Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-11, 18:35   #46
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Dajollee Visa inlägg
Ja forskningen kanske, men evolutionsmässigt har vi fastat från o till hela vår historia, äta 5ggr om dagen är något nytt, så logisk bör fasta vara något som vi är gjorda för och något bra. Generna vi har är väl typ samma som våra förfäders för 40k år sedan.(?)

Ett annat stort plus att äta mer sällan är tandhälsan.

För min del fastar jag alltid på deff, ostrukturerat med olika lång tid varje dag men hamnar väldigt snabbt i bra form på så sätt, speciellt om jag är rörlig under fastan.
Bara för att vi genom evolutionen har utsatts för svält och därmed tål det, betyder det inte automatiskt att det är en bra sak att utsätta sig för.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 08:04   #47
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Gillar att "fasta" men aldrig helt provat hela dygn i en längre tid.

Jag jobbar natt relativt oregelbundet vilket gör att träningen inte blir så bunden till vissa dagar samt har barnen mina lediga dagar. Vill inte att barnen ska få en skev bild av att pappa inte äter på hela dagarna när de är hos mig.

Inser ju kanske svaret själv men finns där en större poäng med att fasta dagar då och då? Kan bli allt från 1-4 dagar i veckan beroende på hur livet ser ut i övrigt.

Tänker att oj nu har jag några barnfria lediga dagar den här veckan, då kan jag hoppa maten två eller tre av de eller krävs mer kontinuerlighet för att uppnå någonting med fastan?
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2020-10-12 klockan 08:09.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 08:22   #48
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Om du känner för att hoppa över maten helt någon dag här och var finns nog inte nåt negativt med det.

Kan tänka mig att flera dagar i sträck relativt regelbundet inte är optimalt för musklerna.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 08:27   #49
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Om du känner för att hoppa över maten helt någon dag här och var finns nog inte nåt negativt med det.

Kan tänka mig att flera dagar i sträck relativt regelbundet inte är optimalt för musklerna.
Lite dåligt formulerat kanske. Tanken är inte flera dagar i sträck utan försöka få in så många dagar som möjligt i veckan utan att påverka barnen. En vecka blir det kanske ingen fastedag, nästa vecka kanske tre osv. Fasta dagar då det går helt enkelt.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2020-10-12 klockan 08:29.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 11:08   #50
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Jag ska testa. Har tidigare testat att fasta 30 timmar och mådde verkligen inte så bra då. Men då tränade jag mitt på fastedagen ett tvåtimmars styrkepass och åt inte förrän på kvällen många timmar senare (vid 21-tiden). Jag åt inte heller riktigt mat utan gick loss på skräpmat och snacks. Nu ska jag testa enligt Grubs rekommendationer i artikeln.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 11:23   #51
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Lite dåligt formulerat kanske. Tanken är inte flera dagar i sträck utan försöka få in så många dagar som möjligt i veckan utan att påverka barnen. En vecka blir det kanske ingen fastedag, nästa vecka kanske tre osv. Fasta dagar då det går helt enkelt.
Funkar säkert bra. Att träna tidigt på ätardagen efter fastedagen kan vara det som gör att energin lagras fördelaktigt, men det vet jag inget om egentligen. Att träna på de dagar man äter är antagligen bäst iaf, så du måste ju planera efter det också.

Hur du vill verka inför dina barn är upp till dig, själv ser jag inga problem med att mina barn ser mig fasta... jag äter trots allt en gång på fastedagen och då kan de ju kolla om de vill. De kommer att stöta på människor med allsköns avvikande beteenden i sina liv så det är lika bra att de vänjer sig vid att vuxna människor får välja själva.
Men samtidigt, dessa esoteriska dietvarianter ska man nog bara ge sig på om ens övriga livsstil går ihop med det. Meningen är ju att livet ska bli enklare egentligen, inte tvärtom.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 10:56   #52
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Funkar säkert bra. Att träna tidigt på ätardagen efter fastedagen kan vara det som gör att energin lagras fördelaktigt, men det vet jag inget om egentligen. Att träna på de dagar man äter är antagligen bäst iaf, så du måste ju planera efter det också.

