Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-19, 03:12   #331
Tom Warrior
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 174
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
Tom Warrior, Beholder m.fl.:
Ni spammar ju sönder tråden med er off-topic debatt !!
Vad är så hemskt med det? Och vad är egentligen off topic? Jag förstår verkligen inte hetsen mot s.k. "off topic". Detta är ju utsvävningar som härrör ur trådens kärna, det är ju alldeles underbart att få se en organisk utveckling på det viset. Vidga dina vyer.

Nu ska jag sova, men först ska jag röka roppar så jag kan sova gott (skämt). Jag hoppas verkligen att tråden är intakt och oförstörd, dvs lämnad ifred av åsiktscensuren, nästa gång jag kikar in.

Senast redigerad av Tom Warrior den 2012-12-19 klockan 03:14.
Tom Warrior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 03:17   #332
Tom Warrior
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 174
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Warrior Visa inlägg
Men, man kan ju bli straffad för många av de saker jag tog upp som exempel. Då måste dom väl vara olagliga? Och anser du verkligen innerst inne att det jag räknade upp är tvivelaktiga saker att göra? Visst, en del saker är väl det, men inte kan du seriöst mena att allt det jag räknade upp är det? Framförallt är det ju kontextbaserat precis som allting annat.

En fattig liten pojke som inte har fått varken julklappar eller födelsedagspresenter under sin uppväxt laddar ner och bränner ut ett alburm hos en vän med dator och internetuppkoppling. Han har haft önskan om att lyssna på denna skiva i evigheter, men om den skulle inhandlas skulle konskekvenserna bli katastrofala. Den lilla ekonomi han och hans familj har skulle bli kraftigt rubbad och obalanserad i evigheter. Han och hans vän blir upptäckta men pga sin unga ålder klarar dom sig. Deras föräldrar däremot, som står för internetuppkopplingen etc, får sina liv förstörda.

Visst är detta ett högst otroliga scenario, men rent hypotetiskt är dom ju gångbara om man ska röra sig inom lagen.

Inte har du hjärta att kalla det för tvivelaktigt beteende? Även fast det rent juridiskt skulle kunna gå till så.

Dessa "olagligheter" går ju att kalla plattityder då majoriteten vet att det är olagligt, men olagligheten ifråga i dessa fall betyder inget, då det inte skadar någon, och den som utför det råkar inte för några konsekvenser utom i sällsynta undantagsfall, som ofta beror på godtyckligt beteende från maktfullkomliga personer som agerar godtyckligt inom och med/i symbios med ett statligt organ som antagligen är rent juridiskt/byråkratiskt korrekt.

Visst är det skillnad på att röka om en läkare har ordinerat det (måste flika in att universal-tron på läkare som några allvetare är hemsk och destruktiv så för mig personligen spelar det ingen som helst roll om en läkare har sagt si eller så) i jämförelse med att göra det bara för sitt eget nöjes skull, men det är fortfarande fullt lagligt oavsett vilket i många länder.

Lagens godtycklighet är ju uppenbar, då det i många fall är godtyckligt vem som blir straffad, hur hårt den blir straffad, och vem som inte blir det. Massvis med personer utför samma brott inom liknande kontexter, men konsekvenserna skiljer sig extremt mycket.

Om man följer "kedjan" några steg, gällande i princip allt vi gör, så ser man de destruktiva effekterna, direkt och/eller indirekt. Detta är inte unikt för drogerna. Om man lever ett vanligt västerländskt liv, hur man än gör, så åsamkar man väldigt mycket skada om man bara analyserar det lite.

Förövrigt skulle den organiserade brottsligheten skulle förlora en stor inkomstkälla/maktfaktor om drogpolitiken ändrades.

