Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-15, 06:38   #976
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Topprepsklättring igår kväll @IKSU

5c
5c
6b mycket fin led!
6b+ rolig tufaklättring, pumpigt som fan
7b+ fail, lyckades etablera mig på det svåraste av alla grepp och hålla i det, vilket är ett framsteg. Nästa flytt innebär att gå vidare med det greppet som enda förankring mot väggen till ett till litet och jävligt 2-fingergrepp. Från det ska jag göra en omplacering av fötter, gå upp till ett grepp som är ganska dåligt först men sedan flytta min viktpunkt och då är greppet fint. Det är alltså från flyget upp med vänsterhanden fram till att jag är etablerad på detta grepp som är cruxet. Därifrån och upp sätter jag fint, och nerifrån upp till cruxet flyter väldigt bra nu. Känns närmre än någonsin men också mer omöjligt än nånsin då jag först nu verkligen inser cruxets innebörd...
7a+ Väldigt bra onsightpress på tung och pumpig led med många desperata flytt.

Skulle gå på en 6c+ men med en ökande smärta i ovansidan av handen som började på tufaleden kändes det smartare att ta sig hem och vila. Bra pass generellt, och det börjar gå upp för mig att även om jag inte sätter 7or så det smattrar så tar jag mig upp för allt jag ger mig på med en helt annan kontinuitet än någonsin innan, samtidigt som jag väger mer än jag gjort sen jag klättrade 5or... jag är alltså stark? Detta är det knepiga med klättring och självkänsla, graderingarna är liksom godtyckliga och relativa uppdelningar av ett flytande spektrum av variabler som greppstorlek, längs på flytt, lutning, balanskänslighet, fysisk tyng kontra teknikalitet. Tar man 100 i bänkpress så tar man 100 i bänkpress, men klättrar man en 7a går det att relativisera med att den är felgraderad (vilket faktiskt händer!), att den passar en väldigt bra och därför inte riktigt betyder lila mycket som en SVÅR 7a... men jag får nu acceptera att fan, jag är nog ändå en riktig 7aklätttate (iaf på topprep)... kul!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 15:34   #977
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Löpning

5km
Stadslidens elljusspår
31.53

Lugnt tempo med fokus på njutning. Värmde upp en km dit och satte sedan ett jämnt tempo som jag höll rätt bra trots den backiga sträckningen. Kändes mig stark och lätt med låg kadens, riktigt mysigt. Kul när 5km känns lätt och kort, det har det verkligen inte alltid gjort!

Notering: Känning i vänster höftböjare varje gångbar sprungit sen den där dagen med 23km och massa höjdmeter. Stretching, stretching, stretching
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 10:01   #978
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Yin Yoga 55minuter

Mitt första yinpass... inte imponerad för att vara ärlig. Vet inte om det beror på instruktören eller att jag tog det för lugnt... gav mig en del tankeställare iaf, blir kanske en avskrivning här om ett litet tag
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 10:03   #979
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Yin Yoga 55minuter

Mitt första yinpass... inte imponerad för att vara ärlig. Vet inte om det beror på instruktören eller att jag tog det för lugnt... gav mig en del tankeställare iaf, blir kanske en avskrivning här om ett litet tag
Får man fråga vad det var som inte imponerade? Jag funderar på att börja med det för att aktivera mig mer utöver ren styrketräning, hade varit bra att veta vilka fallgropar man ska hålla utkik efter.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 11:00   #980
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Får man fråga vad det var som inte imponerade? Jag funderar på att börja med det för att aktivera mig mer utöver ren styrketräning, hade varit bra att veta vilka fallgropar man ska hålla utkik efter.
Yinyogan går ut på att ligga stilla i ett fåtal positioner väldigt länge, för att mjukgöra faschiavävnad snarare än muskler. Finns säkert en nytta i det men jag uppskattar verkligen dynamiken i mer klassisk yoga, typ hatha. Där växlar du hela tiden mellan anspänning och avslappning i övningarna. Nu låg jag bara och höll en mjuk stretch i 5 minuter, och jag tycker det är svårt att hänge sig till mjukhet. Djupare, mer intensiv stretch hade funkat bättre för mig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 11:16   #981
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Yinyogan går ut på att ligga stilla i ett fåtal positioner väldigt länge, för att mjukgöra faschiavävnad snarare än muskler. Finns säkert en nytta i det men jag uppskattar verkligen dynamiken i mer klassisk yoga, typ hatha. Där växlar du hela tiden mellan anspänning och avslappning i övningarna. Nu låg jag bara och höll en mjuk stretch i 5 minuter, och jag tycker det är svårt att hänge sig till mjukhet. Djupare, mer intensiv stretch hade funkat bättre för mig.
Okej, då förstår jag. Låter lite långtråkigt, det klassiska du beskriver framstår som mer kaptiverande.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 11:43   #982
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Okej, då förstår jag. Låter lite långtråkigt, det klassiska du beskriver framstår som mer kaptiverande.
Jag tror definitivt att det mer klassiska är mer lockande för en person som är van vid träning. Yin är nog mer för gamla tanter och yoga-nördar ^^
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 20:33   #983
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klättring @IKSU

