Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-18, 22:09   #16
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Väg in Amarok också. Väldigt trevlig och den mest suv-lika pickup som jag kört. Finns utan lågväxel, men med konstant 4x4 likt de andra VW modellerna.

Lågväxel behövs bara vid körning i terräng och vid backning av riktigt tungt släp.

Då väljer man ju hellre en bil med i och urkopplingsbar 4wd, med låg och högväxel. 4wd behövs ju bara vid vinterväglag eller terrängkörning. Drar onödigt mycket sås annars.

Väljer hellre en Navara än en Amarok.
Men kanske ännu hellre en Hilux. Om man ska ha en pickis.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 00:11   #17
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Då väljer man ju hellre en bil med i och urkopplingsbar 4wd, med låg och högväxel. 4wd behövs ju bara vid vinterväglag eller terrängkörning. Drar onödigt mycket sås annars.

Väljer hellre en Navara än en Amarok.
Men kanske ännu hellre en Hilux. Om man ska ha en pickis.
nja, v6 motorn är riktigt fin.

men jag behöver nog mer en suv än pickup

kodiaq var riktigt fin....
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:28   #18
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Min ranking
Toyota LC 2017
Hyundai santa fe 2019
Kia sorrento 2019
volvo xc90 2017

priser runt 400k.

Jag antar att en landrover sport är för riskfyllt?
Förmodar att Toyotan är driftsäker och bra, borde vara lite reparationer etc.

Volvo XC90 är en riktigt stor bil, men en trevlig upplevelse. Jag har själv en XC60 som är några år äldre och den är inte billig att ha, särskilt inte om man betänker kostnaderna för löpande underhåll osv. De flesta av Volvos dieselmodeller är originalutrustade med dieselvärmare vilket kan vara trevligt om du ska åka på norrland!

Om du inte ska ha en jättestor suv kanske Volvos XC40, BMW X3 eller Skoda Karoq kan vara ngt? Själv gillar jag designen på nya XC40 helskarpt!!

Med nytt följer även nybilsgaranti, vilket kan vara riktigt trevligt om du kommer köra en del!

Senast redigerad av Lillgrabben den 2019-02-19 klockan 07:29.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:48   #19
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Förmodar att Toyotan är driftsäker och bra, borde vara lite reparationer etc.

Volvo XC90 är en riktigt stor bil, men en trevlig upplevelse. Jag har själv en XC60 som är några år äldre och den är inte billig att ha, särskilt inte om man betänker kostnaderna för löpande underhåll osv. De flesta av Volvos dieselmodeller är originalutrustade med dieselvärmare vilket kan vara trevligt om du ska åka på norrland!

Om du inte ska ha en jättestor suv kanske Volvos XC40, BMW X3 eller Skoda Karoq kan vara ngt? Själv gillar jag designen på nya XC40 helskarpt!!

Med nytt följer även nybilsgaranti, vilket kan vara riktigt trevligt om du kommer köra en del!
xc40 är väl betydligt mindre?
jag trodde tillomed xc60 var mindre än kodiaq?

xc 90 är intressant men lite samma som Toyotan, man får ta en 3 år gammal för att få ner priset runt 400k, som då kodiak,santa fe,sorrento kostar.

Jag tycker skatten är rätt relevant, även om en ny bil sjunker kraftigt så retar det mig att köpa en bil som kostar +10k i skatt, och den är väl inte så bra för miljön heller?
Jo dieselvärmare är ett stort + som även skinn och drag är.
backkamera är även det mumma när man ofta kör med släp7transport efter.

Sen finns det massa lullull som är intressant, lane assist och farthållare för att hålla samma fart som framförvarande.

Jag har sett några amaroker som ev kunde funka, men då min hade sportsätena så är det ett krav på den bilen, det var en grym skillnad mot de vanliga sätena.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:57   #20
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Volvo XC60 är mer jämförbar med BMW X3 och Audi Q5. De bilar du listade i första posten är större än dessa.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 08:52   #21
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Skulle även rekommendera Subaru. Har själv en Forester från 2018 och övervägde bra mycket dyrare alternativ innan jag landade i denna. Inte så läckert eller exklusivt som vissa andra alternativ - men prisvärt, praktiskt, historiskt bra andrahandsvärde och tar sig fram mer än väl. Även Outbacken är trevlig och går ofta att få med lite mer lullull om man vill ha en kompromiss och ingen regelrätt SUV.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 18:52   #22
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Skulle även rekommendera Subaru. Har själv en Forester från 2018 och övervägde bra mycket dyrare alternativ innan jag landade i denna. Inte så läckert eller exklusivt som vissa andra alternativ - men prisvärt, praktiskt, historiskt bra andrahandsvärde och tar sig fram mer än väl. Även Outbacken är trevlig och går ofta att få med lite mer lullull om man vill ha en kompromiss och ingen regelrätt SUV.

Prisvärd är dom väl inte direkt. Brukar kosta omotiverat mycket sett till komfort och utrustning. Men bra bilar är det absolut!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 05:43   #23
Vispen74
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 0
Toyota Rav4 2019. Se bifogat klipp från senaste Automotorsport.

