Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 16:01   #16
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Ja, någonstans där hamnar jag väl tillslut men jag vägrar att tro att en fullvuxen frisk man med min aktivitetsnivå inte skall kunna äta mer utan att lägga på sig fett.


Jag gillar rådet att under en längre period lägga på typ 200-300 kcal om dagen och försöka äta samma varje dag. Som det är nu har jag ju en lucka på helgen där jag går upp typ 1-1.5kg som jag sedan går ned på veckodagarna.

Vill vara tydlig med att jag är medveten om att det inte är 100%fett jag går uppp och ned utan det mestadels handlar om vätska och glykogen men jag känner att kroppen blir pluffsigare om jag efter ökad vätska inte förbrukar denna energi genom moition och kcal-underskott.

Helgerna har länge varit det som gjort att jag ändå stått ut med att äta mindre i veckorna och jag är lite orolig att jag helt tappar sugen om jag alltid måste tänka diet vilket skulle vara fallet om jag tar en vrdag idag och enbart lägger på 300 kcal.

visst skulle säkerligen fast föda kunna ge mig mer mättnad och ibland ersätter jag mina shakes med kyckling, ägg, torsk etc men proteinpulver är onekligen lättare och snabbare att få till.
Som jag ser det så finns det 2 anledningar att försöka stabilisera veckodagarnas intag på en lite högre nivå.

1: För att kunna få en överblick av vad som händer viktmässigt, en längre provperiod innebär säkrare siffror och "hoppen&dalarna" gör det svårt att få en överblick vad som händer. Jag vet mycket väl att de där svängningarna kan göra en tokig.
2: ett stabilare, högre, intag kanske gör att din energiförbrukning går upp.

Om du inte redan har en viktapp som spårar trend(libra exempelvis) så skulle jag tanka hem en. Vidare så skulle jag försöka tvinga upp kolhydraterna så långt som tillåts.

https://bodyrecomposition.com/fat-lo...c-intake.html/

https://bodyrecomposition.com/fat-lo...-gaining.html/

https://bodyrecomposition.com/fat-lo...et-break.html/

Bra läsning. Jag skulle behandla din situation som om du nyss klivit av en diet och måste återställa dig helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det låter som att du har hamnat i lite osunda tankebanor pga lång deff. Som sagt så borde du kunna öka ditt kaloriintag ganska ordentligt utan att lägga på dig fett
"Är man inte ätstörd innan man börjar deffa så är man det efter" - okänd/kanske Lyle McDonald.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 22:09   #17
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ja, lite tokig blir man förr eller senare. Att vågen går upp något kilo är helt ok så länge som jag inte samtidigt märker att jag blir märkbart fetare. Kreatin har jag hemma i förrådet så en tanke är att köra 2-3 veckor i rad utan periodisk fasta och istället försöka få till ett jämnare intag oavsett om det är vardag eller helg.

Jag är dock orolig att helgerna kommer kännas jobbiga och jag därför kompenserar med att äta mer både till vardag och helg.

Tror att kreatinet kan hjälpa eftersom det gör att jag får en kalkylerad viktuppgång.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:39   #18
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Det är synd att det inte finns något enkelt och pålitligt sätt att mäta kroppsfett-%. Att helt skippa vägning och köra på det istället tror jag hade varit det bästa för dig. Eller förresten, det skulle vara det bästa för alla!
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:58   #19
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det är synd att det inte finns något enkelt och pålitligt sätt att mäta kroppsfett-%. Att helt skippa vägning och köra på det istället tror jag hade varit det bästa för dig. Eller förresten, det skulle vara det bästa för alla!
Mäta midjan och klämma lite där ger ju ett hum i alla fall. Igår åt jag ca 300 kcal ,er än min vanliga måndagsdiet, resulterade i en viktuppgång på 1,2kg vilket faktiskt gjorde att jag nu väger mer än jag gjort någon gång sedan oktober.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 10:33   #20
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Mäta midjan och klämma lite där ger ju ett hum i alla fall. Igår åt jag ca 300 kcal ,er än min vanliga måndagsdiet, resulterade i en viktuppgång på 1,2kg vilket faktiskt gjorde att jag nu väger mer än jag gjort någon gång sedan oktober.
Ja, men det är ju ett väldigt tydligt exempel på när vikten är heeeelt oväsentlig eftersom 0% av den viktuppgången består av inlagrat fett.

