Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-20, 08:01   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Är fett och socker verkligen onyttigt?

Det pratas så mycket om att fett och socker är farligt eller iallafall dåligt för kroppen. Medan protein anses som nyttigt
När jag räknar mina kalorier (som jag loggar varje dag) så skriker ofta appen (my_fitness_pal) "OBS det där livsmedlet innehåller så här många gram socker/fett *farligt*" eller så säger den "Bra det där innehöll så här många gram protein*nyttigt*".

Jag räknar kalorier för att garantera att jag inte ligger på minus vid dagens slut, en desperat kamp för att inte gå ner i vikt.

Finns det något förutom innehållet av kalorier som gör att fett och socker anses vara onyttigt?
Jo jag vet att tandläkarna inte gillar att man äter för mycket socker men finns det liknande problem som karies fast som drabbar resten av kroppen.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 08:09   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Visceralt fett. Där är mycket socker (fruktos) den stora boven. Och det är betydligt sämre än lite underhudsfett.

Men det beror även på hur aktiv du är, när du intar det samt hur din kropp är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2019-05-20 klockan 08:10.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 08:31   #3
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Visceralt fett. Där är mycket socker (fruktos) den stora boven. Och det är betydligt sämre än lite underhudsfett.

Men det beror även på hur aktiv du är, när du intar det samt hur din kropp är.
Okej så problemet är alltså om fettet lagras inne i organen typ, dvs att det inte lagras som underhudsfett?
Och då är socker det som skapar den sortens fett?
Men vanligt fett (typ grädde) lagras det alltid som underhudsfett?
Förutsatt att kroppen fungerar någorlunda normalt och att man inte är exempelvis sängliggande.

Mitt mål är att få mer underhudsfett hatar att man kan se exempelvis revbenen och höftbenen så tydligt under huden.
Känner mig som ett skelett när jag exempelvis har badbyxor offentligt.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:40   #4
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Visceralt fett. Där är mycket socker (fruktos) den stora boven. Och det är betydligt sämre än lite underhudsfett.

Men det beror även på hur aktiv du är, när du intar det samt hur din kropp är.
Mättat fett är väll sämre än fruktos vid den åtanken.

Sen är det väll endast vid väldigt dålig livsstil/vanor+överskott som skapar detta*?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 12:55   #5
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Tror det var en studie nyligen som visade ökad hjärt-&kärlsjukdomsfrekvens eller vad det var och cancerproblem med ökat läskintag sålänge den var sötad med socker.
Dock om man googlar så verkar det som att man inte anser att det är en ökad cancerrisk med socker. Och tack vare det så vill jag inte göra ett sådant påstående och gör det inte heller.
Och då har vi ju det här med ökning av blodsockret och möjligen diabetes som väl inte är toppen, och är det raffinerat socker och oljor så de är fria från näring i övrigt så är ju det dåligt just eftersom du kunde ätit något mer användbart istället.

Men det beror ju på vad det är för socker och fett vi talar om. Människor som äter nötter skall inte bli tjockare och nötter är ju nyttigare än typ chips som är nyttigare än smör. Kommer sockret från frukt får du ju i dig fibrer inkl. vattenlösliga och antioxidanter också vilket kanske gör både blodsockerökningen långsammare och gör nytta i kroppen.

Linfrö- och rapsolja har ju lite bättre fettsyrasammansättning. Kokosolja verkar dock fortfarande vara skit och bör avstås även om det gick en trend i det en liten sväng - jag vet inte om den fortfarande är igång eller inte.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:41   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Tror det var en studie nyligen som visade ökad hjärt-&kärlsjukdomsfrekvens eller vad det var och cancerproblem med ökat läskintag sålänge den var sötad med socker.
Dock om man googlar så verkar det som att man inte anser att det är en ökad cancerrisk med socker. Och tack vare det så vill jag inte göra ett sådant påstående och gör det inte heller.
Och då har vi ju det här med ökning av blodsockret och möjligen diabetes som väl inte är toppen, och är det raffinerat socker och oljor så de är fria från näring i övrigt så är ju det dåligt just eftersom du kunde ätit något mer användbart istället.

Men det beror ju på vad det är för socker och fett vi talar om. Människor som äter nötter skall inte bli tjockare och nötter är ju nyttigare än typ chips som är nyttigare än smör. Kommer sockret från frukt får du ju i dig fibrer inkl. vattenlösliga och antioxidanter också vilket kanske gör både blodsockerökningen långsammare och gör nytta i kroppen.

Linfrö- och rapsolja har ju lite bättre fettsyrasammansättning. Kokosolja verkar dock fortfarande vara skit och bör avstås även om det gick en trend i det en liten sväng - jag vet inte om den fortfarande är igång eller inte.
Gudiol har ju skrivit något om att mättat fett ökar fettlever mer än socker, Och att man inte ska säga "fruktos ger fettlever" per automatik. Kokosolja var ju bästa oljan att steka i så helt ute verkar de inte vara med den saken?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 15:10   #7
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Det pratas så mycket om att fett och socker är farligt eller iallafall dåligt för kroppen. Medan protein anses som nyttigt
När jag räknar mina kalorier (som jag loggar varje dag) så skriker ofta appen (my_fitness_pal) "OBS det där livsmedlet innehåller så här många gram socker/fett *farligt*" eller så säger den "Bra det där innehöll så här många gram protein*nyttigt*".

Jag räknar kalorier för att garantera att jag inte ligger på minus vid dagens slut, en desperat kamp för att inte gå ner i vikt.

