Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-30, 23:32   #1
fertilitet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 1
Hur kan så många unga bli så starka?

Tränat sen jag var 17 är idag 27. När jag skrollar på sociala medier dyker unga grabbar, även unga tjejer upp som är under 18 men redan har stats som jag är långt ifrån.

Nyss kom jag in på denna 17 åriga killes profil: https://instagram.com/lukas.training...=15gsangfudp1f

Hur kan man ens hinna få upp såna vikter när man bara är 17?

Jag kommer inte ens komma upp i de vikter hur länge jag ens tränar..
fertilitet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 23:49   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Träningsresultat beror på träning, kost, sömn, stress, gener, doping och/eller bluffande. Om någon har bättre resultat än du på kortare tid är det någon eller några av dessa faktorer som är annorlunda för personen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-10-30 klockan 23:53.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 23:54   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av fertilitet Visa inlägg
Tränat sen jag var 17 är idag 27. När jag skrollar på sociala medier dyker unga grabbar, även unga tjejer upp som är under 18 men redan har stats som jag är långt ifrån.

Nyss kom jag in på denna 17 åriga killes profil: https://instagram.com/lukas.training...=15gsangfudp1f

Hur kan man ens hinna få upp såna vikter när man bara är 17?

Jag kommer inte ens komma upp i de vikter hur länge jag ens tränar..
Det är väl ganska troligt att de som är exceptionellt starka är överrepresenterade på sociala medier. Det ger en skev bild av verkligheten helt enkelt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 00:33   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är väl ganska troligt att de som är exceptionellt starka är överrepresenterade på sociala medier. Det ger en skev bild av verkligheten helt enkelt.
+1

Är man fit så har man en kroppsfixerad kanal.
Är man svag eller fet har man en gamingkanal.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 01:09   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är man svag eller fet har man en gamingkanal.
Nej, det har jag inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 04:17   #6
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är väl ganska troligt att de som är exceptionellt starka är överrepresenterade på sociala medier. Det ger en skev bild av verkligheten helt enkelt.
Är väl också ganska troligt att folk som gillar att synas och har narcissistiska drag använder doping i större utsträckning än någon som inte har denna fixering av sin kropp.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?...ileOId=2861737

Abstract
Author: Linda Eveborn, Peter Lindqvist
Title: Who is an addict? How the use of anabolic androgen steroid is constructed and
established as a social problem. [translated title]
Supervisor: David Hoff
Assessor: Anders Olsson
The law that banned doping substances in Sweden was founded in 1991 and was strengthened
in 1999 and 2011. The use of anabolic androgen steroids (AAS) however, is still increasing.
Research about AAS is limited and the approximation of the number of AAS users is
uncertain. On the gyms there are warnings about punishments risked if one is caught using
AAS. But those warnings are without any information about where to get treatment if one
wanted to stop using it. From a social constructionist perspective, with Loseke’s (2003)
terminology and by analyzing Blumer’s (1971) theory about the construction of social
problems, we show how AAS is being constructed and established as a social problem in the
Swedish society. This is done by interviewing seven social workers within the Swedish Social
Service and Rehabs (State Psychiatric Clinics). Their attitudes about doping with their views
on other drugs were compared as well. We have also studied the recently published
investigation (SOU 2011:35) of the Swedish abuse and addiction care by Gerhard Larsson,
where treatment of doping is included. The study has two main results. First one is that the
Social Workers can differentiate between AAS users and addicts of other drugs. This might
lead to that the social workers don’t see a natural responsibility for treating AAS users, which
the investigation SOU 2011:35 also argues by saying that the responsibility share between
Municipality (Kommun) and County Council (Landsting) is unclear. Secondly, we find AAS
to be constructed as a social problem, and on its way to be established as one.
Key words: Social Worker, Anabolic, Androgen, Steroids, AAS.

Citat:
Den första målgruppen är idrottsmännen som använder AAS för att förbättra sina idrottsliga
prestationer, vilket gäller allt ifrån unga idrottare med förhoppningar om en framgångsrik
karriär inom idrotten till redan etablerade elitidrottare (Moberg & Hermansson 2006). Detta är
den absolut minsta målgruppen och svensk idrott i allra högsta grad är fri från dopning (ibid;
Riksidrottsförbundet 2012). Den andra målgruppen kallas esteterna och använder AAS av
skönhetsskäl. Esteterna uppvisar narcissistiska drag och besitter en längtan efter att bli
beundrade för sin kropp. Det är en mycket utbredd målgrupp som inkluderar individer från
många yrken och samhällsklasser.
Slutligen nämns slagskämparna vilket är den grupp som
vill bli mer aggressiva, bättre på att slåss och genom detta bevisa sin manlighet. Där finner vi
yrkesgrupper som poliser, dörrvakter och militärer, men dessa syns även inom kriminella
kretsar. Ytterligare en grupp som tillkommit under senare tid, alltså en fjärde grupp, är de som
20
använder AAS som en drog, ibland i kombination med andra preparat som till exempel
amfetamin (Moberg & Hermansson 2006).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 07:43   #7
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Man tävlar mot sig själv på gymmet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 09:54   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
En annan sak som är värd att poängtera och det här har jag sett personligen på ett gym jag varit på, sällan har någon "allt" dvs man kan vara stark och ha alla förutsättningarna men då kan det finns andra saker som man saknar, den mentala biten exempelvis. Kolla upp honom igen om 5 år och livet kan ha kommit emellan för honom, han kan ha slutat med träningen helt, tröttnat och lagt av.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 10:02   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Plus att som för allt annat finns extremt mycket information (kost, teknik, vilka övningar etc) ute nu, så det är mycket enklare an kan träna mer optimalt. Vi verkar vara inne i någon form av "tutorial"-era just nu. Mina småkusiner kollar på tutorials på youtube för att bli bättre på sina mobilspel, bägge är under 7 års ålder :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 10:16   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av fertilitet Visa inlägg
Tränat sen jag var 17 är idag 27. När jag skrollar på sociala medier dyker unga grabbar, även unga tjejer upp som är under 18 men redan har stats som jag är långt ifrån.

