell större (typ 200 ton) från en, till projektilen proportionerligt stor, kanon

Har tyvärr inte läst så mycket av Verne men de jag kan rekommendera utöver hans några av hans mest kända (tex "Resan till jordens medelpunkt", "En världsomsegling under havet", "jorden runt på 80 dagar" mfl) är "Barbicane & Co" och "Maskin-ön".

Asimov har jag läst ännu mindre av men har flera av hans böcker som ligger och väntar på mig. "Robot", "Stiftelsen"-trilogin, "Själva gudarna" och "Nemesis" tycker jag är bra.

Du kan ju googla på några av de titlarna och se om det är någon du tycker verkar intressant.

Övriga böcker jag kan rekommendera som i alla fall jag tyckte var "lättgillade" är Robinson Kruse, Djungelboken (gillade särskilt rikki-tikki-tavi), Sherlock Holmes (främst långa novellerna men många av de kortare berättelserna tyckte jag också mycket om), Robin Hood, Tre musketörerna och Tage Åströms två snut-deckare "Kodnamn Mormor" och "Den aningslöse".

Kan för övrigt tipsa om Bokbörsen för att köpa böcker. Ofta ligger det böcker ute där som är mycket "finare" och även billigare än på typ bokus och adlibris.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-10 klockan 20:55.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:57   #49
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den heter dock inte Dune på svenska. Arrakis, ökenplaneten tror jag den heter. Den kan ju inte vara omöjlig att hitta. Den lär ju finnas på varenda bibliotek...
Inte på mitt bibliotek. Och alla delar är inte översatta heller. Den ska tydligen inte finnas att köpa översatt längre men jag hittade nyss en på bokbörsen så nu blir det äntligen av.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 23:32   #50
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Har du läst Catch 22 själv? Jag har gjort det, och tyckte den var väldigt bra, dock absolut inte att den var speciellt lätt eller snabb läsning.
...
Ja, typisk student/ungdomsbok i Canada, USA nybörjarbok, upplever jag det som. Fast var kanske mer förut. Jag lade den som 2a efter Fahrenheit 451 av Ray Bradbury som också ligger lite däromkring, den brukar anses väldigt lättläst. Mina döttrar går igenom dessa just nu.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 23:43   #51
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Allright, nybörjarbok kan missförstås, jag räknar förstås inte barn och ungdomslitteratur etc, det krävs att man läst böcker i skolan och på fritiden förstås samt analyserat böcker genom högstadiet och gymnasiet och hängt med där men ok om inte så kanske de inte är så bra då.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:10   #52
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ja, typisk student/ungdomsbok i Canada, USA nybörjarbok, upplever jag det som. Fast var kanske mer förut. Jag lade den som 2a efter Fahrenheit 451 av Ray Bradbury som också ligger lite däromkring, den brukar anses väldigt lättläst. Mina döttrar går igenom dessa just nu.
Ja, det är säkert så att det är en typisk bok som man "bör läsa/ha läst", men det behöver ju inte betyda att den är lättläst. Jag har inte läst Fahrenheit 451, så jag kan inte jämföra dom två personligen, men denna site:s "tough-o-meter" sätter Catch-22 på svårighetsgrad 7/10, jämfört med Fahrenheit 451 som ligger på 2/10.

https://www.shmoop.com/catch-22/difficulty.html
https://www.shmoop.com/fahrenheit-451/difficulty.html

Klickade runt lite i det väldigt begränsade urvalet, in på andra böcker som jag läst och jag hittade endast "The Orphan Masters Son" som hade en högre rating (en 8:a), men det håller jag inte riktigt med om. Den var också skitbra (liksom Catch-22) men den flöt på betydligt enklare. Fast dom medger att den får hög rating pga att det emellanåt är ganska otrevlig läsning. Andra exempel: Hyperion 6/10, Dune 3/10, Cloud Atlas 7/10. Det var synd att inte "The Thousand Autumns of Jacob De Zoet" fanns med (av samma författare som Cloud Atlas), jag gissar att den hade legat på 8 el. 9/10.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:26   #53
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja, det är säkert så att det är en typisk bok som man "bör läsa/ha läst", men det behöver ju inte betyda att den är lättläst. Jag har inte läst Fahrenheit 451, så jag kan inte jämföra dom två personligen, men denna site:s "tough-o-meter" sätter Catch-22 på svårighetsgrad 7/10, jämfört med Fahrenheit 451 som ligger på 2/10.

https://www.shmoop.com/catch-22/difficulty.html
https://www.shmoop.com/fahrenheit-451/difficulty.html

