Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-15, 13:33   #871
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Om man åker ifrån en ljuskälla med ljusets hastighet med ryggen i färdriktningen, alltså vänd mot ljuset, kommer man då inte längre kunna se ljuset?
Och, om man då vänder sig om och börjar färdas lite snabbare än ljuset, kommer man då att se ljuset som redan strålat ut från ljuskällan, fast bakifrån???
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 14:25   #872
rajjan_dammit
Registerered User
 
rajjan_dammits avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 701
Hur ser rutinerna ut för öppnande av tidskapslar? Tänk om 1000 år när det är dags att öppna kapseln och alla blir helt ställda: Öh, vem av oss / vilken myndighet ansvarar för öppnandet?
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 14:29   #873
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Vilken tidskapsel syftar du på?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 14:44   #874
rajjan_dammit
Registerered User
 
rajjan_dammits avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Vilken tidskapsel syftar du på?
Tjaa, vilken som helst som bevarats av någon organisation eller myndighet. Inte direkt den typen som barn gräver ner i trädgården.

The Helium Centennial Time Columns Monument till exempel.
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 14:46   #875
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av rajjan_dammit Visa inlägg
Tjaa, vilken som helst som bevarats av någon organisation eller myndighet. Inte direkt den typen som barn gräver ner i trädgården.
Tror du inte de skriver nåt om det då?

Annars tycker jag att det är "finders are keepers" som gäller.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 15:10   #876
rajjan_dammit
Registerered User
 
rajjan_dammits avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Tror du inte de skriver nåt om det då?

Annars tycker jag att det är "finders are keepers" som gäller.
Jo, säkerligen. Men om 1000 år, eller om 5000 år som vissa ska öppnas efter, kan det nog se annorlunda ut i vem som ansvarar för vad. Och om finders keepers gäller, försvinner inte lite tanken med tidskapslar då? Hmm..
Och om man hittar kapseln efter 500 år, undra om den som upptäcker tänker:

"Helsike, här hittar man ett spännande 500 år gammalt fynd, SEN FÅR MAN INTE ÖPPNA FÖRRÄN OM 500 JÄKLA ÅR!!!11"

Märkligt det där.
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 15:23   #877
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om man åker ifrån en ljuskälla med ljusets hastighet med ryggen i färdriktningen, alltså vänd mot ljuset, kommer man då inte längre kunna se ljuset?
Och, om man då vänder sig om och börjar färdas lite snabbare än ljuset, kommer man då att se ljuset som redan strålat ut från ljuskällan, fast bakifrån???
Tror svaret på den frågan blir att frågan är felställd då det inte är möjligt ens i teorin, då energin för att komma upp i ljusets hastighet skulle behöva vara oändlig så länge man har en massa. Ljusets hastighet är endast tillåtet för saker utan massa; dvs ljus/mikro-vågor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Du bannas för att du är ful och fet helt enkelt.
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 15:33   #878
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Tror svaret på den frågan blir att frågan är felställd då det inte är möjligt ens i teorin, då energin för att komma upp i ljusets hastighet skulle behöva vara oändlig så länge man har en massa. Ljusets hastighet är endast tillåtet för saker utan massa; dvs ljus/mikro-vågor.
Klart det är möjligt i teorin! Teoretiskt sett finns det väl ingen begränsning för hur fort vi kan färdas? Vem är det förresten som har satt upp lagar för hur snabbt vi är tillåtna att färdas?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 15:33   #879
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Teoretiskt sett finns det väl ingen begränsning för hur fort vi kan färdas?
Jo. Du kan inte uppnå ljusets hastighet.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 15:50   #880
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Jo. Du kan inte uppnå ljusets hastighet.
Nej inte jag, inte just nu. Men att säga att det teoretiskt är omöjligt är för mig samma sak som att säga att Gud skapade universum och den som säger emot måste brännas på bål.
Teoretiskt kan det ju finnas takyoner, vars lägsta hastighet är ljusets hastighet. Då kan vi ju spekulera i att jag är en takyon.