Vi och dom-tänk måste man använda sig av. Alla gör det. Det som du skrev nu är ju en plattityd faktiskt. Det är ju omöjligt att leva utan att agera efter denna princip. Ett övertydligt exempel: du är på väg hem en sen mörk natt, du kommer till ett vägval, på vänster sida står 5 fnittrande tjejer och pratar glatt med varandra, dom ler och hela deras aura ger en känsla av gudomlig frid och välsignelse. På höger sida står 5 st 120kg muskelpågar med hatiska blickar, järnrör, och strirrar på dig med psykopatblick. Vilken väg tar du?
Glömde addera att lagen per automatik i sin essens är godtycklig då den tillverkas och ändras godtyckligt av människor. Okej, finns säkert nån filosofisk regel som säger att det resonemanget är fel, men det är ju bara larv isf, övertolkande reaktionär semantik bara, utan substans. Jag vet inget om filosofi, har inte läst det alls.
Tom Warrior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 03:18   #333
Beholder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch Visa inlägg
Beholder vet du skillnaden mellan etik och moral?
Varför undrar du? Något jag sagt?
Beholder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 03:30   #334
Beholder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Warrior Visa inlägg
Men, man kan ju bli straffad för många av de saker jag tog upp som exempel. Då måste dom väl vara olagliga? Och anser du verkligen innerst inne att det jag räknade upp är tvivelaktiga saker att göra? Visst, en del saker är väl det, men inte kan du seriöst mena att allt det jag räknade upp är det? Framförallt är det ju kontextbaserat precis som allting annat.

En fattig liten pojke som inte har fått varken julklappar eller födelsedagspresenter under sin uppväxt laddar ner och bränner ut ett alburm hos en vän med dator och internetuppkoppling. Han har haft önskan om att lyssna på denna skiva i evigheter, men om den skulle inhandlas skulle konskekvenserna bli katastrofala. Den lilla ekonomi han och hans familj har skulle bli kraftigt rubbad och obalanserad i evigheter. Han och hans vän blir upptäckta men pga sin unga ålder klarar dom sig. Deras föräldrar däremot, som står för internetuppkopplingen etc, får sina liv förstörda.

Visst är detta ett högst otroliga scenario, men rent hypotetiskt är dom ju gångbara om man ska röra sig inom lagen.

Inte har du hjärta att kalla det för tvivelaktigt beteende? Även fast det rent juridiskt skulle kunna gå till så.

Dessa "olagligheter" går ju att kalla plattityder då majoriteten vet att det är olagligt, men olagligheten ifråga i dessa fall betyder inget, då det inte skadar någon, och den som utför det råkar inte för några konsekvenser utom i sällsynta undantagsfall, som ofta beror på godtyckligt beteende från maktfullkomliga personer som agerar godtyckligt inom och med/i symbios med ett statligt organ som antagligen är rent juridiskt/byråkratiskt korrekt.

Visst är det skillnad på att röka om en läkare har ordinerat det (måste flika in att universal-tron på läkare som några allvetare är hemsk och destruktiv så för mig personligen spelar det ingen som helst roll om en läkare har sagt si eller så) i jämförelse med att göra det bara för sitt eget nöjes skull, men det är fortfarande fullt lagligt oavsett vilket i många länder.

Lagens godtycklighet är ju uppenbar, då det i många fall är godtyckligt vem som blir straffad, hur hårt den blir straffad, och vem som inte blir det. Massvis med personer utför samma brott inom liknande kontexter, men konsekvenserna skiljer sig extremt mycket.

Om man följer "kedjan" några steg, gällande i princip allt vi gör, så ser man de destruktiva effekterna, direkt och/eller indirekt. Detta är inte unikt för drogerna. Om man lever ett vanligt västerländskt liv, hur man än gör, så åsamkar man väldigt mycket skada om man bara analyserar det lite.

Förövrigt skulle den organiserade brottsligheten skulle förlora en stor inkomstkälla/maktfaktor om drogpolitiken ändrades.

