Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 06:45   #16
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
En väldigt bra ”öppnare” är Liftarens guide till galaxen! Tar du den i ”originaldelarna” så blir det inte så mycket att försöka kliva över. Om du inte skrattar åt den är det något på tok.
Kommer du över motståndet finns det oceaner av nöje som bara väntar på dig!
Jag är också en person som har försökt lära mig förstå skönlitteratur och fick för ett par år sedan tips om Liftaren. Var inte alls road av den. Allt var ju bara hittepå? Tragglade mig igenom och gick sen tillbaka till facklitteraturen.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 07:00   #17
nyvaken
Registered User
 
nyvakens avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: kust och nordbo
Inlägg: 243
Liftaren: typ bok 4 tror jag; huvudpersonen blir strandsatt och ägnar 50 sidor åt att utforma den perfekta smörkniven. Not so good times
nyvaken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 07:10   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Jag är också en person som har försökt lära mig förstå skönlitteratur och fick för ett par år sedan tips om Liftaren. Var inte alls road av den. Allt var ju bara hittepå? Tragglade mig igenom och gick sen tillbaka till facklitteraturen.
Liftarens guide... är en av mina favoritböcker, som jag läste på åttiotalet. För några år sedan läste jag om dem och tyckte de inte alls var så vidare bra. Så det kan hända att just den inte åldrats särskilt bra.

Angående att lära sig bli en bokmal så tror jag inte det handlar så mycket om att hitta rätt författare och rätt bok. Jag tror mer det handlar om att hitta rätt sinnesstämning.

Tror TS är på rätt spår i början av tråden då han pratar om att han blir rastlös och går till datorn istället.

Jag har haft perioder i mitt liv då jag läst skönlitteratur varje ledig stund på dygnet. Men jag har också haft perioder då jag i princip inte läst nåt alls.
Jag tror att dagens samhälle kan försvåra läsprocessen eftersom det finns så många snabbare fixar än böcker (tv, dator etc). Som jag upplevt det så har jag numera ett litet motstånd mot att sätta mig och läsa en roman ifall jag ine läst nåt på flera månader. Ifall jag är inne i en period då jag läser mycket så försvinner mycket av det motståndet, och det är lättare att man "fastnar" i boken. I sådana perioder blir det ju också mycket mindre häckande vid dator och tv (eftersom man använder tiden till läsning).

Tyvärr har jag inget bra tips på hur man hittar den där rätta sinnesstämningen.

För nuvarande är jag inne i en period då jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker. Men det är mest för att jag har svårt att hitta en bekväm position om jag ligger i sängen och läser en vanlig bok.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 08:13   #19
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Liftarens guide... är en av mina favoritböcker, som jag läste på åttiotalet. För några år sedan läste jag om dem och tyckte de inte alls var så vidare bra. Så det kan hända att just den inte åldrats särskilt bra.

Angående att lära sig bli en bokmal så tror jag inte det handlar så mycket om att hitta rätt författare och rätt bok. Jag tror mer det handlar om att hitta rätt sinnesstämning.

Tror TS är på rätt spår i början av tråden då han pratar om att han blir rastlös och går till datorn istället.

Jag har haft perioder i mitt liv då jag läst skönlitteratur varje ledig stund på dygnet. Men jag har också haft perioder då jag i princip inte läst nåt alls.
Jag tror att dagens samhälle kan försvåra läsprocessen eftersom det finns så många snabbare fixar än böcker (tv, dator etc). Som jag upplevt det så har jag numera ett litet motstånd mot att sätta mig och läsa en roman ifall jag ine läst nåt på flera månader. Ifall jag är inne i en period då jag läser mycket så försvinner mycket av det motståndet, och det är lättare att man "fastnar" i boken. I sådana perioder blir det ju också mycket mindre häckande vid dator och tv (eftersom man använder tiden till läsning).

Tyvärr har jag inget bra tips på hur man hittar den där rätta sinnesstämningen.