Klickade runt lite i det väldigt begränsade urvalet, in på andra böcker som jag läst och jag hittade endast "The Orphan Masters Son" som hade en högre rating (en 8:a), men det håller jag inte riktigt med om. Den var också skitbra (liksom Catch-22) men den flöt på betydligt enklare. Fast dom medger att den får hög rating pga att det emellanåt är ganska otrevlig läsning. Andra exempel: Hyperion 6/10, Dune 3/10, Cloud Atlas 7/10. Det var synd att inte "The Thousand Autumns of Jacob De Zoet" fanns med (av samma författare som Cloud Atlas), jag gissar att den hade legat på 8 el. 9/10.
Jag minns också Catch 22 som att den var hyfsat lättläst. Fast det var väldigt länge sedan, och mitt minne är som bäst fragmentariskt av boken. Dock har jag även läst den på svenska, så den kanske blev mer lättläst tack vare detta.

Den är i alla fall väldigt bra och rolig, vilket väl kanske gör att man kan uppleva den som lättläst även om språket kanske kan vara besvärligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:35   #54
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Appropå svårlästa böcker så har jag försökt läsa Ulysses av James Joyce en handfull gånger, men har aldrig orkat traggla mig mer än hundra sidor eller så. Oklart varför egentligen. Jag minns det inte som att den heller var extremt svårläst (språkmässigt alltså) och jag har läst flera böcker som varit lika långa eller längre.

Strändernas Svall av Eyvind Johansson (appropå Osysseus) är däremot en av mina absoluta favoritböcker. Men kanske ska man ha läst Odysseen av Homeros innan för att riktigt ryckas med i Strändernas Svall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:50   #55
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Appropå svårlästa böcker så har jag försökt läsa Ulysses av James Joyce en handfull gånger, men har aldrig orkat traggla mig mer än hundra sidor eller så. Oklart varför egentligen. Jag minns det inte som att den heller var extremt svårläst (språkmässigt alltså) och jag har läst flera böcker som varit lika långa eller längre.

Strändernas Svall av Eyvind Johansson (appropå Osysseus) är däremot en av mina absoluta favoritböcker. Men kanske ska man ha läst Odysseen av Homeros innan för att riktigt ryckas med i Strändernas Svall...
Jag gav mig på illiaden när jag skulle åka och vara i australien ett tag. Lyckades inte slutföra den även om jag älskar slaget om troja (tydligen är 5000000 timmar flygning inte särskilt motiverande för att läsa den). Den står fortfarande i bokhyllan och tittar föraktfullt på mig med besvikna ögon
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-11 klockan 09:51.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:17   #56
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag minns också Catch 22 som att den var hyfsat lättläst. Fast det var väldigt länge sedan, och mitt minne är som bäst fragmentariskt av boken. Dock har jag även läst den på svenska, så den kanske blev mer lättläst tack vare detta.

Den är i alla fall väldigt bra och rolig, vilket väl kanske gör att man kan uppleva den som lättläst även om språket kanske kan vara besvärligt.
Ja säkerligen spelar det in ifall man läser den på sitt modersmål eller inte. Jag läser helst på engelska, särskilt ifall boken ursprungligen skrevs på engelska. Vissa böcker har sån säregen "röst" som jag är rädd att den inte kommer med i en översättning. Dessutom så tycker jag ofta(re) att böcker på svenska känns "b-aktiga".. (gäller för övrigt tv-serier/filmer också, men där är det såklart i större utsträckning själva källmaterialet som är dåligt, inte bara språket).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:39   #57
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Appropå svårlästa böcker så har jag försökt läsa Ulysses av James Joyce en handfull gånger, men har aldrig orkat traggla mig mer än hundra sidor eller så. Oklart varför egentligen. Jag minns det inte som att den heller var extremt svårläst (språkmässigt alltså) och jag har läst flera böcker som varit lika långa eller längre.

Strändernas Svall av Eyvind Johansson (appropå Osysseus) är däremot en av mina absoluta favoritböcker. Men kanske ska man ha läst Odysseen av Homeros innan för att riktigt ryckas med i Strändernas Svall...
Odysseus av James Joyce är min absoluta favoritbok! Har läst den pärm till pärm flera gånger och har ständigt en upplaga vid sängen. Läser något ur den flera gånger i veckan, på måfå. Den tar liksom aldrig slut. Det finns ett antal "trix" för att göra läsningen av den lättare. De allra flesta läser ett par episoder och lägger sedan bort den. Det är förståeligt om man inte har en hyfsat gedigen boklig skolning.

Läs Strändernas svall av Eyvind Jonsson.
Läs "Att läsa James Joyce Odysseus" av Olof Lagercrantz.
Läs Homeros Illiaden och Odysséen. (Båda finns utgivna på "vanligt språk".)
Läs diverse böcker som handlar om James Joyce.
Läs diverse böcker om Odysseus.
Läs Odysseus!