1000 kr i skatt första tre åren, sedan 350-ish.

Nackdel: för närvarande sex månaders leveranstid på grund av stor efterfrågan.

Senast redigerad av Vispen74 den 2019-02-22 klockan 05:45.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 22:49   #24
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
jag kollade upp LC service kostnader.
Toyota tar 3k 1500mil men 10k 3000mil så den blir rätt dyr i service
jag kör nog minst 2000 mil/år så på tre år så kostar den 26k,, 8,500kr/år

så jag kollar en mindre nu volvo xc60,, men får väl titta på rav4an med nu då
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 23:32   #25
Vispen74
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
jag kollade upp LC service kostnader.

Toyota tar 3k 1500mil men 10k 3000mil så den blir rätt dyr i service

jag kör nog minst 2000 mil/år så på tre år så kostar den 26k,, 8,500kr/år



så jag kollar en mindre nu volvo xc60,, men får väl titta på rav4an med nu då
Jo håller själv på att ge upp Rav4. Jag kör 3000 mil per år, då går bara serviceavtalet på 800 kr/månad. Sedan vill jag ha bränslevärmare, 30000 kr ska de ha för det och sedan 10500 kr för dragkrok. Detta sammantaget gör Rav4 till en dyr bil. Nöjer man sig dock med en Active för 295000 utan flera tillval och kör 1500 mil per år hade det varit annorlunda.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 08:54   #26
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Något skattebefriat med mycket reservdelar eller en Lexus RX400h
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 12:46   #27
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
Jo håller själv på att ge upp Rav4. Jag kör 3000 mil per år, då går bara serviceavtalet på 800 kr/månad. Sedan vill jag ha bränslevärmare, 30000 kr ska de ha för det och sedan 10500 kr för dragkrok. Detta sammantaget gör Rav4 till en dyr bil. Nöjer man sig dock med en Active för 295000 utan flera tillval och kör 1500 mil per år hade det varit annorlunda.
Det lät ju dyrt😢
Vad funderar du på nu då?

Jag har inte gett upp LC ännu men då blir det service lokalt och tappar då garanti 15000 mil/10år
Men xc60/xc90 verkar ligga på ca 3-4K om året i service!/xc70 finns ju med, men Volvo är inte riktigt den äventyrsbok jag hade tänkt men plånboken kanske får bestämma ?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 12:56   #28
Vispen74
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 0
Personligen så vet i 17 vad jag gör. Inser att bilen inte bör kosta mer än ca 300000 i inköp för att inte kasta bort ytterligare 1000-lappar per månad i värdeminskning.
Ford har några Kuga kvar med låg skatt och förbrukning samt 3000 mil serviceintervall, sprillans nya för de siffrorna. Kuga är dock ganska liten I bagaget för att utgöra familjebil med hund. Likaså finns det nya Skoda kodiaq att tillgå, men med den förbrukning och skatt som den bilen har blir även den på tok för dyr per månad att äga.

Så, jag ställer mig i kön i tråden och ser om någon kommer med roliga och realistiska förslag.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:02   #29
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
Personligen så vet i 17 vad jag gör. Inser att bilen inte bör kosta mer än ca 300000 i inköp för att inte kasta bort ytterligare 1000-lappar per månad i värdeminskning.
Ford har några Kuga kvar med låg skatt och förbrukning samt 3000 mil serviceintervall, sprillans nya för de siffrorna. Kuga är dock ganska liten I bagaget för att utgöra familjebil med hund. Likaså finns det nya Skoda kodiaq att tillgå, men med den förbrukning och skatt som den bilen har blir även den på tok för dyr per månad att äga.

Så, jag ställer mig i kön i tråden och ser om någon kommer med roliga och realistiska förslag.
Min granne har en Kuga, om han inte pratar väder så är det hans bensinkostnad på Kugan..Ford har aldrig tillverkat bränslesnåla bilar

Att de har 3000 mils intervall ska inte premieras. Jag har sett olja och filter på en BMW efter 3000 mil, det ser ut som en gammal urvriden disktrasa. Du ska alltid byta en gång mellan de utsatta service. Bara ett tips !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:54   #30
Vispen74
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Min granne har en Kuga, om han inte pratar väder så är det hans bensinkostnad på Kugan..Ford har aldrig tillverkat bränslesnåla bilar



Att de har 3000 mils intervall ska inte premieras. Jag har sett olja och filter på en BMW efter 3000 mil, det ser ut som en gammal urvriden disktrasa. Du ska alltid byta en gång mellan de utsatta service. Bara ett tips !
Jag har i princip aldrig ägt en bil som servas oftare en 1 gång om året vilket är 3000 mil för mig. Personligen har jag aldrig upplevt något problem med det, men så byter jag alltid bil när de är 3 eller 4 år gamla, så jag vet inte hur det påverkar när de blir äldre.

Fords dislar är riktigt snåla, deras bensinbilar har jag ingen erfarenhet av.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)