Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-26, 13:29   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Är det "hälsosamt" att vara vegan? Bygger man lika mycket muskler som med animaliska

Vegan diet, Är det något hälsosamt? Verkar som en del som börjar med detta slutar efter en stund eller "fuskar" i smyg. Det verkar väldigt komplicerat/man måste ta tillskott för utan tillskott klarar de sig inte, Eller? Men bygger man lika bra på böner/linser som med kött/vassleprotein T ex? Ingen i mr olympia eller liknande kör ju på vegetariskt eller veganskt, Som jag vet. Men hade de kunnat gå lika bra? Läste lite om Patrik Baboumian med, Han var Tysklands starkaste man? Och vart vegan. Funkar det i längden eller tror ni han "fuskar" när ingen ser det. Kommer de eventuellt bli mer populärt med världseliter inom sport som är veganer kanske, då.det känns som det börjar bli allt mer populärt? Eller är hela grejen med just vegansk diet, Väldigt dumt?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 15:04   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Skulle tipsa om att läsa igenom båda delarna av den här: https://traningslara.se/vegetarisk-k...a-for-lite-av/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 16:41   #3
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Att inte kunna bygga muskler med de aminosyrorna som finns i växter vore ju konstigt.
Bara för att bodybuilders på elitnivå, gör som alla andra bodybuilders på elitnivå, som gör det för alla andra bodybuilders på elitnivå har gjort det innan är ju inte ett bevis för att vegansk kost är dålig.

Att någon okunnig person som dragit på sig näringsbrist genom att bara äta pulvermos eller liknande är ju heller inget bevis för något gällande vegankost förutom att många folk är idioter.

Tycker heller inte att det är "fusk" att äta t.ex 98% växtbaserad mat och äta lite kött några gånger om året.
Är väl heller inte "fusk" att ta en multivitamintablett med extra selen, det gör väl många idrottare?

Tror att det kommer komma fler och fler idrottspersoner i framtiden som är veganer. Inte för att det nödvändigtvis är "bättre" men för att det blir vanligare med mer växtbaserad mat.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 20:36   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Att inte kunna bygga muskler med de aminosyrorna som finns i växter vore ju konstigt.
Bara för att bodybuilders på elitnivå, gör som alla andra bodybuilders på elitnivå, som gör det för alla andra bodybuilders på elitnivå har gjort det innan är ju inte ett bevis för att vegansk kost är dålig.

Att någon okunnig person som dragit på sig näringsbrist genom att bara äta pulvermos eller liknande är ju heller inget bevis för något gällande vegankost förutom att många folk är idioter.

Tycker heller inte att det är "fusk" att äta t.ex 98% växtbaserad mat och äta lite kött några gånger om året.
Är väl heller inte "fusk" att ta en multivitamintablett med extra selen, det gör väl många idrottare?

Tror att det kommer komma fler och fler idrottspersoner i framtiden som är veganer. Inte för att det nödvändigtvis är "bättre" men för att det blir vanligare med mer växtbaserad mat.
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Jag tror att det endast ska vara miljö som är den största vinsten med växtbaserad kost.

Vegetarian är idag ett relativt missbrukat begrepp då största delen äter Lakto/ovo/Pesco och kallar sig vegetarianer. Men som jag ser är det en mer hälsosam diet både för planeten och människan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 21:44   #5
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Jag tror att det endast ska vara miljö som är den största vinsten med växtbaserad kost.

Vegetarian är idag ett relativt missbrukat begrepp då största delen äter Lakto/ovo/Pesco och kallar sig vegetarianer. Men som jag ser är det en mer hälsosam diet både för planeten och människan.
Mjo, miljön först och främst. Men tänkte också på det höga fiberinnehållet i t.ex baljväxter och WHO säger att rött kött ökar risken för vissa cancerformer.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 22:03   #6
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.
Jag förstår inte var folk har fått idén om att en extremdiet (vegankost) skulle vara nyttig. Det är klart att det inte är bra att utesluta en stor del av möjligheterna på tallriken.

Jag har på senare tid lyssnat mycket på föreläsningar inom Biomedicin och ju mer man hör desto mer olämpligt verkar det vara med extremdieter. Omega 3 måste du exempelvis få genom tillskott. Samma sak med B12. Järnbrist är vanligt. Nu senast var det en professor på Harvard som tog upp vitamin K2. Något som veganer har svårt att få i sig. Det finns i kött, äggula och dylikt. K2 har den egenheten att det leder kalcium ur blodet och därmed starkt motverkar åderförkalkning, hjärt och kärlsjukdomar o.s.v. Det finns starka indicier för detta i Japan där man äter viss fermenterad mat som innehåller höga halter.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 04:07   #7
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Jag förstår inte var folk har fått idén om att en extremdiet (vegankost) skulle vara nyttig. Det är klart att det inte är bra att utesluta en stor del av möjligheterna på tallriken.

