Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-21, 09:17   #1
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Erfarenheter av Wendlers 531 med tilläggsövningar muskelmassa?

Hej,
jag har lite fungeringar kring Wendlers 531. Jag skulle vilja köra det, men samtidigt är min prio muskelmassa så jag skulle gärna vilja få in övningar för hypertrofi.
Så skulle vilja höra om någon har erfarenhet av tilläggsövningar.
Jag är lite rädd för att det ska bli för mycket träning om jag försöker på egen hand och att jag ska få inflamationer och andra skador. Var skadad hela förra året pga av för mycket marklyft så jag tänkte höra med kunniga människor denna gång.

Är avancerad när det kommer till träning. Tränat gym i 15 år ungefär.

Ålder 37
Längd, vikt: 188cm, 90kg
Bf: 20%
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 09:42   #2
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Hittar inte hur jag redigerar inlägget. Men det upplägget av Wendlers jag funderar på är:
The Triumvirate.

Är Wendlers 531 ett bra steg mot volym när man lämnat nivån nybörjare?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 10:39   #3
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag skulle vilja påstå att 531 inte är ett program utan flera olika, fast med samma grund. Finns väldigt många varianter, däribland de som är mer fokuserade på hypertrofi.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 11:06   #4
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Testa boring but big. Enda du överhuvudtaget ska fundera på att lägga till där är lite biceps och ev triceps. Betoning på lite.
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:36   #5
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Jag skulle vilja påstå att 531 inte är ett program utan flera olika, fast med samma grund. Finns väldigt många varianter, däribland de som är mer fokuserade på hypertrofi.
Så är det absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Testa boring but big. Enda du överhuvudtaget ska fundera på att lägga till där är lite biceps och ev triceps. Betoning på lite.
Kan göra det. Det känns som det är det enklaste programmet då det står skrivet i sten vad man ska göra varje pass. Kan testa att lägga in 2-3 lättare set biceps och triceps någonstans under varje vecka.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:49   #6
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Testa boring but big. Enda du överhuvudtaget ska fundera på att lägga till där är lite biceps och ev triceps. Betoning på lite.
Jag hade sagt tvärt om. Det är sjukt lite volym i 5/3/1.
Det är min personliga uppfattning.

Jag gillar är grundreceptet med ett "amrap-set".
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 15:08   #7
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag hade sagt tvärt om. Det är sjukt lite volym i 5/3/1.
Det är min personliga uppfattning.

Jag gillar är grundreceptet med ett "amrap-set".
Tycker du? Även om du tar hänsyn till antal kilo lyft?
Boring but big har inte längre amrap set utan är 5s pro, dvs 5 reppare.
Ska sägas att jag tycker bbb är rätt kasst för styrka, eller åtminstone tyckte jag det.. fram tills jag i somras körde några cykler och gick från beräknat bänkmax från 160 till 195 på kort tid..

Beräknat som sagt, men ändå. Tidigare användning har alltid slutat plus minus noll i styrka.
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:37   #8
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Jag tycker att 5-3-1 " the Triumvirate" funkar bra. Har anpassat programmeringen en aning för att få in mer isolation och progressive overload över tid.

Kör t.ex. Första 3 veckorna i en cykel

5/5/5+ alt. 3/3/3+ alt. 5/3/1+

First set last 3x10 / 4x8 / 5x6 (beroende på vecka)

Assistans 1 50% x5x10
Assistans 2 50-60% x5x10

V. 4-6 blir det

5/5/5+ alt. 3/3/3+ alt. 5/3/1+

Second set last - 3x8 /4x6 /5x4 - beroende på vecka

Assistans 1 60-70% x5x10
Assistans 2 60-70% x5x10

... Och lite mindre komplement utöver det. Utsida axlar, bi/tri, pull-ups, facepulls.

Har ökat bra! Sakta men säkert.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 10:46   #9
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Snabb fråga. Hur lägger ni upp träningsdagarna. Kör ni helst alla 4 dagar irad och vilar 3 eller vilket känner ni ger bäst återhämtning och prestation?

Började idag. Har skrivit ut flera sidor om programmet och funderar på att köpa någon av böckerna.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 12:36   #10
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Snabb fråga. Hur lägger ni upp träningsdagarna. Kör ni helst alla 4 dagar irad och vilar 3 eller vilket känner ni ger bäst återhämtning och prestation?