Nyss kom jag in på denna 17 åriga killes profil: https://instagram.com/lukas.training...=15gsangfudp1f

Hur kan man ens hinna få upp såna vikter när man bara är 17?

Jag kommer inte ens komma upp i de vikter hur länge jag ens tränar..
Lukas Lindgren är en duktig styrkelyftare och har talang för styrka och kan inte ses som en vanlig gymmare som många är här eftersom han tävlar och tränar för STK.

Har du tränat på en styrkelyftsklubb? Jag menar bra att resultat som är acceptabla på ett gym är ofta knappt ingångsvikterna som de lyfter på träning.

- Tror att du missar den inverkan som en SL klubb har på resultaten på ett vanligt gym. Som en SL-kille skriver ovan Man tävlar mot sig själv på gymmet. Oftast blir en själv starkast på gymmet relativt snabbt med några få undantag...

Lukas finns här: Styrkelyft online
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-10-31 klockan 10:24.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 10:30   #11
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Större underlag nu än förut, bra gener, många kurar tidigt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 10:50   #12
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
När jag var sjutton, för mer än tio år sedan, var jag rätt intresserad av AAS och hela byggarkulturen så jag läste på mycket. Då minns jag att folk på Flashbacks dopingforum fick utskällningar till höger och vänster för att de var för svaga, för oerfarna eller för unga för att ens tänka på doping. Nu för tiden när jag bara slösurfar in på det forumet är det helt upp och ned. Folk som tränat ett par månader blir uppmuntrade att trycka dubbla dosen som nybörjarkur mot vad de mer erfarna låg på då.

Det tror jag är en del av förklaringen. Det har blivit otroligt mycket vanligare. För någon vecka sedan när det var razzia på mitt gym så vet jag att flera som torskade som ser ut som tonårspojkar i kroppen. Det och att unga inte tar det på allvar. Där innan 2010 när jag började läsa minns jag riktlinjerna forumet hade en tyst överenskommelse om. Ex. att man skulle greja 1,5 x kroppsvikt i bänk, 2,5 i mark, 2x i böj. Att man skulle väga sin längd + 10 - 100 i åtminstone duglig form innan doping var aktuellt och absolut inte göra det innan man fyllt 25. Nu skiter folk fullständigt i det.

Jag säger inte att den där killen dopar sig, han har inget med saken att göra för vi kan bara spekulera, men doping är extremt vanligt. Snorungar gör det och i stort sett varenda blatte som varit på ett gym tar aas.

Det och att fitness/styrka/bodybuilding har blivit trendigt. Det gör att folk med bra gener syns, killen du länkade kanske hade varit en datanörd om han föddes tio år tidigare. Och så förstås som tidigare nämnt, de är som duktiga syns mest. Den där killen tillhör absoluta toppen. Sjutton och bänka typ 180kg är vansinnigt.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 11:29   #13
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
När jag var sjutton, för mer än tio år sedan, var jag rätt intresserad av AAS och hela byggarkulturen så jag läste på mycket. Då minns jag att folk på Flashbacks dopingforum fick utskällningar till höger och vänster för att de var för svaga, för oerfarna eller för unga för att ens tänka på doping. Nu för tiden när jag bara slösurfar in på det forumet är det helt upp och ned. Folk som tränat ett par månader blir uppmuntrade att trycka dubbla dosen som nybörjarkur mot vad de mer erfarna låg på då.
Vissa fortsätter den predikan, samt försöker skademinimera genom att råda dem till mindre skadliga kurer.

Börjar kännas som att pissa i motvind.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 12:41   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Det kallas "de positiva effekterna av en svart marknad" enligt våra politiker.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 12:45   #15
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Det finns inget magiskt med massa nya träningsfilosofier osv. Folk som tävlade dopade sig under 80 - 90 talet rätt friskt och hade ungefär samma siffror.

Enklaste förklaringen till alla unga som är mega starka överallt är oftast så enkelt förklarat att doping är mer lättillgängligt idag och spärrarna om att det är farligt finns inte där på samma sätt. Alla vill ha resultat snabbt och folket är mer narcissistiska än någonsin. Folk spenderar timmar på instagram och postar om sina post meals eller någon accessorieövning osv, attentionhorandet är stort om man får säga det minst sagt.

Det är nog inte svårare än så att många testar doping som grundsten innan de börjar tävla och skapar sig bättre förutsättningar.

För 10+ år sedan så har jag vid minst 2 tillfällen på ett av mina tidigare gym fått höra av folk som uppenbart preppat och är junior att de ska börja tävla i styrkelyft "strax" de ville bara få upp sina resultat lite med vad allt det innebär.

Senast i år hörde jag av en annan kille på ett nytt gym som är junior och megapreppad att denne ville ställa sig på scenen, rätt bra form redan nu och efter de provat att stå på luciapokalen och placerat sig så ska denne börja med styrkelyft.

Ja, enda som förändrats är att det är mer lättillgängligt och att det är mer normaliserat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)