Jag tror att du måste förlita dig på rationellt tänkande: "det gör inget att jag går upp 5kg vid en högre kaloriomsättning, eftersom jag tränar så mycket och äter fortsatt nyttigt, vilket innebär att jag INTE LÄGGER PÅ MIG FETT".
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:17   #21
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja, men det är ju ett väldigt tydligt exempel på när vikten är heeeelt oväsentlig eftersom 0% av den viktuppgången består av inlagrat fett.

Jag tror att du måste förlita dig på rationellt tänkande: "det gör inget att jag går upp 5kg vid en högre kaloriomsättning, eftersom jag tränar så mycket och äter fortsatt nyttigt, vilket innebär att jag INTE LÄGGER PÅ MIG FETT".
Fast där blir det ju lite skevt, även om jag rör på mig mycket och äter nyttigt men kontinuerligt går upp i vikt så kommer ju delar av det jag går upp vara just fett. Däremot är det möjligt att jag när jag är på väg tillbaka till en ny balans går upp i vikt i främst glykogen och vätska och detta är något jag måste acceptera för att kunna "få tillbaka" en bättre ämnesomsättning.

Har funderat på att främst minska promenader och fokusera min träning på mer högnintensiv styrketräning och löpning då dessa passen ger mig mer glädje och välmående.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:29   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Fast där blir det ju lite skevt, även om jag rör på mig mycket och äter nyttigt men kontinuerligt går upp i vikt så kommer ju delar av det jag går upp vara just fett. Däremot är det möjligt att jag när jag är på väg tillbaka till en ny balans går upp i vikt i främst glykogen och vätska och detta är något jag måste acceptera för att kunna "få tillbaka" en bättre ämnesomsättning.
Precis. Jag menar att du borde nå en ny balans (där du fortfarande inte lagrar/lagrat in något nytt fett). Med all den där träningen borde du inte kunna "kontinuerligt gå upp i vikt" vid säg 2500kcal per dag.
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 09:12   #23
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Jag kommer ge detta ett försök nu under våren men ändå sätta en viktlimit på låt säga 3kg. Dvs, jag skall inte bli orolig så länge jag håller mig under 88 även om formen kommer kännas så där. Sedan kommer jag försöka hitta en balans runt den nya vikten och då hoppas at tdet innebär att jag kan äta något mer och vara stabil. Efter detta får jag inför sommaren göra ett nytt deff-försök där jag tar mig ner mot den fett% jag hade vid 85kg. Kommer även som jag nämnde stoppa in kreatin i ekvationen för att få lite mer fyllighet/ uthållighet i musklerna som kan motivera mig lite lättare under passen. Förhoppningsvis innebär detta även att jag kan bygga något kilo muskler under våren.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 14:18   #24
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Jag kommer ge detta ett försök nu under våren men ändå sätta en viktlimit på låt säga 3kg. Dvs, jag skall inte bli orolig så länge jag håller mig under 88 även om formen kommer kännas så där. Sedan kommer jag försöka hitta en balans runt den nya vikten och då hoppas at tdet innebär att jag kan äta något mer och vara stabil. Efter detta får jag inför sommaren göra ett nytt deff-försök där jag tar mig ner mot den fett% jag hade vid 85kg. Kommer även som jag nämnde stoppa in kreatin i ekvationen för att få lite mer fyllighet/ uthållighet i musklerna som kan motivera mig lite lättare under passen. Förhoppningsvis innebär detta även att jag kan bygga något kilo muskler under våren.
Jag tycker ändå att det låter som att du är alldeles för fokuserad på din absoluta vikt, och "upplevda" fett-%, och då är det risk att kreatinet gör mer skada än nytta då du kanske lägger på dig ett par kilo i bara vatten.

Jag föreslår att du helt skippar att väga dig ett tag eftersom du ligger lågt i kroppsfett redan (10-12% ?), vilket i kombination med hård styrketräning tom. borde tillåta en lean bulk utan att du ska lägga på dig fett. Så ett stadigt intag på 2500 kcal är nog bara mest ett psykiskt problem för dig nu.. :-/
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 06:26   #25
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Jag äter under en vecka totalt sett mindre än en 12-årig som väger 40 kg och rör sig betydligt mindre än jag.
Har du funderat på att ta ett werlabs-prov alternativt besöka vårdcentral?
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:10   #26
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Jag är ganska övertygad att du överäter på helgerna. Har samma problem själv ibland.