Finns det något förutom innehållet av kalorier som gör att fett och socker anses vara onyttigt?
Jo jag vet att tandläkarna inte gillar att man äter för mycket socker men finns det liknande problem som karies fast som drabbar resten av kroppen.
Kan du posta din MFP-statistik? Makros och mikros. Inklusive fiber- och sockerintag.

Hur fort går du upp i vikt? Hur aktiv är du?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 15:45   #8
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kan du posta din MFP-statistik? Makros och mikros. Inklusive fiber- och sockerintag.

Hur fort går du upp i vikt? Hur aktiv är du?
Mitt snitt per dag för 2019 är:

Kcal 2474
Protein: 129g
Kolhydrater: 117g
Fibrer: 13g
Socker: 70g
Fett: 93g
Mättat fett: 9g
Fleromettat fett <1g
Enkelomättat fett: 3g
Transfett: <1g
Kolesterol: <1g

Natrium: 890mg
Kalium: 375mg

Angående dina två slutfrågor så svarar jag:
1. Jag går inte upp i vikt, okar inte äta mer än jag gör nu och det räcker bara för att hålla mig i viktbalans.
2. Liten aktivitetsnivå, 1-3 pass träning per vecka och ganska exakt 5000 steg per dag.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 18:04   #9
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Gudiol har ju skrivit något om att mättat fett ökar fettlever mer än socker, Och att man inte ska säga "fruktos ger fettlever" per automatik. Kokosolja var ju bästa oljan att steka i så helt ute verkar de inte vara med den saken?
Enligt vem?
Kokosolja kanske tål hög temperatur bra som annat mättat fett men det är ju också i princip bara mättat fett. MCT-biten skulle väl inte rädda upp det och det är väl ursprunget till varför det skulle vara bra annars.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 18:43   #10
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Enligt vem?
Kokosolja kanske tål hög temperatur bra som annat mättat fett men det är ju också i princip bara mättat fett. MCT-biten skulle väl inte rädda upp det och det är väl ursprunget till varför det skulle vara bra annars.

Grub la ut någonting för 2 månader sen eller liknande, Näst bäst var nog kokosolja förresten efter jungruolja.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 19:53   #11
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Grub la ut någonting för 2 månader sen eller liknande, Näst bäst var nog kokosolja förresten efter jungruolja.
Då skulle jag ju alla gånger ta olivoljan istället om den är 1) bäst att steka i 2) mestadels enkelomättat istället för mättat fett.

Var rapsolja med? Rapsolja är mitt förstaval.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 18:49   #12
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Gudiol har ju skrivit något om att mättat fett ökar fettlever mer än socker, Och att man inte ska säga "fruktos ger fettlever" per automatik. Kokosolja var ju bästa oljan att steka i så helt ute verkar de inte vara med den saken?
man kan ta tillskott mot fettlever - milk thistle bland annat.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 08:18   #13
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Det pratas så mycket om att fett och socker är farligt eller iallafall dåligt för kroppen. Medan protein anses som nyttigt
När jag räknar mina kalorier (som jag loggar varje dag) så skriker ofta appen (my_fitness_pal) "OBS det där livsmedlet innehåller så här många gram socker/fett *farligt*" eller så säger den "Bra det där innehöll så här många gram protein*nyttigt*".

Jag räknar kalorier för att garantera att jag inte ligger på minus vid dagens slut, en desperat kamp för att inte gå ner i vikt.

Finns det något förutom innehållet av kalorier som gör att fett och socker anses vara onyttigt?
Jo jag vet att tandläkarna inte gillar att man äter för mycket socker men finns det liknande problem som karies fast som drabbar resten av kroppen.
Hej! Alltså sådana uttalanden kan fort bli väldigt problematiskt, farligt för vem?
Att säga att socker är farligt är som att säga att kolhydrater är farligt, vad bryts alla kolhydrater ned till i kroppen? Jo socker (enkla sockerarter). Sockerarter är ett samlingsnamn för allting som är mono- eller disackarider. Disackarider har två monosackarider sammankopplade. Så när folk säger socker brukar de generellt mena strösocker (sackaros) som består av hälften glukos (monosackarid) och fruktos(monosackarid). I för stora mängder blir detta farligt och ohälsosamt absolut med så är det ju nästan med allt

Detsamma gäller fetter, att säga att fett är farligt är också osant. Fetter är bra i rätt mängder men ja för mycket fett och fel sorts fettkällor kan vara förödande. Finns något som heter essentiella fetter vilket vi måste få i oss via kosten då kroppen inte kan syntesera dessa själva. Essentiella fetter bidrar t ex till immunförsvaret, återhämtning, energi produktion, inflammation, kan minska blodtryck etc... Så rätt sorts fetter och rätt sorts mängd är inte farligt utan väldigt hälsosamt för människan. Dock så har fett det högsta energivärdet av alla näringsämnen och är väldigt effektiv i nedbrytning (går åt ytterst lite energi i nedbrytningsprocessen), så gäller att hålla koll på intaget.
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning

Senast redigerad av Zachpersson den 2019-05-23 klockan 08:20.
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 08:28   #14
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Borde inte fettet man steker meds förmåga att tåla värme vara typ det enda viktiga såvida man inte avser att slicka stekpannan ren efteråt?

Vid stekning färdas ju mest fett ut ur det du tillagar pga värme, det sugs ju inte upp såvida du inte steker bröd då förståss.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 16:39   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Det är ökad fettmassa som är den stora boven, om den kommer från socker eller fett är inte så avgörande för hälsan.
Det är viktigare hur helheten och kvaliteten ser ut än några % hit och dit av enskilda ingredienser.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)