Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-16, 16:38   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur länge behöver intensiv träning vara för att förbättra konditionen?

Jag vill få bättre kondition, ej intresserad av att bli bättre på löpträning i nuläget. Ger det då något av att springa allt vad jag har i t.ex. 10-15 min?

Sprang idag t.ex. 2.5km i backig terräng på 10-11 min. Tog i allt vad jag hade, blodsmak under loppet och ont i lungorna flera minuter efter att jag blev klar. Är detta ett effektivt sätt att förbättra konditionen om jag endast är ute efter flåsförbättring? Föredrar ett 10minuters intensivt helvete framför 30 min uttråkning.

Kör även ett crossfitpass på 20 min i veckan där varje sekund är en plåga

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 17:03   #2
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Utan att vara expert på något sätt...

Jag tror intervallträning är något för dig, låter skonsammare än det sätt du beskrev.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 17:19   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag vill få bättre kondition, ej intresserad av att bli bättre på löpträning i nuläget. Ger det då något av att springa allt vad jag har i t.ex. 10-15 min?

Sprang idag t.ex. 2.5km i backig terräng på 10-11 min. Tog i allt vad jag hade, blodsmak under loppet och ont i lungorna flera minuter efter att jag blev klar. Är detta ett effektivt sätt att förbättra konditionen om jag endast är ute efter flåsförbättring? Föredrar ett 10minuters intensivt helvete framför 30 min uttråkning.

Kör även ett crossfitpass på 20 min i veckan där varje sekund är en plåga

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Vid löpning når man maximalt syreupptag efter ett par minuter av löpning i ett tempo som man som bäst kan hålla i c:a 15min (om man tar ut sig maximalt). För att förbättra syreupptaget/VO2max (det som populärt kallas kondition ibland) så är löpning i just detta tempo väldigt effektivt.

4x4min med 4min vila är en populär intervallform för detta.

Tempot behöver inte vara exakt det tempo du som bäst skulle klara att hålla i 15min. Gör en gissning och testa första gången. Ifall du klarade att hålla samma tempo och du tom kunde springa betydligt snabbare på sista intervallen så höjer du tempot lite till nästa pass. Ifall du inte klarar att hålla samma tempo alla intervallerna så var tempot för högt och du kan vila lite längre än 4min, och så sänker du tempot lite till nästa pass. Ifall det inte är upenbart så behöver man inte mäta tempot egentligen, man kan lika gärna hålla koll på hur långt man hinner på dessa 4min om man springer på en löparbana.

EDIT: Jogga i 10-20min som uppvärmning innan. Dels för att värma upp musklerna och dels får du igång fettförbränningen. Utan detta så kommer de första intervallerna bli jobbigare än de blir om du fått igång fettförbränningen. Dvs du drar på dig mjölksyra i onödan.

Jag skulle dock inte vilja köra sådan träning utan att ha en bas av löpträning för att vänja benen vid löpning innan eftersom snabb löpning är rätt slitigt för benen. Ifall man inte är intresserad av annat än just VO2max så skulle jag välja motionscykel eller crosstrainer eller nåt som är mer low impact, av just denna anledning.

Men i övrigt så kan man köra ett sådant intervallpass i veckan. Då man är mer van vid löpning kan man säkert köra två pass per vecka.

Dock tror jag detta sätt att träna inte är särskilt effektivt (på lång sikt) om man vill förbättra sitt syreupptag maximalt. Anlednignen är att man troligen kommer komma till en platå som blir svår att ta sig över utan att också träna mer volyminriktiat. Typ som att 4x4 intervallerna bygger spetsen på pyramiden, men när den väl är byggd så behöver man bygga upp basen mer för att pyramiden ska kunna bli ännu högre.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-16 klockan 17:22.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 17:34   #4
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
4x4 minutare har det forskats mycket på i Norge med goda resultat...



Jag skulle rekommendera att investera i ett aktivitetsband så du ser din puls, sen hålla pulsen vid en viss nivå typ 90% av max i ca 4 min och upprepa 4 ggr.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 18:21   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
4x4 minutare har det forskats mycket på i Norge med goda resultat...


Jag skulle rekommendera att investera i ett aktivitetsband så du ser din puls, sen hålla pulsen vid en viss nivå typ 90% av max i ca 4 min och upprepa 4 ggr.
För att detta ska funka måste han göra ett maxpulstest. Att använda 220-ålder är inte ett vettigt alternativ eftersom maxpulsen kan diffa väldigt mycket från detta värde.