Började idag. Har skrivit ut flera sidor om programmet och funderar på att köpa någon av böckerna.
Tror allmänna rekommendationen är 2 dagar i rad, en dags vila, 2 dagar i rad, 2 dagars vila.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 17:30   #11
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Tror allmänna rekommendationen är 2 dagar i rad, en dags vila, 2 dagar i rad, 2 dagars vila.
Tackar för svaret. Det fungerar utmärkt för mig så jag testar att köra så.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 10:33   #12
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
En fråga jag sökte kring som jag även tänkte fråga här är hur jag gör med kondition. Kan jag köra kondition 2-3 gånger i veckan och då köra det några timmar innan eller efter träningen beroende på vilka arbetstider jag har? Jag har aldrig tränat på denna nivån innan och det är därför jag frågar.


Jag började köra kondition 2-3 ggr i veckan i några månader innan kylan slog till. Och nu är det tillräckligt varmt för att springa i backen ute där jag bor.

Jag kommer köra wendlers 531 mån, tis, tor, fre

Vi har lagt ner en del pengar på hemmagym och har en Cybex cykel som jag gärna cyklar på. Samt att jag gärna kör löpning ute. Jag har även tankarna på en släde, men har inte köpt någon än.

Jag vill gärna ner i ca 40 i vilopuls igen. Har runt 55 nu. För mig fungerar det bra att köra kondition på cykeln först i snabbt tempo i 20-40 min för att springa bort till backen och springa allt vad jag kan i backen 5 gånger.
Eller ska jag ta det lugnare? Jag har helt okey kondition just nu, men hade gärna velat bli bättre då jag tänkt löpa några lopp i år. Dock sätter benhinnorna sedan 20 år stop för löppass, utan jag kan köra i backen. Dock tänkte jag testa att trappa upp med 1km löpning var 10e vecka och se om det kanske går att träna upp dem långsamt. Aja. Det var lite väl mycket text, men det kan ju vara bra att visa att jag anstänger mig när jag frågar om hjälp.

Med vänlig hälsning
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 18:47   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad tycker vi om detta gamla hederliga Wendler-schema? Fortfarande aktuellt? För låg volym?

https://jimwendler.com/blogs/jimwend...d-bodybuilding

Citat:
The main movement stays the same and keeps strength in the program. This allows you to progress from week to week and actually get stronger, something lacking in about 99% of non-assisted bodybuilders' routines.
When you push the assistance in the program below, keep the reps on the final set to just the bare minimum or just slightly over.

For conditioning, I highly recommend 30-40 minutes of walking every day. Yes, walking. If you're asking why something so non-strenuous: if physique goals are your only concern, do not let the conditioning take away from your recovery.

Here's a sample template:

Day 1: Shoulders and Biceps
Standing Military Press – 5/3/1
DB Military Press – 4 x12
Side Laterals/Rear Laterals – 4 x12
Barbell Curls – 4 x12
Preacher Curls – 4 x10

Day 2: Back
Deadlift – 5/3/1
Bent Over Rows – 4 x12
Chin ups – 4 x10 (or do Lat Pulldowns)
Good Mornings – 4 x10
Hanging Leg Raises – 4 x12

Day 3: Chest and Triceps
Bench Press – 5/3/1
Weighted Dips – 4 x10
DB Flyes – 4 x12
Triceps Pushdowns – 5 x 20
Push ups – 4 sets to failure (this is fine because it's JUST PUSH UPS - not a main lift)

Day 4: Legs and Abs
Squat – 5/3/1
Leg Press – 5 x 15
Leg Curls – 5 x 15
Leg Extensions – 4 x12
Ab Wheel – 4 x12

If you don't understand some or any of this just read the 5/3/1 2nd Edition book. Doing so will clarify everything and provide you with infinite training options to suit your goals, schedule and ability to recover.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 10:53   #14
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad tycker vi om detta gamla hederliga Wendler-schema? Fortfarande aktuellt? För låg volym?

https://jimwendler.com/blogs/jimwend...d-bodybuilding
Jag testar gärna efter att ha kört Boring but big i några månader. Känner att jag vill börja lugnt. Det jag undrar över mest med upplägget du prestenterar är hur jag ska köra i ett hemmagym. Jag har tillgång till powerrack, skivstång, hantlar.

Fråga:
Har varit dålig med rörlighetsträningen. Finns det något effektivt rörlighetsprogram presenterat här på Kollo?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:43   #15
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Upp. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med rörlighetsträningen. Hur bör jag tänka när det gäller den? Vill inte hoppa den nämligen utan bli seriös.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)