Vi och dom-tänk måste man använda sig av. Alla gör det. Det som du skrev nu är ju en plattityd faktiskt. Det är ju omöjligt att leva utan att agera efter denna princip. Ett övertydligt exempel: du är på väg hem en sen mörk natt, du kommer till ett vägval, på vänster sida står 5 fnittrande tjejer och pratar glatt med varandra, dom ler och hela deras aura ger en känsla av gudomlig frid och välsignelse. På höger sida står 5 st 120kg muskelpågar med hatiska blickar, järnrör, och strirrar på dig med psykopatblick. Vilken väg tar du?
Gillar Ayn Rand och världen skälvde?
Beholder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 03:55   #335
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Warrior Visa inlägg
Vad är så hemskt med det? Och vad är egentligen off topic? Jag förstår verkligen inte hetsen mot s.k. "off topic". Detta är ju utsvävningar som härrör ur trådens kärna, det är ju alldeles underbart att få se en organisk utveckling på det viset. Vidga dina vyer.

Nu ska jag sova, men först ska jag röka roppar så jag kan sova gott (skämt). Jag hoppas verkligen att tråden är intakt och oförstörd, dvs lämnad ifred av åsiktscensuren, nästa gång jag kikar in.
Då kanske vi kan ha ett mellanspel med en fin Julsång också ??

__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 09:49   #336
Jens.Andersson
Registered User
 
Jens.Anderssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer Visa inlägg
Tillbaks till ämnet kanske?

Nån väldigt arg tjej(om man läser kommentarerna) försöker dra igång rond 2 i morgon.
http://instagram.com/p/TZRmEHqXQr/
Går detta under "uppvigling"?
Jens.Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 10:50   #337
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Det här är ju underbart absurt. Så en idiot (vem det nu må vara) kallar folk för slampor på internet, eftersom folk (idioter) faktiskt tar åt sig av internetskvaller så leder det till att de beter sig idioter spöar upp misstänkta idioter. Jag ser ett samband men kan inte riktigt sätta fingret på det. Det kan handla om personer med större självhävdelsebehov än folkvett.

Dagens boktips: Dumskallarnas sammansvärjning
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:26   #338
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Nu deltar även en tungt kriminell klan, kul, känns ju fullt rimligt som reaktion.
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:33   #339
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Återigen är det "invandrar" kids som håller på?...Var ju på löpet igår som om det var som kravallerna från 2001... Förstorad händelse som tidningarna snappar upp o kör för att få läsare?
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:38   #340
Sokrates696
Im not here to talk.
 
Sokrates696s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 231
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch Visa inlägg
Återigen är det "invandrar" kids som håller på?...Var ju på löpet igår som om det var som kravallerna från 2001... Förstorad händelse som tidningarna snappar upp o kör för att få läsare?
Trots att det är uppenbart så undviker media detta, pinsamt.
Alla med ögon ser det, varför inte lyfta upp sanningar och problem till ytan?

/Tommy.
__________________
STRONGLIFTS >> Madcow 5x5
175cm/~82kg.
1x5 Nu/MÅL Juni. 2013: OHP:55/60, BBR: 85/80, BP: (1x87,5)75/80, Squat:132,5/140, DL:160/160.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:41   #341
Fyllot
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 673
Nyheterna på radio och tv hade tydligen bara intervjuat blonda personer och så skylls det enbart på internet och skolan inget annat kunde stått bakom upploppet.
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:43   #342
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476
Herregud vad förstorat detta har blivit, dels anser jag att man överreagerar, nån lägger upp en bild på en och kallar den personen för slampa, ska man bli misshandlad och bli på skickad ett kriminellt gäng för det?

en polisanmälning hade räckt gott och väl i mina ögon.

Sen att kvällstidningarna har 100 artiklar om det är bara patetiskt också.
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:49   #343
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Ungarna som orsakar upplopp...vad i helvete gör deras föräldrar?
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:56   #344
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Är detta nån ny trend lr beter sig Svenska ungdomar såhär... 10år sen.. ingen som brydde sig,kanske lite snack om "ryckten"... Men inte mer... Upplopp, pistoler... Det tillhör inte riktigt min värld....
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 12:56   #345
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
ungarna som orsakar upplopp...vad i helvete gör deras föräldrar?
+1
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)