Dessutom är 90% troligen lite för lågt. Man hamnar väl ungefär kring 88-92% av maxpuls vid tröskelträning, och VO2max är högre intensitet än så. Dessutom tar det ett par minuter innan man kommer upp i arbetspuls efter vilan. Så man har då ingenting att gå efter i början av varje intervall.

Jag har svårt att se att det skulle vara enklare att använda sig av puls för denna typ av intensiv träning, än att bara kolla på tempot och se till att man kan hålla ungefär samma tempo utan att man kroknar för mycket.

Själv tycker jag att tom tröskelintervaller är lite för intensiva för att det ska funka bra att använda pulsen för att hitta rätt intensitet. Jag brukar dock kolla på pulsen mot slutet av varje intervall (både vad gäller tröskelintervaller och VO2maxintervaller) för att se ifall jag verkar ligga ungefär rätt i intensitet. Men framförallt kollar jag på detta i efterhand eftersom det då kan vara lätt att se ungefär var det gått snett i passet (om det nu gjorde det). Största nyttan av pulsklockan under intervaller tycker jag är under vilopauserna. Ifall man har koll på hur snabbt pulsen sjunker under pauserna då man har hållit rätt tempo sp kan man märka under vilan ifall man hinner återhämta sig på de fyra minuterna eller om tempot varit för högt.

Med detta sagt vet jag att det finns gott om folk som tycker puls funkar bra för just denna typ av intervaller. Själv ser jag inte detta alls dock.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 08:05   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vid löpning når man maximalt syreupptag efter ett par minuter av löpning i ett tempo som man som bäst kan hålla i c:a 15min (om man tar ut sig maximalt). För att förbättra syreupptaget/VO2max (det som populärt kallas kondition ibland) så är löpning i just detta tempo väldigt effektivt.

4x4min med 4min vila är en populär intervallform för detta.

Tempot behöver inte vara exakt det tempo du som bäst skulle klara att hålla i 15min. Gör en gissning och testa första gången. Ifall du klarade att hålla samma tempo och du tom kunde springa betydligt snabbare på sista intervallen så höjer du tempot lite till nästa pass. Ifall du inte klarar att hålla samma tempo alla intervallerna så var tempot för högt och du kan vila lite längre än 4min, och så sänker du tempot lite till nästa pass. Ifall det inte är upenbart så behöver man inte mäta tempot egentligen, man kan lika gärna hålla koll på hur långt man hinner på dessa 4min om man springer på en löparbana.

EDIT: Jogga i 10-20min som uppvärmning innan. Dels för att värma upp musklerna och dels får du igång fettförbränningen. Utan detta så kommer de första intervallerna bli jobbigare än de blir om du fått igång fettförbränningen. Dvs du drar på dig mjölksyra i onödan.

Jag skulle dock inte vilja köra sådan träning utan att ha en bas av löpträning för att vänja benen vid löpning innan eftersom snabb löpning är rätt slitigt för benen. Ifall man inte är intresserad av annat än just VO2max så skulle jag välja motionscykel eller crosstrainer eller nåt som är mer low impact, av just denna anledning.

Men i övrigt så kan man köra ett sådant intervallpass i veckan. Då man är mer van vid löpning kan man säkert köra två pass per vecka.

Dock tror jag detta sätt att träna inte är särskilt effektivt (på lång sikt) om man vill förbättra sitt syreupptag maximalt. Anlednignen är att man troligen kommer komma till en platå som blir svår att ta sig över utan att också träna mer volyminriktiat. Typ som att 4x4 intervallerna bygger spetsen på pyramiden, men när den väl är byggd så behöver man bygga upp basen mer för att pyramiden ska kunna bli ännu högre.
Intressanta kommentarer. Det var något likt detta jag var ute efter. Jag har en pulsklocka så jag kan hålla koll på det iallafall. Angående maxpuls så misstänker jag att min är högre än vad som brukar räknas ut genom en formel baserat på ålder. Var inte alls jobbigt en gång när jag jobbade på vad som skulle vara en hög procent.

Min vilopuls är 48-53 på natten om det säger något alls. Konditionstränar inte.