Jag har på senare tid lyssnat mycket på föreläsningar inom Biomedicin och ju mer man hör desto mer olämpligt verkar det vara med extremdieter. Omega 3 måste du exempelvis få genom tillskott. Samma sak med B12. Järnbrist är vanligt. Nu senast var det en professor på Harvard som tog upp vitamin K2. Något som veganer har svårt att få i sig. Det finns i kött, äggula och dylikt. K2 har den egenheten att det leder kalcium ur blodet och därmed starkt motverkar åderförkalkning, hjärt och kärlsjukdomar o.s.v. Det finns starka indicier för detta i Japan där man äter viss fermenterad mat som innehåller höga halter.
Mycket intressant, fick mig att googla det och fann detta:

https://veganhealth.org/vitamin-k/

Personligen är jag mer för WHOLE FOOD PLANT BASED än VEGAN kost, den ena talar om vad du inte äter men vad du äter - den andra bara vad du inte äter.

Finns ju faktiskt en tanke i uttrycket att som vegan kan man ju dricka öl och leva på pommes frites och fortfarande vara vegan.

Jag tror personligen på hälso och miljö fördelar med en WFPB diet men att säga att Vegan=bra/bättre hälsa är lite långsökt.

Hur ofta läser vi inte om folk som slutat vara "veganer" och mått bättre - nja, troligen åt de inte tillräckligt, eller visste vad de behövde äta för att må bättre och komplettera kosten med. Att vara "vegan" eller äta "veganmat" säger egentligen inte så mycket och är inte likamed tecken på hälsa/hälsosamt.

Angående det du skrev de rekommenderar faktsikt kambucha för veganer i länken jag postade - du nämnde fermendtad mat i Japan. Intressant!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:38   #8
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.

Orkar man inte ha hundra koll på vad man stoppar i sig så tar man en multivitamintablett. Inte svårare än så. Omega tre är en kapsel om dagen. Förstår inte riktigt varför folk försöker få det att att verka så komplicerat.

Senast redigerad av lowdice den 2019-05-27 klockan 08:41.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:42   #9
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Att inte kunna bygga muskler med de aminosyrorna som finns i växter vore ju konstigt.
Bara för att bodybuilders på elitnivå, gör som alla andra bodybuilders på elitnivå, som gör det för alla andra bodybuilders på elitnivå har gjort det innan är ju inte ett bevis för att vegansk kost är dålig.

Att någon okunnig person som dragit på sig näringsbrist genom att bara äta pulvermos eller liknande är ju heller inget bevis för något gällande vegankost förutom att många folk är idioter.

Tycker heller inte att det är "fusk" att äta t.ex 98% växtbaserad mat och äta lite kött några gånger om året.
Är väl heller inte "fusk" att ta en multivitamintablett med extra selen, det gör väl många idrottare?

Tror att det kommer komma fler och fler idrottspersoner i framtiden som är veganer. Inte för att det nödvändigtvis är "bättre" men för att det blir vanligare med mer växtbaserad mat.
Har ju blivit mer populärt med dessa dieter och tycker det verkar som att ingen direkt når "elitnivå" och en del väldigt populära personer har väll blivit påkomna äta kött eller liknande. Säger inte det är så, Men det är det jag märkt/sett lite av. Jag tycker du "fuskar" om du nu säger du är vegan men någon gång äter kött endå, och lite mjölk/ägg hit och dit, Isånafall skall man inte kalla sig vegan enligt mig. Ja precus som du säger det börjar bli välskgt vanligt så man kanske får vänta och se.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:43   #10
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Skulle tipsa om att läsa igenom båda delarna av den här: https://traningslara.se/vegetarisk-k...a-for-lite-av/
Känns lite som jag tänkte, Blir krångligt och man får tänka på så mycket diverse brister man eventuellt kan få om man skulle blivit 100% vegan.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:45   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.

Orkar man inte ha hundra koll på vad man stoppar i sig så tar man en multivitamintablett. Inte svårare än så. Omega tre är en kapsel om dagen. Förstår inte riktigt varför folk försöker få det att att verka så komplicerat.
Är multivitaminer något att ens ha, Och att ta antoxoditanter i kostillskottsväg har som jag förstått det visat sig att inte vara så bra med, Utan det ska komma ifrån födan inte tabletter eller liknande.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:20   #12
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Antioxidanter är väl inget problem om man är vegan?

Och ja, skulle du ha brist av någon vitamin kan det vara en bra idé att få i sig mer av den varan...
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:22   #13
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.
Whole food plant based ÄR vegankost.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 11:48   #14
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Ja, men vegankost är inte nödvändigtvis wfpb.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:09   #15
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.

Orkar man inte ha hundra koll på vad man stoppar i sig så tar man en multivitamintablett. Inte svårare än så. Omega tre är en kapsel om dagen. Förstår inte riktigt varför folk försöker få det att att verka så komplicerat.
Håller med om detta sistnämnda. Folk har inget problem med att häva i sig tillskott av olika slag för att bygga muskler men att äta lite tillskott för att kunna leva bra på en hållbar kosthållning är tydligen onaturligt och fel? Mkt konstigt argument. Ska vi leva naturligt kan ju folk börja jaga sitt kött istället för att handla på ICA till att börja med
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)