Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-22, 13:35   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vilken är den optimala träningsfrekvensen för att bli så stark som möjligt?

https://www.styrkelabbet.se/vilken-a...k-som-mojligt/

Jag har fått en frågespalt på Styrkelabbet! Det här är första frågan. Den som vill bidra med frågor får gärna göra det på andreas@styrkelabbet.se. Jag kan inte svara på alla - responsen har varit enorm - men jag kommer regelbundet att välja ut bra frågor. Jag försöker svara både med vetenskaplig förankring och vad själv tror och tycker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 13:47   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
I don't always read Styrkelabbet.

But when I do, I read Grubs spalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 14:05   #3
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Enormt bra med frågespalt!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:03   #4
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
En fråga jag gärna sett diskuteras av dig Grub rör en ofta förbisedd grupp individer - de som är skinnyfat / smalfeta. De flesta träningsråd som ges är många gånger inte applicerbara på denna kategori av tränande.
Till exempel är råden raka och enkla till en fet person - ät mindre energi än du gör av med och styrketräna. Personen tappar då oftast i fettvikt och blir starkare. En smalfet person kanske redan är normal- eller underviktig och har svårt att se huruvida en viktnedgång skulle vara en rätta vägen.

Sedan har vi råden till en tanig eller normal person - ät mer energi än du gör av med och styrketräna. Personen går då oftast upp i vikt och blir större och starkare men inte fet (om det görs rätt). En smalfet person prövar och blir istället fetare.

Det pratas om att optimera hormonnivåer, man tenderar bygga mer muskler vid en viktuppgång om man inte ligger över 15% kroppsfett. Personer som kanske har 17-20% eller mer i kroppsfett men samtidigt avsaknad av adekvat mängd muskelmassa ser ofta smala ut i kläder, väger inte mycket men det är en jobbig sits om den smalfete önskar sig mer muskler och mindre fett. Det är något jag gärna ser dig reda ut, King Grub.

Många i denna sits går runt i cirklar utan att komma någon vart, därför att de "bulkar" och bli fetare, får panik och "deffar" ner sig men hamnar snart på ruta ett igen. De ser andra som lyckas men folk begriper inte att de har olika förutsättningar och startlägen.

Många är de nog som skulle uppskatta tips och råd för en smalfet från en kunnig person som du.
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:20   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beiron Visa inlägg
En fråga jag gärna sett diskuteras av dig Grub rör en ofta förbisedd grupp individer - de som är skinnyfat / smalfeta. De flesta träningsråd som ges är många gånger inte applicerbara på denna kategori av tränande.
Till exempel är råden raka och enkla till en fet person - ät mindre energi än du gör av med och styrketräna. Personen tappar då oftast i fettvikt och blir starkare. En smalfet person kanske redan är normal- eller underviktig och har svårt att se huruvida en viktnedgång skulle vara en rätta vägen.

Sedan har vi råden till en tanig eller normal person - ät mer energi än du gör av med och styrketräna. Personen går då oftast upp i vikt och blir större och starkare men inte fet (om det görs rätt). En smalfet person prövar och blir istället fetare.

Det pratas om att optimera hormonnivåer, man tenderar bygga mer muskler vid en viktuppgång om man inte ligger över 15% kroppsfett. Personer som kanske har 17-20% eller mer i kroppsfett men samtidigt avsaknad av adekvat mängd muskelmassa ser ofta smala ut i kläder, väger inte mycket men det är en jobbig sits om den smalfete önskar sig mer muskler och mindre fett. Det är något jag gärna ser dig reda ut, King Grub.

Många i denna sits går runt i cirklar utan att komma någon vart, därför att de "bulkar" och bli fetare, får panik och "deffar" ner sig men hamnar snart på ruta ett igen. De ser andra som lyckas men folk begriper inte att de har olika förutsättningar och startlägen.

Många är de nog som skulle uppskatta tips och råd för en smalfet från en kunnig person som du.
Grub har ju ett otal gånger på forumet nämnt att om man tränar på kaloribalans kommer man tappa fett och bygga muskler samtidigt, fast långsamt. Så det är väl idealet för den smalfete.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:48   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Tränar man en muskel en gång per vecka och krossar den med 15 set under det passet, är risken hög att man inte kan hålla en hög kvalitet på alla set. Mot slutet kommer drivet och kraften att mattas och varje set kanske då ger sämre utdelning i form av effekt på styrkeanpassningar.
Det här var anledningen till varför jag började köra vissa muskelgrupper två gånger i veckan för ett par år sedan (Då helt ovetandes om att det också var det bästa för att öka i muskelmassa). Jag har alltid varit helt värdelöst usel på att köra flera övningar i rad efter varandra utan att tappa löjligt mycket i styrka.

Ett tag trodde jag det hade med min kondition att göra.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 20:42   #7
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Det här var anledningen till varför jag började köra vissa muskelgrupper två gånger i veckan för ett par år sedan (Då helt ovetandes om att det också var det bästa för att öka i muskelmassa). Jag har alltid varit helt värdelöst usel på att köra flera övningar i rad efter varandra utan att tappa löjligt mycket i styrka.



Ett tag trodde jag det hade med min kondition att göra.
Men den är nu på topp?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 00:27   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
https://www.styrkelabbet.se/vilken-a...k-som-mojligt/

Jag har fått en frågespalt på Styrkelabbet! Det här är första frågan. Den som vill bidra med frågor får gärna göra det på andreas@styrkelabbet.se. Jag kan inte svara på alla - responsen har varit enorm - men jag kommer regelbundet att välja ut bra frågor. Jag försöker svara både med vetenskaplig förankring och vad själv tror och tycker.
Mycket bra skriven artikel.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 01:26   #9
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Mycket bra artiklar!

Det hade varit intressant med en artikel om intermittent fasta för styrketränande personer. Om det är positivt eller negativt för muskelmassan osv.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 05:19   #10
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Med tanke på tråden om uppvärming före styrketräning (samt allmän förvirring kring begreppet överhuvudtaget) vore nog en sådan artikel uppskattad.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 16:13   #11
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Om man vill bli starkare så ska man sätta en vikt som är svår att ta och sedan aldrig gå under den vikten. Detta är ett knep som är enkelt och mycket bra, men som verkar komma i skymundan av alla krångliga system som finns därute.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 16:18   #12
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Men om man istället tänker att man ska träna på ett visst sätt för att bli starkare så har man fel. Ta istället den högsta vikten som du kan göra i en övning med god form och mycket snart så kommer du klara ett flertal repetitioner på denna vikt.

Nu talar jag om nybörjare, men såna nybörjare som redan lärt sig god form. Dom som redan kommit upp i vikt behöver inte läsa detta.

edit. då lär det bli ungefär såhär:

bänkpress första passet: 1x3
bänkpress andra passet 2, 2, 1
bänkpress tredje passet 3,3,2



...detta är det absolut snabbaste sättet att öka på, ingen diskussion.

Senast redigerad av frederico den 2019-03-01 klockan 16:21.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 01:38   #13
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Gärna något som inte fokuserar på nybörjare, tycker nästan alla forum, hemsidor, bloggat etc. skriver om det.

1. Träna på balans
2. Progression
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)