Tror att jag ska börja med att testa detta upplägg på en crosstrainer, frågan är hur man ska gå till väga för att välja motståndet? Är väl bara att testa sig fram antar jag?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 09:47   #7
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Backintervaller är lite mer skonsamma om man springer upp och joggar lite sakta ner, också lätt att få upp pulsen ordentligt. Sikta på intervalltider mellan 1 till 4 -5 minuter och en total arbetstid (dvs när du springer uppför) från 10 till 20 minuter.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 10:03   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Intressanta kommentarer. Det var något likt detta jag var ute efter. Jag har en pulsklocka så jag kan hålla koll på det iallafall. Angående maxpuls så misstänker jag att min är högre än vad som brukar räknas ut genom en formel baserat på ålder. Var inte alls jobbigt en gång när jag jobbade på vad som skulle vara en hög procent.

Min vilopuls är 48-53 på natten om det säger något alls. Konditionstränar inte.

Tror att jag ska börja med att testa detta upplägg på en crosstrainer, frågan är hur man ska gå till väga för att välja motståndet? Är väl bara att testa sig fram antar jag?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ja, för att komma upp i maxpuls så behöver man ta ut sig rätt ordentligt. Ifall det inte känns som att man skulle vilja spy så har man med största sannolikhet inte tagit ut sig tillräckligt. Dessutom måste man ha värmt upp tillräckligt för att ens kunna nå maxpulsen. Ifall man ouppvärmd springer 400m i maxfart kommer man vilja spy, men man kommer inte ha nått maxpuls, eftersom det tar ett tag innan hela kroppen är uppe i högvarv. På samma sätt så kan man inte nå maxpuls ifall man trötta ut sig alltför mycket eftersom man då inte riktigt orkar ta ut sig maximalt. Man kan även då ha spykänslor, utan att nå maxpuls. Så vill man verkligen nå den absoluta maxpulsen krävs det att man gör skapligt rätt, och dessutom pallar med att ta ut sig riktigt mycket.

Den där formeln med maxpuls = 220 - ålder (eller liknande formler) funkar på en hel population, dvs 190 bpm är snittet för maxpulsen hos alla 30 åringar i sverige. Men det diffar galet mycket på individnivå, så det är värdelöst att använda som ett redskap för att få rätt träningsintensitet.

Vilken vilopuls du har säger inte heller så mycket. Däremot kommer du få lägre vilopuls då du skaffat dig bättre kondis. Tror dock detta planar ut efter ett tag, trots att du kanske får fortsatt förbättrad kondis. Det är jag inte helt säker på. Men det kan vara ett hjälpmedel för att se att saker och ting går åt rätt håll, och inte helt åt helvete i alla fall.

Dessutom kan man få ett hum om hur bra återhämtad man är om man har bra koll på sin vilopuls. Ifall du ligger på 48-53 bpm i vilopuls varje morgon, men helt plötsligt har 63 bpm en morgon (trots att du mätt på exakt samma sätt) så kan det vara ett tecken på att du är på väg att bli sjuk eller att du inte är fullt återställd från tidigare pass eller nåt åt det hållet. Det kommer troligen också innebära att löpning ett ett visst tempo kommer vara aningens jobbigare den dagen än ifall du hade sprungit dagen innan istället. Dvs din dagsform är lite sämre och din maxnivå kommer vara lite sämre. Ifall du konstant börjar ligga en bra bit högre i vilopuls än vad du gjort tidigare (trots att du tränat bra etc) så kan det vara en tidig varning om att du är på gång att bli övertränad, och att du kanske bör ta lite mer vila.

Så man kan ha nytta av vilopulsen, om man jämför med sig själv och kollar trender. Men det är svårt att få ut nåt vettigt genom att jämföra mot andra.

Jag har exakt noll koll på hur man bäst gör på crosstrainer. Jag försökte träna på XT för några år sedan, men mina fötter domnade bort hela tiden, så det var en plåga att stå 30min på den jävla maskinen, så jag slängde skiten på tippen.

