Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-20, 17:36   #46
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har också börjat implementera det i min träning tillsammans med myo, rest-paus. Hur tycker det känns? Löjligt lätt fram till reps 4, sedan på 5 fem börjar det kännas och 6-7 är riktigt jobbiga.
Jepp, 5 - 7 svider bra i musklerna. Ruggigt tidseffektivt. Gillar det efter att ha provat.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 17:38   #47
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Hur tror ni det är lämpligt att lägga in detta i sin träning?
Finns det något program baserat på denna princip ?
Jag skulle valt ut en övning som jag är van vid men som jag behöver en "nystart" i. Eller flera såna övningar. Eftersom det tydligen blir väldigt tungt på slutet så är det nog bra om man har rörelsebanan hyfsat i ryggmärgen så man inte får dålig teknik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 19:16   #48
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Hm, ska testa detta istället för dropsets på vissa isolationsövningar.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 19:45   #49
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har också börjat implementera det i min träning tillsammans med myo, rest-paus. Hur tycker det känns? Löjligt lätt fram till reps 4, sedan på 5 fem börjar det kännas och 6-7 är riktigt jobbiga.
Myoreps - är det när man stannar typ 2 reps innan fail och istället jobbar sig neråt?

Hehe. Enig med dig. Jag brukar mentalt behöva dela upp varje omgång i två. Först fokus på de tre behagliga seten, sedan på att komma igenom de två mindre najsa. Därefter prisa min lyckliga stjärna för 2,5 min vila och jag glömmer allt som varit. Och så omigen.

Jag gillar verkligen 3/7. Går så härligt fort! Även om jag inte har något direkt emot vanlig högvolym. Jag kör dessutom oftast isometrisk träning en stund efteråt. Och då går ännu mer tid. Så att hålla totalen nere och samtidigt köra hårt är kanon.

Hur länge jag kommer hålla på? Det vet jag inte. Men sa inte studien tolv veckor? Så länge kommer jag säkert köra. Behöver dock komma igång med löpningen. Gbg-varvet är om tre månar och jag har knappt börjat kuta.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 05:33   #50
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Myoreps - är det när man stannar typ 2 reps innan fail och istället jobbar sig neråt?

Hehe. Enig med dig. Jag brukar mentalt behöva dela upp varje omgång i två. Först fokus på de tre behagliga seten, sedan på att komma igenom de två mindre najsa. Därefter prisa min lyckliga stjärna för 2,5 min vila och jag glömmer allt som varit. Och så omigen.

Jag gillar verkligen 3/7. Går så härligt fort! Även om jag inte har något direkt emot vanlig högvolym. Jag kör dessutom oftast isometrisk träning en stund efteråt. Och då går ännu mer tid. Så att hålla totalen nere och samtidigt köra hårt är kanon.

Hur länge jag kommer hålla på? Det vet jag inte. Men sa inte studien tolv veckor? Så länge kommer jag säkert köra. Behöver dock komma igång med löpningen. Gbg-varvet är om tre månar och jag har knappt börjat kuta.
Fagerli är den som tagit fram träningsprotokollet om myoreps. Man kör först ett aktiveringset som följs av x antal miniset.

Instruktionsvideo

https://www.youtube.com/watch?v=hI7Wx9BYo6k

Lite mer ingående där Fagerli är gäst i podden Revive Stronger
https://www.youtube.com/watch?v=cNAhvVXKr8U
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2019-02-21 klockan 05:36.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 08:39   #51
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Vad tror ni om att köra 3/7-upplägget under deff kontra vanliga sets?
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 09:24   #52
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Beiron Visa inlägg
Vad tror ni om att köra 3/7-upplägget under deff kontra vanliga sets?
Jag personligen skulle inte gå ifrån mitt ordinarie upplägg under deff. Skulle få svårt att hålla koll på om jag håller mig på samma nivå om jag skulle förändra träningen. Betydligt enklare om du håller dig till samma upplägg, när du tappar blir det uppenbart. Nya övningar, nya upplägg gör det svårt att följa upp.

Om du redan är inkörd på 3/7 eller något annat liknande upplägg så visst men det tar tid att komma underfund med vikterna (i alla fall för mig).
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 11:54   #53
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Aldrig hört talats om 3/7 eller 8x6 ens, Är 8x6 samma princip som 3/7? Hur många här inne har tränat/tränar såhär?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:02   #54
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Aldrig hört talats om 3/7 eller 8x6 ens, Är 8x6 samma princip som 3/7? Hur många här inne har tränat/tränar såhär?
3/7 kan man säga är en variant av myoreps, restpause eller vad man nu vill kalla det. Många har nog kört nån av dom andra varianter, hade inte hört talat om just 3/7 tidigare men gillar det efter att ha provat.