Dessutom så är det ju fakta att Chuck Norris roundhousesparkar snabbare än ljuset!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 16:04   #881
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Nu när jag sitter och tänker på det här med ljusets hastighet så funderar jag på varför ljusets hastighet enligt relativitetsteorin är den snabbaste hastighet som kan finnas i universum. Är det någon som kan förklara detta?

Finns det en tröghet i själva existensen av universum? Finns det ett interval man kan verkligen dela upp tid och existens i? Det tar ju faktiskt en tid för ljus att färdas, ganska lång tid om man ser det hela ur ett större perspektiv. Om man ser ljus som energi, så har det ju en form av massa, en massa som påverkas av gravitation osv, det tar en stund för denna energi att nå sitt "mål" oavsett hur litet avståndet är, samtidigt så finns t.ex jag här nu - och i nästa nanosekund... Jag har alltså funnits HÄR i min stol från det ena ögonblicket till nästa, snabbare än det tog ljuset från ljusrören ovanför mig att nå mig mellan de ögonblicken. Min existens är snabbare än ljuset!! Konstanten är oändligt mycket snabbare än ljuset... Hur kan man påstå att det inte skulle kunna finnas något däremellan?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 16:22   #882
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nu när jag sitter och tänker på det här med ljusets hastighet så funderar jag på varför ljusets hastighet enligt relativitetsteorin är den snabbaste hastighet som kan finnas i universum. Är det någon som kan förklara detta?
Ju närmare ljusets hastighet du kommer desto långsammare går tiden. Vid ljusets hastighet står tiden still. Skulle något förflyttas fortare än ljuset så måste det komma fram innan det har börjat röra på sig.
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 16:54   #883
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av mks Visa inlägg
Ju närmare ljusets hastighet du kommer desto långsammare går tiden. Vid ljusets hastighet står tiden still. Skulle något förflyttas fortare än ljuset så måste det komma fram innan det har börjat röra på sig.
Vad snackar du om? Så att om jag färdas från solen och kommer fram hit till jorden på 7 minuter så har jag färdats bakåt i tiden? Nej det köper jag inte.

Däremot kanske jag inte syns direkt när jag kommit fram? Färdas man snabbare än ljuset skulle man kommit fram innan man visuellt har börjat röra på sig... om det rör sig om en kortare sträcka och betraktaren står på tillräckligt långt avstånd.

Men man får ju skilja på tid och avstånd. Om jag skulle färdas från solen till jorden och komma fram på en sekund så skulle jag teoretiskt sett kunna slita fram ett teleskop och titta på mig själv när jag står där på solen. Men jag har inte färdats genom tiden, bara rummet, det är inte mer än ett "eko" jag ser. Jag står inte längre på solen, lika lite som jag fortfarande ropar när jag hör min röst eka mot en bergvägg.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 17:56   #884
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
Relativitetsteorin går väll delvis ut på att tid och rum inte är skilda? Tid är inte konstant för alla observatörer. Tex kommer tiden att gå långsammare i extremt höga hastigheter eller nära ett föremål med extremt hög massa.
Att säga att man färdas i överljushastighet är helt enkelt inte tillåtet, och det är helt irrelevant att lägga fram teorier om vilka konsekvenser detta skulle medföra.
Nu utgår jag från mina uppfattningar om hur det funkar med ljushastighet, så motbevisa mig gärna om jag har fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Du bannas för att du är ful och fet helt enkelt.
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 18:01   #885
Basil
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nej inte jag, inte just nu. Men att säga att det teoretiskt är omöjligt är för mig samma sak som att säga att Gud skapade universum och den som säger emot måste brännas på bål.
Teoretiskt kan det ju finnas takyoner, vars lägsta hastighet är ljusets hastighet. Då kan vi ju spekulera i att jag är en takyon.
Teorierna vi använder idag säger väl just att det är teoretiskt omöjligt?
Basil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)