Denna artikeln (samt videon som är inbakad) verkar gå igenom alla möjliga pros & cons med crosstrainer, samt ge förslag på hur man kan köra ett HIIT pass på denna. Jag bara skummade som hastigast, och kollade inte på videon. Men det kanske kan vara nåt.

https://weightlessmd.com/high-intens...rkout-routine/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 10:13   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Backintervaller är lite mer skonsamma om man springer upp och joggar lite sakta ner, också lätt att få upp pulsen ordentligt. Sikta på intervalltider mellan 1 till 4 -5 minuter och en total arbetstid (dvs när du springer uppför) från 10 till 20 minuter.
+1

Jag har ibland kört i en backe där det tagit ungefär 2-3min för mig att nå en viss punkt då jag tagit ut mig lite mindre än maximalt (men att det varit riktigt riktigt jobbigt). Sedan har jag prommenerat ner (på en viss tid, som jag inte minns nu) och precis når strax under den puls jag brukar ha då jag springer lugna distanspass. Då jag inte hunnit få ner pulsen till den önskade nivån på de 5min (eller vad det nu var) så har jag avslutat passet. Jävligt najs tycker jag. Minns dock inte hur många sådana repetitioner jag gjorde. Men jag tror det oftast blev runt 8-10 intervaller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 17:45   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, för att komma upp i maxpuls så behöver man ta ut sig rätt ordentligt. Ifall det inte känns som att man skulle vilja spy så har man med största sannolikhet inte tagit ut sig tillräckligt. Dessutom måste man ha värmt upp tillräckligt för att ens kunna nå maxpulsen. Ifall man ouppvärmd springer 400m i maxfart kommer man vilja spy, men man kommer inte ha nått maxpuls, eftersom det tar ett tag innan hela kroppen är uppe i högvarv. På samma sätt så kan man inte nå maxpuls ifall man trötta ut sig alltför mycket eftersom man då inte riktigt orkar ta ut sig maximalt. Man kan även då ha spykänslor, utan att nå maxpuls. Så vill man verkligen nå den absoluta maxpulsen krävs det att man gör skapligt rätt, och dessutom pallar med att ta ut sig riktigt mycket.



Den där formeln med maxpuls = 220 - ålder (eller liknande formler) funkar på en hel population, dvs 190 bpm är snittet för maxpulsen hos alla 30 åringar i sverige. Men det diffar galet mycket på individnivå, så det är värdelöst att använda som ett redskap för att få rätt träningsintensitet.



Vilken vilopuls du har säger inte heller så mycket. Däremot kommer du få lägre vilopuls då du skaffat dig bättre kondis. Tror dock detta planar ut efter ett tag, trots att du kanske får fortsatt förbättrad kondis. Det är jag inte helt säker på. Men det kan vara ett hjälpmedel för att se att saker och ting går åt rätt håll, och inte helt åt helvete i alla fall.



Dessutom kan man få ett hum om hur bra återhämtad man är om man har bra koll på sin vilopuls. Ifall du ligger på 48-53 bpm i vilopuls varje morgon, men helt plötsligt har 63 bpm en morgon (trots att du mätt på exakt samma sätt) så kan det vara ett tecken på att du är på väg att bli sjuk eller att du inte är fullt återställd från tidigare pass eller nåt åt det hållet. Det kommer troligen också innebära att löpning ett ett visst tempo kommer vara aningens jobbigare den dagen än ifall du hade sprungit dagen innan istället. Dvs din dagsform är lite sämre och din maxnivå kommer vara lite sämre. Ifall du konstant börjar ligga en bra bit högre i vilopuls än vad du gjort tidigare (trots att du tränat bra etc) så kan det vara en tidig varning om att du är på gång att bli övertränad, och att du kanske bör ta lite mer vila.



Så man kan ha nytta av vilopulsen, om man jämför med sig själv och kollar trender. Men det är svårt att få ut nåt vettigt genom att jämföra mot andra.



Jag har exakt noll koll på hur man bäst gör på crosstrainer. Jag försökte träna på XT för några år sedan, men mina fötter domnade bort hela tiden, så det var en plåga att stå 30min på den jävla maskinen, så jag slängde skiten på tippen.



Denna artikeln (samt videon som är inbakad) verkar gå igenom alla möjliga pros & cons med crosstrainer, samt ge förslag på hur man kan köra ett HIIT pass på denna. Jag bara skummade som hastigast, och kollade inte på videon. Men det kanske kan vara nåt.



https://weightlessmd.com/high-intens...rkout-routine/
Körde nyss ett pass likt det i artikeln. Blev 30 sek arbete och 90 sek vila. 8 rundor av detta. Ca 10 min uppvärmning på crosstrainer och 12 min rask promenad till gymmet. Tog ett tag innan jag hittade inställningarna, var typ efter 15 sek av arbete som det blev riktigt jobbigt i varje runda, de sista 4 rundorna. Brände något otroligt i benen.

