Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-10, 18:34   #1
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Två veckor på oprocessad mat - vad tror ni kommer hända?

Efter att ha läst den här den här studien och King Grubs artikel på Styrkelabbet om den så har jag blivit alldeles för inspirerad för att inte prova den oprocessade kosten i två veckor. Det som intresserar mig är hur der fungerar med stora mängder träning. Jag har en ganska rejäl träningsdos, med ungefär 1- 1,5 h styrketräning om dagen + 75 minuter konditionsträning på crosstrainer kring 80% av maxpuls. I övrigt är jag inte speciellt fysiskt aktiv, undantaget en halvtimmes transportykling om dagen.

Maten som jag kommer äta är, för att citera Andreas från artikeln ovan, mat från kategori 1 och 2:

Citat:
1. Oprocessad eller minimalt processad föda. Oprocessad mat är de ätbara delarna av växter och djur efter skörd eller slakt. Det vill säga frukter, rötter, nötter, blad, muskler, organ, ägg, mjölk, svamp, alger och vatten. Minimalt processad mat är ovanstående oprocessade föda, fast förberedd för att göra den ätbar, säker eller hållbar. Man har alltså rensat, fryst, fermenterat, pastöriserat, kokt, torkat, grillat eller på liknande sätt behandlat den oprocessade maten.

2. Processade kulinariska livsmedel. Här hittar vi saker som smör, olja, socker, salt och kryddor, saker som har sitt ursprung i oprocessade livsmedel och som används till matlagning, kryddning och förvaring.

3. Processad föda. I den här kategorin återfinns livsmedel som tillverkas genom att kombinera något från kategori 1 med kategori 2. Ost, bröd och burkmat, till exempel.

4. Ultraprocessad föda. Här samlas läskedrycker, sötsaker, sylt, flingor, snacks, bakverk, kakor, pizza, hamburgare och frysta färdigrätter, för att ta några exempel. Bland den mat och dryck som ingår i den här kategorin finns det ingen eller nästan ingen intakt oprocessad föda kvar. Här samlas resultaten efter det att de oprocessade råvarorna blivit fabriksbehandlade med mjöl, oljor, fetter och raffinerat socker till en färdig produkt. Lägg till det tillsatser, naturliga eller konstgjorda, i form av smakämnen, aromer och konserveringsmedel, kombinera med bulkmedel och emulgeringsmedel, och vi har en förpackning ultraprocessad föda framför oss, färdig att äta.
Jag kommer struktera mina måltider så liknande som möjligt de i studien. Nedan följer några exempel på lunch- och middagar. Min frukost kommer dock bestå av 1 dl havregryn och 2 dl proteinpulver under dessa veckor, så frukostmåltiderna är irrelevanta. Jag äter inga mellanmål idag, men är jag hungrig mellan huvudmålen så kommer jag ta en frukt och/eller nötter. Jag kommer ha alla livsmedel förberedda och lägga upp så mycket som jag vill ha när jag äter. Jag har exempelvis 500 gram färdigkokt bulgur i kylen som jag kan ta hur mycket som helst av under måltiden. Och alla grönsallader förbereder jag innan och ta mer om jag vill det.

vad gissar ni kommer hända? Viktnedgång? Viktuppgång? Prestation i träningen? Nyfiken på spekulationer. Väger idag 74 kg och är 189 cm lång. Äter i dagsläget traditionellt sett "nyttig mat" men lagar mer hela grytor och där finns återfinns/skapas processade livsmedel.
Bifogade bilder
Filtyp: png Urklipp 1.png (374.3 KB, 0 visningar)
Filtyp: png Urklipp 2.png (416.2 KB, 0 visningar)
Filtyp: png Urklipp 3.png (405.5 KB, 0 visningar)
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 18:43   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag gissar på att det inte kommer att hända mycket alls, eftersom du redan äter bra och tränar mycket. Inte som genomsnittspersonen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 19:03   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Om du inte räknar dina kalorier så tippar jag på att det som kommer att hända är att du hamnar på ett kaloriunderskott.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 19:11   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
"Äter i dagsläget traditionellt sett "nyttig mat" men lagar mer hela grytor och där finns återfinns/skapas processade livsmedel. "

Vad är processat i det, kryddmix, buljong? Går väl utmärkt att laga en gryta utan det.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 19:33   #5
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag gissar på att det inte kommer att hända mycket alls, eftersom du redan äter bra och tränar mycket. Inte som genomsnittspersonen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Om du inte räknar dina kalorier så tippar jag på att det som kommer att hända är att du hamnar på ett kaloriunderskott.
Jag räknar Inte kalorier, men jag äter inte heller är libitum på samma sätt som i studien. Jag lagar matlådor och äter vad jag tror jag behöver. Är jag hungrig brukar jag äta något proteinrik som kaseinpudding med havregryn och typ kvarg. Men i den här dieten kommer jag nog mer aktivt reflektera över min aptit och ta mer av "riktig mat". Jag tror att mitt kolhydratsintag kommer öka på den här kosten, eftersom jag älskar matvete/bulgur och liknande. Kan äta kokta gryn mer bara salt i mängder...