För nuvarande är jag inne i en period då jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker. Men det är mest för att jag har svårt att hitta en bekväm position om jag ligger i sängen och läser en vanlig bok.
Jag har alltså inget emot att läsa. Läser en hel del. Många fler timmar bok i veckan än TV och sociala medier test klart. Men skönlitteratur? Den verkar omöklig att komma in stämning för. Tänk själv en go timme i badkaret, lite Badolja, stearinljus.. Inte fasiken vill man läsa något hittepå då man suktar efter facklitteraturen.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 08:46   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Jag har alltså inget emot att läsa. Läser en hel del. Många fler timmar bok i veckan än TV och sociala medier test klart. Men skönlitteratur? Den verkar omöklig att komma in stämning för. Tänk själv en go timme i badkaret, lite Badolja, stearinljus.. Inte fasiken vill man läsa något hittepå då man suktar efter facklitteraturen.
Jag försöker inte omvända dig till att bli bokmal. Det var TS som ville ha tips.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 08:46   #21
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Kör på lätta klassiker och noveller, lite dikter också. Då får du stilpoäng vid namedropping utan att förta dig och kan framstå som mer allmänbildad än du faktiskt är.

Exempel:
Master and man av Leo Tolstoy.
Spelaren av Fjodor Dostojevskij.
Läs också dikten The Raven av Allan Edgar Poe.
Den höges sång.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 09:24   #22
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Stort tack för alla bidrag i tråden, det uppskattas verkligen.

Det jag egentligen är mest intresserad av är inte skönlitteratur utan snarare utbildningsböcker (teoretiska ämnen, vetenskap främst) som är skrivna på ett underhållande sätt. Lyssnade nyligen klart på Homo Sapiens av Yuval Noah Harari, vilket var en bok helt i min smak. Har även läst halva 12 Rules to Life av Jordan Peterson. Men det kanske inte är böcker man flyger igenom om man inte är en van läsare, så jag ska testa skönlitteraturen i tråden för att komma in i det först.

Anledningen till att jag inte är så jättesugen på skönlitteratur är för att det känns exakt som att titta på en serie eller film. Det som finns i spännande utbildningsböcker däremot, är svårt att få från andra källor.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 09:34   #23
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tycker skönlitteratur är mer givande och lärorikt än att se serier och film. Kanske inte Snabba Cash-trilogin eller Camilla Läckbergs böcker, men alla gamla goda klassiker som finns. Plus att man övar upp läsförmågan.

Fakta kommer jag nog alltid ha svårt för. Det och att läsa nyheter. Det är mer något jag måste bestämma mig för att ta mig igenom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-02-10 klockan 09:35.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 09:51   #24
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Fakta kommer jag nog alltid ha svårt för. Det och att läsa nyheter. Det är mer något jag måste bestämma mig för att ta mig igenom.
Det är ju det som är livet.
Jag har nog läst många gånger fler faktaböcker, högt som lågt, kontra skönlitteratur.


Lite spekuleringar som Michio Kakus "Physics of the future- The inventions that will ransform our lives"

IGNITION !
An Informal History of
Liquid Rocket Propellants
by John D. Clark

Finns för övrigt som gratis pdf!

Några böcker av Simon Singh som "Fermat's last theorem" eller "The code book"

Finns ju även andra spännande ämnen som historia, militärväsende, eller varför inte banalare saker som hur man knyter coola slipsknutar och sabrerar med en sked.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 10:00   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Stort tack för alla bidrag i tråden, det uppskattas verkligen.

Det jag egentligen är mest intresserad av är inte skönlitteratur utan snarare utbildningsböcker (teoretiska ämnen, vetenskap främst) som är skrivna på ett underhållande sätt. Lyssnade nyligen klart på Homo Sapiens av Yuval Noah Harari, vilket var en bok helt i min smak. Har även läst halva 12 Rules to Life av Jordan Peterson. Men det kanske inte är böcker man flyger igenom om man inte är en van läsare, så jag ska testa skönlitteraturen i tråden för att komma in i det först.

Anledningen till att jag inte är så jättesugen på skönlitteratur är för att det känns exakt som att titta på en serie eller film. Det som finns i spännande utbildningsböcker däremot, är svårt att få från andra källor.
Har du provat någon av Jules Verne böcker? De väver in en hel del "vetenskap" (ofta åt det extrema hållet). Även Asimov kvalar in där.

Sen har du även Abbotts "Flatland", "överdimensionella" figurer/kroppar interagerar med varandra. Tex en tvådimensionell figur blir "lyft" upp ur dess dimension av en tredimensionell kropp

Gillade skarpt astronauten Chris Hadfields "biografi", 'An Astronaut's Guide to Life on Earth', både underhållande att läsa och ger väldigt bra insyn i astronautyrket och livet på internationella rymdstationen ISS.

