Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-11, 12:13   #1
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Skuldsanering alla borgenärer har svarat

Så börjar vi med att skipa moralpredikan och allt annat som inte rör frågan.



Jag hade ett par st jag trodde skulle överklaga på grund av dumma konsumtionsköp mitt i all ångest. MEN den enda som har överklagat av 22st är en advokat jag gick till förra året på grund av krångel med modern till min dotter, jag ville ha på papper angående umgänge för hon körde över mig totalt. I samband med att jag gick hos advokaten hade jag även läkarkontakter där jag blev sjukskriven ett tag och fick sömnmedicin för jag kunde inte sova på nätterna, allt sånt här står i min journal och att det har ett samband med mina problem med modern till mitt barn, att jag är i en tvist osv. Precis i samma veva som jag fick räkningen från advokaten på 2800kr så började utmätning på min lön + att jag fick sämre lön än vanligt då jag varit sjukskriven på grund av problemen med modern till mitt barn. Mådde så jävla dåligt så jag förmådde mig inte ens att ta kontakt med facket som står för stora delar av såna här kostnader, så slut var jag. Jag har 3 barn, jag nämnde den här advokatkostnaden i min ansökan, vid mitt inledande så stod det i pappren att jag är i stort behov av snar ekonomisk rehabilitering och att mina små barn har lidit nog av att ha en förälder som är skuldsatt och all psykisk stress det medför, jag hade samarbetat bra osv. Nu nästa vecka får jag hem vad advokaten skrivit så ska jag svara, kommer skicka med papper från min Journal där allt står osv. Men jag har så fruktansvärt svårt att se att det ska kunna bli avslag nu för 2800 kr när dom poängterat hur viktigt det här är för min ekonomiska rehabilitering och framförallt för mina barn.

Tar gärna svar av någon som är insatt
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 12:52   #2
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det är ingen här som är insatt i ditt ärende. Det bästa är att skriva ett yttrande för att bemöta borgenärens invändning.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 13:05   #3
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det är ingen här som är insatt i ditt ärende. Det bästa är att skriva ett yttrande för att bemöta borgenärens invändning.
klart ingen är insatt i mitt ärende men det står förklarat ovanför, jag ska yttra mig nästa vecka. Sen kan det säkert finnas någon här som jobbar med sånt här
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 13:38   #4
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
klart ingen är insatt i mitt ärende men det står förklarat ovanför, jag ska yttra mig nästa vecka. Sen kan det säkert finnas någon här som jobbar med sånt här
Finns säkert någon som jobbar med sånt här men då vet man också hur vanskligt det är att svara på enskilda ärenden, på ett internetforum, utan att vara insatt. Den som handlägger ärendet kanske kan ge lite mer men du kommer inte få några förhandsbesked.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 22:40   #5
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Oavsett vad. Lycka till
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 01:14   #6
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 01:26   #7
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!
Jag förstår vad du menar och håller med, men det är också därför skuldsaneringsinstitutet existerar.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 03:28   #8
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!
Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 04:11   #9
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.
Skuldsaneringsinstitutet tillkom som en anpassning till andra länders lagar. Innan det tillkom fanns inget annat än personlig konkurs (eller gäldestugan om vi blickar längre bakåt i tiden). En personlig konkurs har aldrig inneburit att gäldenären blir av med all egendom för att betala skulderna, och sedan kan gå vidare skuldfri. Vad det innebär är snarare att gäldenären blir av med all egendom och i de flesta fall har massor av skulder kvar. Då får också samhället problem med gäldenärer som är livstidsskuldsatta, och oavsett vad man tycker rent principiellt så är det inget bra för samhället. Av den anledningen tillkom skuldsaneringsinstitutet, som liknar mer vad man har i andra länder - USA exempelvis.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 02:02   #10
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.
Så borde man kunna göra som privatperson med(-likvidering, föredragsvis). Ta personens egendom, auktionera ut den och sedan går personen fri därifrån.

I dagsläget så kan en bostadskris;även en relativt rimlig; leda till ekonomisk kastrering för en livstid.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 08:06   #11
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Så borde man kunna göra som privatperson med(-likvidering, föredragsvis). Ta personens egendom, auktionera ut den och sedan går personen fri därifrån.

I dagsläget så kan en bostadskris;även en relativt rimlig; leda till ekonomisk kastrering för en livstid.
Det går inte att jämföra på det sättet, så länge företaget kan drivas vidare och betala av på ackorden mot borgenärerna så kommer konkursförvaltaren att mjölka ur sista droppen ur företaget. Dvs man piskar företaget tills det dör.

Nog är det väl humanare med en skuldsanering där man som privatperson får leva vidare på en skälig levnadsnivå och betala av skulderna till sina borgenärer efter förmåga under en period på fem till tio år?

Senast redigerad av rosto den 2019-01-13 klockan 08:09.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 00:27   #12
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Det går inte att jämföra på det sättet, så länge företaget kan drivas vidare och betala av på ackorden mot borgenärerna så kommer konkursförvaltaren att mjölka ur sista droppen ur företaget. Dvs man piskar företaget tills det dör.

Nog är det väl humanare med en skuldsanering där man som privatperson får leva vidare på en skälig levnadsnivå och betala av skulderna till sina borgenärer efter förmåga under en period på fem till tio år?
Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 08:43   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.
"Straff"? Om du har satt dig i en sits, där du har skulder upp över öronen, där du inte ens med indrivning från fogden och utmätning av din lön bedöms ha möjlighet att i någon som helst rimlig tid lösa dina skulder. Erbjuds av samhället att betala allt du tjänar över existensminimum i 5 år och sedan bli fri resten av skulderna.

Vad är ditt förslag, skulderna skrivs av utan krav på motprestation?
Eller kanske att man sitter 5 år på kåken och får komma ut skuldfri i stället?

Jag tycker det är ett generöst system, i stället för att hålla någon på existensminimum livet ut så ger man någon chansen att återkomma till ett normalt liv efter 5 år av avbetalning.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:29   #14
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Fem år, eller kortare tid om det finns beaktansvärda skäl.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 11:29   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.
Man har skulder av en anledning. Indrivarna har inte rest riket runt för att meddela dig, livegna träl, om att betala en ny skatt till kungariket. Det här handlar ju om skulder man själv dragit på sig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)