8x6 är bara åtta set med 6 reps, kanske inte det vanligaste set/reps intervallet men inget exotiskt.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 20:45   #55
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Nu har jag banne mej portat konceptet även till isometrisk träning.

Körde planche lean 10sx5 med 10s vila, sedan efter 2.5min 5s/15s i tvåsekundersintervall och 15s vila emellan. Borde inte gå helt åt skogen. Och tiden? Den är härligt kort.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 20:38   #56
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Samma Belgiska forskargäng gjorde en liknande studie 2016 där de jämförde 3/7 med både 4x6 och 8x6 i bänkpress och fick bättre resultat i 3/7 mot 4x6 men lite sämre än mot 8x6.

https://www.researchgate.net/publica..._rest_interval

Citat:
Aim This study investigated the effect of a new strength training method (3/7 protocol) consisting of 5 sets with an incremental number of repetitions (3 to 7) and very short rest interval between sets (15 s). Material and methods Thirty-eight young subjects were assigned to one of the 3 following protocols and trained 2 times per week for 8 weeks with bench press exercise. The efficacy of the 3/7 protocol was compared with that of two training protocols with a more classical design consisting of 4 or 8 sets of a constant number (6) of repetitions per set (4 × 6 and 8 × 6 protocols) and a rest interval of 2.5 min. The same load was used (70% of one repetition maximum [1RM]) in all protocols. In addition to the recording of the 1RM load, training effects were assessed by the recording of the force-velocity relation by means of a specific isokinetic ergometer. Results After training, the 1RM increased more (P < 0.05) for the 3/7 (+29.8%) and 8 × 6 (+35.9%) protocols than the 4 × 6 protocol (+21.8%). Similarly, the maximal force augmented to a greater extent (P < 0.05) for the 3/7 (+22.4%) and 8 × 6 (+25.5%) protocols than the 4 × 6 (+9.9%) protocol. In contrast, greater gain (P < 0.05) in peak power was found for the 8 × 6 (+21.6%) compared with 4 × 6 (+8.4%) protocol with no significant difference between the 3/7 (+16.3%) and 4 × 6 protocols. Conclusion The results of this study indicate that the 3/7 protocol is an efficient training modality to increase maximal strength.
Själva 3/7 konceptet verkar komma från en fransk bok: https://books.google.se/books?hl=sv&...page&q&f=false från 2005 som jag inte har en aning om vad det står :-)
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 23:00   #57
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Jag har kört detta nu för knäböj i 3 veckor och gillar det. Man har inget val än att verkligen hitta full fokus och som folk säger är de två sista del-seten helt överjävliga. Jag kör bara en dag i veckan. Mitt andra böjpass är fokuserat på teknik med högre intensitet.

Jag kör dock med längre vila än 2,5 minuter. Det blir snarare 5 minuter. Men håller på att ladda med kreatin nu och är det nån kombo jag tror på är det 3/7 tillsammans med kreatin. Ska bli kul och se skillnaden om en vecka eller två.
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 05:34   #58
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Walsoe Visa inlägg
Jag har kört detta nu för knäböj i 3 veckor och gillar det. Man har inget val än att verkligen hitta full fokus och som folk säger är de två sista del-seten helt överjävliga. Jag kör bara en dag i veckan. Mitt andra böjpass är fokuserat på teknik med högre intensitet.

Jag kör dock med längre vila än 2,5 minuter. Det blir snarare 5 minuter. Men håller på att ladda med kreatin nu och är det nån kombo jag tror på är det 3/7 tillsammans med kreatin. Ska bli kul och se skillnaden om en vecka eller två.
Knäböj? Låter som en högst komplicerad övning att köra 3/7 på. Eftersom det i princip är detsamma som myo eller rest-pause brukar man rekommendera mer isolerade övningar. Det tar ju x antal sekunder bara att ställa av stången och sedan lyfta av igen i knäböj eller kör du kanske i Smith?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 19:18   #59
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Någon som kört på denna en stund? Jag håller ännu på. Dock med ett avbrott pga handled och inlines.
Började exempelvis med zanettipress på 6,5kg. Nu ligger jag på 8,5kg och är nästan klar för 9kg.
I Enarmad kettlebellpress började jag med 16kg och ska i nästa omgång göra 21kg.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 19:45   #60
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Någon som kört på denna en stund? Jag håller ännu på. Dock med ett avbrott pga handled och inlines.
Började exempelvis med zanettipress på 6,5kg. Nu ligger jag på 8,5kg och är nästan klar för 9kg.
I Enarmad kettlebellpress började jag med 16kg och ska i nästa omgång göra 21kg.

Jag kör det ofta på sidolyft, hantelcurls, latsdrag och triceps pusdowns. Blir ju bara anekdotiskt, men det känns som att jag växer bra av det. Kommer iaf fortsätta med det och skita i dropsets framöver och se hur det fortskrider.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)