Hur du vill verka inför dina barn är upp till dig, själv ser jag inga problem med att mina barn ser mig fasta... jag äter trots allt en gång på fastedagen och då kan de ju kolla om de vill. De kommer att stöta på människor med allsköns avvikande beteenden i sina liv så det är lika bra att de vänjer sig vid att vuxna människor får välja själva.
Men samtidigt, dessa esoteriska dietvarianter ska man nog bara ge sig på om ens övriga livsstil går ihop med det. Meningen är ju att livet ska bli enklare egentligen, inte tvärtom.
Jag har mängder med avvikande beteenden så de lär sig nog bli vana vid kufar. �� Mest jag gillar äta middag ihop.

Men jag tänkte visst inte längre än näsan räcker. En liten "middag" efter 24 timmars fasta kring 18 så löser sig ju allt. Får dock hoppa runt lite med dagar oavsett då jag inte får till träningen varannan dag.

Hur som. Körde första 24 timmar igår fram till middag och åt några slevar protein. Idag har jag tränat på morgonen och äter som vanligt fram tills middag och sedan blir det 24 timmar igen. Nu kanske inte ett dygn påverkar något alls men skönt slippa tänka mat under ett dygn hur som och träningen flöt på som vanligt. ��

Ett plus måste jag säga är att jag faktiskt blev mätt igår kväll på den ynkliga portioner jag stoppade i mig, samt att frukosten mättade ovanligt bra med. Hade föreställt mig jag skulle äta upp en kalv till frukost men så blev det inte. ��
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2020-10-13 klockan 10:59.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 11:23   #53
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Jag har mängder med avvikande beteenden så de lär sig nog bli vana vid kufar. �� Mest jag gillar äta middag ihop.

Men jag tänkte visst inte längre än näsan räcker. En liten "middag" efter 24 timmars fasta kring 18 så löser sig ju allt. Får dock hoppa runt lite med dagar oavsett då jag inte får till träningen varannan dag.

Hur som. Körde första 24 timmar igår fram till middag och åt några slevar protein. Idag har jag tränat på morgonen och äter som vanligt fram tills middag och sedan blir det 24 timmar igen. Nu kanske inte ett dygn påverkar något alls men skönt slippa tänka mat under ett dygn hur som och träningen flöt på som vanligt. ��

Ett plus måste jag säga är att jag faktiskt blev mätt igår kväll på den ynkliga portioner jag stoppade i mig, samt att frukosten mättade ovanligt bra med. Hade föreställt mig jag skulle äta upp en kalv till frukost men så blev det inte. ��
Nu har jag kört på detta i 10-11 dagar och just aptitkontrollen är det som både är mest förvånande och mest positivt. Jag äter mindre och mindre på ätardagarna, jag känner helt enkelt att jag inte behöver äta så mycket... en rätt ovan känsla för mig.
Vikt och utseendemässigt har inte mycket hänt, gått ned typ 1 kg om man räknar ett medel. Känns nästan som att jag borde ha gått ned mer med tanke på hur mycket mindre jag äter.

Träningen är helt opåverkad, jag har gjort exakt den progression jag förväntat mig - alltså ökat planenligt, ingen som helst tillbakagång eller seghet.

Märkligt när man handlar, jag brukar dra i mig 1 st 500g kvarg om dagen. Köper man då en veckas förbrukning så räcker det plötsligt i 2 veckor istället.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 11:54   #54
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nu har jag kört på detta i 10-11 dagar och just aptitkontrollen är det som både är mest förvånande och mest positivt. Jag äter mindre och mindre på ätardagarna, jag känner helt enkelt att jag inte behöver äta så mycket... en rätt ovan känsla för mig.
Vikt och utseendemässigt har inte mycket hänt, gått ned typ 1 kg om man räknar ett medel. Känns nästan som att jag borde ha gått ned mer med tanke på hur mycket mindre jag äter.

Träningen är helt opåverkad, jag har gjort exakt den progression jag förväntat mig - alltså ökat planenligt, ingen som helst tillbakagång eller seghet.

Märkligt när man handlar, jag brukar dra i mig 1 st 500g kvarg om dagen. Köper man då en veckas förbrukning så räcker det plötsligt i 2 veckor istället.
Kanske du skrivit men kör du något mindre mål alla Grub efter 24 timmar eller fastar du tills nästa dygn?
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 12:18   #55
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Kanske du skrivit men kör du något mindre mål alla Grub efter 24 timmar eller fastar du tills nästa dygn?
Ett mindre mål på kvällen på fastedagarna, ja.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 14:33   #56
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Träna under fasta, vilka fakirer ni är.
Träna utan att vara fastande gör mig illamående och påverkar min prestation negativt.
Så ur min synvinkel är det snarare tvärtom.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)