Vad är de största skillnaderna på ett sånt här upplägg och att köra 4x4? Dvs i vad det ger för fördelar.


En annan fråga. Bör man lita på pulsen på en garmin 245 music eller på sensorerna på crosstrainern? Enligt klockan kom jag ej över 140 puls vilket är märkligt eftersom jag låg på 130 när jag körde uppvärmningen. Enligt sensorn så låg jag på 150 ett par minuter efter sista rundan. Börjar fundera på om klockan suger alternativt om jag har en konstig inställning på. Kom liksom upp i 130 på klockan när jag bar hem matkassar i uppförsbacke nyss..

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 19:34   #11
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har svårt att se att det skulle vara enklare att använda sig av puls för denna typ av intensiv träning, än att bara kolla på tempot och se till att man kan hålla ungefär samma tempo utan att man kroknar för mycket.
Each to their own förstås. Jag märker dock att min dagsform varierar mycket och därför brukar jag föredra att kika till pulsen och det blir svårare att hålla samma tempo på sista intervallen som vid första eller vid början av intervallen som vid slutet av den.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Körde nyss ett pass likt det i artikeln. Blev 30 sek arbete och 90 sek vila. 8 rundor av detta. Ca 10 min uppvärmning på crosstrainer och 12 min rask promenad till gymmet. Tog ett tag innan jag hittade inställningarna, var typ efter 15 sek av arbete som det blev riktigt jobbigt i varje runda, de sista 4 rundorna. Brände något otroligt i benen.

Vad är de största skillnaderna på ett sånt här upplägg och att köra 4x4? Dvs i vad det ger för fördelar.
Tja, du tränar ju mer anaerobt jämfört med 4x4 så du får bättre kondition för kortare intensivt arbete. Om det är bättre/sämre för VO2max och ren kondition att köra skithårt i 15 sekunder och några fler intervaller än att köra 4x4 bara väldigt hårt, blir nog svårt att sia om då både tid och intensitet spelar roll.

I den här meta-analysen (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371 tittade man på 18 studier kring intervallträning på vilka som gav bäst respektivt sämst resultat. De studier som gav bäst resultat låg i alla fall på intervaller mellan 3-5 minuter.


Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
En annan fråga. Bör man lita på pulsen på en garmin 245 music eller på sensorerna på crosstrainern? Enligt klockan kom jag ej över 140 puls vilket är märkligt eftersom jag låg på 130 när jag körde uppvärmningen. Enligt sensorn så låg jag på 150 ett par minuter efter sista rundan. Börjar fundera på om klockan suger alternativt om jag har en konstig inställning på. Kom liksom upp i 130 på klockan när jag bar hem matkassar i uppförsbacke nyss..
Kan inte svara exakt vad som gäller i ditt specifika fall men rent generellt så är ju sensorer på träningsmaskiner inte lika precisa (kaloriförbränningen brukar för övrigt vara värdelös) som en träningsklocka kopplad till ett elektrodband runt bröstet eller sådana som använder fotodioder på underarmen, då maskinerna använder en annan, mindre pålitlig, teknik för att estimera pulsen, så rent generellt gör man ju bättre i att förlita sig på en nyare träningsklocka.

Men det finns många faktorer som påverkar. På maskinen påverkas man av vilket grepp man har eller om man är svettig osv. och ett band kring bröstet kan påverkas om du har en massa hår i vägen och ibland kan även någon uppdatering i mjukvaran fucka till det och klockor som använder fotodioder kan ju påverkas av ens hudfärg eller om man t. ex. har en mörk tatuering. Även typ av aktivitet spelar roll för precisionen.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-05-20 klockan 19:35.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 20:04   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Each to their own förstås. Jag märker dock att min dagsform varierar mycket och därför brukar jag föredra att kika till pulsen och det blir svårare att hålla samma tempo på sista intervallen som vid första eller vid början av intervallen som vid slutet av den.
Min största beef med HR för denna typ av högintensiv träning är att man inte kommer upp i arbetspuls förrän 1-2 minuter in på varje intervall. Så då känns första halvan som något av ett "trevande i mörkret" efter att hitta det tempo som leder till att man om 2 minuter når rätt puls.