Feynman har ju två böcker som "introducerar" läsaren till några koncept, "Six easy pieces" (atomer, lite grundläggande fysik, fysikens påverkan på andra discipliner, energins bevarande, gravitation och lite kvantfysik) och "Six not so easy pieces" (vektorer, relativitet, rymdtid och rum).

Randall Munroe's 'What if' är också "vetenskaplig" och underhållande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-10 klockan 10:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 10:07   #26
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Ville fortsätta min rant till Lafayette...

Man läser grejerna för att man blir fascinerad eller tycker det är coolt annars så är ju det halvt omöjligt att ta sig igenom faktaböcker. Nu tycker jag att viss facklitteratur är fascinerande så då blir det lite sådant emellanåt.

Men de böcker jag håller på med just nu är tre stycken, Ignition, en om ninja-skills samt en om karoliner.


Annars så fick den här tråden mig att tänka på böcker jag uppskattat och som fått mig att känna, en av dem är föredömligt kort: "Flowers for Algernon". Den fick mig både att känna motivation, demotivation samt fick mig gråtmild. Får nog läsa om den nu nästan precis tjugo år senare.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 10:09   #27
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg

Feynman har ju två böcker som "introducerar" läsaren till några koncept, "Six easy pieces" (atomer, lite grundläggande fysik, fysikens påverkan på andra discipliner, energins bevarande, gravitation och lite kvantfysik) och "Six not so easy pieces" (vektorer, relativitet, rymdtid och rum).
Åh! Inte läst dem. Dock har jag sett föreläsningar med honom på Youtube. Han kan verkligen förklara grejer!
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 10:10   #28
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Vissa är ju födda med mer läshuvud än andra dock. Att läsa fakta kräver ju bra mycket mer ansträngning och läsförståelse, och de som har lättare för det har nog en mer behaglig läsupplevelse.

Men jag ska inte bara skylla på det. Det går att öva upp en hel del. Jag återkommer om något år, då kan vi diskutera ninja-skills.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 11:23   #29
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Anledningen till att jag inte är så jättesugen på skönlitteratur är för att det känns exakt som att titta på en serie eller film.
Nu tycker jag förvisso inte att man ska se läsning av skönlitteratur ur ett nyttoperspektiv, jag läser för att det är kul. Men det är en rejäl skillnad mellan att läsa och se på en serie. För att en bok ska funka måste din hjärna jobba med att måla upp miljön och gestalta personerna, när du ser på en series har någon redan gjord det åt dig. Det finns inga genvägar i livet, utom att läsa mycket, det är en genväg till allt.

Personligen tycker jag att en bra bok i 95% av fallen slår en bra film/serie. För när du läser ser alla rollpersoner ut som du tycker att de borde se ut, de låter som du tycker att de borde, alla platser är precis så fantastiska som du vill att de är, soundtracket är aldrig meh. Och eftersom det är du som måste jobba för att komma vidare så kan du aldrig bara zoona ut i soffan och tänka på deklarationen.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 12:04   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Nu tycker jag förvisso inte att man ska se läsning av skönlitteratur ur ett nyttoperspektiv, jag läser för att det är kul. Men det är en rejäl skillnad mellan att läsa och se på en serie. För att en bok ska funka måste din hjärna jobba med att måla upp miljön och gestalta personerna, när du ser på en series har någon redan gjord det åt dig. Det finns inga genvägar i livet, utom att läsa mycket, det är en genväg till allt.

Personligen tycker jag att en bra bok i 95% av fallen slår en bra film/serie. För när du läser ser alla rollpersoner ut som du tycker att de borde se ut, de låter som du tycker att de borde, alla platser är precis så fantastiska som du vill att de är, soundtracket är aldrig meh. Och eftersom det är du som måste jobba för att komma vidare så kan du aldrig bara zoona ut i soffan och tänka på deklarationen.
Inte bara det, i en bok är berättelsen mycket mindre låst. Tankar visas mycket lättare i böcker. I en bok kan man skriva "En människa gick in i rummet" samtidigt som läsaren inte får reda på människans utseende, kön, ålder, storlek, kropsspråk osv. Författaren kan visa exakt så mycket eller lite hen vill. I en film är det omöjligt.

En bok är dessutom oftast en enda persons verk, medan en film alltid är ett grupparbete. Och vi vet alla att grupparbeten alltid är sämre än enskilda personers arbeten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)