Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-22, 11:28   #1891
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
För mej har hsb alltid klingat stabilt. Vilken mardröm om ens brf skulle gå i konken.

"Därför har HSB centralt tvingats köpa in 120 lägenheter för att rädda de bostadsrättsföreningar som annars skulle haft svårt att klara ekonomin. Och det är första gången på tio år.

– Det är en värre kris nu än för tio år sedan, säger HSB:s förbundsordförande Anders Lago."

https://www.svt.se/nyheter/for-forst...-bostadsratter
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 08:18   #1892
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
WHITEFOLKS tes blir man påmind om när man letar bostad. Mycket svårare att som kille att få bostad och på de flesta annonser söker de endast tjejer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 08:32   #1893
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
WHITEFOLKS tes blir man påmind om när man letar bostad. Mycket svårare att som kille att få bostad och på de flesta annonser söker de endast tjejer.
Ta ut ett lån
köp
hyr ut till tjejer
???
Profit

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 08:32   #1894
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Men fortfarande ingen krasch.

Bara bra för yngre att priserna går neråt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 09:41   #1895
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
En bostadsmarknad kraschar ju sällan som aktier, utan det är en långsam grind nedåt, som ofta tar många år att värka ut.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 09:48   #1896
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Hur priser går upp:
100 personer äger bostäder, 90 har inga planer på att flytta, 9 vill flytta till större, 1 till mindre.

Den som vill flytta till mindre lägger ut sin bostad till försäljning, alla 9 som vill flytta till större budkrigar om att köpa den större lägenheten. Det slutar med att priset slutar 1 msek högre än tidigare pris för motsvarande bostad. Vinnaren av budgivningen säljer sedan sin mindre lägenhet till säljaren av den större lägenheten, även denna gång till ett högre pris än tidigare då priset på bostäder nu har gått upp.

Alla 90 som inte tänkt flytta ser nu att deras bostäder stigit 1 msek i värde och alla känner sig nu mycket rikare, det har ju skapats totalt 90 nya miljoner, fantastiskt vad pengar vi har! En av de 90 kan nu tänka sig sälja och flytta till mindre. De 8 som inte fick en bostad i budgivningen känner sig modigare nu, deras små lägenheter har ju trots allt redan gått upp kraftigt, de budar upp ytterligare 1 msek över förra rekordpriset.

Alla 89 som fortfarande inte är intresserade av att flytta har nu på kort tid blivit 2 msek rikare! Vilken stark bostadsmarknad!

Hur priser går ner:
100 personer äger bostäder som alla har gått upp kraftigt i värde, de flesta är på pappret mångmiljonärer. 90 är nöjda som det är, 9 kan tänka sig att sälja sin stora bostad och antingen flytta till Spanien eller en mindre bostad, 1 kan tänka sig/har råd att köpa större på dessa nivåer. De 9 lägger ut sina bostäder till försäljning, men bara 1 dyker upp på visningen, han ser det dåliga intresset och tänker försöka köpa billigt, han budar på alla 1 msek under nuvarande priser, 8 av de 9 vägrar sälja så billigt, men den 9e skiter i vilket, vinsten är så stor ändå och han har redan bestämt att köpa hus i Spanien. Nästa morgon vaknar 98 personer upp i förskräckelse, deras bostäder har fallit 1 msek i värde, ni kan ju gissa hur det gick sen när de 8 kvar försöker sälja igen..

Poängen är att alla våra bostäder prissätts av väldigt få transaktioner, och det kan vända väldigt fort, i princip bara genom att sentimenten ändras och folk tar det försiktigt med att köpa.
Tråden är så gammal, så det är dags med en repris på detta inlägg. Då situationen nu är att det står mycket nybyggnation tomt, så är vi just nu i "hur priser går ner" läget.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 09:54   #1897
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag tror det finns många anekdoter därute som visar att det gått åt helvete på många håll, tyvärr.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 09:55   #1898
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag har nyligen gjort ett djupdyk i statistik runt demografi, samt påbörjad och planerad nybyggnation. Datan pekar på att vi kommer få ett stort överskott av bostäder 2019-2020. Sen exakt hur illa kraschen blir beror på två faktorer, hur snabbt byggbolagen drar i nödbromsen och helt slutar bygga (ganska otroligt då de isåfall inte får några vinster alls) till hur många nyanlända vi tar emot (också ganska otroligt att vi fortsätter ta in hundratusentals).

Kraschen skulle egentligen ha börjat i år, precis som i Norge där priserna redan vänt. Men eftersom vi tog en så fruktansvärt mycket nyanlända, så lyckas vi pressa vidare priserna till ytterligare lite galnare nivåer.

Om vi fortsätter ta in mer nyanlända kommer vi möjligen kunna skjuta upp kraschen ytterligare lite till, men det är ju ingen vidare köpstark grupp, så kraschen kommer ändå. Sen känns det ju i dagens politiska klimat som orimligt att vi kommer ta in mängder, snarare drar vi ner kraftigt på invandringen redan nästa år. Det innebär att 2018 blir startskottet då priserna planar ut och på olika platser börjar vända svagt nedåt. 2019-2020 kommer således kraschen.