Ifall jag vet vilket tempo jag ska hålla för att precis klara även den fjärde intervallen i samma tempo så kan jag ju också notera vilken puls jag kommer upp i mot slutet av varje intervall, och på det sättet kanske justera tempot ifall jag märker (mha pulsen) att tempot är för jobbigt just den dagen.

Dock skulle man ju också kunna göra den justeringen även utan att titta på pulsen. Om man har koll på hur det ska kännas då man håller lagom intensitet och hur det känns då man springer för fort, så märker man ju detta på hur det känns. Det är såklart svårare att känna detta själv, så pulsklocka kan såklart vara ett bra redskap för detta.

Men som jag ser det är tempot det redskap som gör att man kan hitta rätt intensitet relativt snabbt (även innan pulsen hunnit stabilisera sig). Men sedan kan pulsen vara ett hjälpmedel för att finjustera så man inte springer för snabbt eller långsamt.

Jag tycker förövrigt detta gäller även tröskelintervaller, som ju är lite lägre intensitet än VO2max-intervaller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 20:23   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Körde nyss ett pass likt det i artikeln. Blev 30 sek arbete och 90 sek vila. 8 rundor av detta. Ca 10 min uppvärmning på crosstrainer och 12 min rask promenad till gymmet. Tog ett tag innan jag hittade inställningarna, var typ efter 15 sek av arbete som det blev riktigt jobbigt i varje runda, de sista 4 rundorna. Brände något otroligt i benen.

Vad är de största skillnaderna på ett sånt här upplägg och att köra 4x4? Dvs i vad det ger för fördelar.


En annan fråga. Bör man lita på pulsen på en garmin 245 music eller på sensorerna på crosstrainern? Enligt klockan kom jag ej över 140 puls vilket är märkligt eftersom jag låg på 130 när jag körde uppvärmningen. Enligt sensorn så låg jag på 150 ett par minuter efter sista rundan. Börjar fundera på om klockan suger alternativt om jag har en konstig inställning på. Kom liksom upp i 130 på klockan när jag bar hem matkassar i uppförsbacke nyss..

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Jag har ingen aning om vilket av dessa upplägg som kan vara effektivast, och jag vet inte heller om det egentligen spelar nån roll om målsättningen enbart är att förbättra konditionen (dvs VO2max).

Det kan man göra detta via diverse varianter av intensiva intervaller. Kanske kan man nå en högre maximal nivå via något specifikt av dessa olika varianter av intervallscheman. Men det är inte så att man får bättre och bättre hälsa ju bättre kondition man har. Man har inte lägre risk för hjärt/kärlsjukdomar för att man springer milen på 30min jämfört med om man joggar 30min i pratfart 2-3ggr per vecka. Och den nivån av kondis når man säkert upp till med vilket schema som helst.

Ifall man har tänkt använda sin syreupptagning till nåt "vettigt" så kommer det ju i ett lite annat sken. Men om jag minns det rätt så var du inte intresserad av detta alls? Men annars är det ju (iaf till viss del) så att syreupptaget är "grenberoende" dvs har man tränat upp ett högt syreupptag på cykel så ger inte detta nödvändigtvis en 1:1 överföring till högt syreupptag i löpning. Och dessutom tillkommer ju alla de andra grenspecifika parametrarna (rörelseekonomi, fettförbränning och tröskel mm) som påverkar resultatet i respektive disciplin i ännu högre grad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 19:26   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Jag tror att vi måste sätta oss in hur genuttrycket skapas. 4 x 4 minuter ger goda resultat nästa fråga är då med vilken regelbundenhet måste passet köras för tvinga fram fysiologisk anpassning.

Troligen handlar det om regelbundenhet och att ju mer tränad kroppen blir desto oftare måste träningen ske.

Precis på samma sätt som en muskel anpassar sig och förstärker sig i begynnelsen av träningskarriären av ett enda arbetsset som belastar muskelfibrer(stretchar) och nervsignaler som anpassar sig till stretchen.


Troligen handlar det om regelbundenhet och att ju mer tränad kroppen blir desto oftare måste träningen ske och utmaningen för muskeln måste öka både metaboliskt(arbetsvolym) och med hjälp av ökad belastning(tyngre vikter).
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-05-25 klockan 19:31.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 20:29   #15
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
var fjärde dag!
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)