Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-16, 15:48   #916
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Mecker Visa inlägg
Tiden går slöare i högre hastigheter, som jag förstår går den slöare desto fortare du färdas.

Men all hastighet är relativ, vilken hastighet "åldras" vi då i?

Konstig fråga
Om man lyckas hamna i ett totalt stillestånd, blir man gammal och dör omedelbart då?
Nej antagligen inte, man kommer ju att uppfatta tidens "hastighet" på samma sätt som alltid, oavsett vilken fart man själv har. Våra kroppar åldras i samma hastighet som alltid, oavsett hur många år det går på jorden. Annars skulle inte tvillingparadoxen funka.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 16:02   #917
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Citat:
Ursprungligen postat av Mecker Visa inlägg
Tiden går slöare i högre hastigheter, som jag förstår går den slöare desto fortare du färdas.

Men all hastighet är relativ, vilken hastighet "åldras" vi då i?

Konstig fråga
Åldras gör du ju i alla hastigheter, bara olika mycket
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 16:58   #918
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Nu har jag läst lite mer på Wikipedia!

Det verkar ju faktiskt finnas teorier för överljusfärd som är kompatibla med relativitetsteorin. Maskhål är en sådan teori.

Som jag förstår det, men jag kan vara helt fel ute, är c, konstanten, egentligen lika med tid och ljusets hastighet begränsas av c's oändliga storlek. Tid är avstånd. När ljus kommer fram så gör det det egentligen direkt men eftersom tiden inte fungerar på samma sätt i oändligt stora rum och i olika hastigheter som den gör lokalt uppstår en fördröjning I SJÄLVA HÄNDELSEN. Det som händer på t.ex solen händer faktiskt när vi ser det, även om det redan hänt DÄR, eller rättare sagt om vi hade varit där.
Det är därför det uppstår problem med att färdas i överljushastighet, det skulle innebära en tidsresa.
Samtidigt skulle man genom manipulation av C, typ maskhål, kunna färdas en sträcka snabbare än vad ljus skulle göra samma sträcka under normala förhållanden. Men ljus som hamnar i maskhålet färdas ändå lika snabbt som vanligt och kommer antagligen fram före oss.
Det skulle krävas enorm energi att utföra en sådan manipulation, men inte oändlig energi.

Detta verkar ju vettigt och går ihop med tvillingparadoxen. Här på jorden upplever vi en händelse på t.ex solen med en fördröjning på ca 8 minuter, men ljuset som vi ser därifrån har precis som rymdfarartvillingen inte färdats i 8 minuter. Fördröjningen sker inte pga ljusets begränsade hastighet utan av hur själva tiden fungerar i vår hastighet i relation med hur den fungerar i avståndet mellan händelse och oss!

Om jag har rätt i detta så ger det mig en helt ny inblick i hur universum fungerar!

Tänk er ett gigantiskt rymdskepp som kommer mot jorden i en enormt hög hastighet, när vi först ser det är det flera ljusår bort. Synen vi ser är alltså egentligen flera år gammal. MEN, vi kommer att kunna fortsätta se rymdskeppet hela tiden tills det kommer fram till oss, det kommer inte plötsligt att vara här, eftersom synen var flera år gammal. Och det kommer att ta den tid det faktiskt tar för OSS från det vi ser det tills det kommer hit. FÖR OSS var alltså rymdskeppet där det var när vi först såg det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 17:11   #919
patrikjo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nu har jag läst lite mer på Wikipedia!

Det verkar ju faktiskt finnas teorier för överljusfärd som är kompatibla med relativitetsteorin. Maskhål är en sådan teori.

Som jag förstår det, men jag kan vara helt fel ute, är c, konstanten, egentligen lika med tid och ljusets hastighet begränsas av c's oändliga storlek. Tid är avstånd. När ljus kommer fram så gör det det egentligen direkt men eftersom tiden inte fungerar på samma sätt i oändligt stora rum och i olika hastigheter som den gör lokalt uppstår en fördröjning I SJÄLVA HÄNDELSEN. Det som händer på t.ex solen händer faktiskt när vi ser det, även om det redan hänt DÄR, eller rättare sagt om vi hade varit där.
Det är därför det uppstår problem med att färdas i överljushastighet, det skulle innebära en tidsresa.
Samtidigt skulle man genom manipulation av C, typ maskhål, kunna färdas en sträcka snabbare än vad ljus skulle göra samma sträcka under normala förhållanden. Men ljus som hamnar i maskhålet färdas ändå lika snabbt som vanligt och kommer antagligen fram före oss.
Det skulle krävas enorm energi att utföra en sådan manipulation, men inte oändlig energi.
c är ljushastigheten mätt i meter per sekund. Närmare bestämt ungefär 300 miljoner meter per sekund. Tid är inte avstånd, tid är tid.

Jag är grymt dåligt påläst om maskhål, men det innebär väl ändå inte att man skulle lyckas manipulera c? Vad jag vet så innebär maskhål att man "tar en genväg" genom rymden.

I resten av ditt resonemang ser jag inga felaktigheter, och jag tror du börjar inse hur svårt sådant här är att förklara (och att tänka sig). Saker ser olika ut i olika referenssystem, och begreppet "samtida" blir helt urholkat. Om man har två kroppar som rör sig med olika hastigheter så kommer man ha tre olika tolkningar av vad som är samtidigt.
patrikjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 18:48   #920
Micke-s
Registered User
 
Micke-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: i höghuset
Inlägg: 101
färdas en farkost i ljusets hastighet och tänder framlyktorna i ljusetshastighet kommer detta ljus att färdas i ljusetshastighet X2,
Micke-s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 18:59   #921
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
färdas en farkost i ljusets hastighet och tänder framlyktorna i ljusetshastighet kommer detta ljus att färdas i ljusetshastighet X2,
Nej. (Om det nu var en fråga)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Du bannas för att du är ful och fet helt enkelt.
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:16   #922
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
färdas en farkost i ljusets hastighet och tänder framlyktorna i ljusetshastighet kommer detta ljus att färdas i ljusetshastighet X2,
Om det inte var en fråga så förstår jag inte varför du slänger ut dig saker som är helt fel?

