Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-16, 20:09   #931
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
saar inte imot, jag tillock med ifrågasätter mina egna kunskaper för att lära mig mer, och nu har jag lärt mig att inte tro allt jag ser, fasst i detta program visade dom två "bilar" som färdades i ljusetshastighet, och bilen framför såg inte ljuset som bakomvarande bil tände men bilföraren som tände sitt ljus såg ljuset accelerera iväg ,

"Galileo proposed the principal of relativity, which states that one cannot know they are in motion unless they see a reference point" då ljuset som tänds förblir ens referenspunkt !! ?
Hela frågan är felaktig eftersom bilar inte kan färdas i ljusets hastighet. Därför är tankeexperimentet ogiltigt.

Om vi däremot pratar om en miljö närmare vår egen; tex en tågvagn. Har man ett vapen med sig som skjuter kulor i 700 m/s och skjuter iväg en kula ståendes på tågets tak kommer kulan faktiskt att få en högre hastighet än "max" eftersom den har, liksom allt annat på tåget, rörelseenergi från tågets rörelse. Det är ju en anledning till varför raketer som skjuts från ett flygplan får en sån jävla hög fart, och är omöjliga att flyga ifrån av ett fiendeplan.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 20:20   #932
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hela frågan är felaktig eftersom bilar inte kan färdas i ljusets hastighet. Därför är tankeexperimentet ogiltigt.

Om vi däremot pratar om en miljö närmare vår egen; tex en tågvagn. Har man ett vapen med sig som skjuter kulor i 700 m/s och skjuter iväg en kula ståendes på tågets tak kommer kulan faktiskt att få en högre hastighet än "max" eftersom den har, liksom allt annat på tåget, rörelseenergi från tågets rörelse. Det är ju en anledning till varför raketer som skjuts från ett flygplan får en sån jävla hög fart, och är omöjliga att flyga ifrån av ett fiendeplan.
Att man kan kan skjuta iväg en boll från en annan hastighet är inte relevant. Ljusets hastighet kan omöjligtvis vara snabbare än 299 792 458 m/s i vakuum.

Som exempel kan vi jämföra med ljudets hastighet som vi faktiskt kan uppnå. Om ett flygplan flyger snabbare än ljudets hastighet kommer det inte finnas någon antydan till ljud framför planet under några omständigheter. ALLT ljud kommer finnas bakom planet. Visste tillverkas det hela tiden nytt ljud men inget ljud kan någonsin ta sig förbi planet, sålänge hastigheten bibehålls.
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 20:32   #933
miss_incorrigible
poops ❀✿❀ & ♡♥
 
miss_incorrigibles avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Göt-la-borg
Inlägg: 48
Jag vet att man kan klacka om skor och att en skomakare har alla svaren. Jag drar mig däremot för att gå till min skomakare med denna frågan... för att han är lite av en mobbare och snackar hela tiden om hur ortopedin förhåller sig till folks skovanor. Jag vet! I övrigt är han väldigt duktig och snabb.

Så, kan man be skomakaren installera någon typ av halkskydd i sulan på dessa skor?

http://www.glamourvanity.com/images/zanotti-heels.jpg

och dessa?

__________________
incorrigible = impervious to correction by punishment... lite med andra ord

THA BLOG, ya'll och nej den handlar för bövelen inte om färggranna strumpor.
miss_incorrigible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 21:00   #934
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhej
Att man kan kan skjuta iväg en boll från en annan hastighet är inte relevant. Ljusets hastighet kan omöjligtvis vara snabbare än 299 792 458 m/s i vakuum.
Var det inte just det jag har sagt i typ flera inlägg? Eller ville du på något sätt förtydliga något?

Citat:
Som exempel kan vi jämföra med ljudets hastighet som vi faktiskt kan uppnå. Om ett flygplan flyger snabbare än ljudets hastighet kommer det inte finnas någon antydan till ljud framför planet under några omständigheter. ALLT ljud kommer finnas bakom planet. Visste tillverkas det hela tiden nytt ljud men inget ljud kan någonsin ta sig förbi planet, sålänge hastigheten bibehålls.
Förstår inte om detta skulle vara någon slags rättelse av det jag skrivit? Det går givetvis inte att jämföra en mekanisk våg som ljudet med ett fysiskt föremål som en kula.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 21:06   #935
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Var det inte just det jag har sagt i typ flera inlägg? Eller ville du på något sätt förtydliga något?



Förstår inte om detta skulle vara någon slags rättelse av det jag skrivit? Det går givetvis inte att jämföra en mekanisk våg som ljudet med ett fysiskt föremål som en kula.
Jag ber om ursäkt. Jag drog bara några meningar av varje inlägg som gjorde att det lät lite lustigt. Givetvis har du rätt som du skrivit. Det var Micke-s som hade tokfel.
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 21:08   #936
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Jag ber om ursäkt. Jag drog bara några meningar av varje inlägg som gjorde att det lät lite lustigt. Givetvis har du rätt som du skrivit. Det var Micke-s som hade tokfel.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 21:11   #937
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Ah, så ljusets hastighet är sånt ni diskuterar i den här tråden. Fan va ovärt.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 22:18   #938
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ah, så ljusets hastighet är sånt ni diskuterar i den här tråden. Fan va ovärt.
Och halkskydd till klackskor..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 22:20   #939
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Och halkskydd till klackskor..
Ja det finns det nog bättre trådar för. Men jag tänker mest på själva grejen med "amagad i just thought uv sumthang n just HAVE 2 share it wit strangaz @ kolo!!111oneoneettt"
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 22:28   #940
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ja det finns det nog bättre trådar för. Men jag tänker mest på själva grejen med "amagad i just thought uv sumthang n just HAVE 2 share it wit strangaz @ kolo!!111oneoneettt"
Vi har ju iof värdseliten bland tänkare här så jag tycker det är najs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 22:40   #941
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ja det finns det nog bättre trådar för. Men jag tänker mest på själva grejen med "amagad i just thought uv sumthang n just HAVE 2 share it wit strangaz @ kolo!!111oneoneettt"
Erkänn att du vill ha vad det nu är som Langster röker, inte sant?
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 22:54   #942
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
hur länge är man normalt sjuk i svininfluensan?
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 23:02   #943
miss_incorrigible
poops ❀✿❀ & ♡♥
 
miss_incorrigibles avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Göt-la-borg
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Och halkskydd till klackskor..
Det var en mycket bra liten "dum" fråga som man kan tänka på i vardagslivet men aldrig frågar, faktiskt!

__________________
incorrigible = impervious to correction by punishment... lite med andra ord

THA BLOG, ya'll och nej den handlar för bövelen inte om färggranna strumpor.
miss_incorrigible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 23:19   #944
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av mks Visa inlägg
Erkänn att du vill ha vad det nu är som Langster röker, inte sant?
Snackar vi crack så ja, alltid.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 08:16   #945
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Varför ser maneter ut som nybriserade atombomber?

Har en teori om att dom lägger ägg som sjunker ner så djupt att atomerna i ägget blir så instabila att ägget sprängs likt en atombomb och sen kyler vattnet ner skiten så att det stelnar till och blir en manet som försöker fly fältet resten av sitt liv!

Amenvådå... ge mig en bättre teori då!
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)