Man är superstrikt på vardagarna. Väger allt.
Sen på helgen slappnar man av lite. Även man inte frossar så kan det vara lätt att hamna över balans med 500-1000 kcal. Gör du det, så har du genast ätit upp det du sparat under veckan.
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:21   #27
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Låter som väldigt lite kalorier?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:30   #28
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Det är så himla märkligt det där. Känner flera som säger sig ha samma problematik som dig.

Har själv exakt motsatt problematik, har under de senaste 10 åren (firar faktiskt prick 10 år på gymmet den 30/3 i år ) gått från pinnsmal 65kg till runt 90kg som jag väger nu i rätt schysst form. För att ligga runt 90 kg äter jag 3 rejäla mål varm mat om dagen + frukost och mellanmål bestående av frukt, mackor, nötter och proteinshake. Käkar även en del choklad och skit. Hatar fan att äta, är nästan aldrig hungrig, äter bara för att jag "måste", men hatar varje tugga (kanske lite överdrivet, men ni fattar). Om jag börjar äta bara efter hunger rasar jag i vikt direkt. Menar verkligen inte att strö salt i såren, tycker bara det är intressant hur det kan vara såhär. Sitter mest stilla förutom styrketräningen och typ en halvtimmes promenad 4-5 gånger per vecka och spring på kontoret.

Vet inte om det är någon tröst, men hade gjort allt för att byta plats med dig. De säger ju att det är bra för hälsan att äta mindre också

För att ge ett tips kanske du ska försöka dig på någon fasta med ännu mindre ätarfönster. Har själv aldrig kört PF, men många säger ju att man vänjer sig och sällan är hungrig, utan istället kan äta sig rejält mätt vid ett eller två tillfällen om dagen. Vågar inte säga för mycket om detta pga bristande erfarenhet, men kanske något värt att kolla upp.

Hoppas du hittar någon bra lösning kompis!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 13:35   #29
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Tack för alla svar!
Det kan nog vara så att mitt helg-liv där jag ändå ansåg at tjag låg runt kcal-balans är det som är boven i dramat. Samtidigt tycker jag att jag med den enorma svältkosten jag har i veckans fem dagar så borde jag inte ligga still i vikt bara för att jag unnar mig en lunch.

Hur som helst, För tre veckor sedan släppte jag lite på bromsen för att se vad som händer, jag kombinerade etta med att börja ta kreatin så nu har jag gått upp ca 3,5kg på 3 veckor. Musklerna känns lite fylligare men jag känns även pluffsigare nu och midjemåttet har ökat 2 cm. Förra veckan verkade jag dock ha stabiliserat mig kring denna vikt så denna veckan så har jag medvetet strypt kcal-intaget en del och ökat motionen rejält. Resultatet så här långt är 0, jag har vägt samma vikt varje dag denna veckan.

Det är anmärkningsvärt med tanke på att jag promenerat raska promenader ofta med viktväst ca 2-3 timmar varje dag. Springer 2rundor a 7km i veckan och styrketränar 4 pass på ca 1 timme och en kvart. Dvs denna veckan har jag tränat 24 timmar och gått 20.000 steg om dagen i snitt och mitt bbränsle har varit 4 proteindrinkar och en liten middag om dagen. Två kvällar har jag unnit mig 1,5 dl havregrynsgröt.

Visst, nu är detta bara en vecka men min betydligt mindre fru som promenarat med mig men i övrigt mest suttit still och ätit fler måltider har på samma tid gått ned 2kg.

Jag börjar undra vad som egentligen finns i mitt proteinpulver, ren olja?

Hur som helst så gör den ökade motionen att jag mår betydligt bättre och jag känner inget jättebehov av att gå ned mer i vikt men det känns oerhört märkligt att min vikt är så stabil även på denna mängden motion och lilla mängd kost.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 18:09   #30
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Ja, jag skulle nästan gå så långt som att säga att jag inte tror på det du säger... du måste ha världens mest effektiva tarmsystem när det gäller att ta upp näring, samt världens lägsta NEAT. Och på nätterna (minst 12h långa) sover du inte, du ligger i KOMA. :-/

Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Förra veckan verkade jag dock ha stabiliserat mig kring denna vikt så denna veckan så har jag medvetet strypt kcal-intaget en del och ökat motionen rejält.
Varför.. var du verkligen stabil där skulle du ju ha fortsatt åtminstone ett par veckor till.. var det inte det du ville uppnå, kunna äta lite mer?
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)