Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-31, 16:02   #3661
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg


Jag är inget fan av Tegnell, men samtidigt vet jag att just politikerna har satt honom i ett läge som bara gör att han kan prestera en skitmacka åt folket. Däremot så verkar han lite Aspig i sitt tänk och är lite väl mycket av en "paragrafryttare". Jag menar, de verkar hela tiden ha trott på goda Kina och de verkar skita i "worst case-tänk". Hade varit bättre med något som säger rakt ut "såhär borde det ha varit och ska vara enligt lagen, men nu står vi här utan tillräckligt med skydd och därmed blir det här bästa lösningen", istället står man och kör hittepå-skit och försöker lura folket att man minsann har gjort det som behövs och är väl förberedda...
Vår Tegnell
Citat:
Att vi skulle få en stor spridning i Sverige det är inte troligt.


Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.



I Kina och i många andra länder ses människor bära munskydd, fast dom hjälper inte ett dugg.



Det finns ingen kunskap någonsin som visar att den här typen av sjukdomar påverkas om man begränsar sina sociala kontakter.

Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.
Citat:
Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. (Säger Tegnell om resenär från Wuhan i Kina).


När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.
Citat:
Vår grundbedömning för en omfattande spridning i Sverige är att den risken fortfarande är låg.


Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt om det överhuvud taget händer.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 16:10   #3662
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vår Tegnell
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 16:56   #3663
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg


Jag är inget fan av Tegnell, men samtidigt vet jag att just politikerna har satt honom i ett läge som bara gör att han kan prestera en skitmacka åt folket. Däremot så verkar han lite Aspig i sitt tänk och är lite väl mycket av en "paragrafryttare". Jag menar, de verkar hela tiden ha trott på goda Kina och de verkar skita i "worst case-tänk". Hade varit bättre med något som säger rakt ut "såhär borde det ha varit och ska vara enligt lagen, men nu står vi här utan tillräckligt med skydd och därmed blir det här bästa lösningen", istället står man och kör hittepå-skit och försöker lura folket att man minsann har gjort det som behövs och är väl förberedda...
Det är väll så landet styrs av myndigheter och politiker ständigt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 19:32   #3664
Zekewarg
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 7
Tycker fortfarande det mest intressanta nu är att hitta studier som uppskattar Ifr eftersom det kan säga vart någonstans i epedimin vi befinner oss just nu.
Tex finns mer och mer studier som talar för en Ifr på 0,25% och ju mer data dom får in så sjunker det.
Om vi säger 0,25% stämmer kan vi beräkna utifrån döda i sverige beräkna antalet smittade till 17/% vilket säkerligen stämmer rätt bra eller man kanske måste räkna att dom som dött idag så blev dom smittade för över 3-4veckor sedan som senast.
Så kanske var 17% smittade för 3-4veckor sedan och nu kanske 20%

Och hur många kommer dö då ? det kan man räkna ut om man har ett hum om Ifr låt oss säga det stannar av vid 50% smittade(ingen vet men många tror det)
I så fall kommer 12750 att dö.
Inte orimligt ? Vi når snart 5000 men man kan ju hoppas antal döda per vecka saktar ner mer förmodligen ligger vi runt 50 per dag nu och låg som högst på ? 75-100
Om några veckor kan man hoppas dagssnittet ligger på 25-30.

https://in.dental-tribune.com/news/n...inst-whos-3-4/



https://youtu.be/vrL9QKGQrWk
Zekewarg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 20:08   #3665
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Ja Åkesson hade skött Coronafrågan mycket bättre
Alla partier i riksdagen har varit relativt eniga om att vi skulle köra på den här katastrofstrategin.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 21:55   #3666
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
-- Förra veckans diagram --
Diagrammet denna veckan. Kurvan blir lite mer utdragen och datumen nedan knuffas fram några dagar.

Nästa vecka får jag ändra skala på X-axeln:


Estimat över antal avlidna den 2020-06-01:
Log-normalfördelning: 4474 st (förra veckan 4344 st)
Normalfördelning: 5654 st (förra veckan 5287 st)

Estimat över antal avlidna den 2020-07-01:
Log-normalfördelning: 4869 st (ny)
Normalfördelning: 5854 st (ny)

Estimerat datum då färre än 10 personer per dag avlider:
Log-normalfördelning: 2020-06-22 (förra veckan 2020-06-17)
Normalfördelning: 2020-06-10 (förra veckan 2020-06-05)

Estimerat datum då färre än 1 person per dag avlider:
Log-normalfördelning: 2020-08-14 (förra veckan 2020-08-05)
Normalfördelning: 2020-07-02 (förra veckan 2020-06-25)
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 23:13   #3667
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har ni missat att Sverige har en ganska annorlunda demografi än Norge och Danmark? Rejält annorlunda mot Finland. Naturligtvis förändrar det förutsättningarna. Så vi kan inte jämföra med dem bara för att de är grannar.
Har vi? Vad är det som är så annorlunda emot Norge?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 23:43   #3668
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Har vi? Vad är det som är så annorlunda emot Norge?
Andelen Ahmed.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 06:05   #3669
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7484817

"Folkhälsomyndigheten har frångått sina egna rutiner sedan det nya coronaviruset började spridas på allvar i Sverige, så att minnesanteckningar från centrala möten med landets smittskyddsläkare hålls hemliga."


Ökar inte mitt förtroende för dem direkt
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:01   #3670
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Andelen Ahmed.
Vad har det med Covid att göra?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:47   #3671
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Andelen Ahmed.

Ok, hur ser invandringen ut i Norge vs Sverige procentuellt på befolkningsmängd?

Jag försökte googla på det lite men fick siffror från 2002 på Norge 13,6% och siffror från 2019 på Sverige med 19,6%.

Hur är fördelningen idag?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:48   #3672
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad har det med Covid att göra?
En grupp som umgås mer med sina nära och kära och kanske inte kan svenska och inte ens bryr sig om regeringens rekomendationer? Med tanke på hur lite svenska folket bryr sig om rekomendationerna så kan jag inte tänka mig att stödet är högre i andra samhällsgrupper
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:25   #3673
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
En grupp som umgås mer med sina nära och kära och kanske inte kan svenska och inte ens bryr sig om regeringens rekomendationer? Med tanke på hur lite svenska folket bryr sig om rekomendationerna så kan jag inte tänka mig att stödet är högre i andra samhällsgrupper
Är invandrare överrepresenterade i statistiken över de som drabbats av Covid då? Jag kan inte minnas att jag hört nåt som skulle peka på detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:33   #3674
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är invandrare överrepresenterade i statistiken över de som drabbats av Covid då? Jag kan inte minnas att jag hört nåt som skulle peka på detta.
Har inte sett någon statistik kring det, men utifrån hur det ser ut på sjukhusen i Stockholm så verkar de absolut vara det. Min känsla är att snittpatienten på IVA är en överviktig man i 50-årsåldern med ursprung från mellanöstern.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:36   #3675
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är invandrare överrepresenterade i statistiken över de som drabbats av Covid då? Jag kan inte minnas att jag hört nåt som skulle peka på detta.
Var ett antal artiklar i början. Somalier var tydligen 700% överrepresenterade sades det i mars/april, Turkar ca 500%.

Har dock ingen bra statistik och tveksam till hur relevant det egentligen är. Tyskland har varit relativt liberala i sin flyktingpolitik och samtidigt lyckats kontrollera smittan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)