Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-22, 13:19   #16
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Hmm... Det ska ju noteras här att det som utvärderats är just armarna. Man tycks bygga biceps av diverse ryggövningar, och man tycks bygga triceps av pressar.

Den slutsats jag personligen drar är att inslag av godtycklig isolation inte ger stora fördelar. Genomtänkt isolation för svagheter tror jag dock fortfarande på, inte säker på att detta motsäger sånt. Typ rotationer i axelleden efter ett bänkpass, kan va något många behöver. Eller lite extra hamstrings efter benövningar, ibland. Just isolerade hamstrings efter styrkelyftares markpass är faktsitk något jag skulle ge mycket för att se forskning på.
Japp, det har du rätt i. Intressant det där. Men om man inte riktigt vet var ens styrkor eller svagheter sitter kan man lugnt fortsätta med ett minimalistiskt upplägg, för att man gillar det. Och upptäcker man svagheter eller saker som behöver rehabas/prehabas eller jobbas extra på av någon anledning lägger man till isolation till det. Ungefär så jag resonerar. Jobbar med rörlighet (en svaghet) som uppvärmning, sedan minimalistiskt med basövningar och om det finns kräm kvar kanske någon isoleringsövning för de muskler som inte fått stryk under det passet.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 13:21   #17
Word
Registered User
 
Words avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 131
Intressant. Men resultatet var ju ändå ganska skiftande, gruppen med isolationsövningar fick bättre utveckling i procent om man tar hänsyn till alla mått - även om det inte var statistiskt signifikant. Svårt att generalisera utifrån en grupp på 20 personer med så varierande resultat eftersom det finns så många olika faktorer bakom muskeltillväxt.

Jag tror också att programmets uppbyggnad spelade en stor roll. Totalt körde båda grupperna 15 set med bröst/triceps eller rygg/biceps övningar (2 gånger per vecka) om jag tolkar schemat korrekt. Detta var alltså 3-split med 6 träningspass i veckan om man lägger till två benpass. Personligen tycker jag att det är ganska mycket set per muskel och resultatet skulle förmodligen se helt annorlunda ut om man tittade på helkroppspass där man gör färre set per muskelgrupp eller en annan form av split med mer vila.

Senast redigerad av Word den 2015-05-22 klockan 13:27.
Word är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 14:07   #18
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Även om man inte såg någon skillnad för ökad muskeltillväxt med isolerade övningar. Så kan man konstatera att 2 veckor träning till failure 3 x 10 följt av en "shock" vecka med forced reps följt av en deload vecka upprepad i åtta veckor, kan ha muskeluppbyggnade effekt hos vana styrketränande individer med flexad armmått <40cm. Även om muskeltillväxt effekterna var inte enorma.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2015-05-22 klockan 14:09.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 14:09   #19
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Tidsspannet är i vanlig ordning en begränsande faktor, ja.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 14:15   #20
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Som författarna av studien nämner som en begränsning i studien är metoden för att mäta muskeltillväxt inte så bra. Det är inte säkert att det är musklerna som har växt om man mäter armomkretsen. Sen verkar tidigare studierna också visat att isolationsövningar ger inte någon extra och större muskeltillväxt effekt. Man har kommit ytterligare närmare "sanningen".
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2015-05-22 klockan 14:17.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 14:40   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
En sak till man kan ha kommit fram till är att dåligt utförd ryggträning räcker för biceps..

Utförandet anser jag är väldigt viktigt när man testar sånt här.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 18:30   #22
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Det finns 1000-tals pajasstudier som denna, och de kommer fram till olika slutsatser. Man kan förstås leta fram flera studier som kommit fram till samma resultat, och då hävda sin tes. Någon annan letar upp andra studier som kommit till en annan slutsats, och hävdar då sin tes. Olika kroppar reagerar olika på träning, det finns ingen universal sanning om hur du ska träna för maximal muskeltillväxt, man får helt enkelt prova själv hur sin kropp svarar på träning. Jag började växa när jag slutade med tyngre basövningar och började högrepa isolationsövningar, men med någon annan kan det vara tvärt om.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 18:44   #23
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Att du skulle fått liknande resultat i de involverande musklerna med högrepsträning är uteslutet menar du?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 22:34   #24
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Men för i helvete



De förväntade sig alltså att efter 5 tricepsövningar (till fail dessutom) lägga till två små fjuttiga isolationsövningar för triceps och få ännu mer gensvar. Löjligt.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic

Senast redigerad av BobaFett den 2015-05-22 klockan 22:36.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 06:20   #25
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Men för i helvete



De förväntade sig alltså att efter 5 tricepsövningar (till fail dessutom) lägga till två små fjuttiga isolationsövningar för triceps och få ännu mer gensvar. Löjligt.
Det är ju oftast så många tänker tyvärr...
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 07:59   #26
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Om man ska ändra sin träning efter varje studie så hade vi blivit psykiskt skadade.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:49   #27
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Det är väl kul att det finns folk med för mycket fritid, så de kan syssla med att publicera dåliga/ej tillräckliga studier och dra slutsatser av dem..
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:58   #28
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Om man ska ändra sin träning efter varje studie så hade vi blivit psykiskt skadade.
Att ändra din träning efter enstaka studier hade varit väldigt korkat. Det krävs upp mot 100 studier för att säga nåt om nåt enligt min åsikt.

Sen ska man nog vara försiktig med att tolka studier själv utan låta folk som är mer opartiska göra det.

Jag gick in med inställningen att den här studien inte kan stämma och jag hittade ett fel direkt som gör att jag avfärdar den men när det kommer en enda studie som visar att HMB ger 8 kilo muskler på 12 veckor så är man som exalterad, TAKE MY MONEEEY!!
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 09:03   #29
Maxxad
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 44
Enda fördelen är nog att i HMB fallet får du minst placeboefffekten och den är välbevisad i många sammanhang! :-)
Maxxad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 09:06   #30
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Men för i helvete



De förväntade sig alltså att efter 5 tricepsövningar (till fail dessutom) lägga till två små fjuttiga isolationsövningar för triceps och få ännu mer gensvar. Löjligt.
Fast de flesta som tränar efter liknande schema har ju det resonemanget.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)