Det är oerhört spännande att försöka lista ut hur personer, fenomen, händelser mm i Odysseus korresponderar med fenomen i Odysséen. Många är enkla och uppenbara, medan andra är mycket svåra att förstå.

En vanlig invändning är frågan om varför man ska krångla till det. Det behöver man förstås inte göra, men om man uppskattar utmanande läsning och finner nöje i sådant behöver det ju inte betyda att boken är dålig för alla? Odysseus har utsetts till 1900-talets bästa bok vid ett flertal tillfällen och enligt mig är det inte fel!

Mot slutet anser jag dock att Joyce gick vilse i sin briljans. Finnegans Wake är väldigt svårläst... Jag har läst den ett par gånger, men helt utan behållning och glädje...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:50   #58
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja säkerligen spelar det in ifall man läser den på sitt modersmål eller inte. Jag läser helst på engelska, särskilt ifall boken ursprungligen skrevs på engelska. Vissa böcker har sån säregen "röst" som jag är rädd att den inte kommer med i en översättning. Dessutom så tycker jag ofta(re) att böcker på svenska känns "b-aktiga".. (gäller för övrigt tv-serier/filmer också, men där är det såklart i större utsträckning själva källmaterialet som är dåligt, inte bara språket).
Fast jag menade att jag minns det som att den var lättläst även på engelska. Men att den kanske blev mer lättläst för att jag redan läst den i svensk översättning.

Fast när jag tänker efter är jag inte säker på i vilken ordning jag läste dem...

Helt klart att en översättare helt kan förstöra en bok, och att det är att föredra att läsa på orginalspråk om man behärskar det.

Om inte jag minns fel så är första boken om Dune av Frank Herbert (appropå denna igen då) översatt av en annan översättare än resten av bokserien. Då jag läste dessa så tyckte jag att de efterföljande böckerna i princip var oläsbara och läste om dem på engelska istället.

Men det är ju definitivt inte så att en översättning per automatik gör boken usel. Vissa översättare är ju prosapoeter på hög nivå själva, och det märks på språket också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:59   #59
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Odysseus av James Joyce är min absoluta favoritbok! Har läst den pärm till pärm flera gånger och har ständigt en upplaga vid sängen. Läser något ur den flera gånger i veckan, på måfå. Den tar liksom aldrig slut. Det finns ett antal "trix" för att göra läsningen av den lättare. De allra flesta läser ett par episoder och lägger sedan bort den. Det är förståeligt om man inte har en hyfsat gedigen boklig skolning.

Läs Strändernas svall av Eyvind Jonsson.
Läs "Att läsa James Joyce Odysseus" av Olof Lagercrantz.
Läs Homeros Illiaden och Odysséen. (Båda finns utgivna på "vanligt språk".)
Läs diverse böcker som handlar om James Joyce.
Läs diverse böcker om Odysseus.
Läs Odysseus!

Det är oerhört spännande att försöka lista ut hur personer, fenomen, händelser mm i Odysseus korresponderar med fenomen i Odysséen. Många är enkla och uppenbara, medan andra är mycket svåra att förstå.

En vanlig invändning är frågan om varför man ska krångla till det. Det behöver man förstås inte göra, men om man uppskattar utmanande läsning och finner nöje i sådant behöver det ju inte betyda att boken är dålig för alla? Odysseus har utsetts till 1900-talets bästa bok vid ett flertal tillfällen och enligt mig är det inte fel!

Mot slutet anser jag dock att Joyce gick vilse i sin briljans. Finnegans Wake är väldigt svårläst... Jag har läst den ett par gånger, men helt utan behållning och glädje...
Jag har ju alltså läst Strändernas Svall och Homeros ett antal gånger i ett antal versioner (även hexameter), och uppskattar dessa extremt mycket. Därför jag tycker det är lite märkligt att jag aldrig orkat med Joyce.

Jag orkar nog inte ägna mig åt "förberedande läsning" för att kunna förstå alla metaforer och all symbolik. Jag brukar generellt sett inte ha några problem med att läsa böcker utan att förstå allt, och sedan läsa om och förstå lite mer etc. Så jag är inte säker på att det är det som är problemet heller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:14   #60
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Sven Hassel kanske, jag har läst ett gäng böcker av honom med, väldigt länge sedan.
Oj, Sven Hassel! Glömt av den författaren helt och hållet, vilken flashback du gav mig!

Minns att jag läste Döden på larvfötter när jag var 14 år gammal och tyckte åtminstone vid den tiden att det var en supertrevlig bok att läsa!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)