Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-11, 10:56   #31
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Grup, Langster och andra som kör heldagsfasta. Kompenserar ni något med extra mycket protein under ätardagarna? Tänker att proteinbehovet måste öka och bli ännu mer kritisk under de dagar ni äter?

Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr
Det här är inget för folk som är intresserade av att tävla i kroppsbyggning och vill bygga maximalt med muskelmassa, jag ser det mera som en skön livsstilsförändring där man slipper mycket skit i vardagen för folk som har tränat en längre period men man nu skiftar över till en mera avslappnad syn på kost och träning.

Åtminstone är det så för mig. Jag skulle aldrig fasta såhär om jag vill bygga, jag fastar för att jag inte bryr mig om att bygga längre och för att det här är bekvämt. Eventuella hälsofördelar vet vi inget om heller.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 10:59   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kroppen kan inte använda mer protein till muskeluppbyggnad vid ett senare tillfälle bara för att man ätit mindre tidigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:05   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr
Ja det är utan tvekan en kass idé för dig. Du vill slippa tänka på mat för att du helt enkelt inte tycker om mat, för mig är det tvärtom - jag tycker om mat för mycket. Lura inte dig själv att tro att du får bättre träningsresultat om du bara äter mat varannan dag. Ät mat som du tycker är gott så kommer du nog inte ha problem med att hålla vikten, sen blir du fet, då kan du börja fundera på vilka komplicerade lösningar du ska testa för att inte bli ännu fetare.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:10   #34
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kroppen kan inte använda mer protein till muskeluppbyggnad vid ett senare tillfälle bara för att man ätit mindre tidigare.
Det är en bra poäng, oavsett hur man äter så kommer man att mista uppbyggnad genom mat varannan dag, vilket självklart är negativt ur ett kroppsbyggarperspektiv. Det var inte det jag tänkte på när jag skrev att jag inte behövde kompensera eftersom jag redan åt så mycket protein... jag menade bara att jag ändå äter så mycket så att det inte behövs någon kompensation, om det nu hade varit så att det gjorde någon skillnad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:19   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det här är inget för folk som är intresserade av att tävla i kroppsbyggning och vill bygga maximalt med muskelmassa, jag ser det mera som en skön livsstilsförändring där man slipper mycket skit i vardagen för folk som har tränat en längre period men man nu skiftar över till en mera avslappnad syn på kost och träning.

Åtminstone är det så för mig. Jag skulle aldrig fasta såhär om jag vill bygga, jag fastar för att jag inte bryr mig om att bygga längre och för att det här är bekvämt. Eventuella hälsofördelar vet vi inget om heller.
Ett bra inlägg. Dock, om det är så bra som Grub har fått mig att tro så skulle detta kunna vara en bra diet inför tävling i bodybuilding. Alltså kanske inte för uppbyggnad, men för att deffa med minimal muskelförlust.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:27   #36
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ett bra inlägg. Dock, om det är så bra som Grub har fått mig att tro så skulle detta kunna vara en bra diet inför tävling i bodybuilding. Alltså kanske inte för uppbyggnad, men för att deffa med minimal muskelförlust.
Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:42   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?
Fast som sagt, många tycker nog att 24 timmar låter på tok för långt och är rädda att tappa gains.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 11:52   #38
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Här är Grubs artikel.

https://www.styrkelabbet.se/varannan...a_varannan_dag
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 13:42   #39
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?
Varför skulle detta vara så osannolikt? Om kroppen har låga glykogendepåer så prioriterar den att fylla på dessa innan den börjar lagra in kroppsfett, detta är varken något nytt eller kontroversiellt.

Och att den största delen bränsle under ett dygns fastande dras från fett känns väl inte heller på något sätt osannolikt. Organ- och muskelvävnad är något som kroppen behöver och faktiskt använder för att jaga föda. Varför skulle kroppen då omedelbart vid en svältperiod börja bryta ner dessa för att använda som bränsle om den har över 70.000 kcal fettvävnad inlagrat avsett att användas specifikt som bränsle?

Och att säga att om något fungerar skulle fler människor göra det, och att därför fungerar det inte, tycker jag är ett sjusärdeles konstigt argument. Att träning är den enskilt största investeringen man kan göra i sin egen hälsa är väl något som har varit känt ganska länge vid det här laget, och är betydligt mer välkänt än fasta. Betyder det att alla är villiga att träna? Nej. Därför att många människor är inte villiga att göra ansträngningen som krävs. Precis som att dom flesta människor inte skulle vara villiga att gå helt utan mat flera dygn per vecka.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-10-11 klockan 13:44.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:24   #40
benk3
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 49
Väntar spänt på svar från Kungen,
benk3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:34   #41
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kåge repeterar väl bara sånt som forskningen visar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:44   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av benk3 Visa inlägg
Väntar spänt på svar från Kungen,
Jag har redan skrivit mitt.

Jag säger inte att allt man äter lagras i musklerna oavsett hur mycket man äter bara därför att man fastar. Eller att allt energi tas från fettdepåerna dagar när man inte äter.

Bara att kaloribalansen inte säger allt. Det går att påverka vad som förbränns och vad som lagras och därmed tillväxt eller förlust av både fettfri massa och kroppsfett, även vid identisk kaloribalans.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 16:13   #43
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kåge repeterar väl bara sånt som forskningen visar?
Finns väldigt lite eller ingen forskning alls på fasta och det som finns är inte bra alls. Det är fortfarande relativt "nytt"

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-10-11 klockan 16:14.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 16:16   #44
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har redan skrivit mitt.

Jag säger inte att allt man äter lagras i musklerna oavsett hur mycket man äter bara därför att man fastar. Eller att allt energi tas från fettdepåerna dagar när man inte äter.

Bara att kaloribalansen inte säger allt. Det går att påverka vad som förbränns och vad som lagras och därmed tillväxt eller förlust av både fettfri massa och kroppsfett, även vid identisk kaloribalans.
Jag tror det går bra ihop med den konditionsträningen som du gör åtminstone ur ett fettförbränningsperspektiv men många som vill testa på varannandagsfasta kör nog inte alls lika hårt på crosstrainer som du gör och då får man troligtvis inte samma resultat.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 17:43   #45
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Finns väldigt lite eller ingen forskning alls på fasta och det som finns är inte bra alls. Det är fortfarande relativt "nytt"
Ja forskningen kanske, men evolutionsmässigt har vi fastat från o till hela vår historia, äta 5ggr om dagen är något nytt, så logisk bör fasta vara något som vi är gjorda för och något bra. Generna vi har är väl typ samma som våra förfäders för 40k år sedan.(?)

Ett annat stort plus att äta mer sällan är tandhälsan.

För min del fastar jag alltid på deff, ostrukturerat med olika lång tid varje dag men hamnar väldigt snabbt i bra form på så sätt, speciellt om jag är rörlig under fastan.
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)