Datan jag tagit fram talar tyvärr sitt tydliga språk. Och tyvärr finns ingen vändning i syfte i närtid heller. Vi kommer ha små årskullar som ska köpa sin första bostad i 7-8 år framöver. Om fem-sex år börjar också 40-talist generationen gå bort på rikigt, det är enormt stora årsskullar och de är rika också. Vilket innebär att de sitter på stora boenden och sommarhus. Visst, lite av detta kommer behållas av deras barn födda på 60-70 talet, men ofta bor 60-70-talister redan väldigt bra och har ingen använding av deras föräldras boenden. Detta kommer innebära att ett ännu större utbud blir tillgänligt än tidigare. Så när väl priserna vänt, räkna inte med en uppgång i bostadspriserna på över 10 år.

Hoppas ni som tar ekonomiska beslutet just nu tar detta i beaktande.
Sorry för alla repriser, men jag ganska stolt över denna analys ifrån Sep 2017. Jag skrev det när det fortfarande inte fanns några tecken på att bostadspriserna skulle vika. En månad senare kom de första artiklarna att priserna börjat gå ner, 3-4 månader senare var det ett faktum.

Ekonomi, börs, människors psykologi, är helt omöjligt att prediktera. Men det fina med demografi, som Hans Rosling alltid sa, är att det är i princip redan bestämt. Vi vet hur gamla människor blir och vi vet hur många nya förstagångsköpare som kommer till, då de redan är födda. Därför går det (förrutom med invandring) inte att ändra på det jag skrivit ovan, det kommer gälla. Man ska också betänka att bostadspriser som står still, är egentligen en nedgång, då vi har inflation nära 2%. Om vi även räknar in hur svag svenska kronan är, så är bostadspriserna i ett världsperspektiv ned jättemycket senaste tiden.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2019-02-23 klockan 09:56.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 10:19   #1899
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ser det mer naturligt att bostäder minskar i värde än går upp, om man inte investerar så pass att standarden ökar.

En bil, båt och en vedklyv följer normalt det. Dvs minskar i värde.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 10:34   #1900
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Sorry för alla repriser, men jag ganska stolt över denna analys ifrån Sep 2017. Jag skrev det när det fortfarande inte fanns några tecken på att bostadspriserna skulle vika. En månad senare kom de första artiklarna att priserna börjat gå ner, 3-4 månader senare var det ett faktum.

Ekonomi, börs, människors psykologi, är helt omöjligt att prediktera. Men det fina med demografi, som Hans Rosling alltid sa, är att det är i princip redan bestämt. Vi vet hur gamla människor blir och vi vet hur många nya förstagångsköpare som kommer till, då de redan är födda. Därför går det (förrutom med invandring) inte att ändra på det jag skrivit ovan, det kommer gälla. Man ska också betänka att bostadspriser som står still, är egentligen en nedgång, då vi har inflation nära 2%. Om vi även räknar in hur svag svenska kronan är, så är bostadspriserna i ett världsperspektiv ned jättemycket senaste tiden.
Kommer ihåg när du skrev detta. Mindes att jag då tyckte det kändes som en "lämplig" analys för egen del då det skulle vara runt 2019 2020 tidigast som jag skulle kunna köpa hus. Nu med facit i hand så verkar det stämma, och en nedgång nu i samband med att jag och frugan arbetar upp kapital känns lägligt.

Får hoppas bara att nedgången är "lagom allvarlig". Man är ju trots allt 90-talist, det finns väl inget som heter dåliga tider. Bara mer eller mindre goda tider
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 13:17   #1901
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Detta gjorde mej förvånad. Jag läste häromdagen att svenskar köper bostad i spanien som aldrig förr. Nu är ju visserligen media väldigt mycket fram och tillbaka..

"Enligt en rapport från den spanska inskrivningsmyndigheten Registradores minskade antalet svenska bostadsköp i Spanien under det fjärde kvartalet 2018. 764 svenska köp registrerades, vilket är en minskning med 29,7 procent jämfört med samma period 2017 och den lägsta siffran sedan 2015.

'Den största anledningen till detta är den svaga kronan. Det handlar även om en ovisshet på den svenska bostadsmarknaden. Om man inte känner att sitt eget boende ökar i värde eller ger en ekonomisk trygghet kanske man väljer att pausa andra köpbeslut som till exempel en bostad i solen eller en båt', säger Daniel Nilsson, vd på Fastighetsbyrån Utland."

https://www.di.se/nyheter/svenskarna...tadsmarknaden/
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 14:19   #1902
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Thought so..

Drygt 1 100 bostadsköp genomfördes av svenskar i Spanien under det första kvartalet 2018, vilket är fler än någonsin tidigare. Nu lanseras en ny sajt som ska underlätta för köparna.

https://www.aftonbladet.se/harligthe...-hus-i-spanien
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 16:33   #1903
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Jag ångrar att jag inte köpte något i grekland när det krisade rejält.

Nu väntar jag bara på att få Italien ska ha en kollaps, Skulle vilja ha en gård i Italien, mitt emellan Medelhavet och Alperna, Med milsvid utsikt över vidderna.

Lagom stor by med gamlingar, inga turister, bara vi och dom
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 16:38   #1904
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag ångrar att jag inte köpte något i grekland när det krisade rejält.

Nu väntar jag bara på att få Italien ska ha en kollaps, Skulle vilja ha en gård i Italien, mitt emellan Medelhavet och Alperna, Med milsvid utsikt över vidderna.

Lagom stor by med gamlingar, inga turister, bara vi och dom
Men om man köpte i spanien för flera år sen och inte tog lån I sin svenska bank måste det ju vara bra nu? Vet inte hur många procent kronan sjunkit mot euron.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 19:56   #1905
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Tror halva mitt jobb har en lägenhet i Nerja.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)