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
"Äter i dagsläget traditionellt sett "nyttig mat" men lagar mer hela grytor och där finns återfinns/skapas processade livsmedel. "

Vad är processat i det, kryddmix, buljong? Går väl utmärkt att laga en gryta utan det.
Gör man en gryta så tillkommer det ofta lite processade livsmedel som smör och köttfärs (vilket å andra sidan är lite konstigt att köttfärs räknas som processat). Maten i en gryta med massa ingredienser blir ju en slags processande, väl? Det blir iallafall ofta godare än samma råvaror uppdelade för sig.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 19:37   #6
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Det tillhör väl ändå kategori 1 och 2?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 10:19   #7
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Förutsatt att du får i dig alla näringsämnen och fyller ditt energibehov tror jag ingenting kommer hända.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 10:36   #8
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Förutsatt att du får i dig alla näringsämnen och fyller ditt energibehov tror jag ingenting kommer hända.
+1

Väger du 74 kg på 189 cm och styrketränar 1-1,5 timmar om dagen?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 11:03   #9
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
+1

Väger du 74 kg på 189 cm och styrketränar 1-1,5 timmar om dagen?
Ja, Bodybuilding Balett 6-dagas av King Grub närmare bestämt, och så konditionstränar jag på crosstrainer ca 75 minuter om dagen vid en intensitet kring 70-80% av min maxpuls. Konditionstränungen är det ingen progression i, jag kör liknande tempo varje pass.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 18:21   #10
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Förutsatt att du får i dig alla näringsämnen och fyller ditt energibehov tror jag ingenting kommer hända.
Jag räknar inte kalorier under den här dieten. Men, det hade varit roligt att få ett humm om mitt energibehov. Är i övrigt ganska inaktiv förutom min träning beskriven ovan, men jag trampar på cykelpedalrna istället för att ta bussen, så lite extra rörelse där.

3500 kcal kanske?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 07:22   #11
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Det låter rimligt, lite drygt tom. Med 1,5h styrketräning och 75 minuter konditionsträning varje dag på den vikt/längden är 3500-4000kcal säkert ganska nära sanningen.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 20:02   #12
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Projektet är till ända och det jag fick var magsmärtor och dyra matkostnader. Kyckling eller lax till varje mål blev kostsamt..

Nu ska jag se vad som händer om jag äter jättemycket protein i två veckor. 4g/kg kv och dag från mestadels kasein och vassle.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 20:37   #13
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Projektet är till ända och det jag fick var magsmärtor och dyra matkostnader. Kyckling eller lax till varje mål blev kostsamt..

Nu ska jag se vad som händer om jag äter jättemycket protein i två veckor. 4g/kg kv och dag från mestadels kasein och vassle.
Att du reagerade med magproblem kanske kan förklaras med om du började äta mer fibrer, speciellt prebiotiska fibrer som det finns i t.ex. bönor. Bäst verkar vara att öka mängden fibrer gradvis. Du åt t.ex. också lök och broccoli vilket inte är helt ovanligt att man reagerar på. Varför blev det förresten dyrt med kyckling?
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 17:50   #14
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Att du reagerade med magproblem kanske kan förklaras med om du började äta mer fibrer, speciellt prebiotiska fibrer som det finns i t.ex. bönor. Bäst verkar vara att öka mängden fibrer gradvis. Du åt t.ex. också lök och broccoli vilket inte är helt ovanligt att man reagerar på. Varför blev det förresten dyrt med kyckling?
Äter hel kyckling (rostar den i ugnen). Även om det är det billgaste sättet att köpa färsk kyckling, så blev det dyrare än min tidigare mer vegetariska kosthållning. Vattensprängd fryst kycklingfilé är ju som att äta tvättsvamp, och det vill jag inte.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 03:11   #15
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Äter hel kyckling (rostar den i ugnen). Även om det är det billgaste sättet att köpa färsk kyckling, så blev det dyrare än min tidigare mer vegetariska kosthållning. Vattensprängd fryst kycklingfilé är ju som att äta tvättsvamp, och det vill jag inte.
88kr för 1,3kg hel kyckling fann jag. Minus ben på runt 300-400g blir det ca. 88-98kr/kg. Inte så illa kan man tycka. Men har man tidigare levt på nudlar så är det klart att det känns i plånkan.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)