För det första är relativitetsteorin ett namn som Einstein inte först hade för avsikt att använda. Han tänkte först använda sig av namnet invariansteorin, eftersom ljusets hastighet i vakuum är konstant; alltså inte relativ.

Så ljuset hastighet mäts alltid upp till samma hastighet oavsett observatörens hastighet. När ett rymdskepp accelererar går samtidigt tiden långsammare i samma takt och ljusets hastighet är densamme. En person på rymdskeppet kommer därmed mäta upp ljusets hastighet till samma värde som en person som befinner sig på jorden och mäter samma ljusstråle.

Sen är frågan felaktigt ställd eftersom ett rymdskepp aldrig kan nå ljusets hastighet. Att spekulera i vad som skulle hända i ett scenario som inte kan uppstå blir meningslöst.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:17   #923
Micke-s
Registered User
 
Micke-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: i höghuset
Inlägg: 101
JO, tror du ljuset som tänds slutar accelerera,?. att det bara e svart framför ?. 3-4 veckor sedan hade dom uppe detta på någon discovery kanal, om du då åker ett flygplan och du kastar en tennisboll i planet slutar bollen accelerera då och åker bakåt i planet med hastigheten du har om du hade kastat bollen på marken ,
Micke-s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:23   #924
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
JO, tror du ljuset som tänds slutar accelerera,?. att det bara e svart framför ?. 3-4 veckor sedan hade dom uppe detta på någon discovery kanal, om du då åker ett flygplan och du kastar en tennisboll i planet slutar bollen accelerera då och åker bakåt i planet med hastigheten du har om du hade kastat bollen på marken ,
Det är inte samma sak. Slå upp relativitet i en fysik B(kanske t.om A?) bok så får du det förklarat.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:32   #925
Micke-s
Registered User
 
Micke-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: i höghuset
Inlägg: 101
se det så här om jag ligger bakom dig i ljusetshastighet och du ligger framför mig i ljusetshastighet , och jag sätter på mina lyktor , jag som obsevatör hade då sett ljuset fasst du framför hade då inte gjort det , ?
Micke-s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:33   #926
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
JO, tror du ljuset som tänds slutar accelerera,?. att det bara e svart framför ?. 3-4 veckor sedan hade dom uppe detta på någon discovery kanal, om du då åker ett flygplan och du kastar en tennisboll i planet slutar bollen accelerera då och åker bakåt i planet med hastigheten du har om du hade kastat bollen på marken ,
Sluta, snälla. Du kan inte jämföra kasta bollar med ljusets absoluta hastighet. Du säger emot 100 års forskning inom fysik.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:38   #927
Micke-s
Registered User
 
Micke-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: i höghuset
Inlägg: 101
saar inte imot, jag tillock med ifrågasätter mina egna kunskaper för att lära mig mer, och nu har jag lärt mig att inte tro allt jag ser, fasst i detta program visade dom två "bilar" som färdades i ljusetshastighet, och bilen framför såg inte ljuset som bakomvarande bil tände men bilföraren som tände sitt ljus såg ljuset accelerera iväg ,

"Galileo proposed the principal of relativity, which states that one cannot know they are in motion unless they see a reference point" då ljuset som tänds förblir ens referenspunkt !! ?
Micke-s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:40   #928
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Tiden är konstant så till vida att den alltid går framåt och alltid påverkar. Precis som exemplet jag tidigare skrev om att en astronaut i omloppsbana runt jorden inte påverkas lika mycket av jordens dragningskraft som oss här på jorden så är ju jordens gravitation konstant, lika stor även om man inte påverkas lika mycket av den just för tillfället.
Alltså, det heter relativitetsteorin. Einsteins lösning på det gäckande faktum att ljusets hastighet är konstant oavsett observatörens hastighet är att rum och tid är relativa. Faktum är att vi i vila färdas i ljusets hastighet i tiden, och desto mer rörelse i rummet vi får desto saktare färdas vi i tiden; Den kombinerade farten av vår rörelse i tiden och i rummet är konstant och exakt lika med ljusets hastighet.

Jag rekommenderar varmt Brian Greenes (en av världens främsta fysiker) bok "Det stoff varav kosmos väves" om du är intresserad av hur snurrigt detta kan bli får våra medvetandens som är fast i våra dagliga mönster.

Problemet är att det är så abstrakt så när man lägger ifrån sig boken har man glömt 99% :-/
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:41   #929
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Micke-s Visa inlägg
saar inte imot, jag tillock med ifrågasätter mina egna kunskaper för att lära mig mer, och nu har jag lärt mig att inte tro allt jag ser, fasst i detta program visade dom två "bilar" som färdades i ljusetshastighet, och bilen framför såg inte ljuset som bakomvarande bil tände men bilföraren som tände sitt ljus såg ljuset accelerera iväg ,

"Galileo proposed the principal of relativity, which states that one cannot know they are in motion unless they see a reference point" då ljuset som tänds förblir ens referenspunkt !! ?
Vad jag vet så var Gailileo död långt innan Einstein föddes. No?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 20:02   #930
Micke-s
Registered User
 
Micke-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: i höghuset
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vad jag vet så var Gailileo död långt innan Einstein föddes. No?

tack för svaret på min fråga , här har joel en guldstjärna
Micke-s är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)