Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-20, 09:42   #1
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Nyexaminerad sjukgymnast utan legitimation

Eftersom det finns en hel del sjukgymnaster här på forumet skulle jag gärna vilja ha lite hjälp angående jobb när man tagit examen som sjukgymnast. Sjukgymnast är ju en yrkesskyddad titel och man får inte utge sig för att vara det innan man har fått sin legitimation och problemet är att det tar ju ett tag innan legitimationen är hand.

Har ni någon erfarenhet av hur arbetsgivare gått till väga vid anställning då ni inte har haft legitimationen?
Vad för någon Befattning/yrkesbenämning har ni då stått under på anställningsavtal?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 09:57   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Sjukgymnastassistent tror jag, och de har inte fått journalföra eller göra bedömingar mm. Men det tar inte så många veckor innan legget kommer...
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:00   #3
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag och flera av mina klasskamrater fick anställning/utförde allting som en dietist gör innan leg. anlände. Allt som behövdes för arbetsgivarens del var betygen.

Vet inte hur det fungerar för sjukgymnaster men bör vara något liknande.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:05   #4
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Sjukgymnastassistent tror jag, och de har inte fått journalföra eller göra bedömingar mm. Men det tar inte så många veckor innan legget kommer...
Det låter helknäppt att man inte ska få kunna jobba som sjukgymnast efter att man har genomfört utbildningen med godkända betyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag och flera av mina klasskamrater fick anställning/utförde allting som en dietist gör innan leg. anlände. Allt som behövdes för arbetsgivarens del var betygen.

Vet inte hur det fungerar för sjukgymnaster men bör vara något liknande.
Okej, var detta knutet till landsting? Jag har uppfattat det som att man får göra allting som en sjukgymnast men inte utge sig för att vara sjukgymnast innan legget kommer? :/
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:34   #5
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av tomn Visa inlägg
Det låter helknäppt att man inte ska få kunna jobba som sjukgymnast efter att man har genomfört utbildningen med godkända betyg?



Okej, var detta knutet till landsting? Jag har uppfattat det som att man får göra allting som en sjukgymnast men inte utge sig för att vara sjukgymnast innan legget kommer? :/
Vad är det då för vits med en legitimation?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:40   #6
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Du får arbeta som det men du kan inte kalla dig det, åtminstone i det mellanläge som uppstår mellan färdig utbildning/färdig leg.

Detta är mina och mina klasskamraters erfarenheter.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:41   #7
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vad är det då för vits med en legitimation?
Självklart är det bra med en legitimation... Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Det jag menar är att man borde få sin legitimation direkt - eller få jobba med dispens på något sätt. Jag menar du har ju allt som ligger till grund för en legitimation (såvida du nu inte har något i belastningsregistret?) om du betalat in, skickat in personbevis samt examensbevis.

Tyvärr verkar det ta lång tid för utbildningen (i alla fall där jag går) att få fram examensbevis (några veckor?). Vårat sista examinerande moment ligger den 9 januari, känns mindre bra planerat då terminen är slut strax efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Du får arbeta som det men du kan inte kalla dig det, åtminstone i det mellanläge som uppstår mellan färdig utbildning/färdig leg.

Detta är mina och mina klasskamraters erfarenheter.
Har du kvar något anställningsavtal från denna tid? Vad stod du under som Befattning/yrkesbenämning då?

Senast redigerad av tomn den 2012-12-20 klockan 10:42.
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:41   #8
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Min flickvän fick jobb som sjuksköterska utan att ha hunnit få hem legitimationen. Dom litade på henne att hon gått utbildningen men jag tror att du kan få papper från skolan annars.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 10:50   #9
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag har avtalen hemma, kan eventuellt kolla det ikväll. Men jag är nästan 100% på att det står dietist på avtalet.

Jag tror inte att du skall bekymra dig över detta sålänge du har betygsutdrag.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 11:03   #10
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Min flickvän fick jobb som sjuksköterska utan att ha hunnit få hem legitimationen. Dom litade på henne att hon gått utbildningen men jag tror att du kan få papper från skolan annars.
Jag måste skicka in examensbevis till en början och visa att jag fullgjort utbildningen, men problemet verkar vara vad man får ha för befattning till en början tills legitimationen kommer.. I och med detta också vad man får göra? (journalföring, undersökning, behandling osv?)

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag har avtalen hemma, kan eventuellt kolla det ikväll. Men jag är nästan 100% på att det står dietist på avtalet.

Jag tror inte att du skall bekymra dig över detta sålänge du har betygsutdrag.
Det vore väldigt uppskattat om du kunde göra det!

Se kommentar ovan
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 11:14   #11
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Examensbeviset kan du nog skynda på, det gjorde jag genom att säga att jag fick sommartjänst, vips så fick jag det på posten 3 dagar senare.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 12:33   #12
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Examensbeviset kan du nog skynda på, det gjorde jag genom att säga att jag fick sommartjänst, vips så fick jag det på posten 3 dagar senare.
Absolut.. när allt är registrerat i LADOK får man väl vara på dem lite extra..
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 13:04   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Vi har en sjukgymnast här hos oss som inte har leg än. Han står som biträde i rullorna, han undersöker och behandlar och journalför, men leggad sjukgymnast måste vidimera alla hans journalnotat och han har inte rätt att förskriva hjälpmedel mm. Han får be kollegor om det.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:33   #14
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vi har en sjukgymnast här hos oss som inte har leg än. Han står som biträde i rullorna, han undersöker och behandlar och journalför, men leggad sjukgymnast måste vidimera alla hans journalnotat och han har inte rätt att förskriva hjälpmedel mm. Han får be kollegor om det.
Okej! Har även hört från en person att det stått sjukgymnastassistent tills man fått legitimation och att samma sak gällt där (att en leg. sjukgymnast ska godkänna och vidimera alla journalanteckningar)..
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)