Bouldering
Några blå
En röd

Topprep
5c
6b
6b+
6c+
6c+

Bouldering
6b+ på moonbord
4 röda problem
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 13:12   #984
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
6km jogg
38min

Joggade bort till elljusspåren och drog av 5km-rundan igen. Mycket sämre dagsform idag, ffa mentalt. Haft ett par tunga dagar privat och det börjar märkas av, kände mig tjurig hela dagen igår och idag och under rundan ville jag bara stanna första 3km. Efter ett tag kom jag in i takten men hade inte motivationen för att pressa på något. Aningen sämre tid än i förrgår men sjukt mycket tyngre att genomföra. Knepigt med träningsmotivation så här på hösten när det blir mörkare och mörkare, blötare och blötare, tråkigare och tråkigare. Dessutom är jag fast i Umeå...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 21:14   #985
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Topprepsklättring @IKSU

5b
5c
6a
6b
6a+
6c+

Mysklättring med flickvännens kompisar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 15:13   #986
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Löpning

1km uppvärmning bort till stadsliden/gammlia

5km
31.15

Kommentar: Kände mig stark, hade kunnat ta i mer än detta och landa på under halvtimmen. Hade känts väldigt bra för att vara mig på en sträckning med så mycket höjdmeter. Men fin känsla med PB på banan och ändå mycket marginal kvar.

Senast redigerad av blåvitt den 2019-10-21 klockan 15:20.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 21:39   #987
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Yoga 70min

IKSUs nya pass skräddarsytt för klättrare. Fokus på att öppna upp framsidan på överkroppen, härlig intensitet och bra instruktör, bästa yogan på länge.

TopprepsKlättring @ IKSU

6a
6a
6a
6a+
7b fail
6b+

Gav mig på en till 7b som jag tyckte såg fin ut. Har aldrig klättrat på så små grepp i hela mitt liv. Satte några flytt på raken i start, kanske 25% av leden. Sedan monstruöst krigande med mycket hängande och vila upp till toppen. Svårare för mig än 7b+ som jag jobbat på som har bättre grepp men tyngre, större flytt. Här var allt inom räckhåll men ack så benhårt. Kul ändå att kunna arbeta sig uppåt och faktiskt kunna latja lite på denna svårighetsgrad...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 21:39   #988
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Topprepsklättring @IKSU

6a
6a
6a+
6b

Ledklättring @ IKSU
6a+
6b

Kommentar: tjejen envisades med att ledklättra idag, jag var trotsig då jag fått dille på att klättra tunga leder just nu. Upptäckte dock hur mycket av det goda ledsinnet som försvinner snabbt när man inte gör det på två månader... ändå häftigt vilken skillnad det är i huvudet, vilken tveksamhet som uppstår. Man klättrar dessutom långsammare och med god teknik jämfört med topprep. Kul!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 18:04   #989
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Mamma har gått bort och pappa ligger nedsövd på brännskadeintensiven i Uppsala, så träningen har uteblivit ett tag nu. Lyckades få till ett gympass idag med lillebror

Liggande hantelpress
Lutande hantelpress
Sittande hantelpress
Bänkpress
Stabiliserande axelövningar
Militärpress
Triceps
Core

Skönt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:25   #990
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Usch så tråkigt

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)